Kirjoittaja Aihe: Raptori osiksi...  (Luettu 8880 kertaa)

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Raptori osiksi...
« : 11 Tammikuu, 2008, 22:21:15 »
Aiemmassa säikeessä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=852.0) olikin jo puhetta jotta rupesin Raptorin kytkinkellon laakereita vaihtamaan/tarkistamaan...

Hassua että lukemani perusteella menee joko laakerit tai laakeripesä hajalle. Minulla näyttikin laakeri olevan  "suurinpiirtein" ehjä, pientä jäykkyyttä lukuunottamatta, mutta käynnistysakseli ja pinioni taas olivat kuluneet laakerin kohdalta tosi paljon. Ei siis ihme että kytkinkello pääsi liikkumaan millin-pari ylös-alas ja vasemmalle-oikealle. No, onneksi ei päässyt käymään pahemmin, minä olisin odottanut että laakeri olisi hirttänyt kiinni paljon aiemmin, mutta ilmeisesti ei. Pasi (edellinen omistaja) säästynyt säikähdykseltä, minun saadessa rapukan "se oli jo noin" :D ja on lentänytkin kolmisenkymmentä tankillista ilman ongelmia. Onneksi rupesin katselemaan syytä tuohon ennen kuin mitään vakavampaa sattui...

Pääakselista sitten, missä vaiheessa pitäisi alkaa pääakseli laakereineen vaihtamaan? Näyttää sielläkin laakerit pyörineen akselilla. "Hienomekaanisilla mittalaitteillani", eli työntömitalla ei tosin ollut kuin juuri ja juuri havaittava halkaisija-ero tuon alemman laakerin urassa verrattuna muuhun akseliin...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #1 : 11 Tammikuu, 2008, 23:02:54 »
No nyt kun sulla on se jo noin osina ni vaihda kaikki noi laakerit.Muuten tarkista laakerit siten että pyörität sormella ja jos tuntuu että kihnaa ni vaihda, niin ite oon tehny mut jos pyörii pehmeästi ni kunnossa mutta kauan?

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #2 : 11 Tammikuu, 2008, 23:25:00 »
Onko tuosta mitään näppituntumaa että kuinka monta lentoa laakerit kestää noissa kuluvimmissa paikoissa, eli kytkimessä ja mahdollisesti pääakselilla? Tämä polttiskopterointi on mulla oikeasti tuossa 30 tankillisessa, eli ei ole oikein tuntumaa kuluvuuteen (tai no se Concept "back in -94", mutta sitä ei lasketa). Tuntuu olevan joktap suurempaa kuin T-Rexillä...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #3 : 11 Tammikuu, 2008, 23:31:27 »
No itse olen ajanu nyt vasta vuoden mutta meinasin niin kauan ajaa kunnes tehot laskee kuuluu jotain ihmeellistä ääntä tai torppaan ja sit pystyy katsomaan laakerit. Martevuo on tainnu eniten rääkätä noita kopterin laakereita se vois sanoa kokkala kans ja TONI  ;D

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #4 : 11 Tammikuu, 2008, 23:42:00 »
Taitaa olla minunkin Raptori Martevuon kasaama alunperin... ???

Itsekin huomasin tuossa viime viikonloppuna jotta tehoa ei ollut riittävästi, eli kun työnsi tikun eteen niin rapukka ei poistunut yläviistoon kovin vilkkaasti, tosin pakkanen saattoi osaltaan viivästyttää tuota reaktiota, samoin 30% nitron vaihtuminen 15%:iin... Osittain siksi rupesin tutkailemaankin jotta missä vika.

Mutta kysellään kysellään, kyllä sieltä vielä oikea vastaus tulee  ;D

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #5 : 11 Tammikuu, 2008, 23:51:00 »
Niin ja tää on mun toinen freya ensimmäinen kopteri oli raptor 30 v2 ja tää nykynen on freya evolution vakio eli suoraan paketista ja olen erittäin tyytyväinen ollu. Tosin päälavat vaihdoin SAB 710hin.

