Täällä yksi Jlog 2.5 tyytyväinen omistaja. Tallentaa kaiken datan siis sisäiselle micro-SD kortille (tuli kikkareen mukana), josta ne voi lukea esimerkiksi logview nimisellä ohjelmalla. Tosin sisäisen micro-SD tallennuksen lisäksi saan datan telemetrian kautta mankkaan ja mankan sisäiselle muistikortille talteen, joten minun tapauksessa on käytössä tavallaan tuplaloggaus. Jlog toimii toki ilman muistikorttiakin, jos haluaa datat esimerkiksi vain telemetrian kautta eteenpäin, mutta ohjelmistojen päivitykseen ja parametrien ohjelmointiin tarvitaan tuota sisäistä muistikorttia. Sisäiseen muistikorttiin ohjelmoidaan CONFIG filu Jlogin omalla softalla ja sen jälkeen se flashaa määritellyt asetukset Jlog kikkareen sisäiseen eprom muistiin, joten sen sen jälkeen muistikorttia ei ole pakko pitää paikallaan.
EDIT: jos haluaa sisäisen loggauksen ja pitää muistikortin paikallaan, niin ohjelmistopäivityksen jälkeen tuo ohjelmafilu kannattaa poistaa muistikortilta, muuten se flashaa jokaisen käynnistyksen yhteydessä uusimman softan sisään uusiksi ja hidastaa käynnistystä.
Oma setuppi: Kontronik PowerJive 120HV -> Jlog 2.5 -> TM1000 -> AR8000 -> DX8
Huomion arvoista on, että Jlogissa on natiivi liitinpaikka tuon TM1000 telemetriayksikön liittämistä varten, mutta siihen tuleva X-bus piuha pitää ostaa erikseen.
Itse Jlog kytketään noparin bind porttiin normaalilla servojohdolla. Mikäli noparina on Kosmik, tarvitaan erilainen piuha, mutta sellainen toimitettiin automaattisesti ainakin V2.5 mukana.
Mulle tulee mankkaan asti seuraavat tiedot Jlogin kautta:
- Lentoakun voltit
- Moottorin ampeerit
- BEC voltit
- BEC ampeerit
- Lentoakun kulutetut milliampeerit
- Nuppikiekat (Jlog softaan pitää syöttää välitykset ja moottorin polet)
- Noparin lämmöt
- Lisäksi TM1000 yksikön kautta tulee yhteysdatat, eli fadet jne.
Jlogin voi laittaa generoimaan hälytykset, jos tuota optiota ei löydy mankasta, eli esimerkiksi minulla kulutetuissa milliampeereissa on raja-arvona 3500 mah ja lentoakun volteissa 39,6 v.
DX8 valikoista olen sitten määritellyt hälytyksen tyypit, eli piippausta jos akku tai BEC esimerkiksi tilapäisesti kyykkää tietyn raja-arvon alle ja vastaavasti värinää, kun saavutetut mah lukemat on saavutettu. Piippaus tarkoittaa, että pitää hillitä ja opetella collective managementtia, kun taas värinä on indikaattori tuoda kopteri laskuun.
Itse muistikortilta voi sitten lukea vielä selvästi enemmän dataa, jos tarve vaatii, kuten moottorin PWM arvoja, Watteja, throtle% jne.
Sellainen vinkki on antaa, että Jlog generoi datan TM1000 "powerbox" moduulin kautta ja DX7s ei osaa näyttää noita arvoja, mutta DX8 ylöspäin onnistuu, vaikkakin ne tulee hieman hassusti nimettynä:
Battery 1 = Lentoakku
Battery 2 = BEC
Capacity 1 = RPM
Capacity 2 = Kulutetut mah lukemat
Tuskin tulee kenellekkään yllätyksenä, muuta kuin minulle ennen kysymistä, mutta jos on esim 2 x 5000 mah pakkaa sarjassa, niin asetettu mah raja, esim. 4000 tarkoittaa sitten sitä, että molemmista akuista on jo käytetty tuo määrä kapasiteetista! Jos sinne asettaa vaikka 8000 mah, niin kopteri on tontissa, ennen kuin saa mitään varoitusta.