Kirjoittaja Aihe: HK 450GT PRO  (Luettu 99930 kertaa)

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #100 : 09 Marraskuu, 2011, 22:10:04 »
Sain hommattua nopeamman peräservon HK450GT kopteriini (kopteri jossain postin kannettavana ;)).
Tässä ois specsit siitä:
Mi Digital High Speed MG Servo 3.0kg / 0.08sec / 26g
Voltage: 4.8v
Speed: 0.08sec/60deg (4.8v)
Torque: 3kg.cm (4.8v)
Size: 35.6mm x 15mm x 31.5
Weight: 26.12g
Motor: Coreless
Gear Train: Full Titanium Alloy
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14827

Kysynkin, että koska mulla on tulossa kopterin mukana 4kpl HK:n 900 perus servoja (HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo) tuohon kopteriin ja sitten mulla on ennestään uusi digi servo.
Mihin suosittelette laittamaan sen 'ylimääräisen' digiservon (GD-9257 High Speed Digital Servo, Dimensions: 36 x 15 x 29mm, Torque: 2.0 kg-cm at 4.8V, Operating Speed: 0.08 sec/60° at 4.8V)? Vai kannattaisiko se pitää varalla 'jos' torppaan ja peräservo ottaa kipeetä.
Oisko sittenkin parempi jos pidän nupissa samanlaisia servoja kaikille kulmille (niitä HK:n perus 900:a)?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #101 : 09 Marraskuu, 2011, 22:14:09 »
nuppiin samanlaiset servot ja perälle sitte kaikista nopein servo :)

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #102 : 09 Marraskuu, 2011, 22:15:04 »
Juu, kaikkien nuppi servojen pitää olla samanlaisia  :)

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #103 : 09 Marraskuu, 2011, 22:37:02 »
nuppiin samanlaiset servot ja perälle sitte kaikista nopein servo :)
Hienoa, Näillä eväillä mennään heti kun rakennus sarja saapuu. Osat torpattuun polttis vehkeeseen pitäis olla perillä jo aiemmin... ;D
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #104 : 27 Marraskuu, 2011, 10:55:39 »
Sain 450:n nippuun ja koneet käyntiin olohuoneessa poikani kannustaessa.
Aluksi kaikki toimi hienosti, roottori otti kierroksia toivotusti (maassa ollessa) ja sammutin koneen noin 30 sekunnin kuluttua. Kun annoin taas tikkua jotta koneet käynnistyisi, niin moottori rupesi ottamaan hyvin heikosti ja katkonaisesti kierroksia. Sitten pölähti kuuman muovin käryä. Otin äkkiä akun liittimen irti. Nopari oli todella kuuma, moottori ei.
Jäähdyttelin vermeet ja suurensin pinjonin ja päärattaan väliä hieman (säädetty alunpitäen paperin avulla). Laitoin lisää silikonia perähihnalle. Tarkastin taas kaiken muunkin ja sitten uskalsin kokeilla uudestaan, kuitenkin peläten, että nopari ois edellisessä muovinkäryssä palanut... :-\
Hah, nyt toimii. Moottori eikä nopari ei kuumene juurikaan.
Kohta pihalle ottmaan ekat kokeilu hypyt pienillä apulandareilla. 8)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #105 : 27 Marraskuu, 2011, 11:55:00 »
Nyt on voittajan olo!   8)
Kaksi ekaa akullista oon leijutellut tota HK450GT:ä apulandareilla ja taas on akut latauksessa.
Otin jo apulandarit pois, kun tuntuivat jo nyt turhilta... onhan mulla jo huimat 5 tankillista kokemusta nitro kopterista ;D
Tämä on kyllä todella helpon oloinen lennettävä!
Lapa- ja kaasukäyrät otin suoraan juuson mallin mukaan:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=14133.msg127789#msg127789

On se vaan todella paljon helpompaa ruveta harrastamaan koptereita kun on osaavaa ja avuliasta apua saatavilla täällä verkossa kun myös Nummelan kentällä ( = tulee vähemmän romua  ;)). KIITOS!
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #106 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:00:41 »
tervees kaikki.

vuosi sitten keväällä ostin kyseisen kopterin ja nyt sain vihdoin muutama viikko sitten valmiiksi... (olen ollut vähän turhan laiska) mutta niin. ongelmanani on nupin paha tärinä. nuppi tärisee niin pahasti että en uskalla lähteä ilmaan missään tilanteessa. leijutustilassa 1/4 osa kaasulla kopteri tärisee niin pahasti että meinaa kaatua. seuraavat toimenpiteet on tehty: lavat tasapainotettu siihen tarkoitetulla työkalulla, nuppi säädetty ja aito align pääakseli asennettu. akselin vaihdon jälkeen nuppi tärisee entistä pahemmin... mikä neuvoksi?  :(

