Kirjoittaja Aihe: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana  (Luettu 8502 kertaa)

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« : 04 Elokuu, 2010, 14:47:33 »
Mitenkäs on, 12V syöttövirtaa ottavat LiPo-laturit toimivat tietysti loistavasti auton ollessa moottori pois päältä, mutta mitenkäs ajon aikana, voiko latausta tehdä turvallisesti esimerkiksi tupakansytytinadapterin kautta matkalla pelipaikalle?

Sikäli kun tiedän niin auton laturin syöttämä jännitehän ei ole välttämättä kovin tasalaatuista ja jonkin verran yli 12V. Tykkäävätkö LiPo -laturit tästä kyttyrää?

Kuinka paljon tupakansytyttimet vievät virtaa, so. millä virralla LiPo -laturi saa enintään toimia?
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #1 : 04 Elokuu, 2010, 15:01:43 »
Riippuu autosta ja sen tupakansytyttimestä. Etenkin virta/teho joka tupakansytyttimestä (tai siis tätä nykyä 12V apulaiteliitännästä :)) saa imeä kannattaa ehdottomasti tarkistaa auton ohjekirjasta. Oman Relluni tökkelistä saa kiskoa maksimissaan 120W, sitten palanee sulake tai - jos joku on vaihtanut sulakkeen tilalle rautanaulan - kaapelit ja auto.

Myös liitännän jännite riippu autosta. Nyrkkisääntönä uusista autoista tulee aika vakaata 12:ta volttia, vanhoista autoista mitä tahansa väliltä 11-15 moottorin kierroksista riippuen. Jos liitäntä on suoraan sen kummemmin reguloimatta yhteydessä auton laturiin, nousee jännite auton käydessä johonkin 14,5V tietämille. Kannattaa siis tarkistaa, että laturisi sietää tämän jännitteen. Jos se kukkuu kahdellatoista voltilla, lienee myös 15V ihan ok. Mutta riippuu laturista, joten ohjekirja auki taikka silmäys etupaneeliin.

Jälleen kerran riippuen auton iästä/ominaisuuksista töpselistä tuleva virta voi olla suhteellisen puhdasta tai hyvinkin likaista. Etenkin vanhoissa autoissa vanhalla uuvahtaneella laturilla moottorin käydessä virta voi olla todella todella häiriöistä ja piikkistä. Laadukkaan laturin pitäisi kuitenkin tämä kestää, etenkin jos sen huippujännitekesto on paljonkin yli 15V. Periaatteessa ennen akkulaturia voisi heittää piikkejä tasaamaan kondensaattorin. Autohifimiehiltä kannattaa kysellä niitä kaljatölkin kokoisia 0,5 tai 1F konkkia. :)

Suurin ongelma johon uuden auton kohdalla olen lataamisessa törmännyt on se, ettei 12V-liitännästä tuuppaa elektronin elektronia, kun autosta on virrat pois! Perhanan ransakalaiset insinöörit... Ajattelin kytkä johonkin kohtaan ajoneuvoa sellaisen 12V liitännän, josta pukkaa jatkuvasti jännitettä, oli auto käynnissä tai virrat päällä eli ei.

Yksi juttu jonka myös huomaa nopeasti on se, että lähes autossa kuin autossa 12V-liitännän jännite joko katkeaa tai tippuu hyvin alas (jopa alle 10:en volttiin), kun auton käynnistää. Käytännössä siis lataus on aloitettava uudestaan käynnistyksen jälkeen.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #2 : 04 Elokuu, 2010, 15:16:07 »
Eikös Jussi. ladannut Maskussa akkujaan kun auto oli käynnissä? Vai latailiko vain sitten auton akkua latailemisen jälkeen.. Joku varmasti muistaa paremmin.

