Kirjoittaja Aihe: Tasaus jännite-erot  (Luettu 17983 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #25 : 19 Toukokuu, 2010, 20:34:12 »
Juu, sama homma... vaikka laittaisit latausvirraksi 10A ja poweri voi antaa 4A niin laturi lataa sillä virralla millä voi.
Tietenkin akku pitää purkaa että sitä voi taas ladata ja tasata, itse purkaisin vaikka kopterilla pyörittää vehkeittä maassa, onnistuu toki laturin discharge toiminnollakin. Sitten vaan lataat kuten aikaisemmin sanoin niin varmaan tasautuu kennot. ei pienet 0.02V tms ero haittaa, ihanteellinen tietenkin että kaikki olisi samat.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

tuupola

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #26 : 19 Toukokuu, 2010, 20:36:34 »
Sillä Fast chargella, voiko sillä lataa samalla amppeerimäärällä kuin nomi charge? Normi charge tilassa olen käyttänyt 2A tä.

Fast Charge ei tasaa niin hyvin kuin Balance ohjelma.

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #27 : 19 Toukokuu, 2010, 20:40:48 »
Sillä Fast chargella, voiko sillä lataa samalla amppeerimäärällä kuin nomi charge? Normi charge tilassa olen käyttänyt 2A tä.

Fast Charge ei tasaa niin hyvin kuin Balance ohjelma.

Ok, kiitos tiedosta, mutta voihan silläkin lataa kahdella amppeerilla niinkuin normi charge?

tuupola

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #28 : 19 Toukokuu, 2010, 20:54:54 »
Noiden tilojen ainoa ero on se kuinka tarkasti se hieroo sitä lopputasausta.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #29 : 19 Toukokuu, 2010, 22:42:24 »
Ratkaisu tollasiin tasapainottomiin akkuihin: Eskyn pieni laturi, jollei sillä tasotu niin ei sitten millään  :D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

seppomikael

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #30 : 20 Toukokuu, 2010, 07:05:44 »
Terve,

Tuo Samin keino on hyvä. Purat akkua ja lataat pikkuteholla uudestaan. Toi että yhden kennon jännite siinä lopputasauksessa nousee yli 4,20V johtuu siitä että laturi koittaa ladata niitä 5 muuta kennoa ja purkaa sitä yhtä. Ja kun vain yksi kenno on täynnä niin sen jännite nousee niin herkästi ettei laturi pysy täysin perässä.

Itse tekisin akkujen kanssa sillei että ensin yrittäisin tasailla niitä pikkuteholla niin pitkään kun laturi suostuu lataamaan. Tietty jos se vie koko päivän aikaa niin luovuttaisin jossain vaiheessa. Ja jos kennojen erot eivät tasoittuisi niin sitten ei. Jos akut antavat silti virtaa hyvin ja eivät lämpene lennon aikana älyttömän kuumiksi (leijuttelussa voivat nousta jonnekin 40°C tuntumaan) ja jos kennojännitteiden erot eivät ole lennon jälkeen ihan älyttömät niin eikun käyttöä vain!
Seuraat kennojännitteitä ennen latausta ja latauksen jälkeen ja niin kauan kun erot pysyvät kohtuullisina käyttäisin akkuja. Toki lipoakkuja ei koskaan saa jättää yksin ja niitä pitää aina ladata suljetussa liposacissa tai ainakin jossain palamattomassa paikassa.

Lisäksi hyvä varmuuskeino on se, että hankkii laturiin lämpötila-anturin. Sen pistää akun kylkeen kiinni ja säätää lämpötilakatkaisun jonnekin 30°C tuntumiin niin voi latailla aika turvallisin mielin. Ja ei montaa euroa maksa. Itse en koskaan lataa akkua ilman anturia!

http://www.verticalhobby.com/kauppa/lampotila-anturi-p-61.html

t.Seppo

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #31 : 21 Toukokuu, 2010, 09:29:02 »
Kiitos kaikille, opin taas mielettömasti uutta asiaa. Viikonlopuksi ajon purkaa kaikki akut. Kerron sitten miten kävi.
En voi olla vielä kysymättä. Voiko tuota bantamin BC6-10 firmwarea päivittää? Onko kokemusta?