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #107 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:06:06 »
tervees kaikki.

vuosi sitten keväällä ostin kyseisen kopterin ja nyt sain vihdoin muutama viikko sitten valmiiksi... (olen ollut vähän turhan laiska) mutta niin. ongelmanani on nupin paha tärinä. nuppi tärisee niin pahasti että en uskalla lähteä ilmaan missään tilanteessa. leijutustilassa 1/4 osa kaasulla kopteri tärisee niin pahasti että meinaa kaatua. seuraavat toimenpiteet on tehty: lavat tasapainotettu siihen tarkoitetulla työkalulla, nuppi säädetty ja aito align pääakseli asennettu. akselin vaihdon jälkeen nuppi tärisee entistä pahemmin... mikä neuvoksi?  :(

Lavat liian tiukalla? Niiden ollessa sivuilla kun kopteri pystyasennossa vaikka käsissä, ei saisi valahtaa mutta nykäyksestä pitäisi valahtaa.
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #108 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:30:19 »
Lisää kierroksia, laita joku 70% kaasua. Täriseekö silläkin?

Noin pienillä kierroksilla halpis noparit kuumenee liikaa ja saattaa hajota.
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2013, 18:32:00 kirjoittanut njs »

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #109 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:35:14 »
lavat eivät todellakaan ole liian kireällä. se kuusiokolon toleranssi lavanpitimissä on kamala-> ei saa millään liian kireälle. ilman lapoja tärinä ei tunnu kovin pahalle. jos laittaa paljon kovempia kierroksia. mutta lapojen kanssa en koskaan uskaltaisi... on niin paha tärinä. kaatuisi tod näk ennen 1/2 kaasua

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #110 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:42:35 »
Vakiona kieron pääakselin oletkin jo vaihtanut suoraan, niin seuraavaksi sitten nupin kuori vaihtoon, joka on mitä todennäköisemmin jyrsitty päin p:tä. Pyöritä käsin ja katso veippaako nuppi?
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #111 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:46:56 »
Vakiona kieron pääakselin oletkin jo vaihtanut suoraan, niin seuraavaksi sitten nupin kuori vaihtoon, joka on mitä todennäköisemmin jyrsitty päin p:tä. Pyöritä käsin ja katso veippaako nuppi?

Juuri näin.  ::) Tuo mun hookoon keltainenTM myös tärrää pienillä kiekoilla, mutta pysyy apurattailla ainakin pystyssä. Tärinä rauhoittuu, kun saa vaan spoolaamaan tarpeeksi kiekkaa nuppiin. En vielä ole viitsinyt vaihtaa suoraa nupin kuorta, kun tuo tulee 99% todennäköisyydellä räpiköimään pellossa aika pian..  ;D

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #112 : 11 Huhtikuu, 2013, 18:59:58 »
Vähän vaikea sanoa näkemättä, mutta noin yleisesti vaikka kuinka hieroo ja tasapainottaa niin koptereista kyllä löytyy kierroslukuja joilla maassa meinaa päästä tärinän kanssa piru irti. Pientä värinää on aina ja jollain taajuudella alkaa koko systeemi resonoimaan. Jos ei silmämääräisesti näy selvää vipatusta niin lisää kierroksia. Njs:n mainitsema 70% on varmaan hyvä arvo kokeiltavaksi.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #113 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:06:14 »
otin videoleikkeen: vähän mietityttää tuo päärattaan heiluminen. kaveri sanoi että se on normaalia...

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #114 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:17:57 »
otin videoleikkeen: vähän mietityttää tuo päärattaan heiluminen. kaveri sanoi että se on normaalia...

Se on ehkä normaalia HK:ssa, mutta ei saisi kopterissa olla noin kiero. Suurilla kierroksilla tuo aiheuttaa varmasti jonkun verran tärinää.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #115 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:19:48 »
mutta ongelmana on se, että 1/4-1/3 osa kaasulla kopteri heiluu aivan tosissaan. useita senttejä. :(

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #116 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:22:15 »
mutta ongelmana on se, että 1/4-1/3 osa kaasulla kopteri heiluu aivan tosissaan. useita senttejä. :(
Jos saisit siitäki videota nii vois kurkata minkä näköisesti lähtee.

