Kirjoittaja Aihe: 450:n tärinä..  (Luettu 7197 kertaa)

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
450:n tärinä..
« : 09 Helmikuu, 2008, 18:45:18 »
Onkohan ihan normaali ilmiö, että 450S Rexä antaa aika voimakasta tärähtelyä kierroksia nostettaessa hieman ennen kuin kone nousee ilmaan eli tikku on kutakuinkin puolenvälin tienoilla? Tärinä kyllä loppuu heti kun mylly on ilmassa ja lentää tosi nätisti. Torppaamaton ( toistaiseksi ), lavat tasapainossa, akselit suorat ja muutenkin pitäisi olla suht`koht säädöissään..

JRu

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #1 : 09 Helmikuu, 2008, 20:05:28 »
on se normaalia, mistä johtuu saa joku viisaampi selittää ;)
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

trex

  • Vieras
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #2 : 09 Helmikuu, 2008, 22:52:04 »
sama vika omassa rexissä...

jarpiili

  • Vieras
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #3 : 09 Helmikuu, 2008, 22:59:12 »
Mullakin tekee tuota. Kun nopeesti nostaa kierrokset niin yleensä menee nätisti yli tuon tärinäkohdan. Kun pudottaa kierroksia niin rupeaa kauheasti vispaamaan. En ole keksinyt syytä. Ainoa asia minkä olen huomannut vaikuttavan on se että mulla on tikku alhaalla negatiivisiä kulmia jotain -3 -4 astetta.
Kun antaa kierrosten pudota 0-kulmilla niin sitten vispaaminen vähenee... 
Oishan se kiva tietää missä vika, kopteri on tontattu monesti ja aikaisemmin en tuota ominaisuutta huomannut.

-Jari

trex

  • Vieras
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #4 : 09 Helmikuu, 2008, 23:06:00 »
onkohan sulla lavat tarpeeks kireellä jos ravistaa kierroksia pudottaessakin.... itellä oli ainakin lavat kerran liian löysällä ja ku veti kierrokset alas ni hyvä ettei vatkannu koko peliä romuks...

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #5 : 09 Helmikuu, 2008, 23:17:54 »
Luulisin ilmiön johtuvan siitä että lavat eivät ole täysin samansuuntaiset lavanpitimien kanssa lähdössä.
Mutta kierroksien lisääntyessä keskipakovoima vetää lavat suoraan ja tärinä lakkaa.
Jos ilmiö sama kierroksia laskiessa,luulisin että lavat ovat liian löysällä.
Itsellä ihan samaa "vikaa"
Eihän lavat ole muuten liian kireällä?
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #6 : 09 Helmikuu, 2008, 23:46:57 »
Tuo on varmaan kaikkien kopterien ominaisuus, mutta joillakin nupeilla korostuu muita enemmän.

Minä veikkaan että lavat eivät ole yhtä tiukalla, joten toinen suoristuu ennen toista ja aiheuttaa epätasapainon. Jos nupissa on 0-kulmat, ei lavoille tule vastusta joka pyrkisi kääntämään niitä taakseppäin, ja ilmiötä ei tapahdu, toisin kuin -3 tai-4 kulmilla. Kovilla kierroksilla keskipakoisvoima kasvaa niin isoksi, että lapojen epätasaisesta kiristyksestä tulee merkityksetön. Muutenkaan lapoja ei koskaan saa tismalleen yhtä kireälle.

Siinä taitavia mutu jorinoita fysiikasta, toivottavasti opettajani ei lue tätä palstaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #7 : 10 Helmikuu, 2008, 00:29:39 »
Mulla molemmat kopterit tekee samaa. En ole koskaan edes ajatellut sen olevan vika.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #8 : 10 Helmikuu, 2008, 11:16:35 »
Hermiksen selitys tuntuisi järkevältä. Mullakin kyllä täristää kun nostaa kierroksia, nykyään on vaan tullut semmoinen lisäominaisuus että tärinä jää päälle kun ottaa ilmaan. Pitää nostaa kierroksia tietyllä tavalla että tärinä loppuu. Toivottavasti korjaantuu akselien, laakerien, päärattaan, pulleyn ja peräsliderin vaihdolla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jarpiili

  • Vieras
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #9 : 10 Helmikuu, 2008, 11:39:22 »
Noita lapojen tiukkuuksia ja säädin joskus kun viisaammat neuvoivat. Yritin saada sopivan kireelle ja yhtäkireelle jne.
Voi tosiaan olla että juuri nuo tiukkuuden vaikuttaa, en vain onnistunut säätämään tärinää poissa ja koskapa se ei juuri lennätystä haittaa niin annoin olla...

