Kirjoittaja Aihe: T-Rex 700N --> E  (Luettu 7909 kertaa)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
T-Rex 700N --> E
« : 19 Kesäkuu, 2010, 11:41:42 »
Elikkäs kuten joku jo tuolta myynti-ilmoitusten puolelta hiffasi, että en halua pitää Nitro kopukkaa. Lähdenkin tässä kyselemään, että onko kukaan tehnyt konversiota nitrosta sähköön?
Muutamat eri konversio kitit löysin suomesta ja maailmalta. Halvimmat 50euroa/dollaria ja kalliimmaat lähes 300dollaria

Lähinnä nyt kaipaisin tietoa noistä sähköistä. Eli tehoa pitäs saada niin paljonkun on periaatteessa järkevissä summissa mahdollista saada.
Eli mikä moottori kannattaa tohon vaihtaa? Entä nopeudensääädin?

Ajattelin ajella kopukkaa ainakin aluksi mun Logon 4s akuilla. Niitä kun on jokunen sattunut kertymään. Vippaan noita sitten vaan sarjaan 3kpl niin 12s luulis olevan passeli? Vai onko 16s systeemejä? Auttaako se edes asiaan niinpaljon? Eli jos painoa tulee yhdestä akusta sen 300-500grammaa lisää niin saanko sen verran lisätehoa?

Kiitokset avusta.
-pasi

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #1 : 19 Kesäkuu, 2010, 11:42:59 »
Jos olisin edes hieman omatoiminen niin lukisin http://www.kopterit.net/index.php?topic=3918.0
tralallaalaa vaan joo...

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #2 : 19 Kesäkuu, 2010, 14:30:44 »
Rupesin tässä miettimään, että voikohan noita akkuja vippailla sarjaan 3? Tai sitten 4 jos tarvitaan 16s?!?
Kävin amiksen sähköpuolen about 13-15vuotta sitten niin ei oikeen oo nää sähköjutut aivoissa ;)


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu, 2010, 14:57:46 »
Rupesin tässä miettimään, että voikohan noita akkuja vippailla sarjaan 3? Tai sitten 4 jos tarvitaan 16s?!?
Jos akut ovat suurin piirtein identtiset sähköisiltä ominaisuuksiltaan, niin mikäpäjottei. Suurin osa 12S-setupeista on kaksi 6S-pakkaa sarjassa. Yli 12S-systeemiin menemisen suurin hidaste taitaa olla sopivien moottoreiden ja nopeudensäätimien hankala saatavuus. 12S-tavaraa löytyy hyvin, esim. CastleCreationsin ja Kontronikin HV-sarjat. Useimmilla moottorivalinta osuu Scorpioniin järkevän hinnan ja hyvän laadun suhteen (kun laakerit on vaihtanut esim. BocaBearings:ksi). Esimerkiksi Vispilän käyttämä Scorppari tuo kopteriin niin paljon tehoa, että pääratas alkaa olemaan jo todellisessa vaarassa "ihan tavallisessa" lennossa.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #4 : 19 Kesäkuu, 2010, 19:15:28 »
Vispilllä siis on tää Scorpion 4035-560kv

Katselen Trex-storen sivuja ja siellä on myös nämä

HK-4035-800KV (12n8p)
HK-4035-630KV (12n8p)

En noista spekseistä hirveesti ymmärrä, mutta RPM/Volt näyttäis olevan hieman isompi noissa kahdessa. Tarkoittaneekohan tää, että niistä lähtis enemmän potkua?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #5 : 19 Kesäkuu, 2010, 19:55:48 »
Vispilllä siis on tää Scorpion 4035-560kv

Katselen Trex-storen sivuja ja siellä on myös nämä

HK-4035-800KV (12n8p)
HK-4035-630KV (12n8p)

En noista spekseistä hirveesti ymmärrä, mutta RPM/Volt näyttäis olevan hieman isompi noissa kahdessa. Tarkoittaneekohan tää, että niistä lähtis enemmän potkua?
Moottorin kV-arvosta ei voi päätellä mitään muuta kuin sen, minkälainen pitää välityksen olla milläkin jännittellä, jotta nupin kierrosnopeus on haluttu. Tehon kertoo watit:
http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/hk40/HK-4035-560/ 4200W
http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/hk40/HK-4035-800/ 4200W
Eli moottoreilla ei ole tehossa eroa.

