Kirjoittaja Aihe: Lapojen tasapainoerot  (Luettu 41858 kertaa)

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #25 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:09:55 »
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D

-älä härnää.
 ;D

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #26 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:10:57 »
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?

Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #27 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:16:01 »
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?

Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?

Ite oon tarkistanu ihan tuommosella ohukaisella hiilikuitutangolla, joita tuli keräityä Zap400:en lavoista, niitä kun hajottelin aika monta paria vuosia sitten.. Silloin kun ei koptereista ollut mitään tietoa eikä edes simulaattorikokemusta..  ::) -Jäipähän käteen edes hiilikuitutankoja  ::)

Ensin lavat linjaan ja hiilikuitutangon avulla keskipiste, ja tasapainotus. Sen jälkeen punnitus ja tasapainotus mielellään painopisteen kohdalle ja tasaisesti sen ympärille. Sen jälkeen toinen tarkistus tangolla, että tasapainopisten on pysynyt samana.

Vois kyllä kokeilla tuota razor -juttua, tuntuu vaan että on monta kertaa vaikeempi projekti saada lavat täsmälleen tasapainoon, eli partaterän ruksi täsmälleen samaan kohtaan molemmissa lavoissa.. mutta kyllähän tuo tarkempi on.
« Viimeksi muokattu: 13 Heinäkuu, 2010, 21:22:53 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #28 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:52:00 »
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D

-älä härnää.
 ;D

Meinasinkin vain, että jos porukka pistää mitälie siwasta haettuja ruuveja vaurioituneiden tilalle, niin onko siinä sitten ruuvien mahdollinen katkeaminen ehkä varteenotettava ajatus...
Zenoahissa oli alkuperäinen kytkimen pultti luokiteltu 4.2, eipä tarvinut pähkäillä vaihtoa 8.8 lujuuteen..

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #29 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:05:03 »
Nooh..

Esim.  M4 8.8 kestää vetoa 0.78*pii*r^2*800 --> 784 kg.

Tuo 0,78 tulee jännityspinta-alasta ja murtolujuus on 800N/mm2.

Et ei ne pultit yleensä kyl vedosta katkee  8)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #30 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:10:29 »
Niimpä, mutta kun 450 kokoluokan alkuperäiset alignin pultit ovat M2x6mm... ::)

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #31 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:21:43 »
No kestää nekin melkein 200kg, jos lujuus on tosiaan se 8.8. Noi pienemmät pultit taitaa kuitenkin olla lujempaa kamaa, 10.9 tjs...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #32 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:32:29 »
Nooh..

Esim.  M4 8.8 kestää vetoa 0.78*pii*r^2*800 --> 784 kg.

Tuo 0,78 tulee jännityspinta-alasta ja murtolujuus on 800N/mm2.

Et ei ne pultit yleensä kyl vedosta katkee  8)
Eikös tulla jo joku laskenut 550N... , niin ja jollei kestä, niin sitten katkeavat! Empä ejatellut viilaavani pilkkua.. Kunhan heitin ilmaan ajattelun aihetta...  ;D

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #33 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:40:57 »
Niin, 550N ~ 55kg

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #34 : 12 Heinäkuu, 2010, 21:47:54 »
Eikös tuossa laskukaavassa nyt oleteta, että lavan koko paino on tuolla lavan päässä, 0,48 m pääakselista?

Massakeskipisteen sijainnilla kun on merkitysta syntyvien voimien kannalta, niin ei riitä että lavat ovat saman painoiset. Eli pelkkä tarkalla vaa'alla painojen yhdenmukaisuuden tarkastaminen ei riitä, toisin kuin usein tunnutaan ajattelevan?

kyllä ite ainakin tarkistan ihan tuommosella hiilikuitutangolla keskipisteen kohdalle ensin, sitte vasta tasapainoerot, lisäpaino siihen keskipisteeseen, sen jälkeen toinen tasapainotarkistus kun ovat saman painoisia.

http://www.dream-models.com/eco/Blade_balancing.html

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #35 : 12 Heinäkuu, 2010, 22:00:01 »
Niin, 550N ~ 55kg
OK.. 55kg=539Nm Lähtiköhän jo vähän OT:ksi... ;D

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #36 : 12 Heinäkuu, 2010, 23:00:33 »
Niin, 550N ~ 55kg
OK.. 55kg=539Nm Lähtiköhän jo vähän OT:ksi... ;D

Todellakin..!!  Ja se on N, ei Nm. Päiväntasaajallahan luku voi olla vähän eri  :P

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #37 : 12 Heinäkuu, 2010, 23:47:03 »
Jep! Juuri noin. Mitä noista vääntämään..
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2010, 23:49:02 kirjoittanut dutchman »

