Kirjoittaja Aihe: GY401 ja 2xLiFe setup  (Luettu 2316 kertaa)

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
GY401 ja 2xLiFe setup
« : 15 Toukokuu, 2012, 20:56:34 »
En enää halua elää jännityksessä rittääkö ESC:in antama 4A @ 5V kaikissa tilanteissa vaiko ei. Ja siksipä uutta powerointia mietin:

Ajatuksena olisi hommata 2xLiFe (mä mitään nicaddeja enää ala). Jännite siis nominal 6.6V, max 7.2V. Nuppiservojen kanssa ei luulisi olevan ongelmaa, sillä niille on annettu ainakin suoritusarvot sekä 4.8V että 6.0V joka viittaisi että 5xnicad olisi ok, eli yli 7V jännitettä pitäisi kestää. Samoin vastari kestää korkeamman jännitteen.

Mutta GY401 speksit sanoo että 4-kennoinen nicad nominal 4.8V tai reguloituna max. 6.0V. Eli sinne ei vissiin kannata yli 7V työntää? Tähän voisi tietysti laittaa 0.7V step-down niin päästään tasolle 5.9V nominal, 6.5V max. Onkohan miten kriittistä jos täydellä akulla menee puoli volttia yli speksin? Ilmeisesti step-down tarvitaan myös gyro sens kanavaan, vai ajetaanko sinne jännitettä signaalipiuhassa? Eli molempiin piuhoihin vastarin ja gyron väliin.

Ja peräservona on tietenkin vielä S9254 joka on ilmeisesti aika herkkä ylijännitteelle, speksattu 4-kennoiselle akulle eli 4.8V nominal. Eli vielä yksi step-down tuohon väliin niin servolle jäisi 5.2V nominal, 5.8V max. Luulisi että lähemmäs 6V senkin pitäisi kestää koska täyteen ladattu 4-kennoinen on kuitenkin sitä luokkaa.

Onko tuossa nyt mitään järkeä? Tunkea step-down diodeja joka väliin, yhteensä kolme kappaletta siis? Tuolla pääsisi ESC:in tarjoamasta virrasta eroon eikä takaraivossa jyskytä tuo 4A virtarajakaan. Vähän maksimijännitteet kyllä huitelee yli spekseistä, gyrolle varsinkin.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
« Vastaus #1 : 17 Toukokuu, 2012, 09:43:50 »
itse ratkaisin saman ongelman hommaamalla erillisen BEC:in ja ottamalla sille sähköä ajoakusta. tasaan 6.0 volttia tulee läpi koko lennon joka kerta, eikä tarvitse miettiä että tulikohan se vastariakku ladattua.

noi life kennot ei pitkään pysy siinä maksimijännitteessä latauksen jälkeen, eli yksi konsti olisi ladata ne edellisenä päivänä, taikka sitten kuormittaa niitä kevyesti ennen kopteriin kiinni laittamista.

edit: toinen (kolmas?) vaihtoehto, laita sopivan iso kondensaattori tasaamaan sitä ESC:in antamaa virtaa. tai vaikka nelikennonen nihm akku.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2012, 09:53:26 kirjoittanut Kumppari »

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
« Vastaus #2 : 17 Toukokuu, 2012, 11:35:05 »
Minun mielestä et tarvi kuin yhden step-downin gyron ja vastarin välille. Gyron gain liittimen kautta ei kulje jännite ja peräservo saa jännitteensä gyrolta.

- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
« Vastaus #3 : 17 Toukokuu, 2012, 11:37:00 »
Jep, yks stepdown on aivan riittävä... ite uskon että toimii vallan hyvin ilman mitään lisä virityksiä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GY401 ja 2xLiFe setup
« Vastaus #4 : 18 Toukokuu, 2012, 23:41:37 »
Kestääkö tuo peräservo 5,9V nominaalijännitteen? Meinaan kun joskus oli Alignin BEC joka antaa 5.8V ja siinä oli stepdown 5.1V:iin juurikin noita tiettyjä peräservoja varten.

Neljäkennoinen nimh-akku rinnalle on kyllä mielenkiintoinen ehdotus. Tasoittaisi virtapiikkejä ja siinä olisi varavirtaakin jos ajoakku kyykähtää kesken lennon. Senhän ei tarvitsisi ilmeisesti olla isokaan, kunhan vaan riittäisi hallittuun alas tuontiin tarvittaessa. Sehän pitäisi kai olla kytkimen takana kuitenkin ellei halua liittimiä irroitella. Ja huolehtia että jännite on riittävällä tasolla ennen lentoa ettei ESCin vähäistä 5V virtaa mene sen lataamiseen juurikaan.

Kunnollinen BEC olisi tietty sekin vaihtoehto, jotenkin vaan hirvittää välillä olla pelkästään ajoakun varassa, se joutuu kuitenkin kohtuullisen koville.

(Mielenkiintoista muuten että tuo vastari syö jännitetä jopa 30V asti, siitä vaan 6S Lipo-pakka suoraan kiinni. Se menee vaan sellaisenaan sitten servoillekin, eli ei onnistu sen puolesta.)
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3016 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2009, 18:02:03
kirjoittanut Emtec
6 Vastauksia
2729 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2009, 12:35:35
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
1930 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2009, 13:48:06
kirjoittanut 1m4s0_
5 Vastauksia
2242 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2010, 13:16:27
kirjoittanut 1m4s0_
11 Vastauksia
5339 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2011, 22:21:06
kirjoittanut jsuominen