Kopterit.net
Yleiset => Lennätyspaikat => Aiheen aloitti: Affen - 25 Elokuu, 2008, 21:15:06
-
Moips
Ajattelin nytten avata uuden aiheen, kun tuolla tulee aika usein käytyä. Tänään Tiivin kanssa oltiin muutamia tunteja koptereita ja lennokkeja ulkoiluttamassa, mitään ei edes hajalle saatu.
Tiivillä tuosta kuviakin taitaa olla. Itse lähinnä harjoittelin ihan perä itseä kohti leijutusta tuulella, kaasu käyrää pitäisi edelleen säädellä, kiekat heittelee aika hyvin.
-
Juu kentällä tuli käytyä, jännittämässä ;D Itse ei vielä oikein saanut kopua ilmaan, hiljaa hyvä tulee...
Kuvat aika surkeita kun otettu kännykällä...
http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523383065513122 (http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523383065513122)
http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523394615330946 (http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523394615330946)
http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523408858637058 (http://picasaweb.google.com/nukka.pinta/Kopteri/photo#5238523408858637058)
-
Dodi, katos löyty multakin yksi kuva, todisteena et freya on tulillakin ollut ;) Sen jälkeen mun kännykkä tilttaski... ::)
-
Heh, kyllä se vielä joku päivä lentää. Pitää suunnitella ne apujalakset siihen, josko sit ei niin kauheesti
jännittäis. Jos sitä huomenna kerkeis käymään tarvikekaupassa..... ;D
-
Jes jes, tänään tuli taas oltua kentällä. Yksi kiinteäsiipinenkin saatiin menemään pienempään tilaan ;)
Lisäksi koettiin vähän "vaaratilanteita" freyan kanssa, joka kävi jopa ilmassakin (!!!)
Tiivi saa kertoilla enempi, ja niitä kuvia, kerpele! ;D
-
Justiin olin laittamassa!! Tulipa sitten rikottua Affenin lentokone, homma oli "melkein" hanskassa siihen asti kun asvaltti kutsu :o Mä yritin epätoivoisesti päästä freyalla ilmaa, saatto se jopa pari senttiä olla irti ;D Viimeistä kertaa kun piti kokeilla niin joku radiohäiriö iski ja freya päätti itse ruveta kaasuttamaan, eipä siinä mitään kauhea häslinki päällä. :o :o Muutama kuva todisteeksi Affenin leijuttelusta.
-
Dodi ;) Vähän menivät rakeisiksi? Nooh, saahan noista vielä selvää.
Jep se freyan tapaus oli mielenkiintoinen, oliskohan se sun vastarinakkus vähän huonossa hapessa tms. Voisit sitä purkaa ja lataa muutamaan otteeseen, näkisit paljonko menee amppeereita sisää ::)
-
Tänään kävin kauppareissun yhteydessä akullisen lennättelemässä. Ekat taivaslennot reksällä tuli siinä vedettyä, normimodella tietenkin! ;D
Hemmetti että tuntuikin pixyn jälkeen junalta, hyvä että sai käännettyä, kun tottunut niin pieniin liikkeisiin ;D Eipä siinä mitään paniikki tilanteita syntynyt, simulaattorilla nyt kuitenkin niin paljon takana ja useampi akullinen pixylläkin taivaslentoa. Rexillä nyt menossa 30-40 akullisen väliltä, en jaksanut enään pitää kirjaa :) Nyt voisi näpytellä idlekäyrät kohdilleen, kannattaakos kaasu laittaa v-käyrällä vai suoraksi? Eikös ole vähän turhaa huudattaa nollakulmilla täydellä kaasulla?
