Kirjoittaja Aihe: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa  (Luettu 6304 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« : 30 Toukokuu, 2009, 02:40:46 »
Tämä oikeastaan lienee setup riippuvainen kysymys, mutta kysytään täällä kuitenkin, eikä tuolla Protos osiossa:
Aikaisemmat GOV kokemukset on Scorpionista jossa ei voinut GOVin kanssa säätää kaasua (tavoitekierroksia) kaasukanavalla vaan ne piti ohjelmoida nopariin, jolloin oli aina samat joka modessa.

Nyt pitäisi sitten Protosille laittaa kaasukäyrä kuntoon normalmodeen, ajattelin että sellainen jossa nopeasti noustaan tavoite kierroksiin ja viedään sitten samalla arvolla loppuun, tyyliin 0-25-45-55-55-55-55, eli muutama kysymys tuohon liittyen:
  • Onko huono ajatus että vetäisi suurimman osan käyrästä tasaisena, kun kerran GOV olisi käytettävissä?
  • Mikä olisi sopiva taso, onko tuo 55 liian alhainen?
  • Kuinka nopeasti pitäisi päästä tuonne tavoitealueelle?
  • Vai pitäisikö tuo lopullinen tavoitetaso laskea nupin tavoitekierroksien perusteella, paljonkohan mahtaisi olla hyvä tavoite leijutteluun preusmodessa?

Faktaa kopterista johon tuo pitäisi säätää:
  • MSH Protos FBL setup
  • Hyperion 6S 3200 mAh 20C
  • Kontronik JAZZ 80-6-18
  • 1700g lentopaino

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #1 : 30 Toukokuu, 2009, 09:03:08 »
Miulla on Protosissa sama nopari, enkä nää järkeä lähteä hyödyntämään gov-ominaisuuksia noparissa leijunta modissa. Itellä kaasukäyrä on: 0-37-57-60-62, tosin en yleensä koskaan käytä normi modea joten tiedä sitten tuosta... Kannattaa tehdä niin, että alussa jo nostaa kierrokset korkealle ja voihan sitä govia käyttää, mutta 55% on liian allaalla, se kuluttaa akkua hullun lailla. Nosta se vaikka 60-70.
BTW, Nyt tästä pitää jo sopia, puhutaanko Protosista vai Protoksesta? ;D

-Tero
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #3 : 30 Toukokuu, 2009, 11:23:02 »
1) Onko huono ajatus että vetäisi suurimman osan käyrästä tasaisena, kun kerran GOV olisi käytettävissä?
2) Mikä olisi sopiva taso, onko tuo 55 liian alhainen?
3) Kuinka nopeasti pitäisi päästä tuonne tavoitealueelle?
4) Vai pitäisikö tuo lopullinen tavoitetaso laskea nupin tavoitekierroksien perusteella, paljonkohan mahtaisi olla hyvä tavoite leijutteluun preusmodessa?

1) Ei, vaan hyvä idea.
2) Riippuu pinjonista.
3) Voi laittaa hyvin esim. 0-60-60-60-60
4) Aloitat jollain arvolla, ja jos kiekkoja on liikaa/liian vähän niin muutat arvoa. En osaa arvioida tarkalleen paljon 500:ssa on leijuttelukiekat kun ittellä ei sellaista ole, veikkaisin että 2000-2200.


Sitten pari asiaa jotka kannattaa otta huomioon Kontronik säätimien kanssa:

1) Spektrumin radioilla 83% kaasukäyrässä vastaa maksimikaasua. Säätimen asetukset pitää siis säätää 100/100 endpoint arvoilla, ja tiputtaa sitten 83/83 jos haluaa että kaasukäyrän 100% vastaa 100% kaasua. Itse käytän 83/83 arvoja Jiven kanssa ja 100/100 arvoja Jazzin kanssa, ilman mitään suuremaa syytä..

