Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Matti Häkkinen - 20 Toukokuu, 2013, 16:49:57

Otsikko: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 20 Toukokuu, 2013, 16:49:57
Saako 6s 5000mAh akkuja enään mistään vai onko tytyminen 4400 akkuihin?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Lassi - 20 Toukokuu, 2013, 20:00:47
Tossa nyt vaikka mutamat mitä ensimmäisenä Suomesta vastaan tuli ja lisääkin kokoja näytti olevan mutta tossa nyt muutamia.

http://www.eurorc.com/product/2335/gens-ace-4800mah-6s-222v-60c--lipo-battery-pack (http://www.eurorc.com/product/2335/gens-ace-4800mah-6s-222v-60c--lipo-battery-pack)
http://www.eurorc.com/product/1366/gens-ace-5300mah-6s-222v-30c-lipo-battery-pack (http://www.eurorc.com/product/1366/gens-ace-5300mah-6s-222v-30c-lipo-battery-pack)
http://www.eurorc.com/product/3829/gens-ace-5500mah-222v-25c-6s1p-lipo-battery-pack (http://www.eurorc.com/product/3829/gens-ace-5500mah-222v-25c-6s1p-lipo-battery-pack)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 27 Kesäkuu, 2013, 11:52:20
Isojen akkujen saatavuus on edelleenkin ongelmallinen.

Kotimaisten akkukauppojen saldot ovat nollaa ja Euroopan kaupat eivät netin mukaan suostu lähettämään.

Useammalla 700 kokoisessa kopussa on käytössä 4500-5000mAh 6S pakkoja. MIkä on 6S pakkojen satavuus?

Mielestäni kyseiset pakat voisi kasata esim neljästä 3S akusta. Saako näitä?

Voisiko kauppiaat vastata julkisesti saako näitä 6s tai 6S akkuja ja millä aika taululla.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: mikek - 27 Kesäkuu, 2013, 12:42:07
EuroRC kirjoitteli tuosta jonkin aikaa sitten...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=16424.msg185407.msg#185407
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 27 Kesäkuu, 2013, 12:47:22
EuroRC kirjoitteli tuosta jonkin aikaa sitten...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=16424.msg185407.msg#185407 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=16424.msg185407.msg#185407)

Mutta saldoihin ei ole ilmaantunut yhtään isoa 6s akkua.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: mikek - 27 Kesäkuu, 2013, 12:51:28
Kuten tuossa lukee, taitaa mennä kimppatilauksena nykyään. Meilaamalla suoraan heille varmaankin selviää asia. EuroRC tuntuu olevan aika aktiivinen tuon "ongelman" kanssa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: zxiicci - 27 Kesäkuu, 2013, 12:54:39
On se jännä jos niitä isoja akkuja muka saa, mutta kauppa ei niitä tilaa ;D Moni niitä täällä kyselee ja ihmettelee miksi niitä ei oteta varastoon ;D Vastauksena tulee että kyselkää ja ennakko tilatkaa enemmän ;D Aikamoista jos kauppias ei uskalla ottaa "riskiä" ja itse kustantaa niitä 15 akkua varastoon... Jos niitä perustellaan varastointi kustannuksilla niin huhhuh

Onneksi mulla on akut vielä noin vuodeksi jos en niitä torppaalla pilaa. Saa nähä miten tilanne vuodessa kehittyy.
Mutta on tuo kyllä perseestä kun ei niitä 5000mah akkuja tahdo saada.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 27 Kesäkuu, 2013, 13:06:06
Juu tilanne on todella outo. Riskinottokyky on todella matala tämän alan firmoilla Suomessa. Toki sen osittain ymmärtää, mutta tuota kimppatilaus juttua. Oishan se hyvä jos firmat osais haistella tilannette ja hinnoitella asiat sen mukaan.

Nyt kuitenkin tarve on isoille ja tehokaille akuille. Luulenpa, että Genssejä kyllä menisi aika tasaseen koko ajan jos niitä joku toisi..... vaikka sitte tnt-rahdilla.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: VERTICAL - 27 Kesäkuu, 2013, 13:24:14
LiPo akuilla on nykyään 100Wh rajoitus lentoliikenteessä. Muutenkin on aika rajuja rajoituksia ja esim. normilentopostilla ei saa lähettää mitään lipo akkuja (ei esim. edes pikkukopteria, jossa akku sisässä). Pitää maksaa vaarallisen kuljetuksen lisämaksut ja merkata paketit oikein ja olla lentorahdin vaatimat sertifikaatit akkuvalmistajilta. Esim. Walkeralla näitä ei ole ja siksi kaikki akut Walkeralta on tullut meille nyt merirahtina. DualSky:lla on luvat ok ja heillä on asiaan vaadittavat paperit, pakkaukset ja koulutus ja homma ok DualSky:n akkujen osalta, paitsi siis yli 100Wh akkujen osalta. 100Wh on siis esim. 6s akkuna max. 4500mAh, sitä suurempaa ei saa kuin merirahtina. Lisäksi kaikki akku/paristotuonti vaatii kierrätysmaksujen maksamisen ja akkutuonnin raportoinnin, eli on aika työlästä hommaa.
Isoja akkuja voimme tuoda edelleen merirahtina, mutta toimitusaika on noin 8 viikkoa..
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Kesäkuu, 2013, 13:34:09
Jos noita akkuja saa kerran merirahtina niin kai se parempi on kun ei mitään. Jännä ettei kukaan ole tohon tarttunu. Onhan se varmasti halvempaakin. Itse olen ventannut isoja akkuja jo sen aikaa että meriteitse olis onnistunu aivan hyvin.

Ihan kummallinen tilanne että kysyntää on vaikka kuinka mutta mitään ei saa mistään vaikka se olis mahdollista :D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: zxiicci - 27 Kesäkuu, 2013, 13:45:41
Dualskylla ei kopu piireissä mikään paras mahdollinen maine ole. Tiedä sitten mistä johtuu. Itse en ole koskaan testaillut, mutta en ole mitään hyvääkään kuullut. Kalliita ne ainakin ovat.

Helistorelle on tulossa joku 20 kpl 4400mah 60c akkuja. X7ssa toimii ainakin kivasti. Osa on varmasti jo myyty.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: mikek - 27 Kesäkuu, 2013, 14:01:10
HK lähettää ihan pokkana lentorahtina akkuja. Hobby Parts lukee päällä ja lähettäjä päässä ei pahemmin tarkistuksia taida olla...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 27 Kesäkuu, 2013, 15:50:03
Mitä väliä sillä on millä ne tulee. Tulkoot vaikka maan alta kunhan niitä sais. Täällä oltas varmasti kiitollisia ja menekkiä olisi, jos esim. Genssejä tuossa kokoluokassa saisi.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: samiwhat - 27 Kesäkuu, 2013, 16:09:13
Juu harmihan se on että akkuja ei ole Suomessa hyllyssä ja esimerkiksi nyt kun itellä oli pientä ajatusta laittaa isompi kopteri, niin sen voi unohtaa näitten akkujen toimitusongelmien myötä. Tosin tuo parin kuukauden toimitusaika on ihan ok, kun rupeaa enskautta suunnittelemaan.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 27 Kesäkuu, 2013, 17:58:19
Toivottavasti tämä kirjoittelu antaa makkina katsausta toimitajille.
Itse tarvitsen syksyn aikan yhden 12s 5000 mAh väh 40C pakan.
Voin kasata sen neljästä 3s akusta tai kahdeta 6s akusta.
MIeluusti hankkisin genes ace:n pakan mikäli sellaisen järkevästi saa.

