Kirjoittaja Aihe: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.  (Luettu 7994 kertaa)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.
« Vastaus #25 : 18 Marraskuu, 2008, 12:22:32 »
Meinaatteko että peräputki on puhdasta alumiinia? Seos metallin laajeneminen on vaikeampi määrittää. Kun ei tiedä mitä sisältää.
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.
« Vastaus #26 : 18 Marraskuu, 2008, 13:39:06 »
Tähän lämpölaajenemiseenhan on helppo vaihtoehto, empiirinien tutkimus!

Vakio putki. esim. minititanin alumiini pätkä. Mittaa jollain 1mm tarkkuudella huoneen lämpötilassa. Katso mikä on huoneesi lämpötila. esim. yleismittarin lämpömittarilla, taikka jollain ihan millä vaan mikä näyttää asteen parin tarkkuudella.
Sitten nakkaa se putki pakastimeen. Jos käytössä on se yleismittarin mittapää, niin nakkaa se kans pakastimeen niin saat mitattua sen lämpötilan. Anna pakastua jonkun 2 tuntia. Sitten valmistaudu mittaamaan nopeasti kun otat putken pois pakastimesta. Hämmästele pituus eroa! En tiedä paljonko se on kun en ole kokeillut todennäköisesti vajaa milli.

Hieman yleistäen: huonelämpötila on 18 - 22oC lämpimän puolella. Vastaavasti pakastimien lämpötilat 18 - 22oC pakkasen puolella. Tästä saadaan näppärästi keskiarvo 40 astetta lämpötilaeroa. Ajatelleen mahdollisia virhemarginaaleja ja putken välitöntä lämpenemistä kun se otetaan pakastimesta, niin varmaan 35oC on todellinen lämpötilaero.
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 0,0000231m/ oC (Kelvinin asteikolla oikeasti, mutta Kelvini ja Celssius on lähes sama asia eri nollakohta) Pituuden muutos = Alkuperäinen pituus * Lämpötilamuutos * Lämpötilalaajenemiskerrk oin. Sovitaan että putken pituus olisi 42cm
Sijoitetaan kaavaan --> 0,42m * 35o * 0,0000231m/oC. Muistetaan yksikkötarkastelu, o supistuvat pois, ja koska pituutta lasketaan niin mm*mm ei tuloksena ole mm2. Windowssin laskimella saan laskettua että tulos olisi n. 0,00033957m elikkä 42cm pituinen putki lyhenee 0,34mm 35 asteen muutoksessa. Tämä "puthaalla" alumiinillä.

Minulla itselläni ei ole kokeumsta kopteroinnista talvella. Mutta en uskoisi perähihnan ottavan itseensä 0,5mm muutoksestakaan. Toiminee ihan yhtä hyvin/huonosti kesällä 30 asteessa ja talvella siinä 8 asteen pakkasessa. Ainakin minun maalaisjärjen mukaan.

EDIT: Pitäs näjemmä lukee mitä ylempänä on... meni ihan ohi että joku oli jo laskekellu samoja juttuja... No tässä yksi lasku toimitus lisää ja kaavat kerrottuna ni voi muutkin laskeskella.
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2008, 13:41:23 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.
« Vastaus #27 : 18 Marraskuu, 2008, 16:28:56 »
Kyllä se hihna vain ottaa nokkiin,
Itsekkään en tuota oikein uskonut kun sen itse nyt totesin... 22+ asteesta -2 asteeseen ja hihna tuntui löystyneen todella paljon.

Siihenkin että miten hina ottaa nokkiin vaikuttanee välitys, eli minkä kokoiset hammaspyörät on molemmissa päissä.. että miten pääsee hyppimään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.
« Vastaus #28 : 18 Marraskuu, 2008, 19:50:54 »
Kokeilin alkusyksystä tuota kaardianin putki pakastimeen ja mittaus enne/jälkeen metodia, enkä saanut T-REX 450:n peräputkella mittanauhalla mitattavaa eroa. Varmasti se lyhenee lämpötilan vähentyessä, mutta kuinka paljon on monesta asiasta kiinni. Materiaalitekniikasta väitelleet, nyt on aika astua varjoista.

Tätä tehdessäni järkeilin, että isompi merkitys voi kuitenkin olla hihnan venyvyydellä. Jos hihna ei veny montaa mikrometriä, se löystyy pienestäkin pituuden muutoksesta, jos taas venyvyyttä löytyy, menee pituudenmuutos heittämällä. On myös hyvä muistaa, että hihnan pituus muuttuu myös lämpötilan funktiona. Miten? Se jää minulla vielä pahemmin arvailujen varaan kun en tunne rakennetta/valmistusmenetelmää.

Joillain kuitukomposiiteillä on jopa mahdollista saada negatiivinen lämpölaajeneminen. Eli pituus kasvaa kun kylmenee. Harvinaista, mutta ei mahdotonta.

Paras on kai pitää kopteria ennen ensimmäistä pakkaslennätystä pihalla tovi ja tutkia taviiko kiristystä.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Minititan taas jälleen kerran tonttiin.
« Vastaus #29 : 18 Marraskuu, 2008, 20:32:44 »
Paras on kai pitää kopteria ennen ensimmäistä pakkaslennätystä pihalla tovi ja tutkia taviiko kiristystä.

Nimenomaan, ei siihen tarvita mitään tähtitieteellistä laskukaavaa ja mikrometriä, vie kopterin ulos ja jos hihna löysä niin sitten kiristetään.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4867 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2008, 22:24:25
kirjoittanut jpheli
7 Vastauksia
3606 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2008, 20:38:32
kirjoittanut kaardian
2 Vastauksia
3263 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Heinäkuu, 2011, 23:49:03
kirjoittanut Castrol
4 Vastauksia
2559 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Marraskuu, 2013, 22:17:44
kirjoittanut Juho
10 Vastauksia
14723 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2015, 20:17:34
kirjoittanut zem122