-Jari

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #10 : 11 Helmikuu, 2008, 10:00:35 »
Mulla on kans jonkin aikaa esiintynyt samaa vikaa. Spool upissa tulee jonkin verran vibraa ja vielä pahemmin kun kierrokset laskee. Minulla myös negatiivisia kulmia jonkin verran tavallisesti noissa vaiheissa ja tärinä vähenee kun kulmia on vähemmän.

Yhteen väliin minulla tärisi myös ilmassa, mutte se ratkesi kun vaihto perästä lavan pitimet ja lavat. Minä en oikein usko että se johtuisi lapojen erilaisesta kiristyksestä, jossain vaan on mikroskooppisen pieni epätasapaino, mikä pääsee "kertautumaan" jollain tietyllä kierroslukualueella.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #11 : 11 Helmikuu, 2008, 14:59:50 »
Minä en oikein usko että se johtuisi lapojen erilaisesta kiristyksestä, jossain vaan on mikroskooppisen pieni epätasapaino, mikä pääsee "kertautumaan" jollain tietyllä kierroslukualueella.
Miksei se epätasapaino voi olla lapojen kiristyksessä? :)
Olet ihan oikeassa, tosi moni juttu voi ilmetä tärinänä. Mulla Rapukassa on tärinät johtuneet lapojen kiristyksestä ja löysästä horizontal finistä. Tai sitten voi olla olla että joku osa vaan resonoi tietyllä kierroslukualueella. Aeromystiikkaa...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #12 : 11 Helmikuu, 2008, 15:31:43 »
Minä en oikein usko että se johtuisi lapojen erilaisesta kiristyksestä, jossain vaan on mikroskooppisen pieni epätasapaino, mikä pääsee "kertautumaan" jollain tietyllä kierroslukualueella.
Miksei se epätasapaino voi olla lapojen kiristyksessä? :)
Olet ihan oikeassa, tosi moni juttu voi ilmetä tärinänä. Mulla Rapukassa on tärinät johtuneet lapojen kiristyksestä ja löysästä horizontal finistä. Tai sitten voi olla olla että joku osa vaan resonoi tietyllä kierroslukualueella. Aeromystiikkaa...

Koska ollaan sisälennätyksissä aika paljon noita lapojen kiristyksiä muuteltu eikä asia ole sillä juuri miksikään muuttunut. Ja toisaalta jos näin maalaisjärjellä ajattelee niin jos se olisi lapojen kiristyksessä niin voisi luulla tärinän esiintyvän vain kiihdytyksessä, ei kierrosten laskussa koska silloinhan roottorin kierrokset laskee suht rauhassa ja mikään ei varsinaisesti niitä jarruta, jolloin lapojen ei pitäisi kääntyä ja aiheuttaa tärinää.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #13 : 11 Helmikuu, 2008, 18:36:10 »
Pyörivä lapa kohtaa aina ilmamassan joka aiheuttaa lapaan taaksepäin työntävän voiman. Mutta ei tästä tämän enempää, on taas niitä aiheita että ainut oikea keskusteluympäristö on kopterileirimajan sauna...
-flybarless, sedative stabilized head-

Pitch

  • Vieras
Vs: 450:n tärinä..
« Vastaus #14 : 06 Toukokuu, 2008, 21:12:40 »
Beltti tärisi tehtaan jäljiltä aivan sairaasti! Pääakseli oli väärä. Samoin molemmat uudet varaosa-akselit, joten oikaisin kaikki samalla kertaa heittokellon ja ruuvipuristimen avulla. Tärinä putosi murto-osaan. Suosittelen tarkastamaan myös puulapojen tasapainotuksen, trackingin ja riittävän kiristyksen lavanpitimiinsä, niinkuin Hermis taisi ehdottaa. Omassani näillä eväillä käynti erittäin tasaista kaikilla kierrosnopeuksilla. Myös kihdytyksessä, sekä jarrutuksessa.(Katsotaan nyt, miten uusilla osilla kaputin jälkeen pelaa)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
21410 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2009, 13:36:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
4446 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2011, 13:07:26
kirjoittanut taski63
14 Vastauksia
9171 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 08:38:06
kirjoittanut Eispii
8 Vastauksia
15887 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2012, 00:10:48
kirjoittanut Tohtori R
7 Vastauksia
3722 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2014, 22:27:40
kirjoittanut mikek