Onko kenelläkään henk.koht kokemusta noista nano tec a-spec akuista? Ovatko parempia kun siniset turnipsit?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: shopkeeper - 27 Kesäkuu, 2013, 19:09:54
Dualskylla ei kopu piireissä mikään paras mahdollinen maine ole. Tiedä sitten mistä johtuu. Itse en ole koskaan testaillut, mutta en ole mitään hyvääkään kuullut. Kalliita ne ainakin ovat.

Helistorelle on tulossa joku 20 kpl 4400mah 60c akkuja. X7ssa toimii ainakin kivasti. Osa on varmasti jo myyty.
Pieni korjaus... 4400 45C
Ja myös kokoluokassa 2600 6s, 1200 6s ja 2200 3s.
Laitamme kauppaan sitten kun akut on kädessä.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 27 Kesäkuu, 2013, 19:12:52
Kärkkäisellä näyttäis olevan 6s 5000 55c akuja. AW MAGIC 5000MAH 6S /55C/275A/825G

https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=432001&langId=-11&parent_category_rn=20418&top_category=20417&selectedTopCategory=18051&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20417&categoryId=20418&searchMethod= (https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=432001&langId=-11&parent_category_rn=20418&top_category=20417&selectedTopCategory=18051&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20417&categoryId=20418&searchMethod=)

Onko kukaan koleillu näitä 3d touhuissa?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Jussi. - 27 Kesäkuu, 2013, 20:06:52
Testaappa sinä Matti, mä olen tehnyt osani:) Jos on oikeasti 55C niin hinta on aika kohdillaan.

Täytyy kyllä myös todeta että jos on YGE tai Kontronik säädin niin mä saan helposti turvallisen 5 minuuttia lentoaikaa ihan reippaallakin menolla 1900 kiekoilla ja kun haluaa vaan treenailla niin 1550 kiekoilla voi lentää 8 minuuttia ja akkuihin menee joku 3200 mAh. Henkilökohtaisesti ei siis kovin paljon haittaa vaikka kapasiteetti jäisikin 4400 kokoon.
Mieli varmaan muuttuu kun nupissa on 2300 tai kokoluokka venyy 800 lapoihin.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: xio - 27 Kesäkuu, 2013, 21:55:32
Järjestääkö kukaan näitä kimppoja vai meneekö ihan puskahommiks.
Tarvetta olis isommille akuille kuitenkin porukalla  ???
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: BigDaddyJ - 27 Kesäkuu, 2013, 22:16:58
noita oon 10kpl tilannu ja aina tullu kohtuu ajassa.

http://www.videovaruste.fi/maxamps-5450mah-6s-120c-lipo-akku.html (http://www.videovaruste.fi/maxamps-5450mah-6s-120c-lipo-akku.html)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: VERTICAL - 27 Kesäkuu, 2013, 22:19:59
Tässä vähän oikeita speksejä akuista, niin ei tarvitse kauppiaiden "musta tuntuu" fiiliksillä mennä :)   Eli sen nyt varmaan kaikki allekirjoittaa että kevyempi ja tehokkaampi akku on parempi ja myös kalliimpi. Näissä paremmat ja puhtaammat raaka-aineet.

Tässä ihan valmistajien sivuilta napattu akkujen oikeat speksit, mutta olen niistä laskenut akkujen kapasiteetti/paino, sekä teho/paino suhteen ja laitoin ne sen mukaiseen paremmuusjärjestykseen. Isompi luku on siis parempi, kun on jaettu painolla.  Jos akku painaa esim. 1/3 vähemmän ja tehoa saa samanverran on selvää, että kopterissa voi käyttää pienempiä akkuja samaan lentoajan saavuttamiseksi ja kopteri on myös tehokkaampi, kun teho/paino suhde on parempi..  Tämän lisäksi olemme toki testanneet lähes kaikki markkinoilla olevat akut ja vierailleet tehtailla lähes vuosittain.. Selvinneet miksi meidän valinta akuiksi on DS ja Tipple (tipple aikalailla TP:n akkuja edullisempi )

                       Kapasiteetti/paino suhde  Teho/Paino suhde
DualSky EX 30/60C 2100 159g         13,20      0,79
Thunder Power 25/50C 2100 151g      13,9              0,69
Emax Tipple 30/60C 2300 193g         11,91      0,71
SiegPower 30/50C 2200 175g         12,57      0,63
GensAce 30/60C 2200 207,2g         10,62      0,63
Turnigy 30/40C 2200 197g                 11,17      0,44

Asiakas on toki meilläkin aina oikeassa ja seuraavaan konttiimme mahtuu myös muun merkkisiä akkuja. Meillä on suhteet auki lähes kaikkiin valmistajiin. Jos jonkin konseksuksen saatte mitä haluatte ja kuinka paljon, niin me kyllä toimitetaan.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Jussi. - 27 Kesäkuu, 2013, 23:02:08
Tässä vähän oikeita speksejä akuista, niin ei tarvitse kauppiaiden "musta tuntuu" fiiliksillä mennä :)   Eli sen nyt varmaan kaikki allekirjoittaa että kevyempi ja tehokkaampi akku on parempi ja myös kalliimpi. Näissä paremmat ja puhtaammat raaka-aineet.

Tässä ihan valmistajien sivuilta napattu akkujen oikeat speksit, mutta olen niistä laskenut akkujen kapasiteetti/paino, sekä teho/paino suhteen ja laitoin ne sen mukaiseen paremmuusjärjestykseen. Isompi luku on siis parempi, kun on jaettu painolla.  Jos akku painaa esim. 1/3 vähemmän ja tehoa saa samanverran on selvää, että kopterissa voi käyttää pienempiä akkuja samaan lentoajan saavuttamiseksi ja kopteri on myös tehokkaampi, kun teho/paino suhde on parempi..  Tämän lisäksi olemme toki testanneet lähes kaikki markkinoilla olevat akut ja vierailleet tehtailla lähes vuosittain.. Selvinneet miksi meidän valinta akuiksi on DS ja Tipple (tipple aikalailla TP:n akkuja edullisempi )

                       Kapasiteetti/paino suhde  Teho/Paino suhde
DualSky EX 30/60C 2100 159g         13,20      0,79
Thunder Power 25/50C 2100 151g      13,9              0,69
Emax Tipple 30/60C 2300 193g         11,91      0,71
SiegPower 30/50C 2200 175g         12,57      0,63
GensAce 30/60C 2200 207,2g         10,62      0,63
Turnigy 30/40C 2200 197g                 11,17      0,44

Asiakas on toki meilläkin aina oikeassa ja seuraavaan konttiimme mahtuu myös muun merkkisiä akkuja. Meillä on suhteet auki lähes kaikkiin valmistajiin. Jos jonkin konseksuksen saatte mitä haluatte ja kuinka paljon, niin me kyllä toimitetaan.
Hyvää dataa!
Kapasiteetti/Paino on selkeä, mutta mä en nyt pääse jyvälle tuosta teho/paino-suhteen yksiköstä, auta?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Miika - 27 Kesäkuu, 2013, 23:28:53
Hyvää dataa!
Kapasiteetti/Paino on selkeä, mutta mä en nyt pääse jyvälle tuosta teho/paino-suhteen yksiköstä, auta?

