Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Nakkisoosi - 01 Marraskuu, 2014, 19:46:32

Otsikko: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Nakkisoosi - 01 Marraskuu, 2014, 19:46:32
Hei

Kaipailisin teiltä viisaammilta mielipiteitä ja vinkkejä. Tuli ostettua ja kasattua s900, jossa oli A2, Zenmuse GH4, iOSD mk2. Kahdella kauko-ohjaimella Futaban fx-22 ja 10J. Kaikki kasattiin huolellisesti ja tarkistettiin moneen otteeseen, että kaikki oli niinkuin pitääkin. Tietokoneella säädin kaikki asetukset ohjeiden mukaisesti.

 Torstaina kävin ensilennolla ja kaikki toimi hyvin lukuunottamatta nousevia jalkoja. Perjantaina muutin jalat toimimaan oikein ja lähdin taas testaamaan. Kaikki toimi normaalisti ja nousin ilmaan, mutta gps-moodilla kopteri rupesi tekemään rinkiä vaikkei tuulta ollut laisinkaan. Kokeilin atti-modessa ja kaikki toimi normaalisti. Laskeuduin ja vaihdoin akun sekä kalibroin kompassin uudestaan. Nousin ilmaan gps-moodissa, mutta ongelma jatkui. Testasin kuitenkin lentää atti-modessa, joka toimi muutaman minuutin normaalisti, mutta alkoi lopulta lentämään omiaan ja karkasi metsikköön päin. Tässä vaiheessa kokeilin failsavea, mutta samalla kopteri kääntyi keula kohti maata ja kiihdytti lopulta metsään. Paikkana oli iso pelto, ei tuullut, ei ollut lähellä sähkölinjoja ja sateellittejakin löytyi neljätoista. Ennenkuin lähdin lentämään tarkistin että kaikki oli kohdallaan eikä missään näkynyt mitään outoa. Kopteri tuli tietenkin hurjalla vauhdilla maahan ja hajosi oikeastaan täysin.

Eli vika oli todennäköisesti flightcontrollerissa A2? Itsellä on kokemusta lentämisestä omalla phantomilla ja ystäväni F450 ja s800. Mahtaakohan tämä mennä mitenkään DJI:n takuuseen? Kopterista hajosi rungosta jalat, akku/gimbal-taso, pohja-ja päällislevy, moottorin tukiputkien kiinnitykset ja tietysti siipiä. Eli kopteri meni täysin käyttökelvottomaksi. Onneksi edes kamera selvisi vahingoittumatta sekä mahdollisesti gimbal. Akkuun oli tullut kolhuja eikä enää näytä jännitteitä. Kun A2 kytketään tietokoneeseen siihen syttyy valot mutta tietokone ei tunnista sitä ollenkaan. Videota on vain pieni pätkä missä näkyy kun kopteri heittää rinkiä taivaalla.

Mikä meni vikaan ja mitä tässä pitäisi tehdä?

(http://i.imgur.com/DJmTCfL.jpg)
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: patse - 01 Marraskuu, 2014, 21:24:31
Voiskohan toi vaikuttaa? :o

Vaikka nimen AR 12192 saanut jättiläisauringonpilkku on jo pienentynyt alkuperäisestään noin 10 prosenttia, se on edelleen nykyisen auringonkierron suurin ja aktiivisin pilkku.

Maahan onkin viikonlopun aikana iskenyt jo kaksi suurta auringon soihtua, eli voimasta purkausta, jotka ovat olleet auringonpilkusta lähtöisin. Purkaukset ovat olleen voimakkuudeltaan X-luokkaa. Auringon aktiivisuutta merkitään kirjaimilla A, B, C, M tai X, joista X on voimakkain.

Luokat jaetaan lisäksi numeerisiin alaluokkiin, joista jokainen numero viittaa voimakkuuden kertoimeen. Viikonlopun soihduista voimakkaampi oli luokaltaan X3.1, heikompi X1.
Molemmat X-luokan soihdut aiheuttivat lyhyet mutta sitäkin voimakkaammat suurtaajuusradioiden pimentymiset. Yhteydet katkesivat suurilla alueilla noin tunniksi purkausten jälkeen.

Myös GPS-paikannusjärjestelmissä on saattanut esiintyä häiriöitä. Radiohäiriöt on havaittu erityisesti radioamatöörien keskuudessa. Uusia, todennäköisesti aiempaa heikompia purkauksia saataa olla luvassa vielä sunnuntain aikana.

