Kirjoittaja Aihe: Trex 700E F3C  (Luettu 46907 kertaa)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #25 : 26 Marraskuu, 2010, 16:55:18 »
Arin Haribon runkolevyt taitaa olla jotain custom made jutskeleita, hienot. Aika ylläri oli kun selas tuota kuva ketjua, niin Arin nimi tuli vastaan, Espanjalaisella palstalla:)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #26 : 26 Marraskuu, 2010, 17:15:03 »
Moikka,

Arin Haribon runkolevyt taitaa olla jotain custom made jutskeleita, hienot. Aika ylläri oli kun selas tuota kuva ketjua, niin Arin nimi tuli vastaan, Espanjalaisella palstalla:)

Heh, joo Arin nimi tulee vastaan ties missä, youtubessakin. Nuo Arin kopterin rungon osat ovat about kaikki hänen itsensä tekemiä. Niin hiilikuitu kuin alumiiniosat ovat Arin pajassa työstettyjä. Onhan tuosta masiinasta oltu kovasti kiinnostuneita tuolla euroopassa lennetyissä kisoissa.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #27 : 27 Marraskuu, 2010, 17:08:38 »
Tulipa käytyä Elviksen tykönä, ja palvelusväkeä tapaamassa ;D

Tässä on nyt jotain mitä havaittiin kun vertailtiin Anssin kanssa F3C vs. 700LE. Merkittävimmät erot tulee lapojen painosta ja tasapaino pisteestä. Eli tämä olisi helposti tehtävissä mihin tahansa reksään. Itse havaitsin tämän lapojen vaikutuksen jo viime kesänä kun koitin Radixin 710 pitkiä tavallisia lapoja (siis ei niitä sick bänkereitä).

No toinen mikä pisti silmään pinen mittailun ja tutkimisen jälkeen oli että mixing armit on vähän eri mittaset kuten kuvista näkyy, ja swashista ylös lähtevät linkit on palloissa jotka ovat hieman lähempänä swassia. Ei muuta. Nii landarit on hienommat ;)

Koneiden korkeudessa on pieni ero mutta se selittyy landareilla. Joku vois tarkistaa 700E:stä laakeripukkien mallin. N:ssa on kaarevat, ja E:ssä suorat.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #28 : 27 Marraskuu, 2010, 17:10:52 »
Tässä kuvia niistä lapojen vertailuista.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #29 : 27 Marraskuu, 2010, 17:20:28 »
Yhteenvetona voisi todeta että minkä tahansa normin 700 saa muunnettua F3C reksäksi hommaamalla pallolinkkejä, 4 mixingarmia ja lavat + stabbarit oman maun mukaan. Ja ne landarit tietty, nehän ne tärkeimmät.

Tönärillä mittailtiin lavanpitimiä ja niistä lähteviä linkkejä ym. kaikki muu tuntui äkkiseltään olevan samaa. Tähän F3C reksään on laitettu mukaan kaikki alumiiniset upgrade palikat. Perän kääntöhimmelikin oli alumiininen ja perän tönäri hiilikuitua.

Stabbarissa oli jotain pientä eroa, mutta tanko lienee sisällä sama, koska flybar cage ja seesaw oli samat. Ehkä se että tuossa paketissa tulee valmiiksi määrämittaset putket minkä sisään se stabbari laitetaan, niin saa "tarkemmin" säätöönsä.

Runkolevyjen laatuun kiinnitin huomiota sen verran että oli varsin hyvää työstöjälkeä. Ei tarvitse edes pyörsitää hiomapaperilla, paitti servojen johtojen kohdalta ehkä, jos ei pussita/suojaa johtoja muutoin.

Voisi todeta että hippasen parempi kui Alignin laatu keskimäärin. Hämmästyttävän vähän muutoksia nupissa, ja kovin vähän säätöominaisuuksia (lue ei yhtään, linkit ainoastaan).

