Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Iron_man - 11 Lokakuu, 2014, 18:28:18
-
Mulla vuotaa 700N:n tankki hieman. Tankin reunassa on tuollainen vähän yli 1cm halkaisijaltaan oleva ympyrän muotoinen reikä, jossa on kuminen korkki. Nitroa tihkuu jonkin verran tuosta korkin tiivisteiden läpi. Erityisesti kun moottori on käynnissä se tuntuisi tuolta nitroa valuttavan. Mitäs virkaa tuolla korkilla ylipäänsä on? Ja millähän tuota kannattaisi tiivistää. Ajattelin että liimaisin korkin kokonaan kiinni epoxilla, kumiin tarkoitetulla kontaktiliimalla tai pikaliimalla. Onko ajatuksia millä kannattaisi tiivistää?
Huono kuva kumikorkista ja reiästä. Kuva 90 astetta kääntynyt näemmä vielä, että olisi mahdollisimman vaikea havaita mistä on kysymys :)
(https://fadc7f8b16664ee1e31d5d6f25406ff7b8745a73.googledrive.com/host/0BwkkdqYnhUpkY0gzZGR5ZUpHUHM/myfleet/54/photo.jpg)
-
Noissa vanhemmissa taitaa tosiaan olla 2 läpivientiä. Toista tarvitsee käsittääkseni pumpullisen motin kanssa pelatessa. Ainakin uudemman mallisessa (DFC) tankissa tuota ei enää ollut. Mahtaisikohan se mennä tuohon vanhempaan runkoon?
Btw. katoin, että sulla on tuossa headertankki paikallaan? Sen voi ottaa pois käytöstä jos haluat ylimääräistä painoa pois :) Klunkiksi sitten tietty M.O.A.S
-
Zau,
Se on ns. huoltoaukko. Siihen saa updaten, mutta itse olen tiivistänyt pultilla ko. holen. Voin otta kuvan kun ehdin.
edit: sitä ei tarvi nykymotteihin.
Rane
-
Zau,
Se on ns. huoltoaukko.
Rane
Ihan vain mielenkiinnosta... Mitä se aukon kautta huolletaan?
-
Ei mitään ;D
-
Ihan vain mielenkiinnosta... Mitä se aukon kautta huolletaan?
Moasin klunkki!
-
Moasin klunkki!
Miten MOAS:ia pitää huoltaa??
-
Miten MOAS:ia pitää huoltaa??
Välillä vaihtaa vanu (en ole tosin vielä vaihtannu) 8)
-
Määhä Marko sanoin kentällä tänää et "laita voorumille kyssäri tosta, kyä sinne ne wanhat nitro-jäärät tulee vaahtoomaan" ;D
-
Voi olla, että olen väärässä, mutta superklunkki ja moas ei mahdu tosta mihin letku tulee. Mulla taitaa olla just sellanen klunkki jonka pistin tuosta huoltoluukusta :). En oikeen muista kun aikaa on parisen vuotta, kun olen noiden kanssa touhunnu.
-
Hehe, tässä motissa siis ainakin piti olla 2 läpivientiä:
http://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/heri/manual/91cspecps_e.pdf (http://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/heri/manual/91cspecps_e.pdf)
Mahtokohan Moasia vielä ollakkaan kun nuo tankit on valettu? :)
-
Mahtokohan Moasia vielä ollakkaan kun nuo tankit on valettu? :)
Mä tungin Moasin tankkiin 2010. Kyllä se sinne ainakin silloin mahtui. Fuel Magnet mahtui myös. Tankit on taidettu kyllä suunnitella vuosia aikaisemmin.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=10500.msg165938#msg165938 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=10500.msg165938#msg165938)
-
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D
Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?
-
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D
Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?
Niin siis klunkki on se letku joka on tankissa sisällä. Headertankki (se pikkuinen "lisätankki") on sitä varten, ettei seos menisi laihalle jos klunkki sattuisi flippaillessa hörppäämään ilmaa. M.O.A.S klunkki sen sijaan imee itseensä fuilia ns. reserviin, joten voi lennellä ilman header tankkia ilman että seos muuttuu fuilimäärän tippuessa. Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas :)
-
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.
Niin siis klunkki on se letku joka on tankissa sisällä. Headertankki (se pikkuinen "lisätankki") on sitä varten, ettei seos menisi laihalle jos klunkki sattuisi flippaillessa hörppäämään ilmaa. M.O.A.S klunkki sen sijaan imee itseensä fuilia ns. reserviin, joten voi lennellä ilman header tankkia ilman että seos muuttuu fuilimäärän tippuessa. Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas :)
-
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.
Se meitin ihme klunkki on tää.
http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.html (http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.html)
Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas
Tää on taaas yksi varmimmista tavoista polttaa tulppa. Ainaakin näillä pakopaineveehkeillä joita mulla on.