Lähteet: Space Weather, Nasa, The Register
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Mh - 01 Marraskuu, 2014, 21:39:17
Jep.. Tyhmän miehen kartta eli navi on sekoillut viime aikoina . Tiedä siitä sitten miten vaikuttaa tuohon..
Niin kuin isäni sanoi kun potutti torppi, maan vetovoima voittaa aina.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Petsku - 01 Marraskuu, 2014, 21:44:25
Todennäköisesti viiminen niitti oli kun vetäsit failesafen päälle. Manuaalilla olisi kopteri saatu ehjänä alas. Youtubeen hakusanoiksi dji fly away ja johan rupee tulee tuloksia, suurin osa phantomeita mutta myös noita muita. Dji:han ei myönnä että heidän laitteissa vikaa olisi.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: 338federal - 01 Marraskuu, 2014, 22:04:15
Kirjoitin aluks aika paljon paskaa mutta parempi näin. Kyllä se on dji fly away. Mutta toi aurinko homma se voi olla syy. Ite kävin lentelemässä 700/800 alulla. Hyvin toimii.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: zak69 - 01 Marraskuu, 2014, 22:25:57
Omakin amatöörin arvaus menee tuonne DJI:n piikkiin, ekaa kopua kun olin ostelemassa niin monta kertaa itsekin mietin niitä phantomeita ja muita, mutta onneksi pysyi maltti ja jätin ostamatta.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: mikek - 01 Marraskuu, 2014, 22:58:41
Pidetään se manual tila saatavilla noissa Dji:n leluissa...
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: BigDaddyJ - 02 Marraskuu, 2014, 00:50:25
Hei

Kaipailisin teiltä viisaammilta mielipiteitä ja vinkkejä. Tuli ostettua ja kasattua s900, jossa oli A2, Zenmuse GH4, iOSD mk2. Kahdella kauko-ohjaimella Futaban fx-22 ja 10J. Kaikki kasattiin huolellisesti ja tarkistettiin moneen otteeseen, että kaikki oli niinkuin pitääkin. Tietokoneella säädin kaikki asetukset ohjeiden mukaisesti.

 Torstaina kävin ensilennolla ja kaikki toimi hyvin lukuunottamatta nousevia jalkoja. Perjantaina muutin jalat toimimaan oikein ja lähdin taas testaamaan. Kaikki toimi normaalisti ja nousin ilmaan, mutta gps-moodilla kopteri rupesi tekemään rinkiä vaikkei tuulta ollut laisinkaan. Kokeilin atti-modessa ja kaikki toimi normaalisti. Laskeuduin ja vaihdoin akun sekä kalibroin kompassin uudestaan. Nousin ilmaan gps-moodissa, mutta ongelma jatkui. Testasin kuitenkin lentää atti-modessa, joka toimi muutaman minuutin normaalisti, mutta alkoi lopulta lentämään omiaan ja karkasi metsikköön päin. Tässä vaiheessa kokeilin failsavea, mutta samalla kopteri kääntyi keula kohti maata ja kiihdytti lopulta metsään. Paikkana oli iso pelto, ei tuullut, ei ollut lähellä sähkölinjoja ja sateellittejakin löytyi neljätoista. Ennenkuin lähdin lentämään tarkistin että kaikki oli kohdallaan eikä missään näkynyt mitään outoa. Kopteri tuli tietenkin hurjalla vauhdilla maahan ja hajosi oikeastaan täysin.

Eli vika oli todennäköisesti flightcontrollerissa A2? Itsellä on kokemusta lentämisestä omalla phantomilla ja ystäväni F450 ja s800. Mahtaakohan tämä mennä mitenkään DJI:n takuuseen? Kopterista hajosi rungosta jalat, akku/gimbal-taso, pohja-ja päällislevy, moottorin tukiputkien kiinnitykset ja tietysti siipiä. Eli kopteri meni täysin käyttökelvottomaksi. Onneksi edes kamera selvisi vahingoittumatta sekä mahdollisesti gimbal. Akkuun oli tullut kolhuja eikä enää näytä jännitteitä. Kun A2 kytketään tietokoneeseen siihen syttyy valot mutta tietokone ei tunnista sitä ollenkaan. Videota on vain pieni pätkä missä näkyy kun kopteri heittää rinkiä taivaalla.

