Kirjoittaja Aihe: Jussin kuvapussi  (Luettu 48901 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Jussin kuvapussi
« : 08 Heinäkuu, 2010, 14:25:36 »
Kaikkea sitä kesällä keksii

Poissa jaska.t

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #1 : 08 Heinäkuu, 2010, 16:17:39 »
No toi on kyl makee hyvä Jussi 8)
(Futaba 7C 2.4Ghz Fasst)
(Walkera.V120D02S)
(Reflex.XTR2)
(Futaba.14SG.
(Trex-600N FBL.Vbar.Silverline)
(Trex-600E FBL.Brain)
(Yuneec Typhoon Q500 4K)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Modetorppari
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #2 : 08 Heinäkuu, 2010, 16:40:57 »
Soon hiano

Saisko ton myös negana 8)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #3 : 08 Heinäkuu, 2010, 20:10:18 »
Lainaus
Saisko ton myös negana
Myöhäistä... nyt on taas kaikki pois.
Tarttee rupee pitää karvakonetta radiolaukussa niin voi ajella päähän aina kentällä jotain hauskaa
Ens viikolla kuupassa saattaa lukea Hirobo :O

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #4 : 08 Heinäkuu, 2010, 21:40:40 »
Täytyy vähän paikkaakin mainostaa:
Aika hyvät fasiliteetit 450 ulkoilutukseen

http://www.lomarengas.fi/ServiceInfo.action?id=2079&newLocale=fi_FI&siteName=lomarengas#pagetop

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Modetorppari
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #5 : 09 Heinäkuu, 2010, 01:04:07 »
Upea paikka.

Meillähän on jo kevät- ja syysleiri, mutta meiltä puuttuu ilmi selvästi kopteri kesäleiri :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Paikalla Dutchman

  • Jäsen 2019
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #6 : 09 Heinäkuu, 2010, 01:11:42 »

Aika hyvät fasiliteetit 450 ulkoilutukseen
Mimmone mökki mahtaa olla kyseessä jos leijuttelee vaikka 500 luokan kopteria, jos 450 on tuollainen...
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #7 : 09 Heinäkuu, 2010, 02:19:58 »
Kirjoita se hirobo aurinkovoiteella niin ei tarvii odotella ensi viikkoon! ;D
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Maikko

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #8 : 09 Heinäkuu, 2010, 10:31:56 »
Kaikkea sitä kesällä keksii

 ;D

Paljonko HK maksoi sulle tuosta mainostempauksesta? 1.3$ vai uuden Canopyn? Tämä on merkkiuskollisuutta jota mielestäni vaadittaisiin kaikilta tehdaskuskeilta. Seuraavaksi vaikka olkapäähän tatuointi (perinteisen ankkurin viereen) "HK 4eva".

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #9 : 16 Heinäkuu, 2010, 20:29:06 »
Taloon tuli Hirobo. SDX



Siirsin  RJX:stä kaikki sähköt paitsi moottorin, eli Kontronik 80 HV, BLS251 ja BLS451, ELYQ regu, Spartan 760.
Ajattelin ensin tehdä tästä 8s tai 10s:n, mutta koska reksikaupassa oli Scorpionin HK4025-1100kv hyllyssä niin tulikin 6s. Tosi hankalalta vaikutti saada yhdellä akulla painopistettä järkeväksi, mutta pikkasen dremeliä runkoon ja autosta 4000mAh hardcase-lipo vastariakuksi taakse kylkeen,  niin alkoi löytymään painopiste.  Akkuina tällä hetkellä 2x 5800mAh 30C turnigy ja 2x 4900 25C Rhino. Ajoin muuten toisen turnigyn 3.1v per kenno, autorotaatioharjoitukset vei ajantajun.. saas nähdä tuliko lopullista damagea.
 