Oma arvaus olisi hetkellinen virran maksimiarvo/akun painolla. Näin ainakin päästiin samoihin numeroihin kuin tuossa laskelmassa. Oikeastaanhan tämä laskutoimitus ei suoraan kerro yhtään mitään, se kertoo vain kuinka paljon yläkanttiin valmistaja haluaa C-arvon ilmoittaa. Eri asia olisi jos nuo laskettaisiin todellisen virranannon mukaan, silloin tuo olisi erittäin pätevä tapa mitata eri akkuja!

Oliko nuo 3S akkuja tuossa taulukossa? Olenko vain puusilmä kun en sitä huomannut... :)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: pilot4fn - 27 Kesäkuu, 2013, 23:30:44
Hyvää dataa!
Kapasiteetti/Paino on selkeä, mutta mä en nyt pääse jyvälle tuosta teho/paino-suhteen yksiköstä, auta?
Toinen asia mikä on hyvin hankala osoittaa muuten kuin käyttäjäkokemuksella on akkujen käyttöikä. Mitenkäs se mitataan?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: VERTICAL - 27 Kesäkuu, 2013, 23:34:07
Jeps, jännitteen jätin pois laskelmista, kun se on sama kaikilla ja näin ei tarvinnut näppäillä laskimeen niin paljon. Lopputulokseen se ei vaikuta, luvut ovat vain vertailukertoimia.

DualSky:n akut oli myös laajassa testissä, jossa mitattiin juuri oikeat C arvot ja tässäkin testissä DualSky oli ykkönen, eli ainakin DS:n osalta C arvot pitävät kutinsa. Tuo testi oli noin vuosi sitten ja julkaistiin ainakin joko lennokit.net:ssä tai kopterit.net:ssä. En sitä nyt löytänyt. Testissä oli mukana DS:n lisäksi ainakin Hyperion ja Turnigy, en muista mitä muita akkuja siinä oli. Sen jälkeen lopetimme Hyperionin akkujen myynnin.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Jussi. - 27 Kesäkuu, 2013, 23:47:51
Oma arvaus olisi hetkellinen virran maksimiarvo/akun painolla.
Tottakai. Laskeskelin jatkuvan virran mukaan, eli 60-120C 2200 3s gensillä (paino 208g) tuo arvo olisi 1.27 [jotain]
Käyttäjälähtöisesti yhtälöön olisi hyvä lisätä vielä hinta.

Maksimipurkuvirta on vähän ongelmallinen kun piikin kestosta ei ole mitään standardia. Peruskaava akkutehtailijoilla on vaan tupalata jatkuva purkuvirta.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: zxiicci - 28 Kesäkuu, 2013, 07:17:25
Ja nyt kun puhutaan "isoista" akuista olisi hyvä saada niistä kelpo dataa. Eipä tuo ole niin suoraan verranollinen 2200mah akuilla ja 5000mah akuilla.
Toinen asia on se että valmistajat lupaa mitä sattuu ja lipot on sitten käytännössä ihan eri esim. turnigy, hyperion plus no name brandit.

Kopu markkinoilla menee juurikin niitä akkuja kaupaksi mistä on porukalla hyviä kokemuksia. Sama se on mitä paperilla lukee. Esim. minun yli vuoden vanha 5300mah 30c Gens potkii edelleen 3D lennossa ihan hyvin. Ostin samaan aikaan yhden parin Hyperion 5000mah 35C akkuja ja ero oli suuri niin hinnassa kuin toimivuudessa. Loppu vaiheessa hyperion jo pullisteli ja kyykkäili lennossa. Hyperion maksoi 175e per pakka ja Gens ace 90e per pakka. Lopetin cyclien laskemisen 100 cyclin jälkeen ja siihen meni noin kuukausi. Arviolta olen lentänyt 250-300 lentoa tuolla 5300mah 30C genssillä.
Ainut merkki mikä tällä hetkellä on toiminut mainosten mukaisesti on Gens Ace ja vieläpä todella kilpailu kykyiseen hintaan = ei kannata tilata turnigyä.

Jos ne Dualskyt on sitten niin hyviä niin mikäs niiden hinta on? Gens acet pyörii akusta riippuen siinä 90-130e per pakka.
Pioneeri työ on pirun kallista ja vaarallista kuten nummelassa juuri nähtiin. :D ei loppu käyttäjät siihen ihan helposti lähde

Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: njs - 28 Kesäkuu, 2013, 08:35:09
noita oon 10kpl tilannu ja aina tullu kohtuu ajassa.

http://www.videovaruste.fi/maxamps-5450mah-6s-120c-lipo-akku.html (http://www.videovaruste.fi/maxamps-5450mah-6s-120c-lipo-akku.html)

Mitähän tuo 12AWG johto ja Deans liitin sanoisi kun purkais tuota akkua sen lupaamalla 650A virralla.. Nojoo, pelkkää markkinointiahan se on, mutta yleensä nämä jotka lupaa eniten on juurikin niitä huonoimpia oli hinta mikä tahansa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Xen - 28 Kesäkuu, 2013, 09:00:55
Jos vertaa noita "isoja" mistä tässä on puhuttu:
MerkkiMalliPainoMitat (mm)Hinta (EU-hinta, ilman posteja)
DualSky5000mAh 6S 45C (http://www.dualsky.com/pro_list_for.asp?sid=119&nid=129&lid=138&id=274)785g175 x 46 x 56120-165e
GensAce5000mAh 6S 45C (http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-45C-5000-6S1P)782g157 x 46 x 50130e
Turnigy5000mAh 6S 40C (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__36011__Turnigy_5000mAh_6S_40C_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html)836g150 x 49 x 5270e (ilman alennuksia)

Ei noi erot tossa kyllä kovin suuria ole, ei tarvi alkaa laskemaan teho/paino-suhteita. DS:n akku on pidempi, mahtuuko kahta peräkkäin? Genssin osalta juuri tuo akku ei ole hinta-suhteeltaan paras valinta, halvemmalla saisi esimerkiksi 4800/6S/60C-akun. Turnigyjen osalta nanot eivät oikein ole menestyneet isojen kyydissä, siniset paremminki. 40C:t ovat ainakin pienemmissä ajaneet asiansa, ainoo huono puoli on ollut paino. Eikös Vispilä lentäny 700e:llä tgy sinisillä 5000/25C:lla toista sataa sykliä ja OK kunto vielä.

Jotenki vaikuttaa että nitro-miehillä on enemmän tota "cyclic managementtia" kun patteri-miehillä se on enemmänki "abuse managementtiä"  ;D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 28 Kesäkuu, 2013, 10:36:02
Juu lensi se. En tideä yli mutta lähes 100. Eihän se vispilän rajuinta menoa kyllä ikinä ollut, mutta tiukkaa 3D:tä. Toi 4800mah 60c ois kyllä se juttu. Pitääköhän lähteä itse tehtaallee ruinaan tollasia. Ajella tullien läpi ja sanoa snietruille, että tällasia meillä on 9v paristot :D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Xen - 28 Kesäkuu, 2013, 11:03:09
Toi 4800mah 60c ois kyllä se juttu.
Kannattaa mitata että tuo 61mm (http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/en_GB/?ViewObjectID=3386596) levyinen akku mahtuu ennenku lähtee tehtaalle asti ajeleen  ;)  Luulis kyllä että genssiki sais tehtyä 4500/6S/60C-akun jolloin ois alle ton 100Wh. Eihän se siltikään kaikkia ongelmia ratkaise noiden rahtauksen osalta.