Pääratas oli se sellanen vinoratashärveli, se vaikutti kovin laadukkaalta ja toimivalta. Toki siinä sitten oli muuta pientä, kuten servojen sijottelu mikä on aina yhtä päin he**ve**iä  kuin kaikilla muillakin. Hämmästyttää oikein että mitä nuo sunnittelijat miettii. Synergy N9, Turbulence ja Eagle on ne missä tähän mennessä on järkevästi servojen sijottelu. Saa johdot heti yhtenä nippuna vastarille. Monissa muissa joutuu teippaileen ja pujotteleen miten sattuu.

Anssin kommentteja odotellessa...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #30 : 27 Marraskuu, 2010, 18:41:30 »
Moikka,

Kiinnostaa tietää, että onko noissa samat lavanpitimet. Eli onko se lavanpitimen kuula yhtä kaukana lepatusakselista molemmissa? Tuon merkityshän tulee esimerkiksi esiin nupin lepattaessa, koska se vaikuttaa siihen miten paljon lavanpidin ohjaa lepatuksessa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #31 : 27 Marraskuu, 2010, 18:44:17 »
Kiinnostaa tietää, että onko noissa samat lavanpitimet. Eli onko se lavanpitimen kuula yhtä kaukana lepatusakselista molemmissa?

Kyllä. Lavanpidin on sama. Ja pallolinkin pituus lavanpitimessä on sama. Tätä vähän hämmästeltiinkin. Ajateltiin että Aligni voisi tehdä erimittaisia niitä, niin saisi vähän edes säätöjä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #32 : 27 Marraskuu, 2010, 19:15:22 »
Eli ne muutokset ovat aika pieniä mitä ovat tehneet. Siihen mitä odotin on muutokset hieman pettymys. Pitää vaan päästä vielä kokeilemaan käytännössä. Kaipaan lisää muutos mahdollisuutta nuppiin jotta voi modata itselleen toimivan paketin tarvittaessa. Dag Ekghoff (Norjalainen F3C tuomari) kommentoi syksyllä asiaa näin ja laittoi kuvia omasta modifikaatiosta jossa on eroa huomattavasti tähän:


I have send my ides to the factory an got the reply that they have not done much changes so far. They say: We actually didn't do too much change too.  Just modify something.

My T-Rex flies now beautiful.
This is what I have done:


1 Softer dampers (I use cut of from skid rubber  from Thunder Tiger. - center part)

       2 I want to steer more on the blade compare to the  paddles.  Changed some balls on the swash plate, and tried out the G-force bell-cranks.  (The one in the rotor head is not necessary.)

3 I want 0 or a little negative delta  hinge.
4 To get better steering and 0 delta I changed the blade grip to  the fly bar less blade grip. With 100% travel on my servos I have from +12 to  -10°.  This is max travel on the swash plate but works fine. (I use about +8 and –7 when flying “up stairs”. I have full range in autorotation.) The swash mix is around 52% on pitch and 63% on cyclic pitch. (JR)

       5 I  wanted better stabilization on the tail and covered the vertical fin with tape  and made a larger horizontal fin.

At the moment I use 205 gr. Sab blade and about 45 gr. Sab paddles.
I believe the dampers will be a little to soft if I go to 225 gr. Blades.
This is what I hope for with the new F3C-version. Better Dampers and possibility to experiment with delta and steering ratio.

I have no expectation that it will fly better than what I have to day. All the people in the Norwegian championship tried it out and was impressed.
I flies better in hover than my sylphide and straight in the roll, but it is different.
We have also another pilot that is experimenting with the electric version but mine is so far flying better. (He says). He uses the standard grip.
I believe the reason is that all the value on my radio is better.

Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #33 : 27 Marraskuu, 2010, 19:19:34 »
No onpa kyllä pettymys jos tuo on perus 700, jotai linkkiä on muutettu... aika "naurettavaa" joku markkinointi kikka sitten, olisi vaan laittanu 700 v2  :-X

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #34 : 27 Marraskuu, 2010, 19:22:37 »
No jaa.. Aika suuri merkitys niillä "jollain linkeillä" on siihen miten kone toimii. + lavoilla + stabbareilla + nupin kierroksilla + radion säädöillä + pilotin tottumuksilla + leparikumeilla yms. pikkujutuilla. Mitä sitä turhaan runkoa uudellen keksimään. Nupissa vois olla enemmän kiinnityskohtia armeille, jos tykkää kokeilla erilaisilla geometrioilla ja välityksillä. Muutama eri kiinnityskohtahan pallolinkeille tuossa näyttäs olevan upper mixing armeissa.

Kerrohhan Anssi miten kone toimii kun saat sen ilmaan.
« Viimeksi muokattu: 27 Marraskuu, 2010, 19:28:12 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #35 : 27 Marraskuu, 2010, 19:42:09 »
Täytyy myös muistaa, että tuossa on ne "isot" vakaajat jotka kyllä vaikeuttavat 3D lentoa merkittävästi. Joten on se nyt ainakin syytä mainita, että kopteri tulee osilla jotka enempi tai vähempi on tehty F3C-lentoa silmällä pitäen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #36 : 27 Marraskuu, 2010, 20:22:47 »
Todella jännää...

Onko jopa lepatuskumit samat?

Sekin ihmetyttää että samalla delta-miksauksella on rakennettu. Kun jokainen F3C-ajoon muokattu T-Rex (Brianchonin ja Christyn muistaakseni) jonka oon nähnyt, on omannut muutetun delta-miksauksen, niinkuin noissa edellisissä kuvissa.

Onko stabbarin lavat paksut vai haribotyyliset ohuet?

Lapojen kärjen muotoilukin on vähän niinkuin niissä uusissa Fun-Techin F3C-lavoissa, joita Itävallan pojat käyttivät, eli ihan erilainen kuin uusissa SABeissa ja Rotortecheissä...

Äkkiä Vesikselle Anssi testailemaan, ilmottele ajankohdasta!!! ;)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #37 : 27 Marraskuu, 2010, 22:25:47 »
Lepatuskumit on erilaiset kuin oli Nitrossa. Se mitä OP sanoi pitää paikkansa kun ne muutama linkki voi muuttaa kummasti ominaisuuksia ja nuo stabbarit ja lavat poikkeaa täysin Nitron vastaavista. Se mitä olisin toivonut lisää on ne mixerien reiät millä itse voisi hakea tuntumaa. F3C käytössä ei ole vain yhtä ainoaa toimivaa pakettia vaan jokainen kuski haluaa itse itselleen muokata itselleen parhaan paketin.

Stabbarit on aika paksut ja melkoisen painavatkin, selkeästi pienemmät kuin Hirobon Eaglessä käyttämäni. Kuvia alla.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #38 : 27 Marraskuu, 2010, 22:33:03 »
Stabbarit on ainakin sopivan painoset, toimivuutta en ala veikkaamaan :) Muodosta päätellen lähes samat kuin normi 700ssa, vain painoa enempi...