Pelko tehonpuuttesta ja liian suurista virroista mielessä ajelin lentokentälle ensilennoille. Yllätys: Se mikään tehoton ole, hienosti jytää.
Enimmäkseen treenailin kovassa tuulessa leijuntaa ja eurosporttia, mutta sen verran dickdockkejakin kokeilin että selväksi tuli; tehoa on ihan riittävästi mutta ei liikaa.

8 akkua taisin lentää ja tuntui kyllä pitkästä aikaa lentäminen taas hyvältä. Sairaan huonosti silti lennän noita eurosporttiliikkeitä tuulessa ja liian pienellä kentällä mutta onhan tässä vielä vähän aikaa ennen kisoja. Piru vaan kun loma loppui. Yritin lentää kaikkia liikkeitä sekä vasta että myötätuuleen mutta monta kertaa piti vaan keskeyttää kun meni niin päin persittä.

Ne hyvät leijuntakierrokset ovat myös vielä löytämättä ja kopteri myös hakee tuulta kohti leijussa. Mitäs silloin piti hirobon nuppiin tehdä? Stabbarin painot ulos?
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2010, 21:02:38 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #10 : 16 Heinäkuu, 2010, 22:02:06 »
Hieno homma että sait koneen ilmaan. Päin persettä mullakin menee kisat,  mut osallistun kuitenki ja porukalla on hauskaa tää on harrastus ;D  tervetuloa SM kisoihin mukaan  8)

Mulla olis muutamat stabbarin lavat  ;D  ne kun laitat ni kone on todella rauhallinen,  leirillä näytin niitä muutamille.
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2010, 22:13:21 kirjoittanut Ege »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #11 : 16 Heinäkuu, 2010, 23:12:25 »
Sait näköjään sen nopeaan lentoon  :D. Tarikan sami on sen kanssa enemmän touhunnut niin siltä voi vinkkiä saada.

Ahaa Sampan kone toimii jos säätäny sen säätökurssin jälkeen.  ???

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #12 : 16 Heinäkuu, 2010, 23:17:47 »
Pidä siellä kaikki painot ja leijunnassa trimmaat sen nokka tuulta kohti pysymään paikallaan. Sitten se kampee jonnekkin kun käännät perän tuulta kohti...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #13 : 16 Heinäkuu, 2010, 23:39:36 »
Lainaus
Sait näköjään sen nopeaan lentoon
Tiistaina olis jo lentänyt, mutta rouva matkoilla eikä viitsi mukuloita paahtaa kentällä näillä keleillä.

Lainaus
Ahaa Sampan kone toimii jos säätäny sen säätökurssin jälkeen
Tää oli ihan uus SDX.. tehtiin Anssin kanssa vähän vaihtokauppoja.

Lainaus
trimmaat sen nokka tuulta kohti pysymään paikallaan. Sitten se kampee jonnekkin kun käännät perän tuulta kohti...
OK, pitää siis opetella myös ajamaan paikallaan... hö :)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #14 : 17 Heinäkuu, 2010, 00:00:38 »
Ja taivaslennon sitten trimmaat erikseen! Nollakulmilla niin ettei nokka nouse eikä laske ja sitten miksaat ääripäät pit->ele  :) Pitäs tuntua kivemmalta lentää.

Ja ne liikkeet. Leijunnat alkaa ja loppuu aina nokka tuulta kohti. Taivaalla kierteet, cobra ja kuubalainen alkaa myötätuuleen. Silmukat, pushover, pullback vastatuuleen. Ja rotaatio loppuu nokka tuulta kohti. Eli ei sun tarvi kierteitä vastatuuleen koskaan tehdä jne.  :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #15 : 17 Heinäkuu, 2010, 00:08:19 »
Ja taivaslennon sitten trimmaat erikseen! Nollakulmilla niin ettei nokka nouse eikä laske ja sitten miksaat ääripäät pit->ele  :) Pitäs tuntua kivemmalta lentää.