Jos miettii että heittää moottorin 12S-setuppiin, eli jännite on noin 50 volttia, kiertää ensimmäinen moottori 560*50=28000 RPM. Tämän voi kertoa vaikkapa 0,8:lla (hyötysuhde, häviöt, ...), niin päästään aika lähelle todellisuutta. Kierrosluvut olisivat siis noin 22000 RPM ja 32000 RPM. Aivan hatusta heittäen suoraan 700E:n välityssuhdetta (12T pinjoni, 115T päärata -> 9.58) soveltaen nuppikierrokset olisivat vastaavasti 2300 ja 3340. Tuosta nopeasti päätellen 2300 tuntuu ihan järkevältä (antaa sopivasti pelivaraa goville) ja 3340 aivan poskettomalta. Eli oikea moottorivalinta 700E:n välityssuhteelle olisi 4035-560. Varsinkin, kun pääratasta ei taida saada suuremmalla hammasluvulla, eikä pinjoniakaan enää parane ainakaan pienentää; välityssuhde on siis jo lähes pienin mahdollinen, eli moottorin kV-arvolla ei ole varaa nousta. Varmaankin todellisuudessa kopteriin voi heittää vähän suuremman pinjonin, jotta päästään sopiviin nuppikierroksiin läpi lennon.

Wateista ja jännitteestä (sekä moottorin spekseistä) taas on suoraan nähtävissä, että noparin ja akkujen pitäisi pystyä antamaan moottorille jatkuvasti 100A, jotta pysyttäisiin huipputehoilla. Mutta jatkuvasti 4,2kW vetäminen moottorista ei liene mahdollista, joten nopariksi saattaa riittää 100A malli tai peräti Vispilänkin käyttämä (?) 80A Kontronikki. CastleCreationsin ICE 160A HV on ainakin pomminvarma veto. Myös Castlen ICE 80HV sietää piikeissä varmaankin kaksi kertaa tuon 80A, joten kopterin luulisi pysyvän taivaalla.

Tuollaista pähkäilyä. :)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #6 : 19 Kesäkuu, 2010, 20:20:40 »
Tattista,

Tästä on jo paljon hyötyä. Pitää siis katsoa akkujen speksejäkin tarkemmin.

Sisänsä mun lentelyssä ei pahemmin tule "piikkejä". Normaalia taivaslentoa, mutta painoa vaan mukana 2-3 ylimääräistä kiloa. Onhan sitä hyvä olla varalla tehoa ja mielummin sitä vetää hieman yli noissa nopareissakin. Jos vaikka joutuu tuulenpuuskan tai ohjausvirheen takia napit kaakkoon. Ei ainakaan sitten hyydy kesken kaiken.

-p

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #7 : 19 Kesäkuu, 2010, 20:50:52 »
Moi,

if you are interested in a complete T-Rex 700 E-converted, I'm wondering what if I sell mine and get a "real" F3C heli instead.
To be honest, I wouldn't buy it again myself, but it works well enough as long as one doesn't abuse it.

Fast-lad conversion kit,
X-Era 4035 2Y (espritmodel lists it as 4kW)
YGE 120 HV,
Arizona regulator (programmable).
Beveled CNC main gear and pinion => quiet
Hyperion 2x6s 5Ah (5C chargeable)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #8 : 19 Kesäkuu, 2010, 22:26:17 »
mnentwig, I could be interested. How much you want from those?

BTW: why you would not buy again those? You´r not happy with electric or is just conversion shitty?