Itsehän ei tuollaisia C-arvoja tarvi, toistaiseksi E7:ssa mennään tgy 5000/6S/30C-akkuparilla (hinta kahdelle 6S-akulle 100e posteineen NL-varastolta buddy-codella). IR 10mOhm per 6S-akku. Halpuus jää nähtäväksi, tällä hetkellä n. 12e/lento  :P  (minun lentohistorialla akkujen ikääntyminen on suurempi riski kuin syklit, siksi ekaksi halpaa)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 28 Kesäkuu, 2013, 12:18:06
se on ihan sama mitä ne akkumerkit lupaa siinä akun tarrassa!

kyllä ne nanotechitkin ekat lennot (tai sen mahdollisen mittauksen) on potkineet hyvin mutta ne ei vaan kestä. parhaimmillaan tai oikeestaan pahimmillaan mä oon tuhonnu 5000mah turnipsit kahdeksan lennon aikana käyttökelvottomiksi. ja tämä tapahtui ihan vakiorekkulalla eikä millään virimoteilla.

vierestä on tullu nähtyä paljon akkumerkkejä käytössä ja toiset on ollu huonompia ja toiset parempia. myös noissa pienemmissä on tullu kokeiltua kaikennäköstä merkkiä ihan itsekkin.

käytännössä 2 merkkiä erottuu muista mun kokemuksen perusteella hyvyydellään. Gensace ja Thunderpower! TP on vaan melkein tuplahintanen tohon genssiin verrattuna joten genssin arvo mun silmissä on sille puolet isompi.

DS akkuja en ole uskaltanut koskaan kokeilla koska jokainen näkemäni on ollut pahasti pullistunut. :-\ genssiä ei taas saa pullistelemaan näköjään millään. (liekkö tosin se tiukka paketointi syynä mutta kuitenkin) :o

itse en todellakaan lähde yli 3000euroa maksavalla kopterilla koittamaan mitään uusia noname brandeja mistä ei ole yleistä mielipidettä jo olevilla.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: BigDaddyJ - 28 Kesäkuu, 2013, 12:22:48
Mitähän tuo 12AWG johto ja Deans liitin sanoisi kun purkais tuota akkua sen lupaamalla 650A virralla.. Nojoo, pelkkää markkinointiahan se on, mutta yleensä nämä jotka lupaa eniten on juurikin niitä huonoimpia oli hinta mikä tahansa.

C lukuun kantaa ottamatta akku on osoittautunut ihan hyväksi teho/paino suhteeltaan.

kopu painaa 7.4kg ja leijunta aika 15min 2x5450mah 6s maxamps akulla.
hyvin on virta riitäny myös kovassa ajossa.

Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 28 Kesäkuu, 2013, 12:51:39
Paljonko virtaa on mennyt kovassa ajossa? Akun kuitenkin pitäs pystyä näissä meidän ympyröissä ketää sen 200A ja rms120A. Luulen että ongelma aikuissa on juurikin tuo pullistelu. Ystäväni tekee lipoakkuja ja kertoi hieman noista tarkemmn. Kun kerrokset erkanevat toisistaam esim. kaasuuntumisen takia, vastusta alkaa kertymään ja energiaa menee lämpöön. Eli kyllä toi genssin tekniikka on pätevä.




C lukuun kantaa ottamatta akku on osoittautunut ihan hyväksi teho/paino suhteeltaan.

kopu painaa 7.4kg ja leijunta aika 15min 2x5450mah 6s maxamps akulla.
hyvin on virta riitäny myös kovassa ajossa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: BigDaddyJ - 28 Kesäkuu, 2013, 13:33:39
Paljonko virtaa on mennyt kovassa ajossa? Akun kuitenkin pitäs pystyä näissä meidän ympyröissä ketää sen 200A ja rms120A. Luulen että ongelma aikuissa on juurikin tuo pullistelu. Ystäväni tekee lipoakkuja ja kertoi hieman noista tarkemmn. Kun kerrokset erkanevat toisistaam esim. kaasuuntumisen takia, vastusta alkaa kertymään ja energiaa menee lämpöön. Eli kyllä toi genssin tekniikka on pätevä.

"kovassa" ajossa lentää vähintään sen 9-10min
En oo tarkemmin seurannut noita jänniteitä mutta ei nuo akut kyykkää pakkasellakaan täys kaasu nostoissa 100m
Talvella oli testissl yksi maxamps 11000mha akku mikä oli "c60" ja kyykäs kyllä heti jos koitti täys kaasulla nostaa 100m

eli tuon 5450mha akun oot itse todennut toimivaksi.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 28 Kesäkuu, 2013, 14:40:03
Niin, noissa vehkeissä varmasti virtaa menee, mutta kun kyytiin pistetään 12,2kw pannu ja akku imetään 3m tyhjäksi niin asia on vähän toinen. Pulmat yleensä liittyvät 3D koneisiin. FAI puolella ei käsittääkseni tilanne ihan niin huono ole.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 28 Kesäkuu, 2013, 18:42:34
Mulla on 700e:ssä käytössä kaksi sinistä turnipsi pakkaa ja kaksi Gens Ace pakkaa.
Lennossa ei ole suurtakaan eroa. Turnipsit lämpenevät Genssejä enemmän. Tosin noilla turnipseilla on takana n.120 keikkaa 550:ssä ja reilut 50 keikkaa 700:saa.
Mulla on varmaankin, joku vika lopussa koska virta piikit login mukaan ovat max120A.
Tosin tehoa on kopussa riittävästi mulle. :).
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Heptocopter - 28 Kesäkuu, 2013, 19:13:16
Mun koptereita ei voi mitenkään verrata isompiin, eikä akkujakaan, mutta mun Align akut pullistu erittäin nopeasti. Vaikka en lennäkkään rajua lentoa, niin genssit ei oo muuttanut muotoaan mitekään :)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Xen - 28 Kesäkuu, 2013, 19:28:41
Lennossa ei ole suurtakaan eroa. Turnipsit lämpenevät Genssejä enemmän.
Kerrotko vielä tarkan mallin molemmista akuista?

Mulla on varmaankin, joku vika kopussa koska virta piikit login mukaan ovat max120A.
Tai tikkujen heiluttajassa, koeta reenata sitä "abuse managementtiä" vähän enemmän  ;D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 28 Kesäkuu, 2013, 22:02:33
"abuse managementtiä"

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

tätä on koitettu harjotella
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 28 Kesäkuu, 2013, 22:51:20
Kerrotko vielä tarkan mallin molemmista akuista?
Tai tikkujen heiluttajassa, koeta reenata sitä "abuse managementtiä" vähän enemmän  ;D

Turmigyt ovat niitä tavallisia sinisiä 5000 mah 6s 40c.
Genesit ovat yksi pakka 5300 mah 6s 30c  ja toinen pakka 5000mah 6s 40c.

Tosihan on se, että tosta Genesin 40C pakasta tulee enemmän virtaa ulos, ja siinä pysyy jännite parhaiten. Myös toinen Genesin pakka pitää jännitten paremmin ylhäällä kun noi Turmigyt.
Seuraavan akkupakan osta Genesiä jos vaan sen saa järkevästi.