Ja ne liikkeet. Leijunnat alkaa ja loppuu aina nokka tuulta kohti. Taivaalla kierteet, cobra ja kuubalainen alkaa myötätuuleen. Silmukat, pushover, pullback vastatuuleen. Ja rotaatio loppuu nokka tuulta kohti. Eli ei sun tarvi kierteitä vastatuuleen koskaan tehdä jne.  :)
Jep usko Juhoa se on maajoukkueessa ja osaa säätää kopterin ja tuloksetkin sen näyttää.  8)

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #16 : 17 Heinäkuu, 2010, 00:43:47 »
Ja taivaslennon sitten trimmaat erikseen! Nollakulmilla niin ettei nokka nouse eikä laske ja sitten miksaat ääripäät pit->ele  :) Pitäs tuntua kivemmalta lentää.
Eli miksataanko niin, että kun työntää tikusta, niin pitch nousee vai kun nostetaan pitchiä, niin jotain pitäisi tapahtua elellä? Vai kuvittelinko parin.. kalsun jälkeen jotain ihan väärää? Ja mitä tarkoitettiin "Nollakulmilla niin ettei nokka nouse eikä laske" swashin kulmia vai lapoja? Ihan pihalla taas... (juu, illalla opettelin suoraan lentämistä, proseduurikäännöksiä ja 45°:een kulmassa laskeutumiseen tulemista ja leijutusta nose in ja inverted)
« Viimeksi muokattu: 17 Heinäkuu, 2010, 00:46:35 kirjoittanut kimce »
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #17 : 17 Heinäkuu, 2010, 00:48:46 »
Ja taivaslennon sitten trimmaat erikseen! Nollakulmilla niin ettei nokka nouse eikä laske ja sitten miksaat ääripäät pit->ele  :) Pitäs tuntua kivemmalta lentää.
Eli miksataanko niin, että kun työntää tikusta, niin pitch nousee vai kun nostetaan pitchiä, niin jotain pitäisi tapahtua elellä? Vai kuvittelinko parin.. kalsun jälkeen jotain ihan väärää?
Muuten semmonen vielä ettäku Juho neuvvoo ni radio on hieman parempi ku normaali että kaikissa lähettimissä ei ole samoja toimintoja. Vai mitä :-\

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #18 : 17 Heinäkuu, 2010, 01:00:14 »
Lainaus
Muuten semmonen vielä ettäku Juho neuvvoo ni radio on hieman parempi ku normaali että kaikissa lähettimissä ei ole samoja toimintoja. Vai mitä
No ei tässä dx7:lla lennetä :D
Hyviä kysymyksiä Kimceltä, mä luulen että kun huomenna kokeilee tota pitch=>ele miksausta, niin jos menee väärinpäin se selviää kyllä... ajattelisin, että kun pitchin lyö tappiin on näissä liikkeissä hyvä myös työntää, jotta päästään suoraan minne ollaankaan menossa. Nopeaa suoraananajoahan tämä sportti pitkälti on.
Nollakulmilla taivaslennossa trimmaus jäi askarruttamaan myös... meinaatko että kun lentää suoraan ettenpäin, ja töksäyttää nollakulmat ja laittaa radion maahan, niin kopteri alkaa trimmattuna tippua asentoaan muuttamatta? Vai käsitinkö väärin?
« Viimeksi muokattu: 17 Heinäkuu, 2010, 01:06:12 kirjoittanut Jussi. »

