Kopterit.net

Multikopterit => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Nurffe - 11 Toukokuu, 2013, 01:57:27

Otsikko: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 11 Toukokuu, 2013, 01:57:27
Terves,

Jos minäkin nyt avaisin ketjun tänne omasta ensimmäisestä quadin kasaamisesta / lennättämisestä jne..

Viime kesänä vielä pystyin vastustamaan näiden lentävien rc-härvelien huumaa, mutta tänä keväänä sitten sorruin. Ilmestyin tänne foorumille ja kävin hieman kyselemässä tyhmiä tuolta "mikä setti aloittelijalle?" threadista. Jokusen päivän arvottuani päädyin sitten seuraavaan lopputulokseen ja köyhänä tietenkin hobbykingistä tilailin suurimman osan tavaroista


Sain jo aiemmin framen palaset ja kasailinkin framen valmiiksi. Kiinakamalle ominaiseen tyyliin ei tietenkään ollut minkäänlaisia ohjeita kokoamiseen.. Olkoonkin, että runko nyt on suhteellisen helppoa kasata, mutta saihan siihenkin toista tuntia tuhlattua miettiessä minkä pituinen ruuvi menee mihinkin.

(http://i.imgur.com/9s5q5Bo.jpg)

Tämän jälkeen alkoikin odotellu kunnes vihdoin nyt perjantaina itella sai toimitettua paketin lähipostiini. Ei muutakun moottorit hakemaan ja katsomaan herääkö se eloon!

Sain oikeastaan koko perjantai loppupäivän kuluteetua vetäessä sähköjä ja miettiessä miten helvatassa radion pitäisi toimia jne.. Tyypilliseen tapaan ilman manuaaleja siis piti yrittää kun se on aina kahta hauskempaa  ;D En kuitenkaan täysin uutena rc-harrastajana onnistunut edes bindaamaan mankkaa receiveriin, joten täytyi hieman luntata. KK 2.0 boardinkin manuskaa oli pakko vilkaista kun ei boardille vaan ollut minkäänlaisia vihjeitä miten noparit sun muut kytketään boardille. Helppo homma manuskan kanssa 8)

Mielessäni ehkä hieman toivoinkin väsäämisen aikana, että toivottavasti pihalla tulee pimeää niin en vielä tänä iltana pääse tonttaamaan quadia vaikka alkoi pahasti näyttää, että quadi todellakin valmistuu vielä saman vuorokauden puolella. Testailin kuitenkin sähköjä kaikessa rauhassa, kalibroin escit jne.. Hieman myöhemmin fc:tä tutkiessä huomasin, että aileron ja elevator kanavat ovat väärinpäin. Suhteellisen äkkiä kuitenkin mankasta löytyi noiden kääntö, joten se ongelma katosi siinä. Kaikki vaikutti tämän jälkeen suunnilleen toimivalta omasta mielestäni, joten kaivoin nippusiteet esille ja pistin piuhat kuriin.

(http://i.imgur.com/1wbklr0.jpg)
(on ne mummon tekemät villasukat kyllä ja ovat lämpimät)

Tässä vaiheessa oli jo ilta suhteellisen pitkällä ja kello näyttikin 2130, mutta onneksi on kevät ja valoa riittää. Olin siis kaikessa rauhassa onnistunut saamaan quadin jo melkein lentokuntoon eikä ollut edes pimeys vielä laskeutunut.. Ei muutakuin propellit kiinni siis. Ropelleja kiinnittäessä kuitenkin mietiskelin, että kylläpäs nyt ovat jotenkin heppoisen oloiset notta näinköhän pysyvät paikallaan.

Heitin siis roinat autoon ja ajelin lähimmälle jalkapallokentälle keskelle ei mitään siltä varalta, että tapahtuu jotain täysin odottamatonta. Vein quadini keskelle kenttää (;D) ja ei muutakun virrat koneeseen, käppäilin kauemmaksi koneesta, käynnistin radion ja darn... "Miksi se ei armaa". Varovasti vilkuilemaan onko se armannut vai ei. No eihän se ole armannut. "No throttle signal" lukee kk 2.0 lcd näytössä. No perhana.. Virrat pois ja takaisin. Jäin seuraamaan viereen mitä tapahtuu. Boardin mielestä kaikki OK kunnes yhtäkkiä taas valittaa throttlesta. Raavin päätäni ja mietin, että mikähän tässä nyt mättää kun 10min sitten olohuoneessa se kyllä toimi. Sammutin nyt sitten radion ja sähköt pois kopterista. Radio päälle ja kopteriin virrat tämän jälkeen. Tadaa, kaikki OK. Eli siis kytketään se radio ensin päälle ja sitten vasta kopteri ....

Sitten taas etäisyyttä kopteriin, laitteen armaus ja varovaisesti kaasua ylös. Propellit pyörähtävät mukavasti. Ei muutakun yrittämään varovasti ilmaan. Welhon kanssa tuossa juttelinkin ennen ulos lähtemistä ja hän totesin, että kannattaa nostaa kopteri ihan kunnolla ilmaan ettei vaapu puolelta toiselle ja lopuksi tömähdä maahan. No en kuitenkaan noudattanut neuvoa vaan yritin saada hieman kopteria ilmaan ja katsoa miten se käyttäytyy. Tuntui että kopteri kallistelee vähä joka puolelle roimasti hetikun lähtee irtoamaan maasta. Kerran onnistuin hieman kyljelleen saamaan, mutta ei sen kummempaa. Seuraavaksi sitten tapahtui se mitä hieman aiemmin jo enteilinkin. Yksi propellin lenti hevonkuusee yhtäkkiä. Onneks kierrokset olivat juuri melkein idlellä, joten suurta vahinkoa ei päässyt käymään ja nuppikin löytyi. Laitoin sen takaisin paikalleen ja tarkastin muiden propeltimien kiinnityksen ... yksi oli täysin löysällä. Kiristin kaikki uudestaan ja suunnittelin vielä koneen ilmaan saantia kunnes järki voitti ja pistin kamat takaisin autoon ja ajelin kotiin. Ei ollut enään luottoa siihen, että propellien mountit pysyvät paikoillaan joten en halunnut enää yrittää kopterin leijuttamista

Alla nuo mountit, mitä ihmettelin..
(http://i.imgur.com/6c6ByQu.jpg) (http://i.imgur.com/vaL1odd.jpg)

Jälkipeliä irkissä welhon kanssa ja ilmeisesti tultiin siihen tulokseen, että nuo propellien mountit pitää oikeasti vääntää voimalla kiinni. Aiemmin laitoin ne kyllä tiukkaan, mutta osien ollessa heppoista alumiinia en nyt aivan järkyttävän tiukkaan vääntänyt. No huomenna propellit huomattavasti timmimmin sitten kiinni ja yrittämään

Löysin myös boardista self-level tsydeemin ja kalibroin lattialla sen muka kohdilleen. Jos hyvä tuuri käy niin ehkä tuon avulla sitten saa quadin vakaasti vaikka ilmaan ::) Sain myös jopa radiosta napin taakse self-levelin on/off valinnan kun hetki aikaa tutkin ja mietiskelin. Voi sitten kokeilla jos ilmaan saa kuinka suuri vaikutus onko ominaisuus päällä vai ei :)

Että sellaista tarinaa. Vinkkejä tai jotain muuta huomioitavaa ensikertalaiselle? Kommentoikaa ihmeessä jos tulee jotain mieleen. Kuvamateriaaliakin taitaa tuolta ensi yritykseltä olla, mutta rehellisyyden nimissä oli siellä vähän hämärää ja kaveri jollain kurapuhelimella kuvasi.. En siis edes jaksa kysellä sitä matskua kun ei siinä mitään näy eikä tuossa suorituksessa kyllä mitään nähtävääkään ole  ::)

Ja kiitoksia vain welholle joka jaksoi kuunnella tyhmiä kysymyksiä irkin puolella :)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Xen - 11 Toukokuu, 2013, 08:22:04
Jälkipeliä irkissä welhon kanssa ja ilmeisesti tultiin siihen tulokseen, että nuo propellien mountit pitää oikeasti vääntää voimalla kiinni. Aiemmin laitoin ne kyllä tiukkaan, mutta osien ollessa heppoista alumiinia en nyt aivan järkyttävän tiukkaan vääntänyt. No huomenna propellit huomattavasti timmimmin sitten kiinni ja yrittämään
Joskus vastaavien kanssa turannu ja se voima aiheutti vain kierteiden korkkauksen, ne ei kummoisia kestä. Ratkaisu oli lopulta laittaa lukitetta akselin päähän ja istuttaa sitten tuo paikoilleen. Lämpöä käyttämällä sen saa sitte joskus vielä irtikin  ;D
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Ves@ - 11 Toukokuu, 2013, 19:55:53
Onko LCD-board kiinni rungossa niin, että tärinät ei pääse boardiin asti ?
Se ei tykkää tärinästä ja toimii rauhallisemmin kun on eristettä välissä.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 11 Toukokuu, 2013, 20:54:30
Löysin myös boardista self-level tsydeemin ja kalibroin lattialla sen muka kohdilleen. Jos hyvä tuuri käy niin ehkä tuon avulla sitten saa quadin vakaasti vaikka ilmaan ::) Sain myös jopa radiosta napin taakse self-levelin on/off valinnan kun hetki aikaa tutkin ja mietiskelin. Voi sitten kokeilla jos ilmaan saa kuinka suuri vaikutus onko ominaisuus päällä vai ei :)

Voisin toisena vasta-alkajana antaa omat kokemuspohjaiset vinkit koska mulla on sama boardi ja samankaltainen systeemi.

