Kirjoittaja Aihe: lipo akkun lataaminen  (Luettu 6629 kertaa)

Poissa vinotintto

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • nitro on nitro...
lipo akkun lataaminen
« : 09 Huhtikuu, 2013, 20:29:21 »
kuis ladataa 3s akku ku jäi kopteriin kiinni yöksi ja oli menny niin tyhjäksi et ei suostu lataamaan? kopteri oli remontissa pöydällä ja imassu akun aivan finaaliin... näinhän ei pitäis käydä eihä... :-\
Graupner mz18
Align 500N,

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #1 : 09 Huhtikuu, 2013, 20:35:08 »
mitenköhän tyhjäks män... miks sitä kannattaa yrittää saada henkiin... voipi olla hieman riskialtista...

mutta... HUOM HUOM... VAIN OMALLA VASTUULLA SEURAAVA!!!:

ilman balanssia 2s ohjelma... tai 1s jos ei 2s anna... ja sit siitä nostaa 3s ku se sen sallii

Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #2 : 09 Huhtikuu, 2013, 20:35:56 »
Noh, laita laturin asetukseksi 2s ja koita ladata vaikka 15sec kerrallaan ja koita että joko lähtee 3s asetuksella lataantumaan.

Samoin voit koittaa sopivaa nimh / lyijyakku asetusta pienissä pätkissä akun jännitteen nostoon.


Mää oon näin tehty ongelmitta kymmeniä kertoja, toki ei suositeltavaa.
Ja toki seuraat latausta jatkossa vaikka tunnistus onnistuu ja käytössä jne jne että turpooko tai onko joku kenno pysyvästi notkolla.

Edit: näemmä olin hidas luurista.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #3 : 10 Huhtikuu, 2013, 04:51:50 »
Itse sain yhden kennon kun oli jännitteet
tippunut.Nicd ohjelmalla pieni lataus.
Sitten vaan lipo lataukseen ja alkoi toimimaan.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #4 : 10 Huhtikuu, 2013, 06:43:33 »
kuis ladataa 3s akku ku jäi kopteriin kiinni yöksi ja oli menny niin tyhjäksi et ei suostu lataamaan? kopteri oli remontissa pöydällä ja imassu akun aivan finaaliin... näinhän ei pitäis käydä eihä... :-\

Kyllä niin käy.

Sulla on vastari puoli syönyt akun tyhjäksi.
Saattaa sen saada henkiin alla mainituilla keinoilla mutta lento akkua siittä ei tule.
Nythän se on tyhjä, joten se on helppo viedä jäteasemalle.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa vinotintto

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • nitro on nitro...
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #5 : 10 Huhtikuu, 2013, 07:17:02 »
katotaan kui käy. akku oli muutaman tunnin irti kopterista niin tasasi vissiin itsensä sen verran et lähti iha 3s lataukseen heti. harmittaa ku melkein uusi gens akku.
Graupner mz18
Align 500N,

Poissa harhag

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Eka kopteri 1986 hirobo shutle sitten eagle jne
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #6 : 10 Huhtikuu, 2013, 13:06:03 »
mä oon saanut pelastettuu jonkukerran akut tollasella tulitikkuaskin kokoisella laturilla jossa lataus tapahtuu vain balance plugin kautta siinä kun ei oo muuta jännite tunnistinta kuin akku täynnä joten se ei välitä kuinka alas lipon kennot on menny

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu, 2013, 13:46:51 »
Sitä akkua kannattaa pitää silmällä ja latailla aluksi pienillä virroilla. Voipi olla entinen.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa vinotintto

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • nitro on nitro...
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #8 : 10 Huhtikuu, 2013, 17:42:35 »
täytyy tarkkailla. merkkasin sen teipillä et erottuu muista.
Graupner mz18
Align 500N,

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #9 : 10 Huhtikuu, 2013, 18:07:43 »
Itse sain yhden kennon kun oli jännitteet
tippunut.Nicd ohjelmalla pieni lataus.
Sitten vaan lipo lataukseen ja alkoi toimimaan.

Itsellä kävi vuosi sitten vastaavaa: Laturi ei halunnut millään alkaa latailemaan DX7: 3s lipoa.
No, kokeilin samaa ku Jaska T, mutta mutta....