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #117 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:27:03 »
Eihän siinä päärattaassa se metalli keskiö ole vinossa (tulee neljällä ruuvilla kiinni päärattaaseen), meinaan että istuvan se varmasi pohjassa siinä päärattaassa tasaseen eikä ole jäänyt kanittamaan yhdestä reunasta?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #118 : 11 Huhtikuu, 2013, 19:44:26 »
se päärattaan yksisuuntalaakeri on ihan kunnolla kiinni. se toisen rattaan akseli on vinossa. sitä ei oikeen suoraksi saa ilman raakaa voimaa.

tässä toinen video. kopteri pysyi kyllä nyt yllättävän vakaana. tosin se tärinä oli edelleen kamala...
nuppi pyöri sumeana


Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #119 : 11 Huhtikuu, 2013, 20:11:28 »
otin videoleikkeen: vähän mietityttää tuo päärattaan heiluminen. kaveri sanoi että se on normaalia...

Aikas normaali HK:n/Kiinan rattaan heiluminen,mut saat siitä suoremman kun otat pääakselin käteen ja laitat pääratas setin(rotaatio ratas kans) siihen ja katot mistä heittää,sitten vaan rupeet väänteleen pääratasta suoraks sillain ettei enään vippaa.
se päärattaan yksisuuntalaakeri on ihan kunnolla kiinni. se toisen rattaan akseli on vinossa. sitä ei oikeen suoraksi saa ilman raakaa voimaa.

tässä toinen video. kopteri pysyi kyllä nyt yllättävän vakaana. tosin se tärinä oli edelleen kamala...
nuppi pyöri sumeana


Ihan hyvältähän toi näytti noissa kiekois.
Ei muuta kun pihalle(laita vaikka aparit) ja nostat rohkeesti kiekat et pääset leijuntaan(tosin jos tuntuu et ny hajoo tjms niin holdia vaan)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #120 : 11 Huhtikuu, 2013, 20:43:59 »
Minkälaiset lapakulmat tuossa maa testissä oli? Miinuskulmilla ainaki saattaa ravistaa maata vasten. Ei tuo kyllä pahalta tuossa enää näyttäny. Ilmaan vaan.

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #121 : 11 Huhtikuu, 2013, 20:54:58 »
Hyvältähän tuo näytti! Kaverin kopu vempottaa ehkä 10x tuon verran ja silti se lentää. :P

Ootkos punninnut stabbarin lavat? Niissähän on ollut "valtavia" heittoja painoissa ja sen takia vempottanut hulluna. Valussa jäänyt ilmakuplia sisään jne.
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #122 : 11 Huhtikuu, 2013, 21:23:43 »
lapakulmat testissä oli hyvin lähellä nollaa. hyvin hyvin vähän negatiivisella (koska en ajanut kaasua yli puolenvälin). stabbarin lapoja en ole punninnut koska en omista puntaria... ipadin videon laatu ehkä hämää/peittää tuota tärinää. kyllä se oikeasti tärisee ja paljon.. osaan kuitenkin ajaa kopteria ihan asiallisesti vaikka tämä onkin ensimmäinen oma kopu.. ja niitä mitä olen ajanut ei tärissyt mikään läheskään näin paljoa... 3d:tä pitäisi tällä päästä harjoittelemaan lisää. tämä tärinä ei tule kysymykseenkään siinä touhussa.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #123 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:06:57 »
Onko kokeiltu toisilla lavoilla?

Itse tasapainotan lapaparin siten (kirjaoppia) että:
1) haen lapojen painopisteen erikseen kummallekin lavalle pyöreän puikon päällä, merkkaan tussilla paikan. Sitten pultti läpi kiinnitysrei'istä ja vertailu - jos toisen lavan painopiste on eri paikassa niin painoa lavan toisen lavan päähän kunnes molempien painopiste samalla kohdalla.
2) sitten tasapainotus kiikussa,  lisäten painoa kevyempään lapaan ja siihen keskipainopisteeseen, ei päähän. Ideana se että myös dynaaminen massakeskiö olisi sama molemmilla lavoilla

Onko tämä hifistelyä - en tiedä - mutta jossain kiinanlavoissa on ollut massapainopistekin aika monta milliä eri paikassa.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #124 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:10:21 »
ostin tuohon erikseen toiset lavat. (kiinni videossa) vakiolavoilla täristi pahemmin ennen tasapainotusta. tasapainotuksen jälkeen vakiolavoissa oli toisen lavan päässä 3 palaa teippiä. nämä "paremmat" tarvitsivat vain 2 :D mutta en ole katsonut erikseen lapojen omia painopisteitä. vakiolapoja en ole koestanut kopterissa tasapainotuksen jälkeen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
14966 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2015, 00:04:39
kirjoittanut tuhlaajapoika
5 Vastauksia
11063 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2011, 20:24:03
kirjoittanut Bylsimys
7 Vastauksia
6043 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2011, 21:17:24
kirjoittanut mika66