Mikä meni vikaan ja mitä tässä pitäisi tehdä?

(http://i.imgur.com/DJmTCfL.jpg)


Muistatko mitkä oli IMU ja GPS:n mounting arvot? varsinkin Z luku kiinostais. ettei vain ois menny + ja - väärin päin?
Aiheutaa nimitäin kuuri tuollaisen ongelman.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Vipe83 - 02 Marraskuu, 2014, 00:52:36
Mielenkiintoinen tapaus.

Oliko ainoastaan tuo yksi testilento takana ennen vahinkoa?
Tässä vaiheessa on tietysti vaikea sanoa oliko kaikki varmasti oikein kasattu ja asetukset kunnossa.
Kyseessä kun on sen verran uusi controlleri, niin oletan että käytössä on ehdottomasti ollut uusin firmware?

Laitoitko failsafen lentotilana tuossa kohtaa päälle, vai sammutitko ohjaimen? (alkoiko keltainen ledi vilkkumaan kopterissa?)
Eri lentotilojen asettamisessa saa olla tarkkana että tulee asetettua riittävän keskelle oikeaa aluetta.
Esimerkiksi lentotilan kanava saattaa elää pykälän tai toisen suuntaansa, jolloin failsafesta tulee vaikka täysi manuaalitila, tämä tietysti vain huonoimmassa tilanteessa. Eli tuo kyseinen torppi tuntuu hassulta failsafen toiminnalta, ennemmin luulis että manuaalitila olis mennyt päälle jolloin kopteri voisi lähteä vauhdilla vaikka maata kohden kuvailemallasi tavalla.
Mikäli failsafe varmasti kytkeytyi päälle ja firmware on uusin, eikä aurinkoa voi täysin syyttää asiasta, kannattaa tuon A2 controllerin softan kehittymistä vielä seurailla mieluiten sivusta.

Joka tapauksessa itse vankkumattomana  ;) DJI:n tuotteiden (ainakin naza v1 ja v2, wookongiin luotan myös vaikken omista) puolestapuhujana ja käyttäjänä en ole vielä vastaavia ikävyyksiä kokenut. Taustalla on joitain satoja lentokertoja v1 ja v2 purkeilla paukkupakkasista, helteestä, kovasta tuulesta jopa vesisateeseen. Onneksi jokainen voi valita komponentit omien tuntemuksien tai kokemuksien perusteella.

Muistetaan sitten vaan näissä flyaway-keskustelussa kaivaa aina todelliset syyt torpin takaa esille. Kun näitä huutelijoita nykyään kerran riittää, niin ainakin itse ajattelin puolueettomasti kertoa mikäli koen tämmöisen flyaway-ilmiön. Ja ei, kyseessä ei ole pelkkä phantomin lennätys joskus ja jouluna takapihalla.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: bk_t - 02 Marraskuu, 2014, 01:08:16
Itsellä tullut jo pieni pelko GPS modien kanssa kun lukennut viestejä täällä, sekä DJI että Walkera 350pro:ssa. DJI enimmäkseen Atti modella lennän, manuaalia treenaan vielä aina sen viimeisen akun. Se kun on hieman erillainen kuin Walkerassa. Walkeran kanssa manuaalilla hyvin pysyy käsissä, DJI meni noin 10 sekunttia kun oli puun oksassa kun oletin että on yhtä helppo :)

GPS tosin oli se millä ensimmäiset tuntumat sai multeihin. Toki varmistus että sateliitit löytyi, kalibroinnit ok ja isolla pellolla missä hätätapauksessa voi vetää kopun maahan. Kun toimii niin on helpottavaa varsinkin kun ekoja kertoja kokeilee lennättä. Tiedän että moni on sitä mieltä että aina aluksi manuaalilla, ja se varmaan hyvä. Itselle kuitenkin koko ohjauksen hahmmottaminen helpotti paljon kun oli ns tekniset apupyörät aluksi. Vielä ei ole omalla kohdalla ollut ongelmia GPSin kanssa (koputetaan nyt puuta). Tosin aika harvoin käytössä. Muita ongelmia kylläkin....nm yksi walkera kameroineen&gimbaleineen järven pohjassa  >:(
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: JCA - 02 Marraskuu, 2014, 02:41:59
Kirjoitit että kalibroit kompassin uudestaan, mutta odotitko GPS lockia? Kerkeskö se DJI:n kikkare saamaan satelliitteja tarpeeksi?
Yleensä jos GPS moodissa tekee rinkulaa niin käsittääkseni on sijainti hukassa snadisti.