Onneksi oon tarkkana näiden kanssa ! Mulla akku kuumeni ihan sikana ja onneksi tarkkailin sitä jatkuvasti. Kun sain 3s lipo-ohjelmalla toimimaan, niin ko akku on vieläkin toiminnassa. Siis simukäytössä  :) Ja sitä akkua en edes muista, milloin viimeksi oon ladannut, mutta päivittäin simutellut kuitenkin ! Kun on toinen DX7 simussa ja toinen lennätystä varten  8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa vinotintto

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • nitro on nitro...
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #10 : 10 Huhtikuu, 2013, 19:28:01 »
eli peliä ei vielä menetetty... ;D
Graupner mz18
Align 500N,

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #11 : 11 Huhtikuu, 2013, 00:01:34 »
eli peliä ei vielä menetetty... ;D

Kun sulla on ajoakku kyseessä, niin vain leijuttelisin sillä ja matalalla.
Mulla kävi yleensäkin tuuri, että on lähetinakku kyseessä, jota myös tuun tulevaisuudessa käyttämään myös lennätyksessä  8) Kun kerran toimii.....
Tietenkin pitää ekax testaa, että akku todellakin toimii oikeassa käytössä, mut jos simussa toimii KAUAN, niin miksei muutenkin.....?

Mun oma mielipiteeni vaan...
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2013, 17:38:50 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #12 : 13 Huhtikuu, 2013, 11:10:13 »
mä oon saanut pelastettuu jonkukerran akut tollasella tulitikkuaskin kokoisella laturilla jossa lataus tapahtuu vain balance plugin kautta siinä kun ei oo muuta jännite tunnistinta kuin akku täynnä joten se ei välitä kuinka alas lipon kennot on menny
Tätä keinoa minäkin olen käyttänyt, hyviä vinkkejä tosin em. NiCd ohjelmat.

Aluksi luulin kanssa että tyhjäksi päässeet akut on menetetty, ja hävitin tyhmyyksissäni. Mutta jos sen akun saa ladattua, ja kokeilee sitten vielä purku-latausohjelmalla mikä on kapasiteetti, ja jos lukemat on hehtaarilla, niin toimii se. Lensin koko viime kesän lennokkia ja multikopteria tämmöisellä tapauksella, useita kymmeniä lentoja,  ja tuntuu pelaavan ihan yhtä lailla kuin muutkin akut.

Onko muuten jokin luonnon laki että kakkoskennon jännite pyrkii jäämään ladatessa/ tulee purkaessa alemmaksi kuin muut? Vastaavasti ykkösessä aina korkein.  Omissa akuissa se tuntuu olevan sääntö, yhtälailla 3 kennon kuin 6 kennon akuissa. Vai onko  se nimeltä mainitsemattomien kiinalaisten akkumerkkien ominaisuus? Ja millä tasolla asialla on merkitystä? Oma iCharger balansoi kyllä numeroiden perusteella 0,01 V tarkkuudella (ja käyttää siihen myös aikaa) mutta taas DualSky jättää jopa 0,2  V erot kennoille. 
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: lipo akkun lataaminen
« Vastaus #13 : 13 Huhtikuu, 2013, 11:56:50 »
Kannattaa tehdä tälläinen helppo testi. Itse asiassa tässä testissä on etua jos kennojännitteet on mitä sattuu niin näkee eron helpommin. Eli otat kaksi akku, laita kiinni sarjalataus lautaan, kirjaat kennojännitteet ylös ja sitten vaihdat akut keskenään ja vertaat kennojännitteitä edellisiin tuloksiin. Eli tässä vaiheessa einsimmäisten 1.-3. tai 1.-4. kennojen jännitteet pitäis mätsätä aikaisempien tulosten 4.-6. tai 5.-8. kennon jännitteisiin. Eli 6s laturin testaukseen 3s pakkoja ja 8s laturin testaukseen mielellään 4s pakkoja.



Ps. Saman voi tehdä Turnigylle mutta koska mahdollista ongelmaa ei voi korja, tieto lisää vain tuskaa ;)
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
3989 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2008, 08:46:36
kirjoittanut Juho
0 Vastauksia
2243 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
12 Vastauksia
8566 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 01:36:38
kirjoittanut JCA
3 Vastauksia
3126 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 19:45:18
kirjoittanut Luigi Cravatto
3 Vastauksia
3399 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2016, 21:19:47
kirjoittanut vee73