Moikka,
Vispilä jo kertoikin servoista aika kattavasta. Joten suotta siihen alkaa enää mitään lisäilemään. Mutta se, että kopteri ei nouse täydellä kulmilla. Siihen ei servot periaatteessa ole syyllisiä, saattaa olla mutta yleensä syy tulee setupista, ja itse asiassa kaksi asiaa vaikuttaa siihen erittäin selvästi.
Ensimmäinen on nupin ohjauksen geometria virheet. Toinen on kopterin nuppi ja lavat. Painopiste vaikuttaa jonkin verran mutta ei niin paljoa.
Aloitetaan nupista. Jokainen nuppimalli toimii eri lavoilla vähän erilailla. Otetaan ihan perusesimerkki. Kopterin kallistuslevyltä ei tule virheellistä ohjausta, silti nuppi tekee omiaan. Esimerkiksi silmukkaa lentäessä kopteri saattaa kammeta oikealle tai vasemmalle. Eli siihen tulee aileronin suhteen virhettä. Samat nupin ominaisuudet saattavat aiheuttaa sen, että kun pitchi ajetaan tappiin alkaa kopteri kampeamaan oikealle tai vasemmalle tai eteen tai taakse. Sama sitten selkälennossa. Jotten asia olisi näin helppo, niin esimerkiksi vaakakierrettä tehtäessä nuppi saattaa kammeta kopteria elevaattorin suunnassa johonkin. Tätä varten osassa radioissa on suoraan tehty mixaukset näiden virheiden poistamiseksi.
Sitten toinen aiheuttaja on kallistuslevyn ohjauksen geometria virheet. Niiden hallinta on paljon vaikeampaa. Mekaanisessa miksauksessa niitä voi yrittää hallita radion mixauksilla mutta se on vaikeaa. CCPM-systeemeissä sitä jotenkin pystyy hallitsemaan tosiaan servojen endpointeilla kuten vispilä kertoi. Eli siis otetaan esimerkiksi tilanne jossa pitchi ajetaan ihan tappiinsa ja jokainen kolmesta servosta ohjaa hitusen eri verran. Tällöin kallistuslevy menee vinoon jonkin verran väkisin. EndPointeilla tätä voi korjata. Sitten taas osassa radioissa on erillinen valikko jolla voidaan korjata ccpm ohjauksen virheitä. Tuollainen löytyy ainakin Futaban parhaista malleista 10C mallista se taisi puuttua. JR:n 12X radiossa se taisi myös olla mukana. Muuten pitää pärjätä endpointtien kanssa.
Tämä CCPM-ohjauksen virheiden hallinta on hyvin vaikeaa siksi, koska ne servot ovat usein erilaisia ja mitä edullisempi servot ovat, niin sen suurempia niiden keskinäiset erot ovat vaikka ne olisivatkin malliltaan samoja. Mikäli EndPointeilla säädetään CCPM kallistuslevy suoraan pitchi ylhäällä ja pitchi alhaalla, niin ongelmaksi tulee sitten kallistuslevyn ohjaus aileronin ja elevaattorin suhteen. Tässä ei välttämättä enää EndPoint säädöt auta. Eli esim aileronia ohjattaessa ihan reunaan, saattaa kallistuslevy nousta tai laskea joka ei ole toivottua tai kallistuslevy saattaa mennä elevaattorin suhteen pieleen tms. Täytyy kehua nyt Futaban 12FG, 12Z ja 14MZ radioita joissa noiden virheiden korjaamiseen on tehty todella kattava ja hyvä systeemi radioon. En tiedä miten hyvin se on tehty muissa radioissa.
No sitten kun kuvitellaan kopteri jossa molemman kohdan säädöt ovat pielessä, niin kopteri on varmasti aika kauhea lennättää. Varsinkin jonkun tempun ajaminen vaikeutuu merkittävästi kun se kampeaa koko ajan johonkin minne ei pitäisi.
PS. En ole koskaan säätänyt CCPM kopterin servovirheitä endpointeilla. Joten en tiedä tarkkaan miten hyvin se toimii. Muistan vaan joskus nähneeni jonkun videon jossa näytettiin miten se tehdään. Olen siis aina tehnyt sen vain itselleni tuolla Futaban radiolla jossa sen saa softalla suoraan säädettyä. Siinä voi jopa 120 asteen ccpm:ssä korjata sen geometriavirheestä johtuvan elevaattorin virheen hidastamalla tarvittavia servoja. Mutta en ole nykyisillä digiservoilla havainnut siihen tarvetta. Näitä 140 asteen, tai oikeammin 138,5 asteen ccpm ollaan tehty juuri tuon virheen poistamiseksi.
Nyt joku alkaa ihmettelemään mistä virheestä höpötän. No ajatellaan 120 asteen ccpm kallistuslevyä jossa vaikka edessö on yksy kuula servolle ja takana on kaksi. kopterin sivulta katsottuna etummainen kallistuslevyn kuula on pääakselilta eri etäisyydellä kuin ne takana olevat kaksi kuulaa. Tällöin kun kallistuslevyn servot ovat yhtä nopeita. Niin esimerkiksi elevaattoria työnnettäessä takimmaiset servot nostavat kallistuslevyä nopeammin mitä etummainen ehtii laskea sitä. Tämä siis johtuu siitä, että niiden vipuvarret ovat erimittaiset. 140 asteen CCPM kallistuslevyssä ne ovat samanmittaiset. Tuo siis ainakin periaatteesa sitten aiheuttaisi sen, että elevaattoria työnnettäessä nopeasti kallistuslevy nousee koska takaservot nostavat sitä nopeammin mitä etuservo ehtii laskea kallistuslevyn etureunaa. Tällöin lapakulmat lisääntyvät hetkeksi vähän.
Nämä on sitten onneksi asioita joista ei äkkiä kannata repiä ranteita auki, koska ne ei käytännössä haittaa suurinta osaa harrastajia.
PPS. Nyt alkaa mopo taas lähteä käsistä kun pitäis mennä nukkumaan. Jotkut ovat varmaan ihmetelleen kun vaikka TREXeissä, ainakin 500:ssa ne kallistuslevyn servolinkit on vinossa. Se taas johtuu siitä, että sillä on yritetty saada ohjausta lineaarisemmaksi. Eli kun servopyörä kääntyy, ohjaa se vähemmän poikkeutettuna kuin silloin kun linkkin on 90 asteen kulmassa servopyörään. Vinot linkin periaatteessa aiheuuttaa sen, että kun servo ohjaa ja linkin ja servopyörän kulmasta johtuen ohjausmäärä heikkenee, niin linkki tulee suorempaan kallistuslevyyn nähden jolloin se lisää ohjausta. En tiedä tajusiko kukaan tästä mitään. Mutta noin se kuitenkin nyt vaan on
tuo periaatteessa on hyvä idea mutta se toimii vain silloin kun linkki on tarkasti oikealla etäisyydellä servopyörässä. Jollei näin ole, niin sitten alkaa taas tulla virhettä ohjaukseen. Nyt kun tuli selväksi, että vinot linkit korjaavat geometristen kulmien muuttuessa ohjausta, niin onkin aivan selvää, että mikäli servopyörät eivät ole aivan suorassa keskenään lapakulmien ollessa keskellä. Syntyy heti melkoisia virheitä ohjaukseen koska jokainen vipu ohjaa nyt kallistuslevyä hieman eri määrän. Tähän ei tosiaan nyt ne EndPointit auta lainkaan.
Mutta nyt nukkumaan....
--
Timo