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #9 : 20 Kesäkuu, 2010, 18:20:51 »
Mulla ois sellane fast ladin 700e konversio kitti tarpeettomana, siin on siis mottipukki, pohjalevy ja sivutuet. Pistä viestii jos kiinnostaa :)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #10 : 20 Kesäkuu, 2010, 19:40:24 »
Vispilä, Tuleeko tohon fast ladin systeemiin moottori ala vai yläpuolelle?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #11 : 20 Kesäkuu, 2010, 19:50:57 »
both - too much hassle at the field, and it can't handle the crazy power you can get from the engine.
For F3C, sports flying etc it serves me fine. But don't try tictocs or motor shaft and frame will bend enough that it strips the main gear.

The Align version has a pinion support bearing, to avoid the problem.
I continue to use it, but the main reason is the hassle with setting up chargers at the field. When I have the electric at Röyla, I'm busy 100 %, never any time to talk to someone etc.
Maybe it makes most sense to sell the whole heli, since holes need to be drilled into the frame. Anyway, the parts are flippin' expensive: YGE ESC  € 299, X-Era motor ~ €160, the LiPos 2x 160 GBP.
Probably you're better off buying exactly the part you want (LiPo size, and motor KV, which should be low-ish for aerial photography and hovering)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #12 : 30 Kesäkuu, 2010, 14:13:26 »
Noniin, nyt on Vispilältä conversio kitti + pinjoni + ratas ja Fast-ladista moottori ja nopari.

Scorpion HK5035-500KV Brushless Motor
http://www.fast-lad.co.uk/store/sco...or-p-10446.html

and esc for that CSEPHX110HV-Phoenix HV-110 High Voltage ESC
http://www.fast-lad.co.uk/store/cse...age-p-8619.html

Nyt pitäs repii aika, että pistää osat kiinni ja trimmaa lentokuntoon. Ajattelin nyt ajaa 3x 4s lipoilla, eli yhteensä 12s ja sitten kun saan ton oikeesti toimimaan niin tilaan 6s lipoja varmaan hobbykingistä läjän.

Trnquill ehdotti, että scorpioniin pitäs vaihtaa laakerit. Onko se pakollista vai vaan "nice to have" juttu?

kiitti kaikille jeesistä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #13 : 30 Kesäkuu, 2010, 14:34:19 »
Trnquill ehdotti, että scorpioniin pitäs vaihtaa laakerit. Onko se pakollista vai vaan "nice to have" juttu?
Ei ole pakollista, mutta säästää työtä jatkossa. Scorpioneista kajahtaa laakerit tapauksesta riippuen kahden...kahdensadan lennon jälkeen (kaippa jollakulla on kauemminkin kestänyt) ja vakiolaakerit ohjeistetaan öljyämään muutaman (~kuuden?) lennon välein. Kummankin laakerin öljyäminen ei oikein onnistu moottoria irroittamatta, joten jäävät öljyämättä -> hajoavat ennen aikojaan. Bocan huoltovapaat laakerit kestävät maailman tappiin asti ilman minkäänlaista öljyämistarvetta. Vaihtokin on iisipiisi kun moottori ei ole vielä kopterissa.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #14 : 02 Heinäkuu, 2010, 07:33:31 »
Noniin, tuli sitten oltua taas hölmö enkä katsonut moottorin speksejä lainkaan. Moottorin akseli on 8mm paksua kamaa. Pitääkin metsästää nyt joko 8mm pinioni tai sitten 8mm akselista semmonen ohennus 6milliin.

Pitäs joskus edes jaksaa tarkistaa speksit, mutta ei niin ei.

Vispilä vinkkas, että tää http://www.fast-lad.co.uk/store/hk-4035_scorpion_motor_shaft-p-7332.html vois olla the akseli, mutta eipä ainakaan fast-ladilla oo tota varastossa. Laitoin kyselyä trex-storeen josko vaikka heillä olis ratkaisu mun ongelmaan.