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #19 : 17 Heinäkuu, 2010, 10:20:13 »
Mä nyt vastaan ainakin jotain  kun luultavasti Juholla on vähän kiireitä nyt. Eli nollakulmilla trimmaaminen tarkoittaa sitä, että kopteria ajetaan eteenpäin  suoraan tikku keskellä jolloin myös nokka on suorassa, siihen käytetään ihan normaalia ele trimmistä naksuttelua. Tämä olisi hyvä tehdä  suht tyynessä säässä. Sitten katsotaan mitä tapahtuu kun otetaan täydet kulmat ja taas yritetään lentää eteenpäin suoraan, nouseeko kopterin nokka vai laskeeko? Yleensä se kopteri alkaa tehdä itsestään isoa silmukkaa tuossa vaiheessa...Se taipumus kompensoidaan sitten sillä pit to ele miksauksella. Ja sama tietenkin myös negatiivisilla kulmilla eli kopteri selälleen ja kokeillaan miten se kampeaa täysillä negatiivisilla ja taas korjataan se lentorata suoremmaksi.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #20 : 17 Heinäkuu, 2010, 17:04:32 »
Joo elikkä tyynessä kelissä ajetaan kovaa eteenpäin, nostetaan nokka vaakatasoon ja pitchi nollaan suunnilleen. Alkaa silloin vajoomaan ja kampeamaan jonnekkin. Se trimmataan pois. Toinen tapa, joka on helpompi, lennä kovaa suoraan eteenpäin ja vedä se kone SUORAAN pystynousuun, anna pysähtyä ja alkaa lipumaan perä edellä alas. Ja taas trimmataan kampeaminen pois.

Pit->ele. Lennetään täydellä pitchillä eteenpäin, ja keskitetään elevator tikku. Ja miksaamalla tämä pois. Sama homma selällään. Ihan yksinkertanen homma kaiken kaikkiaan.

Ja kekelle vinkiksi että kannattaa laittaa pienet liikeradat leijuntaan JA taivaalle. Leijuntaan voit laittaa jonkun 40prosenttia liikerataa ja reilusti expoa, taivaalle 80prossaa liikerataa ja parikymmentä expoa, tälleen suunnilleen. Ja nuppikierroksetkin voi olla aika alhaalla, etenkin leijunnassa.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #21 : 17 Heinäkuu, 2010, 17:48:20 »
Öööh,

Ennen kuin sitten aloitatte sitä trimmaamista, niin tarkistakaa painopiste. Sen pitäisi olla suoraan pääakselin kohdalla. Eli vaikka stabilointitangon juuresta kiinni, ja nostatte kopterin suoralta pöydältä, jalasten etu- ja takapään pitäisi nousta samaan aikaan.

Sitten siitä trimmaamisesta vielä, se SDX:n nuppi on korjaavalla deltamiksauksella joka tarkoittaa sitä, että sen trimmi muuttuu kokoajan riippuen siitä mistä suunnasta kopteri kohtaa tuulen. Juhon tapa taisi olla trimmata se siten, että leijunnassa se leijuu nokka tuultakohden paikoillaan ja sitten kun asento muuttuu, niin tikulla korjataan ihan törkeesti. Mun tapa on taas trimmata se sillain, että trimmimuutos on jatkusvasti sama jolloin korjauksen esimerkiksi piruetissa on paljon hallittavampi. Ehkä yksi syy siihen miksi Juho vaihto nupin ei korjaavalle deltalle joka on paljon helpompi tuulessa.

Taivaalla sitten ne nollakulmien trimmit asettuu yleensä kohdalleen kun säätää sen muuten oikein. Lähtökohta on se, että kun kulmia on sen verran, että kone leijuu idleupilla, niin kone pysyy paikoillaan. Esim pushoverissa leijutetaan paikoillaan ja siinä pitäisi pysyä. Sitten lennetään kovaa eteenpäin ja mikäli nokka nousee tai laskee täysillä kulmilla käytetään miksausta. Sama sitten selkälennossa ylösalaisin. Takavakaajaa on sitten käytettävä, muuten homma vaikeutuu. Se suoraan lento tikkukeskellä on ihan mahdoton homma. Kuka alkaa katsomaan radion tikun kohtaa samalla kun kopteri vajoaa nollakulmien vuoksi... Pystykäännöksissä kyllä huomaa miten se kopteri käyttäytyy nollakulmilla.