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #32 : 21 Toukokuu, 2010, 10:13:11 »
Pakan kennoja voi ladata myös yksitellen balansointiliittimen kautta tekemällä kaapelin jossa toisessa päässä on kaksi piikkirimapiikkiä ja toisessa laturiin sopivat liittimet esim. banaanipistokkeet. Tämä onnistuu ainakin Align-tyyppisillä balansointiliittimillä.

Minulla on yksi 3S pakka jossa yhden kennon itsepurkautuminen on aika suuri - jännite tippuu muutamassa viikossa selvästi toisiin kennoihin nähden muuten pakka on kunnossa. Laturin balansointiohjelma hieroo tätä maailman tappiin jos akku on ollut jonkin aikaa käyttämättä. Latauksesta selviää tässä tapauksessa nopeiten kun ensin lataa koko pakkaa balansointiohjelmalla kunnes laturi alkaa rajoittaa latausvirtaa (ts. yksi tai useampi kenno saavuttaa 4.2V jännitteen) ja lataa tämän jälkeen tyhjemmän kennon samaan varaustilaan (4.2V, virta rajoittuu) ja jatkaa tämän jälkeen balansointilatauksella loppuun asti.

Balansointilatauksessa laturi puskee päävirtaliittimien kautta akkuun virtaa ja mittaa balansointiliittimen kautta yksittäisten kennojen jännitettä. Jos yksittäisen kennon jännite meinaa nousta yli 4.2V alkaa balanseri "imeä" latausvirtaa balansointiliittimen kautta joka yleensä poltetaan lämmöksi balanserissa. Balanserin virransyöntikyky on rajallinen ja jos kennojännite vieläkin nousee yli 4.2V:n vaikka balanseri syö maksimivirrallaan (yleensä muutama sata mA) rajoittaa laturi latausvirtaa.

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #33 : 22 Toukokuu, 2010, 15:08:22 »
Joudun vielä vaivaamaan teitä lisää kysymyksilläni. Bantamin discharge asetus:
Akut ovat 25 C 2600 mAh Tarkoittaako tämä sitä että voin purkaa 50-60A ja 22.2V (6S) asetuksilla?

Fast chargia piti vielä kokeillä ja lopputulos.
30 min latausaika c1 4.20 ja muut 4.13 ja se lopetti ohjelman vaikka ei tullut mitään safety raja vastaan.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #34 : 22 Toukokuu, 2010, 17:11:03 »
Teoriassa akut kestävät tuon purkuvirran, MUTTA laturi ei voi purkaa noin suurella nopeudella... vaan joitain ampeereita maximissaan...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #35 : 22 Toukokuu, 2010, 17:22:56 »
Aivan huomasin tuon ... Bantam suostuu ainostaan 1.1 amp purkuun 6s akuissa.
MUTTA, vika taitaa olla tuossa bantamissa. Onneksi takuu vielä voimassa.
Purin akun
C1: 3,84
C2: 3,81
C3: 3,79
C4: 3,79
C5: 3,79
C6: 3,79
Nyt meni hermot :( . Pakkaan tuon romun ja lähetän takaisin ja ostan kenties hyperionin laturin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #36 : 22 Toukokuu, 2010, 17:51:58 »
purun jälkeen ne ovatkin epätasapainossa koska purun aikana ei tasta, kokeile nyt libo balance, 0.5A ja anna latautua... jos monet akut käyttäytyy on samalla tavalla kyseisellä laturilla niin sitten voisi jo epäillä lauturia...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #37 : 22 Toukokuu, 2010, 18:01:44 »
Joo pitää kokeilla. Mullahan 4 akkua ja jokaisessa tähänasti sama tarina. Yksi kenno on aina muita suurempi ja joka latauksessa ero kasvaa. Epäilen kovasti ettei tuo sisäänrakennettu balanceri oikein toimi. Mutta kokeilen vielä sen 0,5 latauksen ja sitten luovutan ennen kuin alan vasaroimaan koko laitetta.
Pitääpi saurata tuota toista topikkia jossa puhutaan latureista.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #38 : 22 Toukokuu, 2010, 19:17:05 »
Tota tota.