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #38 : 23 Lokakuu, 2013, 18:15:10 »
Tasapainottelin tossa kolme paria alignin 205 hiilarilapoja. Oli aika rajuja eroja samassa paketissa. Säännöllisesti joka paketissa lapojen painopiste ero oli joku 5 mm vähintään. Kahdessa oli samassa kohtaa painopiste, ja sattui oleen sisimpänä. Muihin sitten lisäilin kohtuullisen köntin epoksia lavan juuren ympärille. Huomenna töissä sit tarkkuusvaa-alla painot kohalleen teippiä painopisteeseen lisäten. Pitäs rittää vaa-an 0,001g tarkkuus. Viis lapaa pitäisi saada vähintään kohalleen. Ja jättää yksi mikä on mallikappaleena jos joutuu jonkin uusia.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #39 : 24 Lokakuu, 2013, 10:57:08 »
No nyt on lavat 2 mg tarkkuudella saman painoset. Luulis riittävän tarkkuus. Paino n. 9,215g/kpl
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #40 : 31 Lokakuu, 2013, 16:23:21 »
Mulla näytti vbar että on tärinää koko lennon ajan. Allun omat 325d pro lavat. Kolmee teipin palaa lavan päähän mikä oli kevyempi ja painopistee väärin. Painopiste nyt aika hyvä ja tasapaino 99,9%. Vbar näytti kolme high vibbii jossain välissä. En tiedä kuinka herkkä toi baari on?? Nyt vaan kovaa lentoo. Radixit on ollu aina 100%. Mitä mulla on ollu. Edget 353 en o vielä aukassut pakettii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #41 : 31 Lokakuu, 2013, 16:33:16 »
Mulla näytti vbar että on tärinää koko lennon ajan. Allun omat 325d pro lavat. Kolmee teipin palaa lavan päähän mikä oli kevyempi ja painopistee väärin. Painopiste nyt aika hyvä ja tasapaino 99,9%. Vbar näytti kolme high vibbii jossain välissä. En tiedä kuinka herkkä toi baari on?? Nyt vaan kovaa lentoo. Radixit on ollu aina 100%. Mitä mulla on ollu. Edget 353 en o vielä aukassut pakettii.
Pyörittele ensimmäisenä koko kierrosalue läpi ilman mitään lapoja ja katso tärinälogi. Se kertoo onko vika lavoissa vai jossain muualla. Jos edelleen on kovia tärinöitä niin sitten etsimään mikä sen aiheuttaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #42 : 31 Lokakuu, 2013, 17:37:22 »
Pyörittele ensimmäisenä koko kierrosalue läpi ilman mitään lapoja ja katso tärinälogi. Se kertoo onko vika lavoissa vai jossain muualla. Jos edelleen on kovia tärinöitä niin sitten etsimään mikä sen aiheuttaa.

Aivan puhtaat logit ilman lapoja. On lavoissa ollu vikaa. Lapa uraa en o 100% säätänyt. Katson perä lavat että ne on tasapainossa. Sitten lisää testii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

kekke

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #43 : 07 Marraskuu, 2013, 21:11:05 »
Aivan puhtaat logit ilman lapoja. On lavoissa ollu vikaa. Lapa uraa en o 100% säätänyt. Katson perä lavat että ne on tasapainossa. Sitten lisää testii.

Jos on lapauraa, se on siinä. Toisessa lavassa on siis aina esim. 0,5 astetta enemmän tai vähemmän kulmia plus tai miinus, kuin toisessa
Tämä ilmiö kertaa nupin kierrokset = tärinää.

t:k
 

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #44 : 07 Marraskuu, 2013, 21:37:14 »
Jos on lapauraa, se on siinä. Toisessa lavassa on siis aina esim. 0,5 astetta enemmän tai vähemmän kulmia plus tai miinus, kuin toisessa
Tämä ilmiö kertaa nupin kierrokset = tärinää.

t:k
 

Nymmää tän vasta hahmotin. Eli kun siinä toisessa on enempi kulmaa kun toisessa, nostaa se epätasaisesti ja se epätasainen noste pyörii kun hyrrä kopterin ympäri. Tottakai se vähkää sitä pääakselia eestaas ja vatkaa kopteria samalla...

Olisin varmaan aiemminkin hahmottanu mut en oo koskaan tullu ajatelleeksi tarkemmin. Mulle on riittäny se että lapauran tarvii olla kohdallaan ja sillä selvä :D (Jos siis sen jaksaa säätää kohdilleen)...

kekke

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #45 : 09 Marraskuu, 2013, 01:48:38 »
Nymmää tän vasta hahmotin. Eli kun siinä toisessa on enempi kulmaa kun toisessa, nostaa se epätasaisesti ja se epätasainen noste pyörii kun hyrrä kopterin ympäri. Tottakai se vähkää sitä pääakselia eestaas ja vatkaa kopteria samalla...

Olisin varmaan aiemminkin hahmottanu mut en oo koskaan tullu ajatelleeksi tarkemmin. Mulle on riittäny se että lapauran tarvii olla kohdallaan ja sillä selvä :D (Jos siis sen jaksaa säätää kohdilleen)...

Juu. kyllä siihen mullakin meni aikansa että hokasin mistä on kyse.
Ei päivää ettei jottaan uutta.
t:k

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5597 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2008, 09:52:19
kirjoittanut sgtpepper
14 Vastauksia
14788 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2013, 22:13:16
kirjoittanut JuhoV
2 Vastauksia
2684 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2014, 12:21:51
kirjoittanut Korppi
1 Vastauksia
10700 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2014, 08:50:30
kirjoittanut jukka
0 Vastauksia
5738 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2017, 18:07:30
kirjoittanut Konna