Tosta tehon tarpeesta.
Mulla on 700E:ssä kulmia jotain +- 12 tämä vähetänee niitää suuria virta piikkejä. Minusta se on riittävästi tällä hetkellä.
Lisäksi luulen, että mun lentotyyliin vaikuttaa toi nitroilu aika paljon. Tosin kunnolla säädettynä 120RS.ssä on tehoja niin paljion, että tikkuja saa veivata melkoisesti ennen kun se puutuu.
Toisaalta pidän itse sellaisesta sujuvasta liikehdinnästä ja pitkistä liike sarjoista ennemän kun hirveestä riutomisesta.
Ikä vaikuttanee asiaan.
 
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: privy - 29 Kesäkuu, 2013, 17:12:45
se on ihan sama mitä ne akkumerkit lupaa siinä akun tarrassa!

Taitaa akkujen mAh ja C merkinnät olla samassa kategoriassa äänentoistolaitteiden kanssa teholupausten osalta.
Jotkut ilmoittaa yläkanttiin, toiset ilmoittaa kohtuu tarkasti ja kolmannet jopa vähän alakanttiin.

Ehkä kuitenkin saman merkin sisällä pystyy omien kokemuksien pohjalta laskemaan "ennakkoa" ilmoitusten perusteella, mutta eri merkkien vertailu pelkkien valmistajan lukujen valossa taitaa olla hakuammuntaa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: JuhoV - 29 Kesäkuu, 2013, 22:28:57
Periaatteessahan nuo isot akut voisi rakentaa monesta pienestä. Pelleilyksihän se menee ja mielummin käyttäis yhtä isoa 12S akkua jos laturi sallisi, käytännössä siis kahta 6S akkua. Mutta jos noita ei ole saatavissa millään, niin värkkäämisellähän tuollaisen ison 12S akun rakentaisi kolmesta 4S akusta. Käytännössähän se tarkoittaa vielä yhden kytkemistä samaan sarjaan jotta saadaan 12S akku aikaan. Painoa tulee lisää väistämättä, johtohässäkkä kasvaa jne. mutta noihan tuon voisi korvata. Saisko tuollasta viritelmää sopimaan.

Kieltämättä itseni ainakin sylettää tuollainen virittäminen, mutta jos muuta ei ole tarjolla niin pakko kai noin olisi toimia. Nyt olen tyytyväinen ettei tarvi kahden akun kanssa värkätä vaan pärjään yhdellä 6S akulla, edellyttäen että saan sellaisia edes jostain.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: vee73 - 30 Kesäkuu, 2013, 08:55:17
Mun mielestä 12S nakertaminen on viisainta tehdä neljästä 3S akusta.
Pakkaa pysyvästi yhteen niin voi tehdä hyvin pienellä painonlisäntymällä ja lyhyillä johdoilla sarjakytkennän.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: mikek - 30 Kesäkuu, 2013, 17:01:25
Miks ei porukka tilaa suoraan maailmalta jos kotimaiset myyjät ei halua/saa hyllyyn tavaraa? Gens Acea saa saksasta ja TNT kuljettaa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: xio - 30 Kesäkuu, 2013, 17:19:11
Lainaus
Miks ei porukka tilaa suoraan maailmalta jos kotimaiset myyjät ei halua/saa hyllyyn tavaraa? Gens Acea saa saksasta ja TNT kuljettaa.

Vinkkaa putiikin nimi  ::)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: mikek - 30 Kesäkuu, 2013, 17:49:35
Vinkkaa putiikin nimi  ::)
No vaikkapa http://www.gensace.com/. (http://www.gensace.com/.)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Sandu - 30 Kesäkuu, 2013, 17:54:23
Tuolta ei pysty ostamaan suomeen, suomessa genssillä jo maahantuoja joten eivät myy suoraan.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: xio - 30 Kesäkuu, 2013, 18:01:26
Lainaus
Tuolta ei pysty ostamaan suomeen, suomessa genssillä jo maahantuoja joten eivät myy suoraan.

Kyllähän tuolta saa akkuja mutta vaikeaa se on.  Kuulemma vaatii pientä sähköpostien vaihtelua.
Halukkaita eivät ole myymään
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: TeroS - 30 Kesäkuu, 2013, 18:04:38
Mites joku sakemannikauppa? Ei muutakuin surffailemaan ja hintavertailemaan. Pitänee tutkiskella, itsekin tarvisi lisää ja saldot ovat nollilla "mun akun" osilta olleet jo jonnin aikaa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 30 Kesäkuu, 2013, 18:17:33
Jos näille kerran menekkiä kovin on, niin voin senverran poiketa tosta tekemästäni tuoterajauksesta että otan noita 6S isoja akkuja varastoon. Niiden saatavuus tuolta Genssiltä ei vaan ole paras mahdollinen, melkeen aina kaikki loppu, mutta jos tilailen ja pyydän varaamaan heti kun varastoon saavat, niin eiköhän niitä jollain aikavälillä Suomeenkin saada... Tai sitten tehtaalta suoraan, kunhan kerkeevät tekemään...

Tai 12S pakkojakin jos on halukkaita...

Toimitus; Postillahan on tuo 100wh rajoitus.

Matkahuolto kai toimittaa, ainakin hapotettuja akkuja, joten tarvinnee selvitellä että mitä toimitusehdot kertovat.

Posti ja MH kun ovat ne "helpoimmat" reitit. Tokihan suurimpiin kaupunkeihin, jos tarvitsijoita on tarpeeksi, voi toimitella muullakin tavalla...

Kertokaahan tarkkoja tarpeita, noita 6S akkuja kun on vähän joka koolla, mitalla ja virralla...
(Se kai tässä kauppiaitakin arastaa, akut kun maksaa ja vaihtoehtoja on, niin järkevien varastosaldojen pitäminen on hinnakasta)...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: privy - 30 Kesäkuu, 2013, 18:38:33
Tietysti voisihan noita isoja akkuja hakea Saksasta suoraan jos sieltä sattuu löytymään sopivia.
Eikös laivalla saa tuoda kuitenkin kaiken kokoisia akkuja.
21 syyskuuta ja 6 lokakuuta välisenä aikana voisi olla ihan hyvä ajankohta reissulle ;)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 18:42:16
6s 4800mah 60c vähintään, luulis tollasia menevän kyselemättä.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 30 Kesäkuu, 2013, 18:51:38
Jos näille kerran menekkiä kovin on, niin voin senverran poiketa tosta tekemästäni tuoterajauksesta että otan noita 6S isoja akkuja varastoon. Niiden saatavuus tuolta Genssiltä ei vaan ole paras mahdollinen, melkeen aina kaikki loppu, mutta jos tilailen ja pyydän varaamaan heti kun varastoon saavat, niin eiköhän niitä jollain aikavälillä Suomeenkin saada... Tai sitten tehtaalta suoraan, kunhan kerkeevät tekemään...

Tai 12S pakkojakin jos on halukkaita...

Toimitus; Postillahan on tuo 100wh rajoitus.

Matkahuolto kai toimittaa, ainakin hapotettuja akkuja, joten tarvinnee selvitellä että mitä toimitusehdot kertovat.

Posti ja MH kun ovat ne "helpoimmat" reitit. Tokihan suurimpiin kaupunkeihin, jos tarvitsijoita on tarpeeksi, voi toimitella muullakin tavalla...