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #3 : 04 Elokuu, 2010, 15:36:26 »
Mä olen lataillu noita omia akkuja aina auton akusta. 6s pakkojen kanssa toista akkua ladattaessa oon pitäny autoa käynnissä. vissiin akku jo vähän huono
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #4 : 04 Elokuu, 2010, 15:40:50 »
Jos laturi kestää jännite esim väliltä 12-18V kuten oma laturini niin en uskoisi olevan ongelmaa ladata vaikka jännite vaihtelisi.
Mutta tosiaan tupakansytyttimien läpi ladattessa kannattaa miettiä virtoja, ei ole millekkään 10C lataukselle speksattu ne sytytinpistokkeet :P
Regulaattori väliin tasaamaan jännitettä  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #5 : 04 Elokuu, 2010, 16:19:14 »
4s pakkaa on tullu ladattua ajon aikana kiinanlaturilla.
Ei mitään ongelmaa ollut.
Tosin en tuupannut sinne kun 1,6 ämpäriä.
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #6 : 04 Elokuu, 2010, 16:58:51 »
Tupakansytkästä voi ottaa yleensä 10-15A. Usein johdot tupakansytkälle on vaan niin ohuet että jos auto ei ole käynnissä niin 10A virralla jännite tippuu 10-11V.

Omassa ranskalaisessani tulee muuten tupakansytkästä aina sähköä. Muutaman kerran olen sen sulakkeen polttanut kun vahingossa kuormittanut liikaa.
Jotain paria pientä 3S akkua siitä voi ladata, isommat 6S akut kannattaa unohtaa ellei ole ajamassa Lappiin.

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #7 : 04 Elokuu, 2010, 17:16:35 »
Ok, kuulostaa ihan hyvältä. Audissa on 12V virtapistoke tavaratilassakin (tupakansyttyadapterille), pitääpä kokeilla pienillä virroilla, ainakin aluksi. Ei kai sitten muuta kuin Biltemaan ostoksille.. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43226&sivu=43226.htm&ryhma=2&kategoria=60

Ja jos homma ei toimi niin kopterit.netissähän taisi voida jollakin markkinapalstalla myydä tarvittaessa autonhylkyjäkin  ;)
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #8 : 04 Elokuu, 2010, 17:29:42 »
Moi,

Me ollaan otettu Volvostani 9A:ta pihalle ajon aikana ja on toiminut hyvin. Toki kannattaa esim. kentällä olessa suraan akusta imee tökyä.

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #9 : 04 Elokuu, 2010, 20:12:09 »
Mulla on takakontissa pieni aktiivisubi jonka virtasyötöstä oon haaroittanut piuhan laturille, taitaa olla 60A sulake, hyvin kestää latailla :)
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

jhelmine

  • Vieras
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #10 : 04 Elokuu, 2010, 22:33:07 »
Jos epäilee virran riittävyyttä, niin pistää siihen tupakasytyttimen piuhaan rinnalle toisen akun. Joku 20Ah akku ei ole kovin iso. Mulla päältäajettavassa ruohonleikkurissa on 30Ah akku startille ja sellaisen kanssa taatusti saisi kopterin akun ladattua (ja tupakansytyttimestä tulee lisävirtaa).

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #11 : 04 Elokuu, 2010, 22:37:19 »
Tämmöistä invertteriä olen kesäloman käyttänyt autossa matkoilla. Tupakansytyttimestä ton ohjeiden mukaan voi ottaa maksimissaan 150 W. Tuon perässä mulla oli jatkojohto, jossa läppärin laturi, Nintendo DS:n laturi, LCD-telkkari ja telkkarin antenni (jälkimmäiset kiinni 230V:ssa, koska olin laiska, enkä jaksanut etsiä oikeita 12 V-johtoja).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: LiPo -akkujen lataaminen autosta ajon aikana
« Vastaus #12 : 05 Elokuu, 2010, 01:36:38 »
Kentällä tulee aina välillä käynnistettyä auto ettei akku mene kuiviin
, ja ladannu kopterin akkuja siinä samalla. Kattoo vaan että laturi kestää vähintään sen 15V.

Tupakinsytkistä en sano mitään kun en tiedä :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9241 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2009, 18:08:38
kirjoittanut VERTICAL
5 Vastauksia
5124 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2009, 21:47:53
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
3041 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 19:45:18
kirjoittanut Luigi Cravatto
13 Vastauksia
6557 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2013, 11:56:50
kirjoittanut Teo Mähar
10 Vastauksia
7328 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2013, 19:53:28
kirjoittanut Tohtori R