Mutta laakereista en pysty sanomaan mitään että kestääkö itse ajan tommosta pappa ajoa  ja yritän jotain F3C temppua ajella ni ei kopteri joudu hirveen koville. Mutta ei noita laakereita oikeen pysty katsomaan ellei pura koko kopteria kovaa ajoa vaan.  ::)
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2008, 00:00:12 kirjoittanut EGE »

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #6 : 12 Tammikuu, 2008, 19:21:12 »
Vaihdoin itsekin kytkinkellon laakerit, eikä ollut mitään ongelmia. Taitaa olla noita jenkkien höpinöitä se että homma ei muka onnistuisi. ;)

Syy vaihtoon, kun startatessa jostain kytkimen suunnilta kuuluu toisinaan kamala rääkäisy, joka ei edes vaihtunut noilla laakereiden vaihdolla. Mikäs siellä yleensä tollasta ääntä pitää?

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #7 : 12 Tammikuu, 2008, 19:22:59 »
Muuten tarkista laakerit siten että pyörität sormella ja jos tuntuu että kihnaa ni vaihda, niin ite oon tehny mut jos pyörii pehmeästi ni kunnossa mutta kauan?

Jos kopterissa ei ole ongelmia jotka viittaa laakereihin niin voi tosiaan yrittää kokeilla sormin josko tuntuu pahalta ja vaihtaa sen mukaan. Itse etsin viime kesänä erittäin ärsyttävän radiohärön syytä: Kaikki laakerit vaikutti ehjiltä mutta silti koppero meni failsafeen jok'ikisessä pystärissä - varsin ärsyttävä feature sanoisin. Vian syyksi paljastui toinen kytkimen laakeri jonka vaihdon jälkeen ongelma katosi. Tarinan opetus tässä oli se että täysin ehjältä sormiin tuntuva laakeri voi kuitenkin olla jotenkin ruvella niin että huutaa älämölöä radiotaajuuksille.

Jani_A: kaksi veikkausta: kytkin kello pääsee liikkumaan pystysuunnassa ja vastaa johonkin --> rääkäisy. Tai startterin yksisuuntaislaakeri luistaa ja päästää ääntä.

- Ilkka

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #8 : 16 Tammikuu, 2008, 22:16:02 »
No niin, osasia tuli laatikollinen ja siitä se sitten alkoi taas muodostautumaan takaisin kopteriksi...

Nyt ei kytkin liiku ylös-alas eikä sivuille, meniköhän se jo liian tiukaksi? Ainakin pääakselia pyörittäessä tuntuu jossain kohdin kierrosta jäykempi kohta. Mitä tuon pinionin ja päärattaan välyksen pitäisi olla? Pistin 80g kopiopaperia suikaleen välistä ja kyllä se siitä läpi meni, mutta mielestäni oli jo vähän liian tiukka. Säätömahdollisuudet tuntuvat olevan aika olemattomat tuossa :o
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2008, 22:20:39 kirjoittanut illi »

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #9 : 17 Tammikuu, 2008, 07:12:52 »
Haa, taisipas löytyä syyllinen tuohon tiukkaan päärattaan ja pinionin sovitukseen...

Ihmettelin hiukan kun tilasin uuden päärattaan ja se oli 85 hampainen kun kopterissa ennestään oli 86 hampainen ratas. No, laskeskelin että vähän pienemmät kierrokset nupissa eikä muuta, mutta vielä eilen illalla hoksasin että onkohan niiden halkaisijoissa eroa...

86T = 87,7mm
85T = 86,8mm

Eli 0.45mm sädettä enemmän ja siten välystä vähemmän. Vaihdoin tuon 85T:n paikalleen ja nyt tuntuu rullaavan paljon vapaammin, ellei ole jo liiankin paljon välystä ???

Voisiko tuo selittää myös aikaisemman käynnistysakselin kulumisen, eli että välys on ollut liian pieni ja moottorin käydessä akseli/pinioni ei vain kestänyt jolloin pehmeämpi pinionin metalli antoi periksi ja laakeri söi sen uran siihen. Samasta syystä taisivat pääakselin laakerit pyöriä akselilla...

Ei muuta kuin ruuvia kiinni ja kopteri kasaan, loppuisi vain tuo vesisade niin pääsisi viikonloppuna testaamaan...