2) Jazz säätimet vaatii eräänlaisen "spool up proseduurin" akun kytkennän jälkeen, kun governööri mode on valittu. Tämän tarkoitus olisi se, että joka lennolla olisi suunnilleen samat kiekat nupissa. Ideana on siis, että esim. normitilassa on 50-50-50 lapakulmakäyrä (0 astetta) ja 0-50-100 kaasukäyrä (lineaarinen). Ennen lentoa kun käyttää kaasua täysillä 5-8 sekuntia, niin säädin ikäänkuin kalibroi itsensä. Oman Jazzin kanssa olen nyt jättänyt tämän tekemättä, koska lennän govin päällä olosta huolimatta 100-100-100 käyrällä. Pitäisi laittaa isompi pinioni, että saisi laskettua kaasukäyrää ja näin saisi goville lisää säätövaraa, mutta hyvin toimii nykyiselläkin tavalla. Jive säätimessä taas on niin viisas softa ettei tuota calibrointia tarvitse tehä.

3) Kannattaa ottaa huomioon, että Kontronikit on maailman parhaita säätimiä, joten asennus on hyvä tehdä mahdollisimman näkyvälle paikalle kenttäkateuden lisäämiseksi  :).

4) Mun mielestä ei oo välttämättä tarpeellista lentää normilassa govin kanssa. Radiossa on mahdollista säätää 2 eri taivaslentotilaa normimoden lisäksi, joten niitä voi hyödyntää leijutteluharjoituksissa kin. Kontronikeiden yksi parhaista puolista on toimiva soft start, siksi ei ole tarvetta nostaa kierroksia normi tilassa vaan voi laittaa suoraan idleupin päälle. Suosittelisinkin seuraavaa:


Normimode
(kalibroinnin tekoa varten)
Kaasukäyrä 0-25-50-75-100
Lapakulmakäyrä 50-50-50-50-50

idleup 1
(käytännössä siis leijuttelutila)
Kaasukäyrä 60-60-60-60-60
Lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100

idleup 2 (3D tila)
Kaasukäyrä 80-80-80-80-80
Lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100

Ylläolevat arvot on sopivat vain Kontronikin säätimille, joten muun merkkisten säätimien kanssa pitää tehdä eri tavalla. Jos ei halua leijuttelutilaan täysiä negatiivisia kulmia, niin idle up 1 käyräksi voi laittaa esim. 30-40-50-75-100.

Lainaus
Jos sulla on JAZZ niin miten olet käyttämättä GOVia normal modessa?

Ei onnistu, govi on päällä joka lentotilassa.


-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2009, 11:26:38 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #4 : 30 Toukokuu, 2009, 17:16:36 »
Joo siis govi on päällä aina, mutta tarkoitin että suotta yrittää käyttää sen ominaisuuksia leijutuksessa. Olen ymmärtänyt että se toimii seuraavati: Vastarilta tulee kaasusignaali, ja govi pyrkii pitämään sen samana moottorille. Kaasuarvoa voidaan muuttaa, nopari mukautuu sen hetkiseen ja pyrkii pitämään moottorin sen tahdissa. Govillahan on tarkoituksena, että kierrokset ei nousis liian ylös, joskus myöskään liian alas. Ja niinhän käy usein kun tekee nopeita liikkeitä. Leijuttelun tulisi olla rauhallista, joten govista ei periaatteessa ole hyötyä leijuttelussa.

-Tero
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #5 : 30 Toukokuu, 2009, 17:22:25 »
Nyt en ymmärrä miksi ei govia leijutuksen? Itse käytin 0-60-60-60-60 käyrää leijutuksessa. Jos siihen tehee muun kuin suoraan niin sillon kontronik govi muuttaa koko aika kierroksia.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #6 : 30 Toukokuu, 2009, 17:33:40 »
Lainaus
Leijuttelun tulisi olla rauhallista, joten govista ei periaatteessa ole hyötyä leijuttelussa.

Jaa no tämä on ristiriidassa sähkökoneiden govin toiminnan kanssa, koska sen kanssa kierrokset pysyy paljon tasaisempana leijuttelussa kuin perinteisellä kaasukäyrällä ja pääsee helpommalla, koska tarttee säätää vain suoraa ylös ja alas nostaakseen ja laskeakseen kierroksia. Normaalilla kaasukäyrällä on vaikea saada kierroksia tasaisiksi eri pitchin asennoissa. Sähkömoottori vastaa kaasuun todella nopeasti, joten huonosti säädetty kaasukäyrä näkyy lennossa mm. perän nykäyksinä pitchiä lisätessä, ja kierrosten vähenemisenä/kasvamisena alaspäin tullessa.