Tarkasta ihan alkuun mikä softaversio tossa boardissa on. Se versionumero välähtää ruudulla aivan ensimmäisenä heti kun pistät sähköt päälle. Mulla tuo versio oli 1.2 ja vaappuminen oli melkoista self-levelillä tai ilman. Torppejakin tuli, joista yksi vähän fataalimpi. Sain lainattua ohjelmointipiuhan, päivitin uusimpaan versioon ja nyt kyseessä on ihan eri kopteri. Päivityksen jälkeen kalibroin tuon boardin uudestaan siten, että pistin vatupassin moottorien viereltä varrelta toiselle ja lisäilin jalkojen alle kiiloja kunnes runko oli vaaterissa joka suunnasta. Tuon jälkeen pystyy jo hyvin tekemään testilentoja. Vielä ei ole ollut niin tuuletonta, että voisi päätellä vaeltaako kone ilmavirran vai kalibroinnin takia. Koelentojen jälkeen hifistelijät ottavat vielä huomioon sen, ettei boardi välttämättä ole vaaterissa rungon kanssa ja hienosäätävät tuota rungon kallistusta. Mulla se on kuitenkin niin riittävän lähellä, etten ole vielä säädellyt enempää.

Tärinöitä koitin vaimentaa siten, että boardi on vain vaimennusvaahtotarroilla kiinni kotelossa, jonka pohja on ruuvattu nylon-spacereilla. Spacereiden ja rungon väliin survoin vielä pienet palat tuota vaimennusmateriaalia kiristyksen yhteydessä.

Self-level toiminnon kytkin itse tikun asemesta aux-kanavaan ja radiossa se on yhden kytkimen takana toisen etusormen ulottuvissa. Kun lentely alkaa sujua niin se self-level on kiva ottaa välillä poiskin. Kopusta tulee hieman paremmin reagoiva ja lentokulma jää aina siihen asentoon mihin sen jättää. Jos tulee paniikki niin vakautuksen saa helposti päälle ja sen jälkeen koneen voi taas ottaa rauhallisesti haltuun. Kun ympärillä on tarpeeksi tilaa (jalkapallokenttä on hyvä alku) niin paniikkiakaan ei tule niin nopeasti.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 12 Toukokuu, 2013, 01:20:44
Onko LCD-board kiinni rungossa niin, että tärinät ei pääse boardiin asti ?
Se ei tykkää tärinästä ja toimii rauhallisemmin kun on eristettä välissä.

Noooh.. ei se ihan suoraan ole rungossa, mutta kyllä se silti taitaa tärrätä jonkin verran. Tällä hetkellä tuo on powerboardin pehmustetun pohjan alla ;D

tässä kuva tuosta
(http://i.imgur.com/beb7Hyl.jpg)

Voisin toisena vasta-alkajana antaa omat kokemuspohjaiset vinkit koska mulla on sama boardi ja samankaltainen systeemi.

Tarkasta ihan alkuun mikä softaversio tossa boardissa on. Se versionumero välähtää ruudulla aivan ensimmäisenä heti kun pistät sähköt päälle. Mulla tuo versio oli 1.2 ja vaappuminen oli melkoista self-levelillä tai ilman. Torppejakin tuli, joista yksi vähän fataalimpi. Sain lainattua ohjelmointipiuhan, päivitin uusimpaan versioon ja nyt kyseessä on ihan eri kopteri. Päivityksen jälkeen kalibroin tuon boardin uudestaan siten, että pistin vatupassin moottorien viereltä varrelta toiselle ja lisäilin jalkojen alle kiiloja kunnes runko oli vaaterissa joka suunnasta. Tuon jälkeen pystyy jo hyvin tekemään testilentoja. Vielä ei ole ollut niin tuuletonta, että voisi päätellä vaeltaako kone ilmavirran vai kalibroinnin takia. Koelentojen jälkeen hifistelijät ottavat vielä huomioon sen, ettei boardi välttämättä ole vaaterissa rungon kanssa ja hienosäätävät tuota rungon kallistusta. Mulla se on kuitenkin niin riittävän lähellä, etten ole vielä säädellyt enempää.

Tärinöitä koitin vaimentaa siten, että boardi on vain vaimennusvaahtotarroilla kiinni kotelossa, jonka pohja on ruuvattu nylon-spacereilla. Spacereiden ja rungon väliin survoin vielä pienet palat tuota vaimennusmateriaalia kiristyksen yhteydessä.

Self-level toiminnon kytkin itse tikun asemesta aux-kanavaan ja radiossa se on yhden kytkimen takana toisen etusormen ulottuvissa. Kun lentely alkaa sujua niin se self-level on kiva ottaa välillä poiskin. Kopusta tulee hieman paremmin reagoiva ja lentokulma jää aina siihen asentoon mihin sen jättää. Jos tulee paniikki niin vakautuksen saa helposti päälle ja sen jälkeen koneen voi taas ottaa rauhallisesti haltuun. Kun ympärillä on tarpeeksi tilaa (jalkapallokenttä on hyvä alku) niin paniikkiakaan ei tule niin nopeasti.

Tiedossa on kyllä, että tuo 1.5 versio boardille on huomattavasti parempi, mutta ei tosiaan löydy ohjelmointikaapelia. Tuolla koitinkin toisessa threadissa kysellä jos joltakulta löytyisi täältä päin tai jos joku suostuisi postittelemaan minun piikkiin, mutta valitettavasti ei ole halukkaita löytynyt  :-\

Self-levelin myös itse pistin aux-kanavaan kätevästi kytkimen taakse tuossa eilen jo säätäessäni ::)

Tänään iskeydyin taasen yrittämään tuon ilmaan saamista. Vaihdoin propellit 11x4.7 -> 10x4.5 tällä kertaa ja eikun ulos. Yllätys oli melkoinen kuin kopteri ei meinannu suostua ottamaan ilmaa allensa edes täydellä kaasulla. Täydellä kaasulla kopu nousi jonkin 10-15cm ja laski tämän jälkeen alas ja heivasi taas vähän ylös ja alas.. En oikein tiedä miksi moista harrasti enkä kyllä kerennyt kauempaa selvitelläkään ennenkuin taas propeltimen adapterin hattu lensi hevonkuuseen.. Tällä kertaa johonkin niin pitkälle nurmelle ettei sitä löytynyt edes tunnin etsintöjen jälkeen. Nyt kone siis on maadoitettu kunnes postipate tuo uuden propeltimen adapterin tai löydän sopivan lukkomutterin jolla tinttaan nuo siihen malliin kiinni että ei perhana varmasti irtoo! >:(
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: jesi - 12 Toukokuu, 2013, 08:50:58
Ei kannata alkaa jeesustelemaan sen kireyden kanssa.

Se ite adapteri on pehmeää kuin lakupötkö, vähä ku kiristää hampaat lohkeillen nii lähtee joko jenka tai menee poikki koko aleksi.

Elä kysy mistä tiedän.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 12 Toukokuu, 2013, 09:18:14
Noooh.. ei se ihan suoraan ole rungossa, mutta kyllä se silti taitaa tärrätä jonkin verran. Tällä hetkellä tuo on powerboardin pehmustetun pohjan alla ;D

tässä kuva tuosta
...

Kannattaa olla tarkkana noiden metallimutterien kanssa. Netissä on jonkin verran juttua siitä miten ne saattavat oikosulkea piirilevyn kiskoja tai komponentteja.Siinä ruuvinreikien ympärillä on paikoin aika tiheästikin tavaraa molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 12 Toukokuu, 2013, 11:21:12
Kannattaa olla tarkkana noiden metallimutterien kanssa. Netissä on jonkin verran juttua siitä miten ne saattavat oikosulkea piirilevyn kiskoja tai komponentteja.Siinä ruuvinreikien ympärillä on paikoin aika tiheästikin tavaraa molemmin puolin.

Samaa kattelin kyllä kun tuota viritelmää tuohon laitoin, mutta kyllä ne irti on piirilevyn elektroniikasta .. vaikkakin yhden reiän ympärillä aika hintsusti
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 12 Toukokuu, 2013, 22:09:02
Kävin tänään taas kokeilemassa vaikka kone olikin "maadoitettu" eilen kadonneen propellin adapterin hatun myötä. Nippusiteillä propellit kiinni ja eikun ulos.. 10x4.5 menin jälleen ja tällä kertaa ei tuntunut olevan samanlaista ongelmaa etteikö nousisi ilmaan. Kopteri nousi, niiasi vasemmalle etuviistoon, otti kosketuksen vähän ropelli edellä ja rikkipoikki.. Noh siinä ne lennätykset sitten 10 sekunnissa hehee. Saa nähdä millä ilveellä tuon saa ilmaan kun ei noin rajulla kallistuksella kyllä pysty nostaa kovin korkealle tai se kyllä karkaa ihan satavarmasti  :-\
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 14 Toukokuu, 2013, 20:52:21
Hmmm... Tänään kävin jälleen kerran kokeilemassa kun uusia röpellejä saapui postissa

Tosiaan tuo kk2.0 boardi käytössä tällä hetkellä 1.2 firmwarella joka ilmeisesti on hieman susi, mutta onhan tuolla porukka sentään ilmaan saanut multikopterinsa. Itsellä ei tunnu onnistuvan ei sitten millään. Olen kalibroinut tuon vermeen tasasella lattialla vatupassilla tarkistaen, että todellakin ollaan tasossa. Laitoin self-levelin boardista päälle ja yritin nostaa. Kopteri yrittää kääntyä oikealle suoraan lähdössä. Toinen puoli ei siis tunnu nousevan ollenkaan ja toiselta kippaa ympäri... Useamman kerran vähä katsoin josko se edes yrittäisi muualta nousta, mutta ei..

