Ostin Phantom 4 kopterin pari viikkoa sitten. Pari päivää kerkesin sillä pörräämään kun eräänä kauniina päivänä ongelmat alkoivat.
Ensimmäinen ongelma:
Lensin järven yläpuolella noin kahden metrin korkeudella jolloin yhteys ohjaimen ja kopterin välillä katosi, kopterin tulisi tässä vaiheessa jäädä paikoilleen, se jäikin paikoilleen mutta näytti että se meinasi laskeutua järveen. Hetken päästä yhteys kuitenkin palasi ja hädissäni ohjasin kopterin takaisin luokseni, jonka jälkeen käynnistin sekä kalibroin uudelleen. Lento sen jälkeen OK.
Toinen ongelma:
Samana kauniina aurinkoisena iltana lensin yhteensä noin 15 minuuttia. Ensin 2minuutin lento ja seuraavaksi 13min lento, lennon lopussa kokeilin tätä hienoa uutta keksintöä joka havaitsee edessä olevat kohteet. Kone oli noin puolentoista metrin korkeudella ja lensin itseäni kohti, jolloin tämä hieno kapistus teki äkkipysähdyksen havaitessaan minut. Siirryin kauemmas ja sama homma toistui uudelleen. Tämän jälkeen tuli jonkunlainen varoitusääni ja varoitusviesti DJI GO sovellukseen (taisi olla forward vision sensor error??) Ja seurauksena oli kopterin ja ohjaimen välinen ongelma uudelleen. Yritin laskeutua, mutta tuloksetta. Kopteri meni puun oksia päin eikä pysähtynyt, ei kääntynyt ei laskeutunut ei mitään. Akkua oli törmäyksen kohdalla jäljellä 44%
Jälkeenpäin lentolokitietojen mukaan laite meni itsestään "Attitude-mode" tilaan.
Lopputulos:
Kopteri tippui maahan noin metrin korkeudelta ja pyöri ojaan. Akku lensi ulos ja kaksi propellia rikki.
Tämän jälkeen IMU2 kalibrointi ei ole onnistunut ""cannot calibrate when motors are running". Kalibrointi menee välillä 37% ja välillä vain 2% ennen kuin pysähtyy. IMU1 kalibrointi toimii oikein.
Moottorit lähtee käyntiin ja kuulostaa että toimii oikein, mutta en ole uskaltanut nostaa kopteria ilmaan.
Lisäksi sovellus antaa varoituksen "Forward Vision Sensor Calibration Error"
Kauppa josta kopterin ostin, ei ota mitään vastuuta tästä ja kehoitti olemaan suomalaiseen huoltoon yhteydessä.
Olin heihin yhteydessä ja toimitin kaiken tiedon joita pyysivät. Vastaukseksi sain "Lentolokien mukaan kopteri toimi koko lennon ajan normaalisti. Lentotila vaihdettiin DJI:n mukaan vahingossa Atti moodiin" ja "Lokitiedoista ei löytynyt vikatiloihin viittaavia tietoja".
Liitin huoltoilmoitukseen myös kuvia, joissa käy ilmi että ohjaimessa on "P-mode" ja DJI go sovelluksen mukaan kopterissa on "Attitude -mode". Ilmeisesti näistä ei ollut mitään hyötyä, tai näihin ei ainakaan reagoitu millään tavalla.
Mitä tehdä, kädessä iso kasa paskaa, silmäkulmassa kyynel ja tililtä lähti 1600€?
Pari kuvaa jotka laitoin laitteen mukana huoltoon.
http://www.blackpearl.fi/phantom_1.jpghttp://www.blackpearl.fi/phantom_2.jpghttp://www.blackpearl.fi/phantom_3.jpg