Mulla on Robben Power Peak laturi, jossa on sisäänrakennettu balansseri 14 kennoon asti. Ja akut joita sillä lataan on 12s.

Eihän se ihan perässä pysy. Jotain tollasia eroja mullakin on, akku täynnä 4.18-4.14V per kenno.

Ja vaikka jättää pienellä virralla lataantumaan niin eivät ne kennot tasoitu. Mutta ei se haittaa ainakaan mua? Ja lennon jälkeen jänniteet heittävät about saman verran, 3.6-3.7V.

Ja akutkin pitäis olla ihan laadukkaita. Mut loppupeleis, jos haluat tasurin, joka oikeesti tasaa ne kennot, sun pitää saada Pulsarin tasuri. Se tasuri vaan on aika suolasen hintanen, mutta oikeesti hyvä. http://www.elprog.com.pl/english/?strona=1_firma&pstrona=02/02
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Juhis

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #39 : 22 Toukokuu, 2010, 21:43:38 »
Kiinalatureissa on ollut reilusti heittoja tasureissa ja niitä on fiksailtu vastuksia vaihtamalla yms., mutta oikeasti tarkka on Turnigy Accucel-8, ainakin minun yksilö...
Mielenkiintoista tuo, että "merkki"latureissakin on noinkin suuria heittoja.
Kiinalatureissa on kerran toimiva kalibrointitoimintokin monessa. Balanceriin tasainen 4.20 joka kennon liittimeen ja napit(- ja start tai + ja stop tjsp) pohjaan, niin kalibroi itsensä..

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #40 : 22 Toukokuu, 2010, 22:32:38 »
Tuon Pulsar - EQUAL balancerin hinta on vissiin 200€ + muutama kymmentä lisää jos ymmärsin oikein.
Oliskohan tuossa Bantamissa tuota kalibrointia,, pitää sitäkin kokeilla.
Ottaa päähän, ihan sama mitä ostan... oioittautuu Maanantai kappaleeksi.

Oikeastaan ei se minuakaan haittais tuo jännite ero,mutta ku erot kasvavat joka latauksessa.

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #41 : 23 Toukokuu, 2010, 15:02:20 »
Noniin nyt on ollut jo latauksessa melkein 2 tuntia. C1 3.92 ja muut 8.84 Ei tästä tuu mitään , olen melko vakuuttunut että tuo BC6-10 on rikki. EI laskenut kertaakaan tuon ekan kennon arvoja. Ero senkun kasvaa.
Tietääkö muuten kukaan voiko tuota Bantamia kalibroida tai onko sillä jotain salaisia näppäinyhdistelmia jolla voi tarkistaa asetuksia hieman tarkemmin?

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #42 : 24 Toukokuu, 2010, 09:57:33 »
Noniin nyt on ollut jo latauksessa melkein 2 tuntia. C1 3.92 ja muut 8.84 Ei tästä tuu mitään , olen melko vakuuttunut että tuo BC6-10 on rikki. EI laskenut kertaakaan tuon ekan kennon arvoja. Ero senkun kasvaa.
Tietääkö muuten kukaan voiko tuota Bantamia kalibroida tai onko sillä jotain salaisia näppäinyhdistelmia jolla voi tarkistaa asetuksia hieman tarkemmin?