Sekoitat varmaan nyt polttiksen goviin. Polttiksissa govin reagointi ei ole yhtä nopeaa kuin sähkössä, ja moottorin säädöt vaikuttaa myös paljon asiaan. Erinäisistä seikoista johtuen voi olla leijutellessa ongelmana kierrosten seilaamista, servon väpätystä ym. Sen takia, jos harjoittelee polttiksella leijuttelukuvioita on parempi kytkeä govi pois ja hioa kaasukäyrä mahdollisimman tarkaksi. Govin saa kyllä toimimaan hyvin polttiksissakin, mutta on joskus hieman työläämpää.

Taivaslennossa govi on polttiksissa paljon tärkeämpi kuin sähkiksissä, koska polttomoottori voi mennä ylikierroksille ja kuumeta liikaa toisinkuin sähkömoottori. Polttiksissa govia käytetään lähinnä kierrosten rajaamiseen ja tasaisena pitämiseen.

Sähkökoneessa ei tartte välttämättä govia 3D:ssä ja taivasajossa, koska voi ajella koko ajan täydellä kaasulla ilman ylikierrosten vaaraa (siinä tapauksessa, ettei pinioni ole liian iso). Mutta juurikin sen kaasun nopean vasteen takia voi kierrosten nopeat muutokset leijutellessa käydä ärsyttäväksi normaalia 0-50-60-70-100 tyylistä kaasukäyrää käytettäessä.

Nyt en ymmärrä miksi ei govia leijutuksen? Itse käytin 0-60-60-60-60 käyrää leijutuksessa. Jos siihen tehee muun kuin suoraan niin sillon kontronik govi muuttaa koko aika kierroksia.

Kyllä govia kannattaa käyttää leijutuksessa, yllä mainitsemieni etujen vuoksi. Itte en käytä govia normi modessa lähinnä sen takia että lennän sähkökoneilla aina idlessä upilla mukaanlukien leijutukset. Idleen voi myös laittaa pienet kierrokset leijutusta varten.

Lainaus
Mun mielestä ei oo välttämättä tarpeellista lentää normilassa govin kanssa.

Oli ehkä hieman epäselvästi sanottu edellisessä viestissä. Tarkoitin siis, että leijutellessa on hyvä käyttää govia, mutta Kontronikin säätimen kanssa on niin helppo nostaa kierrokset ja lähteä lentoon idle up päällä toimivan soft startin takia, ettei normitilaa tartte välttämättä edes ohjelmoida vaan säätää idle 1 ja 2 tiloihin sopiva kierrokset niin leijutteluun kuin taivasajoonkin. Kaikki ei välttämättä tykkää tästä, ite oon säätänyt tuolleen omat  :).


-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2009, 17:43:59 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #7 : 30 Toukokuu, 2009, 21:03:57 »
Kaikki ei välttämättä tykkää tästä, ite oon säätänyt tuolleen omat  :).

Tuossa lieneekin iso osa lajin viehätyksestä, ainakin itselle, siis siinä että asioita voi tehdä niin monella tavalla vaikka tavoite olisikin sama, mieltymykset vaikuttaa siihen miten asioita päättää ratkaista.

Taidan laittaa itselle varmaan normal modeen 0-60-60... tyyppisen ja idle 1seen joku 70-70... ja idle2seen sitten 80-80... Ja pitänee sitten vaan katsoa.

Toisaalta ongelmana on tuo uusi kone ja FBL (GyroBot) joka kuulemma tykkää siitä että se otetaan reippaasti ilmaan heti kun nupissa on kierrokset tasaantunut, tämän kun yhdistää siihen että ei ole vielä kyseisellä koneella koskaan lentänyt, tai edes millään muulla 500 luokan kopulla, niin hieman jännittää milllä asetuksilla ois paras mennä, ja vastaavasti miten käy tuossa ekassa ilmaan vedossa...