-
MOAS: Mother Of The Sucker. Klunkki (paino letkun päässä) joka imee nitrot tankista viimeiseen pisaraan. http://arkrc.com.au/lx0090-lynx-heli-innovations-m-o-a-s-fuel-tank-clunk/ (http://arkrc.com.au/lx0090-lynx-heli-innovations-m-o-a-s-fuel-tank-clunk/)
Fuel magnet. Sama asia: http://www.ronlund.com/rcheli-prod/OMIFUELMAG.html (http://www.ronlund.com/rcheli-prod/OMIFUELMAG.html)
-
Se meitin ihme klunkki on tää.
http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.html (http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.html)Tää on taaas yksi varmimmista tavoista polttaa tulppa. Ainaakin näillä pakopaineveehkeillä joita mulla on.
Mikä siinä polttaa tulpan? Mulla ainakin menee nitrot ja bensat hyvin läpi... En ole huomannut vielä mitään murheita. Mulla nuo sijaitsee tankissa, ei headerissa.. Moottoreina Zenoah 26, 91, 56, 50, 37...
-
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.
Oho, tullu typo, niin siis tosiaan se paino siellä päässä.
Niin jos Matti siis tarkoitti tuota tyhjäksi ajamista? Porukka on siitä varmaan montaa mieltä, eikä liitykään varsinaisesti tähän. Mutta melkein aina olen noi nitrokoneet ajellut tyhjäksi eikä mielestäni tulppia ole mennyt mitenkään ihmeemmin.
-
Oho, niin siis tosiaan se paino siellä päässä.
Niin jos Matti siis tarkoitti tuota tyhjäksi ajamista? Porukka on siitä varmaan montaa mieltä, eikä liitykään varsinaisesti tähän. Mutta melkein aina olen noi nitrokoneet ajellut tyhjäksi eikä mielestäni tulppia ole mennyt mitenkään ihmeemmin.
Just tota tyhjäksi ajamista takoitin.
Itse jätän 5-10mm soppaa tankin pohjalle. Kokemus on osoitannu, että jos koettaa ajaa tyhjemmäksi menee tulppia.
Uskon että YS:n paine systeemillä voi ajaa tyhjemmäksi kun noilla OS:n pakopaine vehkeillä.
-
Juu, Ossista ei olekaan niin kokemusta. Olen kyllä useasti testaillut lämpöjä vimpan rotaation jälkeen ja ei tunnu lämmöt juurikaan nousevan, koska motti on laihalla vaan muutaman sekunnin. Ei sitä tapaa kuitenkaan tosiaan uskalla ehkä kaikille suositella :)
-
Ok, kiitokset neuvoista. Eiköhän tää nitrohomma tästä pikkuhiljaa ala selkeneen 8)
Tänään meen nyt vielä kentälle vuotavalla tankilla ja pitää sitten koittaa hieman purkaa tota ja tutkia että mitä toi nyt on syöny, kun tulee jokatapauksessa parin-kolmen viikon tauko lentämisiin. Eli jos laitan ton moasin klunkin ja vaihdan tankin tällaseen: http://www.trex-store.com/fuel-tank-p-3608.html, (http://www.trex-store.com/fuel-tank-p-3608.html,) niin ei pitäsi enään vuotaa ja headertankin saa otettua pois? Mahtaakohan toi DFC tankki tosin sopia vanhempaan runkoon?
-
Just tota tyhjäksi ajamista takoitin.
Joo, sitte ymmärrän kyllä. Mulla jää yleensä headerikin täyteen, ja tavaraa tankkiinkin..
-
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D
Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?
Sulla on on header-tankissa fuelmagnet:in "bubbless" klunkki. Taitaa olla tuon MOAS:n edeltäjä.
-Teme
-
Tämmönen ois lieneen aika helppo ratkaisu tohon vuotamisongelmaan:
http://www.modelhelicopters.co.uk/t-rex-700-fuel-tank-blanking-plug-retainer-blue.html (http://www.modelhelicopters.co.uk/t-rex-700-fuel-tank-blanking-plug-retainer-blue.html)
-
Kyllä. Tuolla kapistuksella saat tiivistettyä tankin tulpan. Mitä enemmän ruuvaa ruuvista kiinni, sitä enemmän kartio pyrkii levittämään tulppaa.
-
Just tollasia on käyttänyt.
Tämmönen ois lieneen aika helppo ratkaisu tohon vuotamisongelmaan:
http://www.modelhelicopters.co.uk/t-rex-700-fuel-tank-blanking-plug-retainer-blue.html (http://www.modelhelicopters.co.uk/t-rex-700-fuel-tank-blanking-plug-retainer-blue.html)