Mitä tätä säiettä luin, niin sinulla kuitenkin toisilla akuilla laturi tasasi akut ok. Nyt ilmeisesti tässä akussa on ensimmäisen kennon kapasiteetti pahasti romahtanut ja se täyttyy siksi huomattavasti nopeammin kuin muut kennot (jännite nousee nopeammin). Balansseri ei pysy perässä ja siksi ero kasvaa, kunnes ensimmäinen kenno saavuttaa jännitteen 4,2 V. Tällöin laturi tiputtaa latausvirtaa niin, että tasuri pystyy samaa vauhtia purkamaan tuota kennoa, kuin lataa kaikkia kennoja ja pitämään ylimmän kennojännitteen n. 4.2 voltissa. Sitä laturi haarukoi jatkuvasti ja hetkellisesti jännite voi nousta yli tuon 4,20 V. Laturin tasaa kennoja 300mA virralla per kenno.

Tälläisen viallisen akun lataus kestää pitkään, jotta akku saadaan tasapainoon. Akku tuhoutuu myös nopeasti käytössä, sillä sama kenno menee herkästi alijännitteeseen. Kerroit myös, että jotkut akkusi ovat pullistuneita. Oliko tämä akku myös pullistunut ? Jos on, niin suosittelen, että lopetat sen käyttämisen ja hankit uuden akun.

En ole vielä tullut vastaan Bantam:in laturia, jossa olisi väärät kalibroinnit tai jota pitäisi kalibroida.  Bantam:in latureiden tarkkuus on 0,005V ja sitä ei pysty kotikonstein kalibroimaan riittävällä tarkkudella. Kiinan kopiot on sitten asia ihan erikseen. Näillä latureilla ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, paitsi Bantam:lta kopiodut softat, mallimerkinnät ja manuaalit. Bantam on korealainen alkuperäisvalmistaja.

Anna laturin nyt ladata akkua pitkään "Lipo Balance"-ohjelmalla ja kerro mihin loppujännitteisin pääset. Jos ensimmäisen kennon kapasiteetti on esim. vain murto-osa muiden kennojen kapasiteetista, niin tässä voi mennä tuntikausia. Akku on tällöin kyllä käytännössä käyttökelvoton. Jos kuitenkin edelleen jää erijännitteisiin, niin otetaan laturi meille testiin.

Akkuja kannattaa tavallisesti purkaa vain "Lipo storage" ohjelmalla, se tasapainottaa kennot ja purkaa ne säilytysjännitteesee.  LiPo akkuja ei ole tavallisesti tarvetta purkaa sen tyhjemmiksi. Discharge toiminto on akkujen kunnon testaukseen. Sillä voi selvittää kuinka paljon akussa on kapasiteettia ja kuinka tasaiset ovat kennojen kapasiteetit. Se ei siis tasaa akkuja.

"LiPo charge" ohjelma on tarkoitettu akuille, joissa ei ole tasausliitintä (esim. hyperionin pikkuakut). Normaalisti latauksessa pitäisi siis käyttää "lipo balance"-ohjelmaa. "LiPo Fast" ohjelma on epätarkempi ja ei lataa akkuja ihan täyteen. Sitä voi käyttää kentällä, kun haluat akut nopeammin täyteen.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #43 : 24 Toukokuu, 2010, 10:09:51 »
kannattais vaikka yleismittarilla tutkia se akku latausyrityksen jälkeen että onko siinä yhessä kennossa oikeasti enemmän jänistystä ku muissa... sillä se selviää ku ei tuijota jännitteitä vaan vaan niiden eroa!