Testasin maassa sitten vierestä katsoen toimiiko ohjaussuunnat varmasti. Kyllähän ne toimi jotenkuten oikein päin, mutta en ollut oikein tyytyväinen reagointiin. Vaihdoin siis self-levelin pois päältä ja testasin uudemman kerran. Nyt kaikki moottorit tuntuivat suhteellisen äkäseen reagoivan eteen, taakse ja sivuille liikutuksiin. Ei muutakun yrittämään ilmaan ... ja ei.. Noustiin eteenpäin kenollaan toisen puolen tassut vielä maassa ja napsastiin propelli poikki. Pah >:(

Olisiko porukalla hyviä neuvoja minkä vuoksi tuon ilmaan saaminen tuntuu tuottavan suuria vaikeuksia. Kopteri kun ei mielestäni ole pahemmin epätasapainossa, mutta silti ilman self-leveliä pyrkii lähtemään aina etuviistoon niin jyrkästi että ei edes ilmaan päästä. Self-levelillä taas mennään sivulle samaan tapaan. En siis saa koko quadia ilmaan, että pääsisi sen tarkemmin säätämään gaineja ja vastaavaa lenno perusteella :/

Kuitenkin lattialla moottorit tuntuvat about samaa vauhtia pyörivän normimodessa. Self-leveli nyt on vähä kummallinen ja pienillä tehoilla voi olla, että yksi tai kaksi moottoria eivät pyörähdä vielä ollenkaan ja vasen, oikea, eteen, taakse reagoivat jotenkin "tahmaisesti"

Huomenna pitäisi posteljoonin toimittaa ohjelmointipiuha, että saa tuon kk2.0 boardin softan päivitetty 1.2 -> 1.5, mutta en usko sen kuitenkaan ratkaisevan tätä nousuongelmaa. Kyllähän ne quadit on porukalla lentänyt 1.2 versiollakin aiemmin...  ???

edit: diipadaa, niinkun ensimmäisen viestin kuvasta näkyy propellit on päin helv... Olen ajatellut että "R" ropellin perässä on merkki CCW propellista, mutta olen väärässä. Pyörittelin nyt irkkikeskutelujen perusteella lattialla vempelettä ja eihän nuo propellit noin päin voi tuottaa nostetta ;D Huomenna uudestaan jos tuo vesisade ei tältä päivältä lakkaa..
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: rotomoto - 14 Toukokuu, 2013, 22:12:37
kokeile vaikka nuo alla olevat säädöt. tai ainakin mahdollisimman pienet luvut. muista myös esc kalibrointi joka säädön jälkeen.varsinkin jos kosket stick säätöjä.

  R     P    Y
p 40  40   50
p 100 100 20
i 20    20   10
i 20    20   10

stick
20, 20 ,20 , 70
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 15 Toukokuu, 2013, 17:38:53
Noniin. Tucholta sain piuhan lainaan ja 1.5 firmis sisään...

Nyt se lentää, mutta kuski on vaan pahasti hukassa ohjainten kanssa. Videossa siis säälittävää lentoyritystä http://www.youtube.com/watch?v=A9kRluE3jYI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=A9kRluE3jYI#ws)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Tucho - 15 Toukokuu, 2013, 18:20:15
Hienostihan se pomppi :)

Koita ihan ensimmäiseksi nostaa ilmaan, koskematta ollenkaan tohon pyöritykseen (kaasutikun sivuttaisliike). Näin pysyy suunta paremmin hanskassa. Sitten koitat saada pysymään sen tietyllä korkeudella ja jos on suht tuuletonta niin ei se mihinkään karkaa. Pienillä varovaisilla liikkeillä sitten oikeanpuoleisesta tikusta haet suuntia niin siitä se lähtee. Näin ainakin ite oon aloitellu.

Tärkein pointti jonka hokaamisen jälkeen onnistu paremmin on se, että jollet tiedä mihin suuntaan se kopteri on menossa, älä tee mitään liikkeitä ennen kun oot seurannu sitä hetken. Silmien korkeudella olevasta multista kun on joskus vaikea päätellä meneekö se eteen vai taakse, varsinkin jos se on hieman kauempana.

Ja toinen on se, että hosumalla ei opi. Vaikka sen multin antais olla tikkuihin koskematta ilmassa, niin ei se mihinkään kaadu yhtäkkiä. Ennemmin se kaatuu sillä että tekee hätäsiä korjausliikkeitä suuntaan ja toiseen. Ensin pieni, sitten siihen isompi korjaus, tätä korjataan taas isommalla ja pian ei ohjaimen tikkujen kulmat enää riitä kun on korjattavaa niin paljon :D
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 15 Toukokuu, 2013, 18:40:05
Hienostihan se pomppi :)

Koita ihan ensimmäiseksi nostaa ilmaan, koskematta ollenkaan tohon pyöritykseen (kaasutikun sivuttaisliike). Näin pysyy suunta paremmin hanskassa. Sitten koitat saada pysymään sen tietyllä korkeudella ja jos on suht tuuletonta niin ei se mihinkään karkaa. Pienillä varovaisilla liikkeillä sitten oikeanpuoleisesta tikusta haet suuntia niin siitä se lähtee. Näin ainakin ite oon aloitellu.

Tärkein pointti jonka hokaamisen jälkeen onnistu paremmin on se, että jollet tiedä mihin suuntaan se kopteri on menossa, älä tee mitään liikkeitä ennen kun oot seurannu sitä hetken. Silmien korkeudella olevasta multista kun on joskus vaikea päätellä meneekö se eteen vai taakse, varsinkin jos se on hieman kauempana.

Ja toinen on se, että hosumalla ei opi. Vaikka sen multin antais olla tikkuihin koskematta ilmassa, niin ei se mihinkään kaadu yhtäkkiä. Ennemmin se kaatuu sillä että tekee hätäsiä korjausliikkeitä suuntaan ja toiseen. Ensin pieni, sitten siihen isompi korjaus, tätä korjataan taas isommalla ja pian ei ohjaimen tikkujen kulmat enää riitä kun on korjattavaa niin paljon :D

Niinno ei ollut tarkotuskaan koskea tuohon yawiin, mutta se pyörii itekseen. Sitä oli pakko korjata ettei koko ajan orientaatio ole ihan hukassa. Taisi tuossa kohtaa juuri olla jo kääntynyt nokka 90 astetta ja jostain syystä haluan näin alkuun pitää sen nokan itsestä poispäin, joten käänsin sen ;D Myöhemmin tuossa sessioss tajusin sitten trimmata sitä ja sainkin pysymään lopuksi suunnilleen samassa asennossa kunnes sitten akku loppui

Tuo rudderin käyttö muutenkin tuntui olevan hieman hazardia.. Vähän huolimattomasti korjasin tuota pyörimistä niin kaasua tuli vähän lisää ja kopu katosi samantien aikas perkeleen korkeelle ottaen huomioon, että en hallitse sitä kyllä vielä millään asteella. Nooh.. Hitaasti mutta varmasti sieltä hivuttauduttiin alas jonka jälkeen huokaistiin helpotuksesta :)

Ei se oikeasti enää muutaman minuutin kuluttua ihan noin kauheaa ollut kuin mitä tuossa pätkässä, mutta tuossa alkuun annoin kaverille kameran että ottaa vähän todistusaineistoa et kyl se ilmaan nousee 8)

Sitä en kyllä hiffannut vielä mikä idea tuossa boardin self-levelissä on. Tuntui olevan jopa vaikeampi sen kanssa lentää kun ilman .. kaippa se on säädöt vaan ihan päin honkia :o
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 15 Toukokuu, 2013, 18:41:55
Kyl se siitä. Noihin Tuchon hyviin vinkkeihin voisin vielä lisätä, että älä arastele ottaa korkeutta. Korkeammalla on enemmän tilaa harjoitella ja ilmavirtauksetkin paljon suotuisammat kuin ihan maan lähellä. Ensin arastelin itsekin korkeutta, mutta nyt matalalla lennättäminen pelottaa enemmän. Self-leveliä saa ja kuuluu käyttää häpeilemättä opetteluun. Se pyörittely eli "peräsimen" käyttö on sitten ihan killeri. Nykyisin uskallan käyttää sitä varoen pieneen kopterin itsepäisen kääntymisen kompensointiin. Mitään 360-pyörityksiä en uskalla kokeilla, heti menee koordinaatiokyky sekaisin kun eteen onkin taakse tai sivulle.