Ittellä on Naza Discovery Prossa, mutta lähes aina lennän vaan atti tilassa, GPS:llä hyvin harvoin ja nekin vaan hetkittäisiä. Jos ei anna puhdasta vihreetä ja pysy paikallaan kun tauti niin en lennä GPS:llä. Kun ei uskalla niin ei uskalla, mutta sillon kun gps moodissa ollu niin kyllä se on paikallaan pysyny, kuhan on jaksanu odottaa sen että ihan varmasti on satelliitteja löytynyt miljuuna + 1 kipaletta.

Jos vaeltaa GPS tilassa niin se on jo ensimmäinen varotus että gepsi pois päältä heti, kohta lähtee.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Koippa - 02 Marraskuu, 2014, 10:15:47
Muilla systeemeillä olen huomannut tota ympyrän lentoa kun atti gaini liian vähäinen suhteessa position gainiin. eli sen on määrätty pysymään pienemmällä alueella kuin reagoinnin nopeuden perusteella mahdollista. Aika moni näistä torpeista taitaa kyllä mennä oikeasti käyttäjän piikkiin, kun ei tiedetä mitä tehdään. Toki laitteisto-torppejakin sattuu, ja niissä manuaali käytännössä on se pelastus. Sillä kannattaa opetella lentämään. ja perusteellinen testau kuivana on todella tärkeetä. Ei kannata heti laittaa kaikkee kalustoa kyytiin vaan vaikka jotain painoja vaan.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: mikek - 02 Marraskuu, 2014, 10:15:51
Vaeltelu on myös kompassin kalibroinnista johtuvaa. Myös jos ottaa tärinää, aiheuttaa vaeltelua.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: BigDaddyJ - 02 Marraskuu, 2014, 10:26:33
ja myös siitä että gps/imu paikka rungossa on määritelty väärin.  samoin jos gps asento on suoraan eteenpäin niin vaeltaa vasemmalle. tämä viimenen ei tosin aiheuta mitää isompia ongelmia.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Nakkisoosi - 02 Marraskuu, 2014, 17:50:13
Kiitoksia kommenteista ja henkisestä tuesta :)

patse : Aurinkopilkut vaikuttavat aika epätodennäköiseltä, sillä edellisenä päivänä kaikki toimi normaalisti ja kulloinkin satelliitteja oli lukituksessa neljätoista.

Mh     : Painovoima voittaa aina :)

Petsku : Ennenkuin vetäsin failsafen päälle kopteri oli jo moneen otteeseen todella kallellaan.

338federal : Samaa olen tutkinut ja pitää vielä tutkia lisää.

zak69 : Itsellä ei ole kuin positiviisia kokemuksia phantomista, ilman mitään ongelmia.

mikek : Totta, ei ole liikaa luottamista softaan.

BigdaddyJ  : Pistän kuvan alas. Mutta ottaen huomioon, että edellisenä päivänä kaikki toimi täydellisesti. Enkä muuttanu mitään asetuksia.

Vipe83 : Todella! Muutama nousu / lasku ja edellisen päivän noin puolen tunnin lento oli takana. Firmware oli uusin. Kyllä laitoin failsafen päälle ja kaikki oli säädetty tarkasti keskelle oikeaa aluetta. Myös näytöllä tuli lukemaan failsafe. Totta, haluan itsekin kaivaa selvyyden vaati mitä vaati!

bk_t  : Itsellä kokemukset painottuu lähinnä DJI:n vehkeisiin. Gps:n kanssa ei ole aikaisemmin ilmennyt mitään ongelmia. Totta, että ensilennoille kannattaa mennä etäiselle pellolle minimoidakseen mahdolliset vahingot.

Johny : Kyllä odotin gps:n lockin. Saatavilla oli 14 sateellittia. Kyllä vaikuttaisi olevan jonkinlainen paikannusongelma.

Koippa : Gainit oli säädetty ohjeiden mukaan. Totta, mutta olen kyllä omasta mielestä tietoinen mitä tein. Valmistauduin huolella ja kävin kaiken läpi useaan otteeseen. Tässä tilanteessa oli todellakin liian luottavainen flightcontrolleriin, vaikka hinta onkin kallis se ei silti takaa mitään.

mikek : Runko on kyllä tehty niin ettei tärinä pääse vaikuttamaan kompassiin.


Mielenkiintoisen tästä tekee myös se, että tämä vaikutti jotenkin myös gimbalin toimintaan. Näin kuinka näytössä kuva ei pysynyt täysin mukana menossa, osoittaen välistä liian ylös tai liian alas. Kokoajan oli käytössä fpv-moodi gimbaalissa. Myös ihmetyttää se, kun jossain vaiheessa vaihdoin gps-atti tilaa oli kummassakin kohtaa gps, mutta muutaman vaihdon jälkeen meni taas atti-tila päälle.
Akku näyttää jännitemittarilla mitattuna 24,1v, mutta lipotesterillä testattaessa ei mitään. Akku on ollut kokoajan lipopussissa ammuslaatikon sisällä ulkona. Miten kannattaisi hävittää akku?

(http://i.imgur.com/8drKLHj.jpg)

(http://i.imgur.com/mWHJLWo.jpg)
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Petsku - 02 Marraskuu, 2014, 18:32:38
Lipon hävitys purkamalla kennot nolliin. Löytyy oma topikki jostain päin foorumia :)
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Korppi - 02 Marraskuu, 2014, 18:37:20
Ainakin minä ottaisin terveet kennot talteen, vaikka lämmitintä varten ja rikkoontuneen/t tyhjäisin h4 tai vastaavalla polttimolla.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: JCA - 02 Marraskuu, 2014, 21:26:51
Mielenkiintoisen tästä tekee myös se, että tämä vaikutti jotenkin myös gimbalin toimintaan.

Aikalailla JOKAINEN fly away tapaus DJI:n kikkareilla on ollu hyvin pitkälti identtinen. Gimbaali on aina seonnut mukana.
Tuubiin kun pistää dji fly away tai phantom fly away niin kaikissa missä on joku kimpaali niin se vääntää ittensä rullalle.

Mulla on Discovery Prossa gimbaali omalla TBS:n tekeleellä hallinnassa, eikä kierrä ollenkaan Nazan kautta, liekö siksi olen välttyny näiltä vielä toistaiseksi.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: mop - 02 Marraskuu, 2014, 21:55:05
Tossa osd:ssahan on kai jonkunnäköinen lennon loggaus. Saatko siitä datan ulos?

Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Nitebiker - 03 Marraskuu, 2014, 08:54:22
Olisiko järkeä lentää muutama kymmenen testilentoa uudella setupilla ennen kuin laittaa siihen kyytiin kaikki kalliit kamerat, gimbaalit sun muut roinat? Juuri tässä tapauksessa ei olisi tietysti muuttanut mitään, mutta noin yleisenä periaatteena.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: VilleJJR - 03 Marraskuu, 2014, 10:30:31
Tuo A2:nen ei taida olla kovin yleinen etenkään Suomessa mut ite oon lentänyt sillä about 300-400 lentoa ilman vastaavia GPS ongelmia. Ainoa on että joskus härveli tykkää heittää GoHomen päälle vaikka yhteydessä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla ongelmia. (kopteri lähellä, sateliitit ei vilku jne)

En pääse nyt tarkistamaan mitkä ohjelmistoversiot on asennettuna, mutta kertaalleen ne tässä loppukesästä päivitin uusimpiin.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Nakkisoosi - 08 Marraskuu, 2014, 18:54:40
Vein jo akun paikallselle akkuliikkeelle.

Totta, että ensin pitäisi koelentää ilman kuvausvälineistöä. Mutta olin vähän liian innokas kasaamisessa enkä uskonut, että itselle voisi sattua fly away-tapaus.

Sain osd:sta datan ulos ja lähetin sen DJI:lle. Vastausta odotellessa.

Joo eihän tämä A2 kovin suosittu suomessa ole. Ettei vaan olisi distance-limit päällä?

Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Garug - 28 Joulukuu, 2014, 18:32:32
On musertavaa monella tasolla kun tuollaista tapahtuu.

Itse tulin todenneeksi kohta pari vuotta sitten että lennän ilman GPSää. Oli pari alkavaa fly-a-way tapausta, kummatkin ATTI. moodissa (NAZA), kummallakin kerralla nopea siirtyminen manuaali moodiin pelasti tilanteen. Se olisi mukavaa jos GPSää voisi käyttää siten että ei vaikuta ATTI. moodin, voisi kytkeä GPS moodiin kun tarvetta pitää multikopteri paikallaan ja muuten lentää ATTI. moodissa kuten tein.

Oma kokemukseni oli että GPS sotkee myös tuon ATTI. moodin, enkä voinut siihen luottaa, niin GPS sai lähteä, ja sen jälkeen on ATTI. moodi toiminut luotettavasti. Nyt syksyllä koitin muutaman lennon uudella firmwarella GPS kanssa, ja ne lennot toimi ok, mutta tällaisen lukeminen ei taas luottamusta DJI laitteisiin herätä.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: rotomoto - 28 Joulukuu, 2014, 20:03:12
Oliko 5.8Ghz video lähetin ?
Itsellä ainakin ottaa herkästi GPS häiriötä 5.8Ghz videosta ?
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Tuomas P. - 28 Joulukuu, 2014, 21:45:13
Yksi 900:n ongelma ovat todella löysät runkolevyt. Aiheuttaa tärinöitä ym. ongelmia. Kopterworxilla on tarjota jäykemmät. Siltikään en ole tyytyväinen siihen, varsinkaan tuulisella kelillä. Esim. Vulcan on siihen verrattuna panssarivaunu jolla voi lentää todella pahassakin kelissä.

Jos lennätyspaikan lähellä on paljon metallia ja magneettikenttiä, voi kompassi sekoilla niiden takia. Esim. satamat ja venelaiturit ovat toistuvasti aiheuttaneet Wookongille kompassivirheen. Betonissa voi olla paljon rautaa leivottuna sisälle. Kompassivirheen voi myös saada oman auton ollessa vieressä kopterin virtojen kytkennän aikana. Tiedän paikkoja, joissa GPS-mode ei koskaan toimi, vaan aiheuttaa sekavaa käytöstä. Tietty aina kannattaa myös seurata auringon hiukkastilannetta. Paremmin pärjää, jos ei ole riippuvainen GPS-modesta.
Ja kyllä, zenmuse alkaa sekoilla aina samalla kun kopterikin, kun ovat samassa CAN-väylässä.
TP.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: Old - 28 Tammikuu, 2015, 13:44:54
Vastaan nyt ikivanhaan ketjuun, lähinnä siksi että itsellä suurin osa vastaavista tapauksista on johtuneet IMU:n arvojen keturallaan olosta. Tähän syynä on yleensä kuljetuksen aikainen tärinä, hyvin usein esim lentomatkan jälkeen saa tehdä Advanced calibroinnin.

DJI purkit eivät ikinä ole varoittaneet asiasta mutta jos horisontti on kuljetuksen jälkeen vinossa niin miltei varmaa on että kopu lentää oudohkosti jos ei suoranaisesti karkaa. Aikoinaan laitoin (2013) DJI:lle viestiäkin että josko saisivat koodiin pikkuruisen muutoksen joka varoittaisi vaikka ledeillä jos IMU:n arvot ovat muutuneet sitten viime lennon. Eivät viellä ole moista saaneet aikaiseksi.

Zenmusethan käyttävät kakkos IMU:na FC:n imua, tästä johtuen FC:n kalibrointiongelmat näkyvät suoraan kimbaalin toiminnassa. Tästä johtuen myös  FC:n imu olisi hyvä olla kameratelineessä, varsinkin jos runkon ja kameratelineen välille saattaa tärinänvaimennuksesta johtuen tulla riittävään suuri kulmaero.

Esim Vulcanin rungot on monesti eristetty erillisellä vaimenuksella kameratelineestä (vaimennukset runkon ja kameratelineen välillä sekä normaali kimbaalin vaimennus) ja jos IMU on suoraan rungossa suattanee Horisontin driftausta esiintyä. Varsinkin jos rungon ja telineen välissä on kovasti joustavainen vaimennus.
Otsikko: Vs: DJI s900 totaalisesti palasiksi
Kirjoitti: petrim - 28 Tammikuu, 2015, 19:05:50
Saakos kysyä mikä oli käytettyjen akkujen C arvo?