kyllä toi edelleen vaikuttaa että laturin tasuri ei olis ihan rookeri!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #44 : 24 Toukokuu, 2010, 10:13:46 »
Tarkennus vielä : Tekee saman tempun kaikille akuille. Mulla on 1 vanha( vuosi) 1 melko tuore(alle 3 kk) ja 2 upouutta ( alle kk) akkuja. Tekee kaikissa saman niin etten enää edes uskalla lataa noita ihan uusimpia sillä niihinkin tuli se kennojen ero.
Vertical Hobby, laitoin teille jo viestin ja myös bantamin supporttiin.
Bantamissa sanoivat vian ehkä johtuvan sisäisen tasauksen piirissä olevasta viasta. Kirjoittavat että lähetän sen heille ja he korjaavat vian ja lähettävät sen mulle takaisin.
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2010, 10:27:18 kirjoittanut Eetu73 »

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #45 : 24 Toukokuu, 2010, 10:35:48 »
Tarkennus vielä : Tekee saman tempun kaikille akuille. Mulla on 1 vanha( vuosi) 1 melko tuore(alle 3 kk) ja 2 upouutta ( alle kk) akkuja. Tekee kaikissa saman niin etten enää edes uskalla lataa noita ihan uusimpia sillä niihinkin tuli se kennojen ero.

Annoitko laturin ladata loppuun asti LiPo balance ohjelmalla vai keskeytitkö itse latauksen ?  Oliko latausvirta yhden kennon täyttyttyä n. 0,4 A ?  Se kertoo siitä, että laturi on tiputtanut latausvirran sille tasolle, jolla se voi tasoittaa kennoja samaa vauhtia.  Ymmärsin, että tuo ero jännitteissä tuli LiPo charge ohjelmalla, joka ei tasoita kennoja. Ilmeisesti jatkoit sitten latausta LiPo balance ohjelmalla, mutta saitko sillä sitten kennot lopulta tasapainoon ? (viestistäsi ymmärsin, että lähti sitten tasoittamaan kennoja).

Jos yksi kenno on pahasti viallinen, niin latausvirta voi olla alimmillaan 0,3 A lähes koko latauksen ajan.  Silloin tasaus voi kestää jopa 8 tuntia (2600mAh akun kanssa).
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #46 : 24 Toukokuu, 2010, 10:44:26 »
Juu annoin laturin hoitaa homman loppuun asti sillä balance ohjelmalla ja se yhden kerran lopetti itse ja väitti sen olevan valmis ( ero oli silti 4.21 ja muut 4.13, sillä upouudella akulla) . Yhden kerran olen joutunut itse lopettamaan silloin kun se nosti yhden kennon siihen vaarallisen korkealle 4.24 tasolle.

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #47 : 24 Toukokuu, 2010, 10:58:35 »
Juu annoin laturin hoitaa homman loppuun asti sillä balance ohjelmalla ja se yhden kerran lopetti itse ja väitti sen olevan valmis ( ero oli silti 4.21 ja muut 4.13, sillä upouudella akulla) . Yhden kerran olen joutunut itse lopettamaan silloin kun se nosti yhden kennon siihen vaarallisen korkealle 4.24 tasolle.

Tuliko tuolla yhdellä kerralla normaali latauksen katkaisu, vai aikakatkaisu ?  Eli oletko asettanut "user settings" valikosta lataukselle maksimiajan ?  Silloin voi olla, että ei ennättänyt tasata akkua ennen aikakatkaisua.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Eetu73

  • Vieras
Vs: Tasaus jännite-erot
« Vastaus #48 : 24 Toukokuu, 2010, 11:06:28 »
Aikarajana oli 200 minuuttia ja 2100mah. Silloin ei kumpaakaan rajaa tullut vastaan kun se lopetti itse. Amppeerit tippuivat normaalisti ensin siihen 0.5 tasolle ja sitten viimeksi vilkkui 0.2 ja 0.3 ennen kuin lopetti.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
5924 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2011, 11:41:47
kirjoittanut Pekka
39 Vastauksia
15567 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2012, 06:04:11
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
2400 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2012, 14:02:01
kirjoittanut ropellihattu
6 Vastauksia
2308 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2013, 17:39:32
kirjoittanut ini
3 Vastauksia
2351 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2014, 02:09:54
kirjoittanut Nurffe