Jos se vääntää sulla noin kovasti pyörimään niin oisko mahdollista, että joku moottori pyörii vielä väärään suuntaan? Receiver testillä ilmeisesti kuitenkin jo pistit eri kanavat nollille silloin kun tikkuihin ei kosketa? Tuo tapahtuu radion subtrimmillä jolloin varsinasten trimmien käyttö jää lennonaikaiseen viilaukseen. Jos kompensoi varsinaisilla trimmeillä noita kanavien nolla-arvoja niin lennonaikaiseen säätöön jää vähemmän säätövaraa.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 15 Toukokuu, 2013, 20:30:18
Kyl se siitä. Noihin Tuchon hyviin vinkkeihin voisin vielä lisätä, että älä arastele ottaa korkeutta. Korkeammalla on enemmän tilaa harjoitella ja ilmavirtauksetkin paljon suotuisammat kuin ihan maan lähellä. Ensin arastelin itsekin korkeutta, mutta nyt matalalla lennättäminen pelottaa enemmän. Self-leveliä saa ja kuuluu käyttää häpeilemättä opetteluun. Se pyörittely eli "peräsimen" käyttö on sitten ihan killeri. Nykyisin uskallan käyttää sitä varoen pieneen kopterin itsepäisen kääntymisen kompensointiin. Mitään 360-pyörityksiä en uskalla kokeilla, heti menee koordinaatiokyky sekaisin kun eteen onkin taakse tai sivulle.

Jos se vääntää sulla noin kovasti pyörimään niin oisko mahdollista, että joku moottori pyörii vielä väärään suuntaan? Receiver testillä ilmeisesti kuitenkin jo pistit eri kanavat nollille silloin kun tikkuihin ei kosketa? Tuo tapahtuu radion subtrimmillä jolloin varsinasten trimmien käyttö jää lennonaikaiseen viilaukseen. Jos kompensoi varsinaisilla trimmeillä noita kanavien nolla-arvoja niin lennonaikaiseen säätöön jää vähemmän säätövaraa.

Ei kyllä ne nyt pyörii ihan oikeisiin suuntiin ;D Ja on testillä laitettu kaikki nolliin.. No sain akut täyteen niin lähden uudelleen kokeilemaan miten tuo skulaa
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 15 Toukokuu, 2013, 22:54:29
Latasin molemmat akut ja kävin lennättämässä tyhjäksi. Leijumis harjotteluahan tämä on ja vähä liikkeiden hahmottamista, mutta kyllä se jo paremmin pysyy hanskassa kuin aiemmin ;D

http://www.youtube.com/watch?v=QenzYutI_8Y#ws (http://www.youtube.com/watch?v=QenzYutI_8Y#ws)

Edelleen yawi haluaa kiertää koko ajan.. Ei ummarra. Harvinaisen vattumainen kun yrittää perus ohjainsuuntia hahmottaa ja härpäke kääntää koko ajan itsensä eri asentoon vaikeuttaen hallintaa näin täydelle aloittelijalle huomattavasti >:(
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 16 Toukokuu, 2013, 13:38:00
Alkoi itteä siihen malliin häiritsemään myös noi metallimutterit tuossa kk2.0 boardissa kiinni, että virittelin vähän kaksipuolista teippiä ja otin mutterit poies. Jos nuo samalla vähän vaimentaisivat tärinää vaikka ei sitä ihan hirveitä tunnu kyllä muutenkaan olevan (kai?)

boardin pohjaan kaksipuolista teippiä ja power dist boardiin kiinni
(http://i.imgur.com/OH0Vedt.jpg)

Ja sitten vielä tuonne power dist boardin alapuolelle pienet palat kaksipuolista teippiä myös ;D
(http://i.imgur.com/SiCjFyt.jpg)

Nythän nuo kaksi levyä ovat parin teipinpalan ja noiden ruuvien luoman jännitteen varassa. Noh ei ne siitä kyllä nitkuttelemallakaan irtoa, notta eiköhän ne pysy paikallaan..
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 16 Toukokuu, 2013, 14:49:16
Toi on parempi. Odottelemme lentotuloksia mielenkiinnolla. Ellen väärin muista niin jollain oli internetseissä quadi kallistellu oudosti ja se johtu siitä, että mutterit johti virtaa boardin kiskojen välillä. Eivät siis koskeneet komponentteihin, mutta häiritsivät virtajohtimia.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: proffa84 - 16 Toukokuu, 2013, 16:35:45
ite karsastan noita "pystyruuveja" eli tärinä ei ole aina pystysuoraa... ja koska ne on hyvinkin tarkasti kortin rei'issä niin tärinä on myös herkästi sivusuuntaista mikä ei sekään ole suotavaa(kortin kiilautuessa hieman vinoon niin sit täriseekin joka suuntaan)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 16 Toukokuu, 2013, 17:22:11
ite karsastan noita "pystyruuveja" eli tärinä ei ole aina pystysuoraa... ja koska ne on hyvinkin tarkasti kortin rei'issä niin tärinä on myös herkästi sivusuuntaista mikä ei sekään ole suotavaa(kortin kiilautuessa hieman vinoon niin sit täriseekin joka suuntaan)


Juu eihän tuo optimaalinen ole mutta ei ole tähän hätään muutakaan keksinyt edes hieman tuon fc:n suojaksi. Yllättävän vähän tuo tuntuu silti johtavan värinöitä mitä sormella tunnustelin. Asiahan voi toki olla eri sitten kovilla kierroksilla...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 16 Toukokuu, 2013, 21:16:33
Ja kolmannelta lentokerralta taas pientä video

http://www.youtube.com/watch?v=WICHxIa1tWE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=WICHxIa1tWE#ws)

Tuli kyllä löydettyä quadista myös volttimodi tuolla samaisella reissulla, mutta se nyt ei tallentunut kameralle. Vähä liikaa p-gainia ja alettiin muutamassa metrissä vähä heilumaan .. ja sitten vähä enemmä ja enemmän ja lopuksi fc yritti korjata self-leveli päällä tehden komean voltin jonka jälkeen tiputin suosiolla kaasut nollille. Lopuksi kuitenkin tultiin vain metrin korkeudelta tottiin suorassa tasossa ylösalaisin. Vahingot? Ei mitään, hieman tuuria siis ;D

Muuten kyllä ihan ok:lta tuntuu, mutta kopteri alkaa "väpättämään" jos sen vie korkealle ja antaa tulla vähän vauhdikkaammin alaspäin. Mitään ideoita miten korjata? (muutakuin valua hitaasti alas korkeuksista)

yawia ympäri se ei tuntunut enään kovin pahasti pyörivän. Pientä seilausta, mutta ei läheskään niin pahaa kuin viime lennolla vaikka tuultakin oli jonninverran. Tuulen mukanahan koko laitos tietenkin seilaa, mutta sille ei taida mitään olla tehtävissä?

Minä lähden tästä viikon "pakkolomalle", joten palailen itse vasta ensi viikon loppupuolella asiaan. Kommentoikaa toki jos jotain aiheen syrjästä
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 17 Toukokuu, 2013, 12:19:48
Muuten kyllä ihan ok:lta tuntuu, mutta kopteri alkaa "väpättämään" jos sen vie korkealle ja antaa tulla vähän vauhdikkaammin alaspäin. Mitään ideoita miten korjata? (muutakuin valua hitaasti alas korkeuksista)

Eikös tuo oskillointikin liity nimenomaan siihen, että jotain gainia on vähän liikaa? KK2-tuunausohjeen mukaan kun gainia nostetaan niin tuon väpätyksen jälkeen sitä pitäis tuoda vielä hieman alaspäin.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 18 Toukokuu, 2013, 22:31:39
Eikös tuo oskillointikin liity nimenomaan siihen, että jotain gainia on vähän liikaa? KK2-tuunausohjeen mukaan kun gainia nostetaan niin tuon väpätyksen jälkeen sitä pitäis tuoda vielä hieman alaspäin.

Pakkoloma onkin hieman katkonaista, joten palasinpa ihmettelemään mitä täällä

Yritin tosiaan veivata gaineja suuntaan ja toiseen, mutta en saanut kun normilentoa huonommaksi aiemmin noita säätämällä joten vähä vaikealta vaikutta tuon vauhdilla alas tulemisen väpättämisen kadottaminrn :\
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Tucho - 19 Toukokuu, 2013, 07:22:01
Pakkoloma onkin hieman katkonaista, joten palasinpa ihmettelemään mitä täällä

Yritin tosiaan veivata gaineja suuntaan ja toiseen, mutta en saanut kun normilentoa huonommaksi aiemmin noita säätämällä joten vähä vaikealta vaikutta tuon vauhdilla alas tulemisen väpättämisen kadottaminrn :\

Muistaakseni se väpättää alastullessa siksi koska joutuu omien ropelliensa aiheuttamaan pyörteeseen. Siihen ei vältisti auta mitkään gainien vääntelyt koska on niinku ilmakuopissa lentelis.

Joissain multeissa on ratkaistu tämä asia niin että ropellit on taivutettu (siis moottorit) niin että puhallus tapahtuu hieman ulospäin eikä ihan suoraan alas. Tällöin ilmamassa kopterin alla on hieman "koskemattomampaa" ja laskeutuminen nopeasti onnistuu paremmin / tasaisemmin...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 19 Toukokuu, 2013, 08:43:35
Muistaakseni se väpättää alastullessa siksi koska joutuu omien ropelliensa aiheuttamaan pyörteeseen. Siihen ei vältisti auta mitkään gainien vääntelyt koska on niinku ilmakuopissa lentelis.

Joissain multeissa on ratkaistu tämä asia niin että ropellit on taivutettu (siis moottorit) niin että puhallus tapahtuu hieman ulospäin eikä ihan suoraan alas. Tällöin ilmamassa kopterin alla on hieman "koskemattomampaa" ja laskeutuminen nopeasti onnistuu paremmin / tasaisemmin...

kuullostaa ihan järkeenkäypältä kyllä
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 24 Toukokuu, 2013, 23:01:54
Ja taas olis tarjolla lyhyttä lentopätkää jos jotakuta kiinnostaa

http://www.youtube.com/watch?v=cbnwd7FlaLM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=cbnwd7FlaLM#ws)

Ledit pitäs hommaa pohjaan et uskaltas vähä lähtee kääntelemään ::)

lentoaikaakin tuli muuten kellotettua tuolla kertaa. Hassua.. 16min 20sec sillä sai lennellä ennenkuin akkuhäly piippasi matalasta jännitteestä. 4000mah akku, mutta silti kyllä hieman yllättynyt että noinkin kauan pysyy ilmassa
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 26 Toukokuu, 2013, 13:22:42
Tylsyyksissäni väsäsin eilen perkeleen paksuista piuhoista ledeille virrat kun kerta hk:n halpaletkuilla kestää tulla ikuisuus. Nyt on parit ledit pohjassa, joten pikku hiljaa uskaltaa pyöritellä rudderiakin 8)

Alla video eilisen pikaisista iltalennättelyistä. Kameramiestä ei näille lennätyksille ollut
http://www.youtube.com/watch?v=ISg3bOZTT1k#ws (http://www.youtube.com/watch?v=ISg3bOZTT1k#ws)

Tuommosen pikku probleeman huomasin, että kaasu about pohjassa lähdöissä quadi lähtee kaartamaan ja kiertymään vähä miten sattuu. Meinas vähän karatakin tuon vuoksi kerran kun lähti vähä hassuun suuntaan
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: TedMaul - 28 Toukokuu, 2013, 16:39:07
Mukava nähdä edistystä. Sangen pitkät lentoajat olet kyllä saanut aikaiseksi mikä on hienoa.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: taski63 - 29 Toukokuu, 2013, 07:11:25
Lainaus
kaasu about pohjassa lähdöissä quadi lähtee kaartamaan ja kiertymään vähä miten sattuu

Samaa tapahtuu täällä, tosin fc:nä hk i86L. Ilmiö tosin korostui huonolla akulla, oletin sen liittyvän siihen. Sulla ei luulisi olevan siitä kyse.

Moottoreihin pähkäilin itse tuon eron, koska ensin se pyrki aina vasemmalle, ja kun käänsin koko värkin (keula peräksi kääntämällä fc boardia 180 astetta), niin kallistuu oikealle samassa tilanteessa.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 29 Toukokuu, 2013, 14:08:46
Samaa tapahtuu täällä, tosin fc:nä hk i86L. Ilmiö tosin korostui huonolla akulla, oletin sen liittyvän siihen. Sulla ei luulisi olevan siitä kyse.

Moottoreihin pähkäilin itse tuon eron, koska ensin se pyrki aina vasemmalle, ja kun käänsin koko värkin (keula peräksi kääntämällä fc boardia 180 astetta), niin kallistuu oikealle samassa tilanteessa.

itsellä kans pieni veikkaus kohdistuu mottiin taikka esciin. Tuo yksi esci aiheutti jotain pientä päänvaivaa eikä oikein toiminut niinkuin loput alussa. Tilasin nyt uuden samanlaisen josko vaihtaisi ja katsoisi vieläkö sama homma esiintyy. Eipä tuo nyt tällä hetkellä kovin vakavaa ole kun ei tuota kaasua niin ronskisti tule käytettyä normaalisti .. enemmänkin se pieni epävarmuus tuon yhden escin toiminnasta kaihertaa vaikka se ei olekaan temppuillut ihmeemmin hetkeen ;D
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 06 Kesäkuu, 2013, 00:08:38
Käytin multistarin ohjelmointikorttia ja vaihdoin noiden noparien asetuksia seuraavasti

(http://i.imgur.com/fDbMx4T.jpg)

Start up: High
Batt: NiXX
Brake: Off
Cut off: Medium (default)
Cut off type: slow (default)
Timing: auto (default)

Joka tapauksessa minusta tuntuu kuin kolmessa noparissa olisi silti brake päällä vaikka ohjelmoin kaikki samalla kortilla pinnien ollessa samoissa paikoissa. Kaikki myös antoivat herätteen kertoakseen, että asetukset tallennettu. Alla video missä yhden motin propellin pyörii selvästi muita pitempään kun throttle viedään nolliin

http://www.youtube.com/watch?v=sPRdD0f_yIM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sPRdD0f_yIM#ws)

Ja jos joku epäilee tuulta niin käänsin kopterin myös eripäin ja samalla tavalla sama motti pyörii jälleen muita vapaammin. Ajoin myös akun jännitteen alle lipon cutoff rajan eikä yksikään moottori sammunut kuten ei pidäkään koska nimxx escien asetuksissa. Tällä vain varmistin, että asetukset ovat varmasti muuttuneet sillä aiemmin olen onnistunut epähuomiossa ajamaan lipon cutoff jännitteen alapuolelle jolloin moottorit sammuvat

Osaisiko joku fiksu arvailla miksi 3 mottia tuntuvat pysähtyvän niinkuin ne jarruttaisivat ja yksi ei vaikka kaikki on ohjelmoitu samalla tavalla?
edit: no brake asetus ei nyt muka oikeesti ollut sitten mennyt kolmelle noparille vaikka Nixx tuntui menevän cutoffien puolesta.. Kävin kaikki uudestaan läpi ja nyt kaikki pyörivät suht vapaasti kun throttlen laittaa nollille

Huomasin myös, että kopteri "kaatuu" oikealle etuviistoon lähdössä akun kennojännitteiden ollessa "alhaisia" (< ~3.5v). Tämä tapahtui samalla tavalla kahdella akulla kun kokeilin. Lento kuitenkin tasaantuu sekunnissa hetikun kopteri on ilmassa, joten tuo vaivaa vain lähdössä ja täydellä akulla ei ilmene ollenkaan
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 00:45:43
keycam #16 808 tuli tänään postissa. Yritin siis löytää sille sopivan paikan ja kuvittelin jo löytäneeni ... kunnes huomasin raon olevan juuri sen millin tai kaksi liian ahdas :(

(http://i.imgur.com/CiipQvS.jpg)

(http://i.imgur.com/GTkEIpz.jpg)
(keycamia tungin tuohon missä sinisen tarran vastakappale)

Seuraavaksi se sitten varmaan tintataan tuohon päälle suoraan

(http://i.imgur.com/EGHQn2C.jpg)

Tässä vielä ei niin laadukasta kuvaa iltamyöhältä..

http://www.youtube.com/watch?v=yrqn7j8Vpyc#ws (http://www.youtube.com/watch?v=yrqn7j8Vpyc#ws)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 01:03:53
Itsekin käyttänyt näitä lilliputteja hieman. Niissa on tosiaan melko säälittävä kuvanlaatu.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 01:11:53
Itsekin käyttänyt näitä lilliputteja hieman. Niissa on tosiaan melko säälittävä kuvanlaatu.

Eihän tuo järkkärille pärjää millään, mutta kokoisekseen tuottaa melkein siedettävää kuvaa kunhan ei tärise eikä ole hämärää. Onhan se nyt selvää ettei kolmella kympillä saada huippulaatua
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 01:17:51
Toki, mutta 50e:n pokkari tuottaa aika paljon parempaa kuvaa...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 01:23:04
Toki, mutta 50e:n pokkari tuottaa aika paljon parempaa kuvaa...

En menisi edes vannomaan ja painoa tuppaa olemaan pokkarilla myös huomattavasti enemmän

Nyt on huomista varten väsätty niin maan perkeleen hieno ständi
(http://i.imgur.com/vF8i1kT.jpg)

(http://i.imgur.com/rwpMn7g.jpg)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 11:23:39
En menisi edes vannomaan ja painoa tuppaa olemaan pokkarilla myös huomattavasti enemmän

Noo, pokkarit painaa semmoista 150g luokkaa. Nyt rahtailen 600g kameraa kuin tyhjää...

Nyt on huomista varten väsätty niin maan perkeleen hieno ständi

Tärinäisen näköinen ;-)  ...kuvaa odotellessa.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 14:14:24
Noo, pokkarit painaa semmoista 150g luokkaa. Nyt rahtailen 600g kameraa kuin tyhjää...

Harvempi pokkari 50e hintaluokassa (jos yksikään) kuvaa 720p kuvaa ja painaa alle 200g. Tuo keycami muuten painaa 17g. Myös ulkomitoiltaan pokkarit ovat lievästi sanottuna isompia verrattuna tuollaiseen 50mm x 32mm x 13mm kapistukseen. Se että sinä raahaat 600g (ilmeisesti pokkaria kun moisista puhe?) kopterisi selässä nyt vain on tyhmää. Se on aivan satavarma asia että tuo vaikuttaa lentoaikaan jo suhteellisen paljon. Järkkärin kanssa taas ylimääräinen payload on oikeutettua selkeästi paremman kuvanlaadun puolesta

Kyllähän tuon omankin kapistuksen pitäisi laskennallisesti toista kiloa nostaa tavaraa, mutta minulla ei ole mitään intressejä lähteä turhanpäiten nostamaan vermeen painoa

Joten voisitko tässä kohtaa painua trollailemaan jonnekin muualle?

Tärinäisen näköinen ;-)  ...kuvaa odotellessa.

Sitä se kyllä voi olla
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 14:25:36
Harvempi pokkari 50e hintaluokassa (jos yksikään) kuvaa 720p kuvaa ja painaa alle 200g. Tuo keycami muuten painaa 17g. Myös ulkomitoiltaan pokkarit ovat lievästi sanottuna isompia verrattuna tuollaiseen 50mm x 32mm x 13mm kapistukseen. Se että sinä raahaat 600g (ilmeisesti pokkaria kun moisista puhe?) kopterisi selässä nyt vain on tyhmää. Se on aivan satavarma asia että tuo vaikuttaa lentoaikaan jo suhteellisen paljon. Järkkärin kanssa taas ylimääräinen payload on oikeutettua selkeästi paremman kuvanlaadun puolesta

Joten voisitko tässä kohtaa painua trollailemaan jonnekin muualle?
Ihme valitusta. Se että tuossa plastikkalelussa on joku valehdeltu reso, ei tee siitä yhtään parempaa. Ihan rutku kuva, ainakin tuo lähettämäsi videon mukaan. Voihan sen pokkarinkin videon levittää hiukan suuremmaksi ohjelmallisesti, jos se on se juttu. Kuten mainitsin, minullakin on noita pikkup*ja omistuksessani, kolme peräti. Yhtä huonoja kuin tuo omasikin, ja tosiaan sitä "720" muka on.  Mutta kukin tulee omilla laatuvaatimuksillaan autuaaksi, jatkakaa ;-D 

Tuosta ensimmäinen tyhmä, kevyt ja halpa joka tuli vastaan...
 http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6841/dfvjx/Canon-PowerShot-A3400-IS-digikamera-hopea (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6841/dfvjx/Canon-PowerShot-A3400-IS-digikamera-hopea)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 14:47:31
Ihme valitusta. Se että tuossa plastikkalelussa on joku valehdeltu reso, ei tee siitä yhtään parempaa. Ihan rutku kuva, ainakin tuo lähettämäsi videon mukaan. Voihan sen pokkarinkin videon levittää hiukan suuremmaksi ohjelmallisesti, jos se on se juttu. Kuten mainitsin, minullakin on noita pikkup*ja omistuksessani, kolme peräti. Yhtä huonoja kuin tuo omasikin, ja tosiaan sitä "720" muka on.  Mutta kukin tulee omilla laatuvaatimuksillaan autuaaksi, jatkakaa ;-D 

Ei siinä ole mitään valehdeltua resoa. Ulos tulee ihan selvää 720p kuvaa (1280x720) yli 5Mbps bitratella joka ei näyttäisi olevan upscalettua. Se että kamera ei suoriudu hämärässä ja tärinällisellä alustalla kovinkaan kelvollisesti on toki täysin oma lukunsa. Ei sillä, että digikamerat paljon paremmin hintaluokassa "halpa" suoriutuisivat tehtävästä. ( Ja edelleenkin ne pokkarit painavat moninkertaisesti enemmän )

Tuosta ensimmäinen tyhmä, kevyt ja halpa joka tuli vastaan...
 http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6841/dfvjx/Canon-PowerShot-A3400-IS-digikamera-hopea (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6841/dfvjx/Canon-PowerShot-A3400-IS-digikamera-hopea)

Noniin, aivan helvetin iso, painava ja maksaa enempi kuin "50e pokkari". Myös jos tuosta haluaa 30fps ulos niin täytyy reso pudottaa 640 x 480. No kukin tallaa tavallaan
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 19:24:29
Olisko kannattanut tehdä paljon pienempi 4kopteri, jos max. hyötykuormaksi on ajateltu 20g? Säästäisi rahaa, painoa ja saisi lentoaikaa...

Mitä seksuaalista merkitystä sillä, että kamera tuottaa 25kuvaa/s.?

Mitenköhän nuo kaikki tyhmät ovat muuten päätyneet painavampiin kameroihinsa, kun samaa laatua saa 20g kiinanpikkukameralla?

Katselin että monella pelkkä kamerateline painaa yli kilon...siihen se tyhmä parin kilon kamera vielä kiinni ;-)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Ves@ - 08 Kesäkuu, 2013, 19:41:26
Eikös tuo nyt ole jokaisen oma asia mitä kopullaan ilmaan nostaa ja paljonko siihen rahaa käyttää.
Se on sitten eri juttu minkälaista videoo esille laittaa.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 08 Kesäkuu, 2013, 20:03:10
Eikös tuo nyt ole jokaisen oma asia mitä kopullaan ilmaan nostaa ja paljonko siihen rahaa käyttää.
Se on sitten eri juttu minkälaista videoo esille laittaa.

Näinhän se on.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Tucho - 08 Kesäkuu, 2013, 20:38:37
Yleensä jätän pikku kinastelut huomiotta, mutta nyt jotenkin tekee mieli hiukan kähnätä :P

Toi kameran tuottama kuva sinänsä voi olla ihan ok ja kunnollisella pikselimäärällä, mutta on selvää että neulanreikäoptiikka ei pysty samaan kun senttinen (tai suurempi) linssi. Varsinkaan kun kyseinen video on kuvattu illalla ja ilmeisen hämärässä. Lisäksi kamera korjaa tuota valoitusta (kai) todella hitaasti joka näkyy kuvan tummuuden vaihteluna kun kopteri kääntyilee valoisasta hämärään ja toistepäin.

Kiintoisaa olisi nähdä millaista kuvaa tulee kirkkaassa päivänvalossa..

Toi kameran painon kantaminen on periaatteessa turhaa, mutta on totta että muutaman gramman kameralla ei päästä järkkärien kuvanlaatuun. Tiettyyn rajaan asti paino saattaa taas olla avuksi koska kameran oma massa estää kameraa tärisemästä.

Mielestäni kukin saa kuvata sillä mikä omaan ajatusmaailmaan ja budjettiin parhaiten sopii kullakin hetkellä eikä ole mitään järkeä laittaa ensimmäiseksi kopterin kyytiin kallista kameraa. Harrastusta aloittaessa on tärkeää oppia virheistään ja toisaalta kanssaharrastajien apu kritisoinnin muodossa on tässä hyödyksi. Jollei koskaan laita sitä ensimmäistä videota näkyville niin turha on kehityksestäkään haaveilla.

Eli ollaan kriittisiä mutta asiallisia eikä kiskota niitä herneitä nenään silloin kun kritiikkiä tulee tai silloin kun siihen vastataan.

Jokainen aloittaa joskus ja kukin kulkee omaa tietään sille tasolle joka itselle riittää. Mulle täällä foorumilla kirjoittelu ja kysely on ollut suureksi avuksi harrastuksen alkuvaiheessa ja usein vieläkin. Turha kinastelu taas ärsyttää ja laskee muuten mukavaa ilmapiiriä joka tänne on harrastajien tekemänä syntynyt.

Ei mulla muuta. Zemppiä ja silleen  ;)

Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 22:29:22
Olisko kannattanut tehdä paljon pienempi 4kopteri, jos max. hyötykuormaksi on ajateltu 20g? Säästäisi rahaa, painoa ja saisi lentoaikaa...

Mitä seksuaalista merkitystä sillä, että kamera tuottaa 25kuvaa/s.?

Mitenköhän nuo kaikki tyhmät ovat muuten päätyneet painavampiin kameroihinsa, kun samaa laatua saa 20g kiinanpikkukameralla?

Katselin että monella pelkkä kamerateline painaa yli kilon...siihen se tyhmä parin kilon kamera vielä kiinni ;-)

Miksi olisi kannattanut tehdä pienempi? Että sillä voi lentää hallissa jossa on ilmastointi sammutettu jottei tuuli vie kopteria satanolla? Vaikka tuo omakin multikopuni jaksaa nostaa enemmän kuin pikkuriikkisen alle 20g kameran niin en siltikään nää järkeä tarkoituksella kasvattaa payloadia. Myöskään quadeja nyt ei lähtökohtaisesti mietitä kilon gimbalille ja parin kilon järkkärille. Ne on sitten erikseen kun aletaan gimbalia rakentelemaan ja järkkäriä tunkemaan siihen. Jos tarkotuksena on nähdä vähän kuvaa kopterin kyydistä niin tuo on kyllä mitä mainion siihen tarkoitukseen. Digipokkari taas putoaa johonkin keycamin ja järkkärin välimaastoon ollen omasta mielestäni vähä semmoinen "mjaa-a" valinta. Niinkuin sanoin, kukin tavallaan.. Itse lentelen mieluummin pidempään ja edullisemmalla kameralla olkoonkin, ettei kuvanlaatu välttämättä kelpaa tv-mainokseen

Yleensä jätän pikku kinastelut huomiotta, mutta nyt jotenkin tekee mieli hiukan kähnätä :P

Toi kameran tuottama kuva sinänsä voi olla ihan ok ja kunnollisella pikselimäärällä, mutta on selvää että neulanreikäoptiikka ei pysty samaan kun senttinen (tai suurempi) linssi. Varsinkaan kun kyseinen video on kuvattu illalla ja ilmeisen hämärässä. Lisäksi kamera korjaa tuota valoitusta (kai) todella hitaasti joka näkyy kuvan tummuuden vaihteluna kun kopteri kääntyilee valoisasta hämärään ja toistepäin.

Kiintoisaa olisi nähdä millaista kuvaa tulee kirkkaassa päivänvalossa..

Toi kameran painon kantaminen on periaatteessa turhaa, mutta on totta että muutaman gramman kameralla ei päästä järkkärien kuvanlaatuun. Tiettyyn rajaan asti paino saattaa taas olla avuksi koska kameran oma massa estää kameraa tärisemästä.