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #10 : 17 Tammikuu, 2008, 09:57:40 »
Joo, lauantaina Ahmosuolle jos vain keli sallii ja ehdin saada kopterin kasaan. Sunnuntaina ei onnistu kun pitää lähteä hakemaan varaosia Kiinasta :D

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #11 : 18 Tammikuu, 2008, 07:21:33 »
No niin, alkaa näyttämään kopterilta taas... Vielä kauheasti säätöä ja testausta niin eiköhän se siitä  :D

Huomisen sääennuste ei vain näytä kovin hyvältä koelentoja silmällä pitäen  :-\
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2008, 07:23:31 kirjoittanut illi »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #12 : 18 Tammikuu, 2008, 11:32:04 »
No koitanpa lauantaina tulla, jos sitä vaikka uskaltas leijutella.

Lauantaina kentälle joo jos vain sää sallii.. Kertoile Jarmo jos olet tulossa. (Tosin sääennuste lupasi kaatosadetta koko päiväksi kauhean tuulen kera - joten Jarmo vois vähän lämmitellä Metteä)

- Ilkka

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #13 : 18 Tammikuu, 2008, 23:15:59 »
Eipä hyvältä vaikuta sään puolesta, mutta Rapukka on nyt iskussa kuitenkin. Toivottavasti ennuste on väärässä ???

Iso oli projekti, kaksi viikkoa siihen meni, tai siis vapaa-ajat ja osa siitä odoteltiin osia, mutta Sabella oli hyvät toimitusajat niin ei joutunut odottelemaan turhia (jos ei Itellaa lasketa).

Lennokkien näpertely on kivaa, mutta niin se on tämä kopterien ruuvaaminenkin  ;D
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2008, 23:18:51 kirjoittanut illi »

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #14 : 18 Tammikuu, 2008, 23:21:10 »
Niin se taitaa pitää, valitettavasti :(

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #15 : 31 Tammikuu, 2008, 21:20:36 »
Pääsinpäs vihdoin testaileen raptoria, pitkän tauon jälkeen. Eilen meni pari tankkia ihmetellessä kun ei perä meinannut asettua ollenkaan. No aamuyön tunteina pientä säätöä ja linkkien kevitystä ja sitten taas tänään testaamaan. Eipä tuntunut olevan paljoa apua. Lopulta gainin pudottaminen alkuperäisestä 60%:sta aina 23%:iin tuntui auttavan ongelmaan. Tosin taitaa olla jo liikaa kun taivaslennossa meinaa perä kääntyä vasemman kautta eteen. Sain kuitenkin pahimmat vieroitusoireet pois ja nyt voi ihmetellä hetken kelejä odotellessa jotta millä tuota perää saisi rauhoittumaan lisää?

Eli perän kanssa sellaista ongelmaa kun leijunnassa perä "pomppaa" muutamia asteita puolelle tahi toiselle, yleensä vasemmalle (siis perä). Mielestäni perän linkistö (servo nyt peräputkessa ja työntötankona QuickUK hiiliputki) on lähes yhtä löysä kuin se oli alkuperäisellä tönärilläkin, joten mikä on muuttunut?

Toisessa säikeessä ihmetelty 3M high bonding gyroteippi tuntuu menevän pakkasessa kivikovaksi, joten tuota pitää seuraavana kokeilla josko löytyisi parempi vaihtoehto. Biltemassa ei tuntunut olevan kylkilistateippiäkään. Juuri menossa pakaste-testi toiselle seuraajaehdokkaalle, saa nähdä miten käy.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #16 : 31 Tammikuu, 2008, 21:36:59 »
Kuulostaa että mekaaninen säätö ei ole kohillaan, eli perän keskiasento ei oo siinä missä pitäs. Vaihdoitko linkin paikkaa servopyörässä tai jotain?

Tee vielä kaikki "idiootti tarkistukset", eli perälavat pyörii oikeinpäin jne... Yleensä virhe on joku tosi itsestään selvä juttu jossa ei voi mokata ;) nimim. kokemusta on...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Raptori osiksi...
« Vastaus #17 : 01 Helmikuu, 2008, 06:33:48 »
Tuon ohjeen mukaan olen perän asetuksia väsäillyt:

http://www.raptortechnique.com/tailpitch.htm

Noiden perusteella tuntuu enää gyroteippi ainoalta jonka vaihtamista voisi kokeilla. Pahoitteluni että palaan aina samaan asiaan ;)

Kirjoittelin lisäkommentteja tuonne: http://www.kopterit.net/index.php?topic=837.0

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3622 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:07:27
kirjoittanut makopa
4 Vastauksia
3634 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2017, 15:19:30
kirjoittanut stnabaum