Kirjoittaja Aihe: Skaalakopterin säädöt  (Luettu 6992 kertaa)

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Skaalakopterin säädöt
« : 10 Elokuu, 2011, 09:29:57 »
Terve!

Aloittelen Hughes MD500 skaalakopterin rakentamista, johon tulee T-REX 500 ESP koneistoksi ja mietin tässä jo etukäteen mahdollisia setuppeja. Nuppiin tulee 3-lapainen härveli ja Beast X FBL. Paljonko tuohon kannattaa laittaa negatiivisia kulmia? Jostain luin myös, että Idle up ei olisi kovin suosittua skaalakoptereissa, mutta miten on? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Radiona on DX7+AR6200

Jonkinlainen valosarja tuohon tulee myös laitettavaksi ja kiitollisuudella otan noistakin vinkkejä vastaan, kuten myös mistä tahansa skaalaprojektiin liittyvästä seikasta.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #1 : 10 Elokuu, 2011, 09:35:30 »
negatiivista pitää jonkin verran olla että voi autorotaation tehdä tarvittaessa ~-4 astetta varmaan.
Ja kylläkai noissa idleuppia (muita lentotiloja) käytetään kuten muissakin, parempi ajaa muuttuvalapkulmaisia pelkillä lapakulmilla eli tasakierrokset lentotilaan. Eihän noisa olle kun kuoret päällä, painoa enemmän. Kopterikohtaisesti ja sinua miellyttävät asetukset siihen kannattaa säätää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #2 : 10 Elokuu, 2011, 12:46:04 »
Mulla on lentotilojen väliset erot pelkästään valoissa ;) Eli kaikissa lentotiloissa on samat kierrokset. Normal mode on mulla pelkästään lentoonlähtöä varten, laskuun tulen idle1:llä ja kun jalat on maassa throttleholdin kautta moottorin sammutukseen.

Lapakulmia mulla löytyy -7 - +14,5 !! (-7 siksi että ajelen tuolla jonkin verran taitolentoa edelleen...) Toki koppero painaakin 6,5kg tankattuna ja lapoja löytyy 5kpl 600mm ja kierroksia about 1570rpm. Toisinaan sopivissa tuulenpuuskissa tuolla mun kopterilla alaspäin tultaessa ei riitä 0-kulmat vaan pitää ihan oikeasti antaa hivenen negatiivista että pääsee alas. Johtuu tuosta massasta ja sen jatkuvuudesta ja viiden lavan tuomasta "tiheästä" roottori kehästä...

Huomaa sitten sellainen seikka että se kolmilapainen nuppi EI kestä vastaavia kierroksia ku 2-lapainen. Huomaa myös että kolmella lavalla saadaan nostovoimaa enempi ku kahdella -> pienemmät kierrokset riittää.

Ja sitten MD500:sessa on VIISI lapaa, eikö nyt kannatteis tehä skaalan mukainen??? ;)
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2011, 12:50:46 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #3 : 10 Elokuu, 2011, 13:42:53 »
Ja sitten MD500:sessa on VIISI lapaa, eikö nyt kannatteis tehä skaalan mukainen??? ;)


Ostin noi yksityiseltä osina ja siksi tuo kolmilapanen - Ei toki olisi ollut pakko tuota nuppia ostaa, mutta se riittää mulle :). Yksityiskohdat sinänsä eivät ole hirvittävän tärkeitä, vaikka onkin skaalajuttu. Riittää, kun se näyttää joten kuten oikealta ja ehkä lentää edes hitusen sinne päin, kuten oikea.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #4 : 11 Elokuu, 2011, 21:36:49 »
Pitäisi hommata valosarja tuohon. Mistä noita kannattaisi katsella. Löytyyhän noita HK:lta, mutta onko muualla. En sen paremmin ole perehtynyt, mutta hyvä olisi, jos jokin valoista olisi vilkkuva. Se olisi iso plussa, jos sen voisi kytkeä suoraan lentoakun kaapeleihin, mutta lienevät kaikki enemmän, tai vähemmän paristoilla. Itse en osaa rakentaa noita sähköjuttuja laisinkaan, jos sitä nyt ei joku jo huomannutkin :)

Palatakseni noihin idle up kierroksiin, niin minkä verran uskaltaa max. laittaa tuohon kolmilapaiseen. Nyt ajan taivaslentoa 80% tasossa vakionupilla ja toi 500M hönkii ihan tarpeeksi mun kuvioille, joskin tuntuvat jo sinänsä aika koviltakin kierroksilta. Toki, ei näihin varmaan ihan hyvää setuppia voi ennalta kirjoittaa, kun noi säädöt on kuitenkin kompromisseja eri liikkuvien osien suhteen ja aika pitkälle ne pitää koelentoja tekemällä hakea.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #5 : 11 Elokuu, 2011, 22:07:12 »
80% mistä??? Nupin valmistaja lienee ilmoittanut nupin maksimi kierrosluvun...

Mutta asiaan... veikkaisin että jos normaalisti ois 2-lapa nupissa kierroksia 2000 nii kolmilapaisen kierroslukua vois alkaa hakemaan jostain 1600-1700 paikkeilta...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #6 : 12 Elokuu, 2011, 00:48:49 »
80% mistä??? Nupin valmistaja lienee ilmoittanut nupin maksimi kierrosluvun...

80% siitä, mihin viissatku ja 500M pystyy ;)...lienee päälle 3000 kierrosta maksimi 13T pinionilla, mutta varmaksi en tiedä, kun mun karvalakkimallista puuttuu kierroslukumittari :)

Sekin on sitten oma juttunsa, kannattaako toi pinion vaihtaa, kun nuppi vaihtuu "raskaammaksi" ja kierroksia ei tarvita niin paljoa.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #7 : 27 Elokuu, 2011, 18:09:43 »
Nyt on muutama akullinen Hughesilla takana. Kopterissa on aika paljon värinää, joka johtuu lavoista - tasapainoitus on yhtä tuskaa, kun noi on yleensä ilmeisesti parittain ihan hyviä, mutta kun se kolmas lyödään mukaan, niin alkaa eroa löytymään liikaa (halvoissa lavoissa siis).

Onko jollakin antaa vinkkejä, mistä kannattaisi uusia lapasia lähteä katselemaan, jotka sopivat skaalaan, ja kuitenkin toimivat ok varsinkin tuon tasapainotusseikan suhteen? Koneessa FBL, jos se jotain vaikuttaa.

Kiitokset neuvoista.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Skaalakopterin säädöt
« Vastaus #8 : 29 Elokuu, 2011, 08:53:54 »
Onko jollakin antaa vinkkejä, mistä kannattaisi uusia lapasia lähteä katselemaan, jotka sopivat skaalaan, ja kuitenkin toimivat ok varsinkin tuon tasapainotusseikan suhteen? Koneessa FBL, jos se jotain vaikuttaa.
Spinbladesilla on valmiita monilapa-settejä, tosin hintaakin jonnin verran: http://spinblades.com/en/spinblades-onlineshop/multi-blades-systems.html

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
6329 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2012, 00:14:29
kirjoittanut Tsss
4 Vastauksia
2187 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2012, 16:09:55
kirjoittanut pilot4fn
0 Vastauksia
20030 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 10:01:19
kirjoittanut Juho
2 Vastauksia
1593 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2019, 20:44:48
kirjoittanut viltsu
10 Vastauksia
2820 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2020, 13:39:27
kirjoittanut Tohtori R