Mut nyt saunanlämmitykseen kun ei täällä muuten tarkene.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #22 : 18 Heinäkuu, 2010, 20:01:35 »
Kiitoksia viisaista sanoista Juho ja Timo.
Pari lentopäivää, ja parikymmentä lentoa eurosporttia lisää, eikä vieläkään menen kovin tyylillä. Tänään tuuli oli kääntynyt niin, että eilinen suora sivutuuli vasemmalta vaihtui oikealta takaa tulevaksi tuuleksi. Eli pääsin lentämään samoja temppuja eri suuntaan. Tosi erilaista on lentää cobra oikealta vasemmalle vs vasemmalta oikealle.. en ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa. Pullback on myös todella hakusessa, vaikka pidän sitä helppona liikkeenä. Jostain syystä pakitusosuus helposti joko pysähtyy tai karkaa poispäin ikäänkuin joku vääntäisi ailea.. no kai se vaan vaatii treeniä. Parhaiten onnistuu vaakakierteet ja pushover. Autorotaatiohin on tullut jo varmuutta ja otin pari kokeilua naurettavan korkealta ja muutama todella kovasta vauhdista eteenpäin..  hauskaa, mutta ei vielä osu ihan pisteeseen.

En vielä lähenyt miksaamaan mitään, koitan enemmänkin analysoida omaa lentoa ja päättää sitten mitä miksauksia lähtee rakentamaan... suoritukset on kaikkea muuta kuin tasaisia niin ehkä ei vielä kannata sotkea itseään lisää miksauksilla..  pitch=>ele kyllä vaikuttaisi juuri siltä mitä kaipaan.

Tänään lensin säntillisesti koko kisaohjelmaa läpi leijuineen ja akuissa ei perkule ei ihan riitä paukku. Toiseksi viimeisenä liikkeenä on kaksi silmukkaa, ja nopari lyö cutoffin joko ensimmäisessä tai toisessa silmukassa. Akku ei varsinaisesti ole vielä tyhjä, mutta tuulessa ajettu kovavauhtinen silmukka on myrkkyä tyhjälle akulle jolloin kontronik laskee tehot lähelle nollaa.  Kokeilin eri kierroksilla, pienemmillä lapakulmilla, jätin jopa leijut väliiin mutta silti.. silmukoissa loppuu aina sähkö. Silmukoiden jälkeen olisi enää autorotaatio, mutta jos sen aloittaa silmukan laelta niin pisteet lienee heikot :P

Eli vaihtoehtoina on jättää silmukat väliin, parempien 6s-akkujen hommaaminen tai 8s-12s päivitys. Vai saako juurosportissa vaihtaa akun kesken suorituksen jos ehtii työajan (10min) puitteissa?

Lopussa tuli seuraakin, kun Haapalan Pekka paukahti kentälle. Viimeisellä lennolla vaakakierteissä ihmettelin että en minä nyt ihan näin hullusti lennä.. Otin koneen leijuun, kokeilini vähän elevaattorista ja kopteri kääntyi samalla reilusti aile-suunnassa???  Moinen käytös sai keskeyttämään lennon, ajattelin että yksi servo on rikki, mutta ähäkutti... swashdriverin pinnit ovat liikkuneet alas ja nupin ennakko pääsi kääntymään ehkä 50 astetta pieleen, ilmankos ei vaakierre pysynyt kasassa.

Pitsäkö noi liimata kiinni?


Tarttee vissiin rajoittaa holdin negatiivisiä kulmia enempi, eiköhän noi ole liikahtanut siksi että on tippunut pois paikaltaan ja sitten servojen voimalla painettu pinnit liikkeelle... en muutakaan syytä keksi, ei kai noi ittekseenkään voi tuolta valua.

« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2010, 20:04:24 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Anssi

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #23 : 18 Heinäkuu, 2010, 20:06:51 »
Muistat ennen virtojen päälle laittoa katsoa että on pinnit oikeassa urassa niin vältyt siitä että servot painaa alas. Ilmeisesti toimii kone hyvin?
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon,
'Stinson Reliat, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.
Phantom 4

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jussin kuvapussi
« Vastaus #24 : 18 Heinäkuu, 2010, 20:10:09 »
Laita sinne tippa pikaliimaa tai hommaa alumiininen vastaava palikka :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries