Kirjoittaja Aihe: Turbiinit ja niiden toiminta  (Luettu 8605 kertaa)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Turbiinit ja niiden toiminta
« : 07 Joulukuu, 2010, 18:41:29 »
 Ainakaan meilläpäin Jet-A1:stä ei saa mittarista, joten miten tuollaiselle harrastepuhaltimelle kelpaavat muut palavat nesteet? Suihkariliemestä tekee erikoista ainoastaan ymmärrettävistä syistä tarkasti määritellyt ja kontrolloidut speksit. Suuret lämpötilanvaihtelut -60...+60, paineenvaihtelut yläilmoissa jne.

Eli lyhyesti: käykö tuollainen harrastekäytössä dieselillä tai löpöllä ihan yhtä hyvin?
« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu, 2010, 09:25:37 kirjoittanut Johny »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2010, 21:27:08 »
Käyttävät myös ihan valopetrolia, ns. lamppuöljyä. Ei tuoksu sillon enää juuri miltään. Valopetroliin joutuu lisäämään öljyä joukkoon.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #2 : 07 Joulukuu, 2010, 21:31:05 »
Ainakaan meilläpäin Jet-A1:stä ei saa mittarista, joten miten tuollaiselle harrastepuhaltimelle kelpaavat muut palavat nesteet? Suihkariliemestä tekee erikoista ainoastaan ymmärrettävistä syistä tarkasti määritellyt ja kontrolloidut speksit. Suuret lämpötilanvaihtelut -60...+60, paineenvaihtelut yläilmoissa jne.

Eli lyhyesti: käykö tuollainen harrastekäytössä dieselillä tai löpöllä ihan yhtä hyvin?


Minulla ei ole ihan 100% varmuutta mutta joskus törmäsin rcuniversessä että wrenin tai jonkun muun valmistajan turbiinien ihan ohjekirjassa on maininta että polttoaineena kävisi dieselkin?????. Ja sen tiedän ainakin että wrenin pitäisi toimia myös lamppuöljyllä, yksi suomalainen jetti pilotti ainakin käyttää.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #3 : 08 Joulukuu, 2010, 07:43:24 »
Jettikerosiinihan vastaa lähes 1:1 löpöä, eli polttoöljyä. Diesel on löpön verollinen versio. Paikallisturbiineja kuten generaattoreita käytetään poikkeuksetta polttoöljyllä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #4 : 08 Joulukuu, 2010, 23:50:26 »
Jettikerosiinihan vastaa lähes 1:1 löpöä, eli polttoöljyä. Diesel on löpön verollinen versio. Paikallisturbiineja kuten generaattoreita käytetään poikkeuksetta polttoöljyllä.

No ei nyt ihan sentään...Jet A1 ja valopetrooli on suurin piirtein samaa. Jos haet vaikka Nesteen jalostamolta säiliöautolla valopetroolia, täytettiin se ainakin aikaisemmin Jet A1 -torvesta...olen itse joskus hakenut.

Isoissa turbiineissa voidaan käyttää ja käytetäänkin, vaikka raskasta polttoöljyä, esim. edesmenneessä Finnjetissä käytettiin turbiineissa muistaakseni 2/3 raskasta öljyä 1/3 kevytöljyä- seosta.

Lentokoneiden diesel -moottoreissa käytettiin ainakin aikaisemmin Jet A1:tä, koska Suomessa ei ollut saatavana ilmailuvaatimukset täyttävää diesel-polttoainetta. Jotain ongelmia on muistaakseni ollut korkeapainepumppujen voitelun kanssa noissa.

Se petrooli, Jet A1 , on bensan ja polttoöljyn/dieselin välitisle, Bensan tislauslämpö taisi olla 30-200 astetta C,
petrooli 135-270 ja diesel/ pö 160-400 tjsp.

Eli ei se polttoöljy ja kerosiini ihan samaa ole. En polttoöljyä pieneen turbiiniin tankkaisi, valopetroolia kyllä. Ja vähän öljyä joukkoon.

OT: Ai niin, grilli tankattiin ja makkarat grillattiin 98 bensalla, ainakin syysleirillä  ::)
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #5 : 09 Joulukuu, 2010, 07:03:25 »

OT: Ai niin, grilli tankattiin ja makkarat grillattiin 98 bensalla, ainakin syysleirillä  ::)

siinä oli seosaineena lipoakku! ;) ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #6 : 09 Joulukuu, 2010, 07:39:08 »

Lentokoneiden diesel -moottoreissa käytettiin ainakin aikaisemmin Jet A1:tä, koska Suomessa ei ollut saatavana ilmailuvaatimukset täyttävää diesel-polttoainetta. Jotain ongelmia on muistaakseni ollut korkeapainepumppujen voitelun kanssa noissa.


Ei toimi dieselmoottori valopetroolilla sellaisenaan. Juuri pumpun voitelun kanssa ongelmia. Ääripakkasilla kun dieselin parafiini alkaa hyytyä suodattimeen on ihan luvallista lantata dieseliä petroolilla. Tosin huonontaa pumpun voitelua, mutta ei pitäisi tilapäisesti käytettynä aiheuttaa vahinkoa.

Itselle on ilmeisesti vähän epäselvää tuo dieselin ja jettibensan ero. Muistelen takavuosilta uutisointia, kun joku kappari pohjoisessa oli pöllinyt ilmavoimilta kerosiinia ja möi paikallisille rekkamiehille "venäjän dieselinä". Eli ei se ihan valopetrooliakaan voi olla. Militaryvehkeissä voi olla eri laatuja, mutta kai hornetti tavallisella käy.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Turbiinit ja niiden toiminta
« Vastaus #7 : 09 Joulukuu, 2010, 11:10:43 »
eikös tuo diiseli talvilaatu ole vähän "kuivempaa" kuin kesälaatu? eli siis ei ihan niin rasvaisen tuntuista, onko sitten juuri parafiinia vähennetty tai korvattu jollain muulla. vai mikä niissä on erona?

meillä töissä wanhat rekkakuskit muisteli kun ennenvanhaan kovina talvina venäjällä ajoivat niin tankkauksen yhteydessä pistivät sopivassa suhteessa bensaa sekaan (vai loisko ollut juuri tuota petroolia) sekä vähän öljyä ettei pumput leikkaa kiinni.

off the topic...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Turbiinit ja niiden toiminta
« Vastaus #8 : 09 Joulukuu, 2010, 13:43:10 »
Tuolla siitä Jet A1 voiteluongelmasta:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/zwm3voz8utju.pdf

Nykyiset Common Rail ym. sydeemit on tarkkoja tosta pumpun voitelusta, vanhoissa rivipumppudieseleissä voi polttaa melkeen mitä vaan, kunhan on jotain rasvaa joukossa.

Pieniä eroja niissä petrooleissa on, veneen petroolilämppärissä toimi aikanaan parhaiten Esso Blue, Jet A1 savutti enempi. Eli varmaan jettiliemi oli rasvaisempaa.

Maaseutuhuoltikset myi ainakin ennen valopetroolia "irtotavarana", se otettiin kyytiin suoraan JetA1 -torvesta. Ja jalostamon äijä kävi kaatamassa furfuraalia joukkoon. Eli samaa tunnistusainetta kun kevyessä polttoöljyssä.

Tein noita rekkahommia joskus 80- luvulla kun oli pari pirun kylmää talvea, dieseliin tosiaan kaadettiin silloin petroolia tai bensaa sekaan, kun öljy- yhtiöt ei olleet varautuneet kunnon talveen. Kun niitä ei ollut pitkään aikaan ollut.

Johny, tää kuuluis paremminkin tonne polttomoottoriosioon kuin tänne, täähän on sähkömoottoriosio.
Turbiinikin on polttomoottori, kun siellä iloista palamista tapahtuu  ;)
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

JCA

  • Vieras
Vs: Turbiinit ja niiden toiminta
« Vastaus #9 : 09 Joulukuu, 2010, 13:46:29 »
Johny, tää kuuluis paremminkin tonne polttomoottoriosioon kuin tänne, täähän on sähkömoottoriosio.
Turbiinikin on polttomoottori, kun siellä iloista palamista tapahtuu  ;)

Hups.. Sen siitä saa kun nopeesti taas väsyneenä jottain tekee. Nyt on oikiassa paikassa :)

Poissa Colibri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #10 : 09 Joulukuu, 2010, 13:53:01 »

Lentokoneiden diesel -moottoreissa käytettiin ainakin aikaisemmin Jet A1:tä, koska Suomessa ei ollut saatavana ilmailuvaatimukset täyttävää diesel-polttoainetta. Jotain ongelmia on muistaakseni ollut korkeapainepumppujen voitelun kanssa noissa.


Ei toimi dieselmoottori valopetroolilla sellaisenaan. Juuri pumpun voitelun kanssa ongelmia. Ääripakkasilla kun dieselin parafiini alkaa hyytyä suodattimeen on ihan luvallista lantata dieseliä petroolilla. Tosin huonontaa pumpun voitelua, mutta ei pitäisi tilapäisesti käytettynä aiheuttaa vahinkoa.

Itselle on ilmeisesti vähän epäselvää tuo dieselin ja jettibensan ero. Muistelen takavuosilta uutisointia, kun joku kappari pohjoisessa oli pöllinyt ilmavoimilta kerosiinia ja möi paikallisille rekkamiehille "venäjän dieselinä". Eli ei se ihan valopetrooliakaan voi olla. Militaryvehkeissä voi olla eri laatuja, mutta kai hornetti tavallisella käy.

Toimii se riisseli ihan hyvin JETillä, mutta pitkään käytettynä kuluttaa syöttöpumppua (kuten jo itse korjasitkin)

HN syö lisäaineistettua JET A1:stä.
JET A1 + AL48 => JP-8 tasoista kakkua.
Lisäaine sisältää jäätymisenestoa sekä levänestoa... haittavaikutuksena löytyy esim. hedelmättömyyttä  :)

Esimerkiksi Redigon moottoriin (Allison 250-B17) voidaan tankata JETtiä, JP:tä, dieseliä, ja tarvittaessa myös 100LL
Kuitenkin käytettäessä vaihtoehtoisia aineita (bensa) on moottoria käytettävä tietyn ajanjakson kuluessa JETillä bensan pesevän vaikutuksen johdosta.
JET sisältää pienen määrän voitelevia aineosia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3532 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2010, 23:30:08
kirjoittanut kimce
16 Vastauksia
7963 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2014, 20:35:09
kirjoittanut Kumppis
3 Vastauksia
2121 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2014, 12:49:04
kirjoittanut Hegu
20 Vastauksia
25246 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2016, 13:57:48
kirjoittanut Dutchman
0 Vastauksia
1156 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2020, 19:40:15
kirjoittanut Konna