Ostin tuollaisen yllä kuvatun kikottimen kameratelineen ohjastamista avustaamaan. Mulla on kameratelineen kyydissä Coronan halpa S.Bus-vastari (
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=24225&aff=100022 aff-linkki!), josta siis pitäisi saada analogista signaalia kameratelineelle. Vastaristahan saa suoraan ulos kanavat 1-3, mutta koska samat kanavat menee toisen vastarin kautta suoraan multikopterin lentoaivoille vastaavasti s.bussina, ei kanavia 1-3 yksinkertaisesti voi käyttää kameratelineen ohjaamiseen. Teline pitää sitoa radiossa esimerkiksi kanaviin 10-12, eli käytännössä kameratelineen päässä nuo kanavat ilmoille saadakseen pitää ostaa joko 14-kanavainen vastari (200 euroa...) tai mikä tahansa s.bus-laatikko + dekooderi. Olen käyttänyt aikaisemmin Coronan dekooderia, mutta koska se on jatkuvasti vähän joka puolelta loppu, olen yrittänyt etsiä korvaavaa tuotetta. Nyt sellainen taisi löytyä!
Dekooderi toimitetaan ilman liittimiä, joten pääsin toteuttamaan siihen täsmälleen tarpeisiini sopivat liitokset. Kolvasin ulostuloihin 1-2 piikkiliittimen, eli naaraspuoleisen piikkiriman, mikä hän nyt onkaan nimeltään. Ulostuloon 3 juotin tavallisen servojohodon. Laitos on kiinni suoraan kameratelineen vakautusuelektroniikan piikkirimassa, josta syötetään kahden kanavan ohjaus (pan + moden vaihto). Kolmoskanavan kaapeli menee toiseen elektroniikkalautaan, myöskin suoraan piikkirimaan. Vehje saa virtansa telineen elektroniikalta ja johtaa sen yhä edelleen Coronan S.Bus-vastariin. Toimii hienosti!
Ohjelmoinnissa oli hiukan päänvaivaa, kun en heti tajunnut että ohjelmoitavissa kanavissakin pitää olla melkoisesti liikealuetta, että laite rekisteröi liikkeen. Mulla on parissa kanavassa aika pieni liikealue (+/- 30%), jotta saan ohjattua kameratelinettä hitaasti ja tarkasti. Näiden kanavien liikealuetta piti kasvattaa reippaasti ennen kuin laite rekisteröi mitään liikettä, 100%:n muistaakseni. Mutta äkkiä tuonkin hokasi, kun olin senkin tajunnut, että ohjelmointimoodiin pääsemiseksi pitää tosiaan kasvattaa ykköskanavan liikealue maksimiinsa - 100% ei riitä. Ohjelmointi hoitui lopulta sangen sukkelaan ja nyt kamerateline tottelee ohjastajaansa kuten pitääkin.
Raportoin sitten lisää, jos dekooderi pettää tositilanteessa. Mutta en usko näin käyvän.