Jos nyt ton akselin vaihdan niin varmaan sitten samalla voisin ne laakeritkin uusia. Mistä putiikisti ihmiset on niitä bocoja tilannut?

kiva kiitti moiiii


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #15 : 02 Heinäkuu, 2010, 08:56:18 »
Mistä putiikisti ihmiset on niitä bocoja tilannut?
Suoraan Bocalta, http://www.bocabearings.com/

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #16 : 02 Heinäkuu, 2010, 17:19:53 »
Ookke, pittää kattoa. Pikaisella etsimisellä ei bocalta löydy tuohon mun moottoriin laakereita. Ei ainakaan mallin perusteella katsottuna.

Akselikin löyty ihan Suomesta http://www.trex-store.com/hk4035-motor-shaft-p-1115.html pitää tilata toi ja toivoa parasta, että se olis oikea...

-p

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #17 : 02 Heinäkuu, 2010, 17:33:54 »
Mistä putiikisti ihmiset on niitä bocoja tilannut?
Suoraan Bocalta, http://www.bocabearings.com/

Bocabearings ei taida itse valmistaa mitään laakereita, vaan on ainoastaan jobbari. Boca ei ole mikään laakerimerkki.

Briteissä RCbearings myy kanssa laakereita kaikenlaisiin pieniin härveleihin. Sieltä ostettu moottorin laakeri on pyörinyt ihan hyvin jo kotvan aikaa.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

JCA

  • Vieras
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #18 : 02 Heinäkuu, 2010, 17:34:04 »
Ookke, pittää kattoa. Pikaisella etsimisellä ei bocalta löydy tuohon mun moottoriin laakereita. Ei ainakaan mallin perusteella katsottuna.

Akselikin löyty ihan Suomesta http://www.trex-store.com/hk4035-motor-shaft-p-1115.html pitää tilata toi ja toivoa parasta, että se olis oikea...

-p

"Haettua tuotetta ei löytynyt, katso muita tuotteitamme! "

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #19 : 02 Heinäkuu, 2010, 17:37:31 »
Ookke, pittää kattoa. Pikaisella etsimisellä ei bocalta löydy tuohon mun moottoriin laakereita. Ei ainakaan mallin perusteella katsottuna.

Akselikin löyty ihan Suomesta http://www.trex-store.com/hk4035-motor-shaft-p-1115.html pitää tilata toi ja toivoa parasta, että se olis oikea...

-p

"Haettua tuotetta ei löytynyt, katso muita tuotteitamme! "

Taisin ostaa viimeisen :)

-p

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #20 : 06 Heinäkuu, 2010, 18:57:32 »
Minkäslaisia lentoaikoja 3d:tä noilla nykyisin uusilla akuilla saa? Ilmeisesti latauksen ja lentoajan suhde ei vielä nykytekniikalla oo hirveen hyvä.
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-Rex 700N --> E
« Vastaus #21 : 06 Heinäkuu, 2010, 20:27:49 »
Minkäslaisia lentoaikoja 3d:tä noilla nykyisin uusilla akuilla saa? Ilmeisesti latauksen ja lentoajan suhde ei vielä nykytekniikalla oo hirveen hyvä.

Kylläpä se alkaa jo uusimmilla akuilla jo olla aika hyvä...
jos akulla lentää about 7 minsaaa ja lataus on ~10-15, parempaankin suhteeseen varmasti pääsee... karkeita lukuja.
En nyt suoraan 700 puhu mutta aika hyvin menee akku<->paino suhteessa kaikki koptereilla lentää "yhtäkauan"..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
T-Rex 700N

Aloittaja seppomikael « 1 2 » Align Nitrokopterit

41 Vastauksia
49999 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2014, 20:43:58
kirjoittanut Affen
9 Vastauksia
4782 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2011, 00:22:59
kirjoittanut rane78
700N + YS-91

Aloittaja mrsaila Align Nitrokopterit

14 Vastauksia
9473 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2011, 12:34:45
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
2205 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2012, 19:11:26
kirjoittanut Jonnis
0 Vastauksia
3385 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2012, 09:54:22
kirjoittanut mrsaila