Vähän on mörkönä seläntakana se, että nose-in leijuntaa ei ole oikein tullut harrastettua. Simussa toki, mutta näin livenä olen pixyllä vähän treenaillut, ja torpannutkin sen siitä kevyesti. Mitäs ootte mieltä, tuleeko tuo nose-in itestään kun taivaalla alkaa ajella, vai pitäisikö sitä nyt ihan oikeasti vielä alkaa leijuttelemalla treenailemaan ennenkuin jatkaa taivaslentotreenejä? ::)
-
doddii..
joo rexä voi tuntua kyllä aikas junalta pixyn jälkeen ;)
laita vähän V:tä sinne, koska kuten myös itsekkin sanoit, nolla kulmilla on aikas turhaa huudattaa konetta kybällä. kuluu sähköäkin vähempi kun tiputtaa pikkasen kierroksia. se että millanen käyrä on niin on maku asia ja riippuu myös lentotyylistä.
itsellä taitaa olla nyt joku 100-90-80-90-100 idle 1 sessä ja 2sessa öö jotain 100-95-90-95-100. 2nen tietty voisi olla täys 100 asetuksilla tosi rajuun 3Ghen mutta eipä moista tavii vielä, lähinnä ollu erinäköisiin testauksiin tuo mode :)
--jp
-
Mitäs ootte mieltä, tuleeko tuo nose-in itestään kun taivaalla alkaa ajella, vai pitäisikö sitä nyt ihan oikeasti vielä alkaa leijuttelemalla treenailemaan ennenkuin jatkaa taivaslentotreenejä? ::)
Ei se nose-in varmaan tule itsestään, itseä päin ajaminen, kun vaan on vähänkin liikettä, on ainakin mun mielestä täysin eri kun nose-in leijutus, tosin voi olla että mulla vaikutti aikaisempi lennokkikokemus.
Toisaalta, mä ainakin vetelin täysillä taivasajoa ennen kuin nose-in leijutus oli hanskassa, viisaammat sanoo että kaikille aikaisemmin lennokkia lennättäneille käy noin.
Leijutusharjoittelu on melko pitkästyttävää touhua, kannattaa ehkä osa tankillisesta leijutella ja sitten "palkita" itsensä lopuksi taivaskohelluksella.
-
Ja kopteri kasalla uusia osia :D
-
Ookkei. Itselläkin tuota lennukokemusta on taustalla. Kävin mä vielä toisen akullisen taivaslentoa ajamassa, tosin en hyvinkäällä, joten hitusen offtopiccia tämä ;) Nyt pitää siis jatkaa nose-in treeniä ja taivaslentotreeniä, varmaankin heti huomenna. Into tällähetkellä sen verta kova :)
-
Itsellä ensimmäiset "taivaslennot" takana...
Sisällä kaasupohjassa tiukkaa mutkaa ;) => vielä on ehjä huh huih ;)
Mutta aihän laskutellinkejä lasketa?
-
Kuinkas aktiivisia Hyvinkään lennättäjät ovat? Olisin tulossa viikonlopuksi Hyvinkäälle ja mietin, että ottaisinko kopteria mukaan. Olisiko siis lennätysseuraa lauantaiksi tai sunnuntaiksi?
-
Samaa just ajattelin, silloin tällöin Hyvinkäällä keikkahommissa ni ois kiva tietää saako lentoseuraa?
Varmaan syssymmällä taas sinnepäin tars tulla...
-
Mä oon tällä viikolla käynnyt kaikkina muina päivinä hyvinkäällä lennättämässä paitti keskiviikkona vesisateen takia. Huomenna taas menossa 15.30->16.00 ajamaan pari akullista. Tällä viikolla tullut muutenkin ajeltua paljon mun mittakaavassa, peräti 17 akullista.
Kyl se näkyyki lennossa jo. Piroflippiä tämä viikko opeteltu...
-
Niin se vielä, että viikonloppuna voisin tulla hyvinkäälle lennättelemään. Todennäkösesti paremmin sopisi sunnuntai.
-
Tuota olis voinut ajatella, kun näin tämän, mutta tähän tilaisuuteen on pakko mennä:
http://www.helsinkiairshow.fi/ (http://www.helsinkiairshow.fi/) lauantaina, sillä sunnuntaiksi lupaavat tänne Vantaalle sadetta.
Iski
-
Taidanpa ottaa sitten Sceadun matkaan mukaan. Aikataulusta en oikein osaa sanoa vielä mitään. Lauantaina varmaan joskus iltapäivästä ja sunnuntaina mieluummin aamupäivästä.