Ootko päässyt setuppia tekemään, eli miten ohjausgeometria toimii ja tuleeko sinne isoja heittoja? Ja kuinka paljon nupista lähtee liikettä, tuleeko sieltä joku 30 astetta lapaa ja 20 astetta syklikkiä suuntaansa vai onko se tehty paremman resoluution omaavaksi pienemmillä maksimiliikkeillä?
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #39 : 27 Marraskuu, 2010, 22:39:54 »
Setupia en ole jaksanut alkaa tekemään kun ollut joka ilta kiekkopelikin tähän päällä. Sen verran katsottiin että stabiloiti ei ihan niin paljoa pääse kallistumaan kuin nitrossa (swashplaten pallot lyhyemmät) Ja manuaalin mukaan -/+ 12 astetta alue ja noin silmällä aika lähellä sitä lienee. Silmämääräisesti ei mitään yberliikealueita tule eli F3C:hen sopivampi kokonaisuus. Tuo stabiloinnin painojen kokeilu on joko ei hiilikuitutankoa jossa painot kiinni, painavammat ulkona ja sitten niin että painavammat sisällä. Painot ovat liimalla hiilitangossa kevyesti kiinni. Mukana tuli 4 kevyempää alumiinipainoa ja 2 rauta painoa.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #40 : 03 Joulukuu, 2010, 15:25:19 »
Vihdoin ja viimein sain maailmanlopun taudista huolimatta laitettua koneen lentokuntoon. Todistetusti ensimmäinen lento tehty. Hieman alkuvaikeuksia kun perän tube ei ollut mennyt asennus vaiheessa pohjaan asti ja eka startin yhteydessä nousi pois booreilta ja perän veto hävisi. Tarkemmassa tutkimisessa huomasin etukulmavaihteen urien olevan hieman ahtaat tubelle jotta se menisi pohjaan asti. Hieman hieno säätöä ja toimi sen jälkeen. Nyt ei päässyt leijuntaa kummempaa kokeilemaan. Siinä tuntui istuvan hyvin kyllä. Painopistettä pitää vielä tarkentaa kun ei ole loppulliset virtalähteet kiinni. Virtaa tulee jakamaan powerboxin Gemini jossa on dual syöttö kahdelt akulta erillisiä reittejä pitkin. Ohessa kuva laitteesta ja kokovertailuksi N97mini vieressä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #41 : 03 Joulukuu, 2010, 16:14:48 »
Eli nuppi toimii sitte jotenki ainaki noilla SAB lavoilla kokeile niillä Alingin lavoillaki toimiiko niillä.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #42 : 03 Joulukuu, 2010, 17:29:03 »
Kokeilin juuri niillä Alignin lavoilla nyt. Sabit vielä laatikossa  8)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #43 : 03 Joulukuu, 2010, 17:32:05 »
Kokeilin juuri niillä Alignin lavoilla nyt. Sabit vielä laatikossa  8)
Ok. no eihän se sitte ihan hukka ostos ollu, no enemmän lentoja ni sitte sen näkee miten rattaat kestää ynm...

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #44 : 03 Joulukuu, 2010, 17:40:43 »
Kokeilin juuri niillä Alignin lavoilla nyt. Sabit vielä laatikossa  8)
Ok. no eihän se sitte ihan hukka ostos ollu, no enemmän lentoja ni sitte sen näkee miten rattaat kestää ynm...

Eipä tuosta oikein vielä kauheasti näe. Sitä pitää päästä kokeilemaan erilaisissa tuulikeleissäkin ja siten, että laijunnassa on liput alla. Leijuntahan tuntuu aina menevän hyvin niin kauan kunnes pitäisi jonkun lipun päällä pysyä ja tehdä piruettia tms. Oma veikkaukseni on, että vasta keväällä tullaan saamaan tuomio siitä mihin tuosta koneesta on jollei Anssi nyt ala ulkoilemaan talvella enempi tuon kanssa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #45 : 03 Joulukuu, 2010, 17:52:57 »
Juu ei tuon perusteella voi vielä mitään sanoa. Perä ainakin oli aika vikkelä  :D  Vähän on säätämistä vielä. Tuli vaan kokeiltua että yleensä ottaen toimi ja noita toiminnallisia häiriöitä poissulkeva. Suomen pakettimurskaamokin tuntuu vihdoin saaneen paketin tänne saakka vaikka vaikeaa tuntui olevan. Monenlaisia selityksiä tuli asiakaspalvelusta. NO akut on käsissä illalla ja oääsee virtalähteen kiinnitykseen ja loppulliset asennukset.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #46 : 09 Joulukuu, 2010, 16:55:17 »
Ny to lopullisetkin asennukset tehty. Virransyöttöön tuli siis Powerboxin Gemini jossa on kahdettu virtapiiri. Eli virtaa tulee kahden erillisen piirin kautta kahdelta akulta. Lisäksi tuo Gemini on tehty helikopterille toimivaksi kun siinä on gyroa varten oma step down sisäänrakennettuna. Ensimmäisen tilasin Duralite systemiltä mutta aikani etsittyä huomasin myös SILSHOPin myyvän noita ja halvemmalle kuin ulkomailla. Toisen tilasin sitten sieltä. Ny tulee molempiin kisakoneisiin vastaava systeemi. Tuossa Geminissä on myös sisäänrakennettu jännitevahti. Vastarin akuiksi tuli Hyperionin LIFE 2S 2100mAh x2, hieman ovat painavia verrattuna LIPOihin mutta puheiden mukaan huolettomampia. Aika näyttää miten toimivat.