Mielestäni kukin saa kuvata sillä mikä omaan ajatusmaailmaan ja budjettiin parhaiten sopii kullakin hetkellä eikä ole mitään järkeä laittaa ensimmäiseksi kopterin kyytiin kallista kameraa. Harrastusta aloittaessa on tärkeää oppia virheistään ja toisaalta kanssaharrastajien apu kritisoinnin muodossa on tässä hyödyksi. Jollei koskaan laita sitä ensimmäistä videota näkyville niin turha on kehityksestäkään haaveilla.

Eli ollaan kriittisiä mutta asiallisia eikä kiskota niitä herneitä nenään silloin kun kritiikkiä tulee tai silloin kun siihen vastataan.

Jokainen aloittaa joskus ja kukin kulkee omaa tietään sille tasolle joka itselle riittää. Mulle täällä foorumilla kirjoittelu ja kysely on ollut suureksi avuksi harrastuksen alkuvaiheessa ja usein vieläkin. Turha kinastelu taas ärsyttää ja laskee muuten mukavaa ilmapiiriä joka tänne on harrastajien tekemänä syntynyt.

Ei mulla muuta. Zemppiä ja silleen  ;)

Tucholla asiallinen postaus tähän väliin.. Alla kuvaa päivemmältä törkeillä tärinöillä varustettuna tosin. Saisi jo pikku hiljaa tulla röpellien tasapainotukseen soveltuva vempele postissa niin saisi kokeilla paljonko moisella toimenpiteellä on vaikutusta

http://www.youtube.com/watch?v=fqCUHS9MBvA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=fqCUHS9MBvA#ws)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 08 Kesäkuu, 2013, 23:16:10
Jos kiinni tuolleen takiaistarralla, on todella herkkä tärinöille. Kiedo se pesusieneen/vaahtomuoviin ja alkaa väpätys vähenemään. Ite oon kietonut HK:n foamilla (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26456 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26456)) FatSahrkin kameran kiinni.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 08 Kesäkuu, 2013, 23:23:04
Jos kiinni tuolleen takiaistarralla, on todella herkkä tärinöille. Kiedo se pesusieneen/vaahtomuoviin ja alkaa väpätys vähenemään. Ite oon kietonut HK:n foamilla (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26456 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26456)) FatSahrkin kameran kiinni.

Juu ei varmasti huono idea ollenkaan, mutta ajattelin alkuun lähteä tuolta tärinän aiheuttajista liikkeelle :) Jos ei auta niin katsella sitten jonkinlaista vaimennusta tuolle
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 08 Kesäkuu, 2013, 23:37:11
Juu ei varmasti huono idea ollenkaan, mutta ajattelin alkuun lähteä tuolta tärinän aiheuttajista liikkeelle :) Jos ei auta niin katsella sitten jonkinlaista vaimennusta tuolle
Potkurien lisäksi myös moottorit saattaa aiheuttaa paljon tärinää. Lisäksi kun on alu varret, eivät "syö" tuota tärinää pois ja kaikki siirtyy kuvaan. Puusta tehdyt varret olis siinä mielessä parempia. Itse oon tasapainotellut potkureita ja moottoreita tiettyyn pisteeseen asti ja sitten kyllästynyt. Ihan älytön rumba. Foami tai joku muu pehmuste on niiiiin paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 09 Kesäkuu, 2013, 00:32:05
Juu, oma pesusienipohjani ei päästä potkuritärinää läpi, mutta hökötyksen ääni hiljeni aika tavalla kun hiukan tasapainottelin ylimääräisellä moottoriakselilla potkureita. Ensin koitin hioa, mutta pakkausteipinpaloilla lavan alapintaan oli huomattavasti helpompaa. Ja ääni laski paljon. Miten paljon parempi dedikoitu tasapainotuslaite on verrattuna vaikka sukkapuikkoon: en tiedä. Mutta todella epätasapainoisia nuo halpisrusetit ainakin ovat.

(http://vesakuusava.com/muuta/lennokki/4kopter/pesusieni.jpg)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 09 Kesäkuu, 2013, 00:50:24
Potkurien lisäksi myös moottorit saattaa aiheuttaa paljon tärinää. Lisäksi kun on alu varret, eivät "syö" tuota tärinää pois ja kaikki siirtyy kuvaan. Puusta tehdyt varret olis siinä mielessä parempia. Itse oon tasapainotellut potkureita ja moottoreita tiettyyn pisteeseen asti ja sitten kyllästynyt. Ihan älytön rumba. Foami tai joku muu pehmuste on niiiiin paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa...

Miten muuten noiden mottien tasapainotus käytännössä onnistuu?
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 09 Kesäkuu, 2013, 01:12:36
Miten muuten noiden mottien tasapainotus käytännössä onnistuu?
Kännyissä on pirun tarkat sensorit ja esim. iSeismometer ohjelma käyntiin ja känny kopukan jalan päälle. Kattelee värinöitä yks motti kerrallaan. Tuossakin voi käyttää teippiä motin ulkopinnassa ja sillä hakee kohdan jossa värinä vähenee. Oon kuullu et nippusiteen kietomisella motin ympärille ja sillä hakemalla onnistuis kans.

Toinen tapa on laittaa jalkaan kiinni pieni peili ja heijastaa sen kautta laser säde seinään. Vaikka tuollaisen laserkynän. Kun on tasapaino ihan keturallaan, on kuvio vaikka mitä ja sitten vaan hakee tasapainoa et sais rauhoittumaan pisteeksi. Mutta siis toi on ihan älytön rumba ja jos jaksaa kokeilla...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 09 Kesäkuu, 2013, 01:34:04
Tässä tyyppi hakee moottori-rusettiyhduistelmälle parasta asentoa: https://www.youtube.com/watch?v=LPjTFmOzcp8 (https://www.youtube.com/watch?v=LPjTFmOzcp8)

ja tässä toinen tasapainottaa teipillä moottorit: https://www.youtube.com/watch?v=Tx5vvMxMnas (https://www.youtube.com/watch?v=Tx5vvMxMnas)

ja kolmas teipin ja laservalon kanssa: https://www.youtube.com/watch?v=xtYxYMczkvg (https://www.youtube.com/watch?v=xtYxYMczkvg)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 09 Kesäkuu, 2013, 01:43:08
Kännyissä on pirun tarkat sensorit ja esim. iSeismometer ohjelma käyntiin ja känny kopukan jalan päälle. Kattelee värinöitä yks motti kerrallaan. Tuossakin voi käyttää teippiä motin ulkopinnassa ja sillä hakee kohdan jossa värinä vähenee. Oon kuullu et nippusiteen kietomisella motin ympärille ja sillä hakemalla onnistuis kans.

Toinen tapa on laittaa jalkaan kiinni pieni peili ja heijastaa sen kautta laser säde seinään. Vaikka tuollaisen laserkynän. Kun on tasapaino ihan keturallaan, on kuvio vaikka mitä ja sitten vaan hakee tasapainoa et sais rauhoittumaan pisteeksi. Mutta siis toi on ihan älytön rumba ja jos jaksaa kokeilla...

Niin tosiaan. Puhelimen anturit tuntuvat olevan kyllä erittäin herkät, täytyykin miettiä tuota tai sitten kaivaa laaseri kaapista. Jos vaikka pelkät motit saisi vähä paremmin tasapainoon kun tuntuu runko ilman propellejakin ottavan aikamoista tärinää. Outoa kuinka hyvin fc kuitenkin selviytyy vaikka värinätön tuo vempele ei missään nimessä ole
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 09 Kesäkuu, 2013, 16:12:18
Kävinpäs lennättämässä ja samanmoista tärinäkuvaa saatavilla halukkaille

http://www.youtube.com/watch?v=ZfjAKi5LvpI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=ZfjAKi5LvpI#ws)

Lentosession jälkeen jonkinaikaa moottoreja koitin teippiviritelmällä balansoida, mutta enpä onnistunut muutakuin huonompaan suuntaan saamaan vaikka mihin puolelle laitteli teippiä.. Noh, tasapainotellaan sitten ne propellit jahka verme siihen hommaan saapuu postissa :)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 09 Kesäkuu, 2013, 23:11:27
Uskallauduin ottamaan self-levelin pois päältä ja ottamaan vähän tuntumaa tuohon acro modeen. Aika mukavan aggressiiviseltahan se tuntuu, mutta pitää vielä jonkun aikaa sahata ihan perushommia, että uskaltaa enempiä lähteä kiemurtelemaan

http://www.youtube.com/watch?v=YVNhvX6izOY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=YVNhvX6izOY#ws)
1:30 ->
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 10 Kesäkuu, 2013, 22:43:34
Piti tänään päästä lennättämään kun eilen jäi nakertamaan vesisade joka alkoi kun pääsin lennätyspaikalle. Tänään kuitenkin tuuli vähän törkeästi kun oli vähän myräkkää puskemassa. Halusin kuitenkin ilmaan ja kyllähän tuo kivasti lenteli, tosin self-levelillä ei oikeen skulannut kovinkaan mallikkaasti. Acro modessa siis lentelin ja quadilla oli vissiin niin hauskaa, ettei laskuun meinannut haluta ;D

http://www.youtube.com/watch?v=PG3z1ETJSvQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=PG3z1ETJSvQ#ws)

Pirun autoilijatkin vielä kun juuri alkoivat ravata tuosta tien vierestä mistä normaalisti ei porukka liiku.. Tais futisreenit loppua juuri tuolla jokusen sadan metrin päästä ja ihmiset haki tenaviaan sieltä
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 12 Kesäkuu, 2013, 18:50:53
Noniin, tultiin sitten ensimmäisen kerran tonttiin muuten kuin ohjausvirheestä, propelli hajos

http://www.youtube.com/watch?v=8bgcBwJe_7c#ws (http://www.youtube.com/watch?v=8bgcBwJe_7c#ws)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 12 Kesäkuu, 2013, 23:05:16
Muovipotkuri? Kun taitoa rupes karttumaan ja meno sitä mukaa menemään rajummaksi, ihmettelin kun noita potkureita rupes napsahtelemaan ihan älyttömästi. Ei tarvinnu välillä kun kovat eteenpäin vauhdit, kaikki taakse ja naps... Kone tonttiin... Onneks oma lentäminen on tyyliä matalalla ja kovaa ja isompia vahinkoja ei yleensä tullu... Siirryin Gemfanin nailonhiilikuituisiin ja nyt taas kestää. Tossa sun kuvassa kans näkee et potkurin lapa on "ympäri kuvan kulmaa" ja heiluu ylös-alas kovemmassa menossa. Muovi väsyy tossa ja antaa periksi jossain vaiheessa? Itse kans huomasin saman omissa videoissa ja nailonhiilikuituiset on tasan tarkaan yhdessä viivassa paikallaan.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 12 Kesäkuu, 2013, 23:49:26
Muovipotkuri? Kun taitoa rupes karttumaan ja meno sitä mukaa menemään rajummaksi, ihmettelin kun noita potkureita rupes napsahtelemaan ihan älyttömästi. Ei tarvinnu välillä kun kovat eteenpäin vauhdit, kaikki taakse ja naps... Kone tonttiin... Onneks oma lentäminen on tyyliä matalalla ja kovaa ja isompia vahinkoja ei yleensä tullu... Siirryin Gemfanin nailonhiilikuituisiin ja nyt taas kestää. Tossa sun kuvassa kans näkee et potkurin lapa on "ympäri kuvan kulmaa" ja heiluu ylös-alas kovemmassa menossa. Muovi väsyy tossa ja antaa periksi jossain vaiheessa? Itse kans huomasin saman omissa videoissa ja nailonhiilikuituiset on tasan tarkaan yhdessä viivassa paikallaan.

Juu gemfanin röpeltimiähän nuo olivat -> http://www.videovaruste.fi/gemfan-8-x-4-5-slow-fly-musta-7.html (http://www.videovaruste.fi/gemfan-8-x-4-5-slow-fly-musta-7.html)

Meni tosiaan heti seuraavassa lennätys sessiossa vasemmalta toinen tuollainen

http://www.youtube.com/watch?v=6rnhmqbm05c#ws (http://www.youtube.com/watch?v=6rnhmqbm05c#ws)

Laitoin tilaukseen himodelista näitä nyt sitten http://www.himodel.com/plane/10x4.5_Carbon_Fiber_Propeller_Set_CW_CCW.html (http://www.himodel.com/plane/10x4.5_Carbon_Fiber_Propeller_Set_CW_CCW.html) ihan vaan testin vuoksi

Pitää yrittää pärjäillä noilla muovipotkureilla sen aikaa ja varoa hajottamatta quadia lopullisesti 8)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 13 Kesäkuu, 2013, 00:22:03
No itellä kans muoviset Gemfanin 10x4.5 oli ennen. Vähänkin painavampi laitos ja tuntuu ettei noi muoviset todellakaan kestä. Siirry vaan suosiolla kestävempiin. Muutama ege lisää säästää siltä, että pitää alkaa uusimmaan jotain muuta koneesta torpin ansiosta.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 15 Kesäkuu, 2013, 03:20:40
kiinapoika juoksi täksi päiväksi tälläisen säälittävän näköisen vempeleen

(http://i.imgur.com/McyjQdj.jpg)

Tuntui kuitenkin suoriutuvan propellien tasapainotuksesta yllättävän mukavasti. Neljä propellia tässä yöllä jaksoin käydä läpi ja muutamalla teipinpalasella kaikki tulivat kuntoon. Mietin vain vähän, että eikö nuo teipinpalaset propelleissa muka aiheuta merkittäviä muutoksia ilmavirtaan..
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Regu - 15 Kesäkuu, 2013, 12:20:59
itsellä jo kolmas tuollainen tulossa kiinasta päin, kun kusti hukkaa niitä enempi kuin kukaan kerkiää lähettämään. Ilmavirtaanhan ei juurikaan vaikuta kun laitat teipin etureunan yli ja painat kunnolla kiinni eli sitä teippiä ei pyöritellä lattialla ja käsissä ensin varttia.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 15 Kesäkuu, 2013, 18:06:49
Itse en kiertäisi etureunan ympäri, enkä laittaisi päälipuolelle teippiä. Tai siis, jos puhutaan näistä onnettomista ohuenohuista teräväetureunaisista plastiikkaruseteista. Jos kyse on oikean potkurin näköisistä, joissa on kunnon pyöreä etureuna ja pulskahko siipiprofiili, niin niissä se ei vaikuta paljoa kokonaisuuteen, mutta tämmöisessä ohuessa läpäreessä kaksi teippiä yli etureunan muuttaa potkuria prosentterina todella paljon ja etureunan ominaisuudet sen pyöreuden kasvuna muuttuvat aivan toisiksi.

Voisikin huvikseen tehdä hyväksitodetusta tasapainotetusta rusetista modattu versio: jossa toinen lapa on pyöristettyllä etureunalla ja toinen ei. Että milaiseksi ääni ja veto muuttuu.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: mikek - 15 Kesäkuu, 2013, 18:17:10
Mä oon ottanu tavaks laittaa teipin noissa ohuissa pienenä suikaleena lavan päälle. Eikös se ilmavirta enemmän kuitenkin "hiero" sitä alapuolta? Ja kun on jo jonkin verran tasapainoitellu, menee yleensä yhdellä teipinpalalla ja ei tule sen enemmän paksuutta. Alussa laitteli pienen pieniä suikaleita useita...
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 16 Kesäkuu, 2013, 00:11:20
Ihan kuten siivessäkin, potkurissa yläpinta hoitaa valtaosan työstä.
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 16 Kesäkuu, 2013, 01:58:27
Mä oon ottanu tavaks laittaa teipin noissa ohuissa pienenä suikaleena lavan päälle. Eikös se ilmavirta enemmän kuitenkin "hiero" sitä alapuolta? Ja kun on jo jonkin verran tasapainoitellu, menee yleensä yhdellä teipinpalalla ja ei tule sen enemmän paksuutta. Alussa laitteli pienen pieniä suikaleita useita...

Ihan kuten siivessäkin, potkurissa yläpinta hoitaa valtaosan työstä.

oskuk on tässä kohdin oikeassa sillä yläpinnalla se alipaine muodostuu joka enemmän vaikuttaa. Se on kuitenkin edelleen itselle pieni kysymysmerkki kuinka suuria vaikutuksia tuolla teippipatentilla oikeesti on .. propellit ovat kuitenkin suhteellisen pieniä, joten kuten oskuk sanoi niin siellä saattaa helposti tulla prosentuaalisesti suuriakin eroja. Pitää varmaan kokeilla ja ihmetellä huomaako tämmöisessä quadissa merkittäviä eroja
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 23 Kesäkuu, 2013, 23:59:50
Nyt vaihtui quadin aivot kk2.0 -> crius aiop v2 (mwii 2.2)

Pientä nopeatempoista oskillointia oli havaittavissa tuulessa, jota en saanut poistumaan vaikka pari akkua leijuttelin ja gaineja veivailin sinne sun tänne. Lopuksi yritin saada tuota käytöstä videolle akun viimeisillä mehuilla, mutta tottakai sää tyyntyi täysin eikä oskillointia enää tapahtunut... Alla kuitenkin tuosta uusien aivojen testilennolta 30sec pätkä. Kyllähän se lentää, mutta...

http://www.youtube.com/watch?v=fAdL6qkzYWE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=fAdL6qkzYWE#ws)

Pistetään nyt kuva tuosta criuksesta asennusvaiheessa

(http://i.imgur.com/G9h8AtP.jpg)
(joojoo, tiedän ruuvit tärisee jne.. pitää kehitellä jossain kohdassa jotain parempaa sillä tuon virtaboardin virratkin häiritsevät criuksen kompassia noin. 120 astetta täydellä teholla)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 24 Kesäkuu, 2013, 19:42:32
kävi hassusti tämänpäiväisellä testilennolla

http://www.youtube.com/watch?v=C02tfJ_AumE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=C02tfJ_AumE#ws)

(http://i.imgur.com/KwcLadU.jpg)

Vaurioiksi luetaan: motti vähän solmussa, 3 hiilikuitupropellia, alumiinivarsi solmussa ja pidikepaikat vääntyneet

(http://i.imgur.com/UWrv09N.jpg)

(http://i.imgur.com/tfJAFMK.jpg)

(http://i.imgur.com/JnKtbSF.jpg)
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: oskuk - 24 Kesäkuu, 2013, 20:10:52
Yksi rusetti oli löysässä?
Otsikko: Vs: Nurffen ensimmäinen quadi
Kirjoitti: Nurffe - 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
Yksi rusetti oli löysässä?

jep.. jälkikiristys taisi unohtua että ihan oma moka