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #8 : 04 Kesäkuu, 2009, 17:00:02 »
Itteä kanssa jännitti ihan hillittömästi tuon uuden koneen kanssa. Niin paljon oon kuullu ja nähny, että olis kovimpia 3d-koneita, niin tietenkin sitä ajattelee että kun kierrokset nostaa niin se pomppaa taivaalle niin, ettei sitä nää. Vaan normiasetuksilla, on mukavan rauhallinen kone.
Mulle kanssa sanottiin, että se pitää heti pinkasta muutamaan metriin, eikä silleen hissun kissun. Ei haittaa mitään, vaikka sen hitaasti nostatkin, kunhan nostat sen metriin vaikka 1sek, jos siinä menee se 30sek, nii se on jo vähän... Ite nykyään vaan kaasu melkein täysille ja taivaalla on. :)
Eikös FBL:n etu ole ainakin se että, kun norminupissa kaikki tikun liikkeet (lukuunottamatta lapakulmia) kulkevat stabilointilapojen kautta, niin se tuottaa pienen viiveen, 3d:ssä pahan viiveen. FBL:ssä ei tuota viivettä ole. Mitä muita hyötyjä? Paino saattaa pari grammaa pudota. En tiiä, miten tuo FBL kone käyttäytyy, kunhan säädät lapakulmat leijutuksessa sopiviksi, niin on mukava kone lentää. Itellä tällä hetkellä on idlessä 75-75... ja toimii ihan hyvin mun tarpeisiin, akun kestokin on joku 5min. Itekkään en sitä normi modea käytä kun kontronikin soft startti totisesti toimii.

-Tero
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #9 : 04 Kesäkuu, 2009, 19:43:43 »
Eikös FBL:n etu ole ainakin se että, kun norminupissa kaikki tikun liikkeet (lukuunottamatta lapakulmia) kulkevat stabilointilapojen kautta, niin se tuottaa pienen viiveen, 3d:ssä pahan viiveen.

Jos olisikin viive niin ei sitä pahaksi voi sanoa. Flybar ja Flybarless nupeissa ei oo suurta eroa reaktionopeudessa.

Joitain hyötyjä ja haittoja

flybar

+ helppo säätää
+ ei ikinä sähköisiä ongelmia -> idioottivarmempi
+ ei tarvetta lisälaitteille -> PC säätämistä
- hukkaa tehoa -> lyhentää lentoaikaa
- mekaaniset rajoitukset
- ainut mahdollisuus muuttaa tuntumaa on osien vaihto.
- enemmän korjaamista torpatessa

flybarless

+ pidempi lentoaika
+ yksinkertaisempi nuppi
+ tuntuman vapaa muokkaus sähköisesti 
+ vakaus tuulessa
- hinta
- mahdolliset softaongelmat
- mahdolliset häiriöt polttiksissa
- ei välttämättä toimi täydellisesti yhteen erillisen gyron kanssa


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GOV, millä (kaasun)asetuksilla normal modessa
« Vastaus #10 : 12 Kesäkuu, 2009, 00:55:29 »
OT...

Kyllä noissa nupeissa alkaa olemaan aika paljon säätövaraa nykyisin, ainakin isommissa, kuten Auroran nupissa ja uusissa Hirobon nupeissa. Mulla on varaa säätää nupissa ainakin flybar-ratiota, deltaa, belliä sun muita hillereitä ja vielä stabbareiden painoja voi muuttaa... Että kyllä sen laitteen saa toimimaan haluamallaan tavalla kun vaan tietää mitä hakee. Mä en näistä montaa ymmärrä, flybar-ratio ja delta jotenkin menee ymmärrykseen... Elikkä tuntumaa kyllä voi muuttaa pallojen paikkoja vaihtamalla suoraan kentällä
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries



 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3184 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2010, 11:06:10
kirjoittanut tuupola
64 Vastauksia
41310 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2011, 14:36:48
kirjoittanut Meitzi
1 Vastauksia
2338 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2014, 10:16:03
kirjoittanut mikek
3 Vastauksia
13009 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2015, 20:23:46
kirjoittanut JanneHoo
8 Vastauksia
4306 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2016, 22:14:39
kirjoittanut rane78