Onkos tuolla lentokentällä jokin vakioitu paikka missä koptereita on käyty lennättelemässä? Tietäisin vain mennä sallitulle paikalle jos lauantaina muita ei pääse paikalle.
-
(http://www.hyik.fi/wp-content/uploads/image/historia/EFHV-kartta.jpg)
Lentäkentän tielle tullaan tuota lentokentäntietä, joten joudut ylittämään 04 kiitoradan tai kiertämään sen päädystä. Jos hinaavat vintturilla purjekoneita niin muistathan että hinauslangan päältä EI saa ajaa. Voi hankautua poikki kun on dyneemaa.
Kiitoradan yli pääsee tuosta "kakkos" ja "kolmos" hallin välistä. Vastapuolella menee hiekkatie lennätyspaikalle.
EDIT: tuossa olikin vielä tuo toinenki lennokkien lennätyspaikka merkittynä. 99 pros ajasta käytetään tuota kiitotie 12 lennokkien lennätyspaikkaa. Todella harvoin tuota toista. Tarkkaile koneiden lasku/noususuuntia tai kysymällä joltakin paikalla olevalta ilmailukerholaiselta niin selviää kumpaa käytetään.
-
Menen hyvinkäälle lennättämään 12.30->15.00 välillä. Tarkka ajankohta ei vielä tiedossa.
Mutta miulle voi soitella numeroon nollaviisinolla5429890
-
Ittekin asustelen tässä Hyvinkäällä ja noin 5 minuutin matka kentälle. Pari kertaa käynytkin rexin poikasia ulkoiluttamassa tuolla. Ilmoteltaa vaan jos on kööriä tulossa tässä syksyn nurkilla lentelee, ni tuun kans paikalle.
Niin ja isäukko on lentomiehiä tuolla, ja hän aina muistuttelee, että muistakaa tuo kentän kierto, jos vintturi on päässä. Taas on kuulemma lankoja mennyt, kun on päältä ajettu.
-
iltapäivästä kentälle?
-
iltapäivästä kentälle?
Mihin aikaan olet menossa, nummelaan aattelin lähteä mutta voin hyvinkäällekki tulla?
-
noin klo 15.30 - 16.00 välillä ajattelin tulla.
-T
-
Selvä, tullaan parin kaverin kanssa noihin aikoihin kanssa, kahtellaan!
-
Suunnitelmat uusiksi, eli nokka kohti nummelaa.
-
Iltapäivällä kentällä kuvataan lennokkitoimintaa hyvinkään kentästä kertovaan videodokumenttiin.
Linssiluteet paikalle, koneitten kanssa.
-
Mä tulen käväsemään muutaman akullisen ajamassa.
-
Tänään menossa kentälle bout 17.00->. Tod näk lähden 18.00-18.30 poes ::)
-
Jossain vaiheessa kaipaisin opastusta Esky Belt CP V2 taivaslennon opetteluun ehkä ensin Eskyn omalla radiolla tai sitten DX7 radiolla ja vastarilla. AR6100E on valmiina odottamassa kiinni laittoa tuohon kopteriin. Jos laitan Spektrumin vastarin kopteriin kiinni, onko Hyvinkäällä jotakuta opastamassa lähettimen säätämisessä, ja kannattaisiko vaihtaa myös servot DSP60:siin, jotka myös odottavat vain kiinni laittoa.
Hyvinkäällä lennättäjät, onnistuuko opetus DX7:lla, eli onko teillä opetuskaapelia ja soveltuvaa radiota?
Olen menossa tuonne säätökurssille 31.10, mitähän sinne kannattaisi ottaa mukaan?
-
Aloittelija kyselee "tyhmiä"...
Voiko noille kartassa näkyville hyvinkään lennätys paikoille mennä kuka vaan? Vai tarviiko kuulua johonkin kerhoon yms?
Belt CP V2 säätö apuja myös mahdollisesti tarvitsisin. Onko paikalla useasti kopteri lennättäjiä? Aika rajoituksia lennätykseen hyvinkään kentällä?
Tässä aluksi muuta aloittelijan kysymys, lisää ehkä myöhemmin...
-
Voiko noille kartassa näkyville hyvinkään lennätys paikoille mennä kuka vaan? Vai tarviiko kuulua johonkin kerhoon yms?
Saa mennä, ei tarvitse olla kerhon jäsen. Vakuutus pitäisi olla, joko sillin vakuutus tai laajennettu kotivakuutus.
Ensimmäisinä kertoina kannattaa mennä jonkun muun lennättäjän mukana, tutustumaan kentän "sääntöihin".
Aika rajoituksia lennätykseen hyvinkään kentällä?
Aika rajoituksia ei toistaiseksi ole lennokeille. Iltaisin on jopa mukavampi käydä lennättämässä kun 1:1 koneet ovat lopettaneet.
-
Pitää myös muistaa että jos kiitotiellä on purjelentokoneiden hinaustoimintaa hinauslangan yli ei sitten saa ajaa, vaan joutuu kiertelemään reunojen kautta lennätyspaikalle.
-
Kiitoksia vastauksista. Täytyy soittaa tapiolaan ja tarkistaa kotivakuutuksesta tuo pykälä.
Edit: Soitolla selvisi, vastuuvakuutus kunnossa tapiolasta kotivakuutuksen yhteydessä.
-
Aikoinaan, kun olin Milkin ultratouhuissa mukana Hyvinkäällä, lennokin lennättäjät olivat hallien kohdalla pääkiitotien toisella puolella. Nykyään taitaa olla samoin.
Miten autojen kanssa, saako viedä lennokkialueelle, jos niin mitä kautta ja täytyykö pyytää lupa?
Kelirikkoaikana kannattaa muistaa, että autoilla ajo hiekka-alueilla on kielletty, jää ikävät vuolut!
-
Aikoinaan, kun olin Milkin ultratouhuissa mukana Hyvinkäällä, lennokin lennättäjät olivat hallien kohdalla pääkiitotien toisella puolella. Nykyään taitaa olla samoin.
Kuvaamasi paikka kiitoradan 04 päässä on käytössä lähinnä talvisin ja silloin kun 1:1 liikenne käyttää rataa 12-30 "poikkibaana".
Yleensä lennätetään radan 12 alueella.
Miten autojen kanssa, saako viedä lennokkialueelle, jos niin mitä kautta ja täytyykö pyytää lupa?
Kelirikkoaikana kannattaa muistaa, että autoilla ajo hiekka-alueilla on kielletty, jää ikävät vuolut!
Saa ajaa autolla ihan lennätyspaikan viereen. Pysäköinti metsänlaitaan tai reilusti radan ulkopuolelle.
Ja kuten tuolla jo aikaisemminkin mainittiin, hinauslangan yli ei saa ajaa, kierretään radan 04 pään kautta.
Vähän aikaisemmissa tämän ketjun viesteistä löytyy kartta kentästä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2386.msg51554#msg51554).
-
TIEDOKSI:
Terve,
pohjoisen kehätien kaksi ketjuilla suljettua sisääntuloa kentälle on tarkoitettu vain suurempia yleisötapahtumia ja puolustusvoimien harjoituksissa tapahtuvaa liikennöintiä varten. Ongelma kaiken kaikkiaan tällä hetkellä kentällä on nuorison yöllä harjoittama luvaton kaahaminen ja kurvailu soraalueilla. Vaikka kaikkia mahdollisia pääsyreittejä on pyritty tukkimaan kivillä, puomeilla niin voimia riittää kuitenkin niiden avaamiseen.
Ainoa mahdollisuus on lennokkien lennätysalueelle pääsyyn on kiertää kiitotien 04 pään kautta. Mikäli ei ole purjelentotoimintaa silti radan 04/22 ylittäminen ei ole suositeltavaa. Valitettavasti asia on näin ja teidän on vain pystyttävä elämään sen kanssa.
Harmi juttu, mutta kunnioitetaan päätöstä.
-Teemu
-
auts, ei mun autolla tuolta pääse, auto vaihtoon?:D
-
Aikamoinen kivipeltohan se on 04:n luoteispuoli on.
Jos vintturia ei näy 04:n tai 22:n päässä. niin itse olen ajanut kiitoradan yli kiinnittäen erityistä huomiota ilma-alusliikenteeseen.
Enemmän tuolla kentällä vaivaa aiheuttavat lenkkeilijät, jotka jäävät jopa ihan kiitotien varteen ihmettelemään lentoliikennettä.
-T
-
Huomenna ja ylihuomenna pyrin olemaan aika pitkälti kummatkin päivät kentällä, onkos muita tulijoita?
-
Tarkoitus olisi tulla ottamaan neitsyt leijutus tuolla HK:lla.
Tässä viestiketjussa suositeltiinkin että ensi visiitti kentällä olisi jonkun kokeneemman opastuksessa. Lauantaina ehdin paikalle vasta viiden jälkeen, mutta sunnuntaina ei ajalla ole niin väliä.
Hyvää ilmaa on viikonlopuksi luvattu että jos tuota ei (toivottavasti) heti tule torpattua niin molempina päivinä olisi aikomus tulla koittamaan.
Mihin aikaan affenalla oli tarkoitus kentällä lennellä?
Antti
-
Moro!
Emmie vielä tarkkaa aikaa osaa sanoa, luulen et tulee käytyä muutamaanki otteeseen tossa, käy vaan himassa latailee akut välillä. Asun tässä kentän vieressä niin matka ei ole pitkä. Auttelen sua ilomielin, laittelen yv:nä puh. numeroni niin soittele kun olet menossa kentälle niin voin tulla mukaan!
-
Nyt himassa tekemässä ruokaa, sen jälkeen takasin!
Vähän ihmetyttää tuon alignin govin toiminta, ei tarjoa missään välissä 100% kaasua, tai siltä ainakin kuullostaa, antaa enemmän tehoa ihan normi käyrällä, kuin govi päällä. Tosin mulla on prosentit vasta 80% govissa, auttaako jos nostan lisää?
-
Lähden valumaan tästä kentälle päin, kuhan saa auton pakattua :) Menee kauemmin pakkaamiseen ku ajomatkaan...
-
Kentälle sieltä! Mahtava keli... bemarin akku ollaan jo tyhjätty...nooh, kyllä se viel käynnistyy mut laturi valittaa alhasta jännitettä... fuiliki loppuu kohta!
-
Kopterit pelas nätisti ja hartialukkokin on poistumaan päin, sit ku vielä oppiski jotai :) 700N toimi hienosti, kyllä se siittä ;D Lähtiessä vaan auto keitti, sen takia olin siinä lentokentäntien sivussa parkissa, piti venailla et lämmöt laskee että saa ajettua sen tuohon kotipihaan, onneks en kaukana asu 8) Bemarivelho Makopa tuosta jo vianki löysi, visko hajalla ja lämmöt nousi kun käytin lentokentällä tyhjäkäyntiä sen verta kauan. 8)
-
Lähtiessä vaan auto keitti, sen takia olin siinä lentokentäntien sivussa parkissa, piti venailla et lämmöt laskee että saa ajettua sen tuohon kotipihaan, onneks en kaukana asu 8)
Minä jo ihmettelinkin että mitä se affen jäi vielä odottelemaan sinne tien varteen. ;D
-
Nyt pelaa auto taas, huomenna siis kentälle varmaankin 17.00-18.00, riippuen vähän miten saa päivän hommat tehtyä. Ilmottelen huomenna tarkemmin ;)
-
Menee vielä n. tunti ennenku ehtii kentälle, joutu jäämään tänään ylitöihin.
-
Lähden valuu kentälle->
-
Lähden valuu kentälle->
Sorry vaan oftopikki, mutta kaverin muija laitto naamakirjaan jotain ala-asteen kersojen koevastauksia.
' Ahven syö hyttysiä ja ihmisijä jalasta. ' ;D
http://www.jalam.org/koevastauksia.htm (http://www.jalam.org/koevastauksia.htm)
-
Käykös kukaan enään hyvinkään kentällä lentämässä ?
Vois joskus tulla katteleen, kun tässä 10km:n päässä asustelen.
-
Meen tässä bout tunnin sisään kentälle