Kertokaahan tarkkoja tarpeita, noita 6S akkuja kun on vähän joka koolla, mitalla ja virralla...
(Se kai tässä kauppiaitakin arastaa, akut kun maksaa ja vaihtoehtoja on, niin järkevien varastosaldojen pitäminen on hinnakasta)...
itsellä on tämän kesän akut tuloillaan ihan näillä näppäimillä kiitos helipeoplen. En siis itse tarvitse nyt mitään.

Eiköhän se kuitenkin niin ole että 6s 4400mah ja 6s 5000mah on ne joita menee. Itse en haluaisi juuri 60c pienempää c arvoa. Nyt kyllä tulee 45c mutta eipä tossa ollu kuulemma vaihtoehtoja.

6s5000mah60c olis mun valinta jos nyt ottaisin ja saisin vapaasti valita (laivarahti eli ei wh rajotteita)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 19:09:24
Juu mun valita ous 4800 tai 5000 mah, eikä alle 60C. Mun mielestä jos hyllyssä olisi jompia kumpia kauppa kyllä kävisi.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 30 Kesäkuu, 2013, 19:50:18
Juu mun valita ous 4800 tai 5000 mah, eikä alle 60C. Mun mielestä jos hyllyssä olisi jompia kumpia kauppa kyllä kävisi.
toi genssin 4800mah60c on sitte aivan kummallisen muotonen. X7 gauiin täydellinen mutta kaikkiin muihin vammasen leveä.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 20:19:54
Meneehän nuo sille lappu sivulleppäin helposti ainaki 700:sen rungon sisään
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 30 Kesäkuu, 2013, 20:42:39
Sopiiko toi http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-45C-5800-12S1P (http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-45C-5800-12S1P) enää mihinkään värkkiin, vai onko jokasuuntaan liian iso / painava?

(Oma sähkörexi on varastossa niin ei pääse mittailemaan :( )
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 20:59:44
Liian painava ainakin, ehkä fai juttuihin hyvä. Mutta kyllä 5000 on max
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 30 Kesäkuu, 2013, 21:01:48
Sopiiko toi http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-45C-5800-12S1P (http://www.gensace.com/epages/genspow.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/genspow/Products/B-45C-5800-12S1P) enää mihinkään värkkiin, vai onko jokasuuntaan liian iso / painava?

(Oma sähkörexi on varastossa niin ei pääse mittailemaan :( )
tollasia ku sais 5000mah ja 60c ni tiedän mitä ottaisin ensikesälle :) tietty jos kopterin koko kasvaa 800 luokkaan niin tollanen voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Ainoo vaan että isommalla c lukemalla
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 30 Kesäkuu, 2013, 21:13:17
tollasia ku sais 5000mah ja 60c ni tiedän mitä ottaisin ensikesälle :) tietty jos kopterin koko kasvaa 800 luokkaan niin tollanen voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Ainoo vaan että isommalla c lukemalla

Saahan niitä :)

Juur kerroin tarpeeni spostilla tuonne Saksan suuntaan (tai mistä mä tiedän missä niitten toimisto oikeesti on, mutta näin luulen).

Toiveissa saada ainakin
B-60/120C-4800-6S1P
B-60/120C-5000-6S1P
B-60/120C-5000-12S1P
B-25C-5500-6S1P
varastoon, muutama kappale kutakin...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 21:18:20
4800 6s tänne ja halvalla. Voisin jopa 4 ottaa
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 30 Kesäkuu, 2013, 21:29:23
4800 6s tänne ja halvalla. Voisin jopa 4 ottaa

Asia huomioitu.

Halvalla voi onnistua mutta nopeesta en oo ihan varma. Tarvii odotella että kertovat jotain toimitusaikaa / varastotilannetta. Noi heitin sivujen saldot kun ei aina pidä (kai) paikkaansa...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 30 Kesäkuu, 2013, 22:56:00
Mahtavaa, arvostan!
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 02 Heinäkuu, 2013, 06:57:07
Noniin...

Selvisi itsellenikin tämä ongelman perimmäinen syy kun hetken kirjeitä vaihtelin Genssin kanssa.

Eli tehtaalla toimitusajat noin 1 - 3 kk, kuten EuroRC:kin on todennut ja akkujen kysyntä kova.

Pistin kuitenkin tilauksen jonoon, arviolta noin 2 kk (tai kolmen) päästä olisi kasa akkuja Suomessa.

Lisäsin jo nyt nuo akut verkkokauppaankin. Niitä on siellä saldoissa vain se määrä jonka tilaukseen laitoin ja kun ne on myyty niin harkitsen seuraavaa tilausta.

Eli ei ennakkovarauksia vaan suoraan tilaamalla verkkokaupasta saa ja toimitus heti kun Suomeen saapuu ja käsiini saan.

http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v (http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v)

PS: Onks noi hinnat ihan poskellaan?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Miika - 04 Heinäkuu, 2013, 22:30:01
Onko tilanne lyhyesti tämä: yli 100Wh akku ei lentokoneessa kulje. Piste. ?

Miten tämä sääntö taas venyy lentokoneen omien akkujen lennättämiseen? Tekniikan Maailmasta vähän aikaa sitten luin jonkin lentokonetyypin (Boeing 787?) lentokiellosta johtuen sen omista Li-Ion akuista ja niiden aiheuttamista vaaratilanteista. Nopeasti googlaamalla en akun kokoa löytänyt, mutta vahvasti epäilen ettei se alle 100Wh ole... Onko tälläisen akun lennättäminen sallittua koska "se on meidän oma akku, ei se räjähdä", vai riippuuko se akkukemiasta? Jos LiPo on pannassa niin saako isoja akkuja lennättää jos ne ovat muuta kemiaa?   
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 04 Heinäkuu, 2013, 23:09:26
Onko tilanne lyhyesti tämä: yli 100Wh akku ei lentokoneessa kulje. Piste. ?

Miten tämä sääntö taas venyy lentokoneen omien akkujen lennättämiseen? Tekniikan Maailmasta vähän aikaa sitten luin jonkin lentokonetyypin (Boeing 787?) lentokiellosta johtuen sen omista Li-Ion akuista ja niiden aiheuttamista vaaratilanteista. Nopeasti googlaamalla en akun kokoa löytänyt, mutta vahvasti epäilen ettei se alle 100Wh ole... Onko tälläisen akun lennättäminen sallittua koska "se on meidän oma akku, ei se räjähdä", vai riippuuko se akkukemiasta? Jos LiPo on pannassa niin saako isoja akkuja lennättää jos ne ovat muuta kemiaa?   

Sen lennättäminen lienee sallittua koska on koneen osa jota ilman ei lennolle ole asiaa...

Mutta yleinen sääntö ainakin postilla on tuo 100 wh joka kai liittyy myös siihen että paketit joskus voivat kulkea lentoteitse...

Trafin sivuilta lainattua

Lainaus
Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä käsimatkatavaroissa.
Paristot ja akut (kulutuselektroniikkaa varten

Henkilön omaan käyttöön kulutuselektroniikkatarv ikkeita saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Litiummetalli- tai litiumioniparistoja tai -akkuja saa kuljettaa kulutuselektroniikkalait teeseen asennettuna käsimatkatavaroissa tai ruumamatkatavarana, suositellaan kuitenkin kuljetettavaksi käsimatkatavaroissa. Jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna. Paristojen ja akkujen litiumpitoisuus ei saa ylittää 2 grammaa tai 100Wh energiasisältöä yksittäistä akkua kohti. Lentoyhtiön luvalla voi kuitenkin kuljettaa laitteita ja niiden vara-akkuja, joiden energiasisältö on 100-160 Wh. Vara-akkujen määrä on tässä tapauksessa kaksi.
http://www.trafi.fi/ilmailu/matkustajalle/turvatarkastukset/nain_pakkaat_oikein (http://www.trafi.fi/ilmailu/matkustajalle/turvatarkastukset/nain_pakkaat_oikein)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Miika - 04 Heinäkuu, 2013, 23:15:31
Lainaus
Sen lennättäminen lienee sallittua koska on koneen osa jota ilman ei lennolle ole asiaa...