Koneen paino nyt valmiina hieman yllätti koska odotin sen olevan keveämpi kuin oli. Epätarkka puntarini näytti 3920g ilman ajoakkua. Ja kun ajoakku laitetaan kyytiin on paino n. 5600-5700g riippuen hieman akkupakasta ja C arvosta. Vertailuna tuohon on Hirtobon Eagle 3 WC joka on nitrosta itse konversoitu sähkölle ja NOVAn kokokabiinilla varustettuna painoa 5800g. Eli laihduttaa hieman pitäisi että kokokabiinilla pääsee samaan. Odotin tämän olevan kevyempi yksinkertaisemman runkorakenteen vuoksi. Mutta painoa nostaa kun aika monessa paikassa on 4mm ruuvit vaikka 3mm riittäisi ja nuo hienot servojen kiinnitykset kun yksinkertaisi jotenkin niin painoa tippuisi. Samoin muuttamalla perän hihnavetoiseksi saisi painoa pois. Katsotaan millainen tämä keväällä on jos tarvii dieetille lähteä :)

Alla pari kuvaa vielä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Makro

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Heikkilä, Järvenpää
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #47 : 10 Joulukuu, 2010, 18:40:44 »
Anssi, saisiko kopterista vielä lisää kuvia? Lähinnä kiinnostaa johdotusreitit ja komponenttien sijoittelu.

Haaveissa on hankkia samanlainen.
T-Rex 700E F3C, T-Rex 600E, T-Rex 450 Pro, T-Rex 250, E-flite Blade mCPX, E-flite Blade mSR
Futaba 12FG FASST
Phoenix RC

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #48 : 13 Joulukuu, 2010, 19:35:59 »
Mikäs ongelma tuo muutaman sadan gramman ylipaino tuossa on? Kisoissahan on säännöissä rajoitettu koneiden yläpaino, joten luulisi siitä olevan pelkkää hyötyä?

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700E F3C
« Vastaus #49 : 13 Joulukuu, 2010, 19:42:15 »
Moido,

Tuo paino tulee ongelmaksi oikeastaan jos siihen haluaa laittaa koko kopan päälle. Sellainen täys koppa painaa noin 200 - 400g enempi mitä avokoppa. Liian painava kopteri voi olla huono nousemaan pystynousuissa ja nopeuden voi ehkä kiihtyä syöksyissä nopeammin jne. Mutta tosiaan noi painojutut on usein sellaisia joiden kanssa pystyy kikkailemaan. Akkuvalinnat ja vastarinakut, säätimet jne... kun valitsee oikein niin säästyy painoa. Noilla nopeudensäätimillä, lentoakuilla ja vastarin virransyötöllä pystyy vaikuttumaan jopa noin 400g lentopainoon. Tuskin tuo paino niinkään suuri ongelma on, sen sijaan tuota konetta odotettiin kevyemmäksi mitä se lopulta oli.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5304 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2008, 13:41:43
kirjoittanut Hermis
5 Vastauksia
4177 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 23:14:43
kirjoittanut riku
12 Vastauksia
4678 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2009, 18:36:49
kirjoittanut Mikka
18 Vastauksia
8117 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2010, 14:01:27
kirjoittanut JCA
147 Vastauksia
70414 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2011, 07:11:17
kirjoittanut zodiak