Eli menee siihen ensimmäiseen kategoriaan, näin ajettelinkin. Sitten vain alkaa seuraava rumba, kuka yrittää ensimmäiseksi naamioida kopterin akkunsa lentokoneen omaksi akuksi? ;D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Trnquill - 05 Heinäkuu, 2013, 08:43:37
Tässä olisi tehtaalla hyvä sauma: iso akku kahtia jaettuna samoihin kuoriin, välikaapelit mukana senkun kytkee vaan. Eli vaikkapa 6S akku toteutettuna 3S+3S samassa kutistesukassa. Tällöinhän kuljetetaan kahta alle 100Ws akkua, ei yhtä yli 100Wh akkua. Ja tilanne ei siitä muutu vaikka kutistesukasta törröttäisi valmiina pakat yhdistävät kaapelinpätkät, jotka kuluttaja sitten vaikka juottaa yhteen.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Anssi - 05 Heinäkuu, 2013, 10:22:14
Tässä olisi tehtaalla hyvä sauma: iso akku kahtia jaettuna samoihin kuoriin, välikaapelit mukana senkun kytkee vaan. Eli vaikkapa 6S akku toteutettuna 3S+3S samassa kutistesukassa. Tällöinhän kuljetetaan kahta alle 100Ws akkua, ei yhtä yli 100Wh akkua. Ja tilanne ei siitä muutu vaikka kutistesukasta törröttäisi valmiina pakat yhdistävät kaapelinpätkät, jotka kuluttaja sitten vaikka juottaa yhteen.

Akkujen rahtaamiseen lentokoneessa liittyvissä asiossa tätäkin kokeiltiin mutta silloin kun ne ovat samoissa kuorissa tulkitaan välikaapelista huolimatta 6S paketiksi...  >:(
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: TeroS - 05 Heinäkuu, 2013, 11:18:58
Pitänee tulla kuoret eri paketissa. Hullukshan tää menee.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Trnquill - 05 Heinäkuu, 2013, 11:45:40
Akkujen rahtaamiseen lentokoneessa liittyvissä asiossa tätäkin kokeiltiin mutta silloin kun ne ovat samoissa kuorissa tulkitaan välikaapelista huolimatta 6S paketiksi...  >:(
Aww... No miten olisi sellainen, että tehdas lähettäisi pelkkiä kennoja ja alihankkija kohdemaassa (tai järkevän maarahtietäisyyden päässä siitä) kokoaisi? Kustannukset todennäköisesti nousisivat pilviin. Kustannustehokas ratkaisu olisi myydä akut tosiaan "kittinä", eli kuluttaja kokoaisi ja kolvaisi ja kutistesukkaisi. Tehtaan tehtävä olisi tuottaa kennoja ja muodostaa niistä sovitettuja settejä.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: zxiicci - 05 Heinäkuu, 2013, 11:53:22
Tämä idea taas kosahtaa taas siihen että perus maanantai make ei osaa juottaa/kasata lipo akkua ;D Ei se mitään raketti tiedettä ole, mutta väärin kytkettynä saa mukavat kuumotukset aikaan.

Sandun kanssa leivotaan aika usein noista kennoista mieleisiä akkuja. Esim. eilen 4s 1800 gens ace muutti 2x 2s 1800mah vastariakuksi :)
Ei siis huono idea ja minä voisin ainakin tilata akkuja "kitteinä", mutta suurin osa kuluttajista varmasti pelkäisi liikaa ei valmiita akkuja.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Toeh - 05 Heinäkuu, 2013, 12:03:35
Kyllä kitti vaihtoehto olis kiinnostava. Varmasti suurin osa haluaisi ostaa valmiin plug and play setin, mutta kyllä ite olisin valmis tinailemaan jos sais kittinä kennot ja liittimet. Toki se pitäis näkyä hinnassa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 05 Heinäkuu, 2013, 13:02:21
Voishan tehdas tuottaa myös 4500 mah akkua, joka nyt vaan sattuu antamaan mehua ulos enempi kun kuoressa lukee.

Merkintä voisi olla vaikka 6s4500super  8)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Mh - 05 Heinäkuu, 2013, 13:05:57
Kyllä kitti vaihtoehto olis kiinnostava. Varmasti suurin osa haluaisi ostaa valmiin plug and play setin, mutta kyllä ite olisin valmis tinailemaan jos sais kittinä kennot ja liittimet. Toki se pitäis näkyä hinnassa.
Itse kuulun katekoriaan: ei viitsi pelleiillä jos saa valmiina.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Trnquill - 05 Heinäkuu, 2013, 13:10:41
Itse kuulun katekoriaan: ei viitsi pelleiillä jos saa valmiina.
No kumpaan kategoriaan kuulut, jos ne ovat:
a) Saat noin viikossa itse kasaten
b) Saat noin kolmessa kuukaudessa valmiina

;)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tuoppi - 05 Heinäkuu, 2013, 13:24:50
Eikös niitä "rakennussarjoja" jo saa kun ostaa 2x 3s 5000mAh akkuja ja teippaa ja johdottaa ne yhteen?
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Mh - 05 Heinäkuu, 2013, 13:42:49
No kumpaan kategoriaan kuulut, jos ne ovat:
a) Saat noin viikossa itse kasaten
b) Saat noin kolmessa kuukaudessa valmiina

;)
Taitaa mennä tähän b vaihtoehtoon. kun on urpo ja kädetön  :D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 05 Heinäkuu, 2013, 19:49:36
Tilasin 8kpl 6s5300 akkuja. Toimitus luvattu Elokuu tänä vuonna. Joten saahan noita.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: xio - 06 Heinäkuu, 2013, 11:36:52
Lainaus
Tilasin 8kpl 6s5300 akkuja. Toimitus luvattu Elokuu tänä vuonna. Joten saahan noita.

Jaa'a riittääköhän kenellekään muulle enää akkuja?  ;D
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 06 Heinäkuu, 2013, 12:20:26
Jaa'a riittääköhän kenellekään muulle enää akkuja?  ;D

Meiltä saa syyskuussa,

30 kpl 4800 60C ja 30 kpl 5000 60C tulossa varastoon...
http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v (http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v)
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 06 Heinäkuu, 2013, 13:00:58
Jaa'a riittääköhän kenellekään muulle enää akkuja?  ;D


Kysy reippasti kotimaisilta kauppiailta s-postilla.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Toeh - 06 Heinäkuu, 2013, 18:02:51
Meiltä saa syyskuussa,

30 kpl 4800 60C ja 30 kpl 5000 60C tulossa varastoon...
http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v (http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v)
Hyvä jos saat tulevaisuudessakin pidettyä noita hyllyssä. Myyntiä on varmasti niin kauan ku suomessa isoilla koptereilla harrastetaan.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 06 Heinäkuu, 2013, 19:05:37
Hyvä jos saat tulevaisuudessakin pidettyä noita hyllyssä. Myyntiä on varmasti niin kauan ku suomessa isoilla koptereilla harrastetaan.

Toivottavasti, eiköhän siihen varastotilanteen plussalla pitämiseen joku systeemi löydy...

Ja jos postilla kulkevaa akkua ajattelee, niin mahtaiskohan olla menekkiä sellaiselle kitille jossa olis 3S akut, iso läpinäkyvä kutistesukka, haaroitusjohto tasausliittimelle ja kaapelit oikean mittaiset.

Eli kun harrastaja saa kitin käteensä niin hän yhdistää lyhyet, liittimelliset johdot (toisen akun plus ja toisen miinus), tunkee pakat kutistesukkaan ja tohottaa lämpimäksi tai vaihtoehtoisesti teippaa akut yhteen. Latausta varten sitten akkujen tasausjohdot vielä haaroituspiuhaan niin että saa ladattua yhtenä 6S pakkana...

Tällainen "kitti" olis kohtalaisen helppo toteuttaa jos vaan menekkiä olisi...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: xio - 06 Heinäkuu, 2013, 20:12:13
Lainaus
Toivottavasti, eiköhän siihen varastotilanteen plussalla pitämiseen joku systeemi löydy...

Ja jos postilla kulkevaa akkua ajattelee, niin mahtaiskohan olla menekkiä sellaiselle kitille jossa olis 3S akut, iso läpinäkyvä kutistesukka, haaroitusjohto tasausliittimelle ja kaapelit oikean mittaiset.

Eli kun harrastaja saa kitin käteensä niin hän yhdistää lyhyet, liittimelliset johdot (toisen akun plus ja toisen miinus), tunkee pakat kutistesukkaan ja tohottaa lämpimäksi tai vaihtoehtoisesti teippaa akut yhteen. Latausta varten sitten akkujen tasausjohdot vielä haaroituspiuhaan niin että saa ladattua yhtenä 6S pakkana...

Tällainen "kitti" olis kohtalaisen helppo toteuttaa jos vaan menekkiä olisi...

Toivottavasti tälläiseen menettelyyn ei ikinä jouduta.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: privy - 06 Heinäkuu, 2013, 21:50:19
^^Eihän tuo hullummalta kuulosta siinä tapauksessa jos sopivia valmiita 6S pakkoja ei meinaa saada ja 3S pakkoja saisi.
Tuohan olisi hyvä porsaan reikä kiertää rahtirajoituksia ja saatavuus ongelmaa. Mikä on sitten toteutuva hinta, se on toinen juttu.
Toisaalta tasaus johdon voi tietty käyttää aikanaan uudelleen seuraavassa pakassa.
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 08 Heinäkuu, 2013, 18:19:10
Syyskuussa meille saapuvia akkuja on vielä varaamatta.

Varaus tapahtuu verkkokaupasta ostamalla (http://multikopterit.mycashflow.fi/category/35/lipo-6s-222-v), maksu joko heti tai valitessasi ennakkolaskun, maksat kun tiedämme tarkan toimituspäivän / kun akut ovat meille saapuneet.

Isoille akuille on verkkokaupassa oma toimitustapa eikä muuta toimitusvaihtoehtoa tällähetkellä ole. Käytännössä toimitus tapahtuu lähimpään Matkahuollon toimipisteeseen, poislukien ne kaupoissa olevat "my-pack" pisteet. Eli kärjistettynä "sellaiseen paikkaan jossa on matkahuollon kyltti katolla". Käytännössä yleensä paikallisen linja-autoaseman yhteydessä sijaitsee.
(Turun alueen asukkaille toki voidaan tälläisessä tapauksessa sopia nouto / treffit johonkin).

Lisäilen tuonne nettikauppaan vielä tuon mahdollisuuden toimipisteen valintaan kunhan paperihommat matkahuollon kanssa on reerassa. Sitä ennen tehtäviin tilauksiin voi lisätieto-kenttään ilmoittaa haluamansa matkahuollon toimipaikan. Haku löytyy täältä. (http://mhhkiweb1.matkahuolto.fi/scripts/loginetyleinen.wsc/002osoiteopas_new?language=1)

Isoja akkuja pyrin pitämään tulevaisuudessa varastossa jatkuvasti. Se, miten siinä onnistun, jää nähtäväksi  :P
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tohtori R - 09 Heinäkuu, 2013, 00:04:01
Isoja akkuja pyrin pitämään tulevaisuudessa varastossa jatkuvasti. Se, miten siinä onnistun, jää nähtäväksi  :P

aivan loistavaa! mukava huomata että asiakkaita kuunnellaan. tällä saatavuudella ei varmasti jää hyllyyn :)

harmi kun omat akut on taas jo hankittuna. olis noi 60c 5000 pakat ollu paremmat ku tuloillaan olevat 45c 4400 mutta ku ei niitä tilaillessa muka mistään mitenkään saanut :(
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: rane78 - 10 Heinäkuu, 2013, 02:49:13
Piti laittaa tilaus siisään, kun niitä nyt kerraan joku tuo. Kiitos kun kuuntelette käyttäjiä.

R
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Pohjola - 21 Heinäkuu, 2013, 14:49:11
Rotordisc'enillä Tanskassa on jotain akkuja.

http://www.hirobo-rc-helicopter.com/shop/gens-ace-lipo-241c1.html (http://www.hirobo-rc-helicopter.com/shop/gens-ace-lipo-241c1.html)

Tulevat Mypackina

Pekka
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Tucho - 21 Heinäkuu, 2013, 15:28:08
Outoa.

Itse kun asiaa tiedustelin Matkahuollosta niin kanta oli se että isoja akkuja ei "My-Pack" toimitustavalla voida kuljettaa... Jos siis on kysymys tästä matkahuollon toimituksesta eikä jostain heitin omasta...
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: Pohjola - 22 Heinäkuu, 2013, 20:51:04
Sitten akku on ollut liikkeellä "laittomasti".
Paketin osoitekortissa ei tietenkään ole mainintaa sisällöstä, oli siellä muutakin kuin akku.
Service on: MyPack.
Tanskan postin seurannassa lukee MyPack.
Itseasiassa tilatessa näytti siltä että lähti juuttien maasta postipakettina.
Oli sitten hetken hukassa kun en tajunnut että vaihtui jossain vaiheessa Matkahuolloksi.
Luulinkin jo että, akusta oli tullut joku ongelma.
Lopulta paketti oli käsissä tuntia ennenkuin löysin postilaatikosta Matkahuollon
saapumisilmoituksen.
Tiedä sitten kenen kyydillä on matkaa tehnyt.

Pekka
Otsikko: Vs: Isojen akujen saatavuus
Kirjoitti: vee73 - 22 Heinäkuu, 2013, 21:04:42
Matkahuollossa ei kannata sanoa sanaa akku. Muuten ne keksii vaikka mitä hankaluuksia ja lisämaksuja.
Eli jos lähettää jotain vehestä josta vaikkapa 0,5% on akkua. Niin ei kandee siitä puhua mitään.
Ainakin täällä Rovaniemellä yks henkilökunnasta meinas saada maailmanlopun aikaiseksi jostain lioniakusta.
Noo mä muka lähdin sieltä pous ja siirryin huomaamatta toiseen tiskiin ja homma hoitui kivuttomasti ilman akkusanaa  ;D