Kirjoittaja Aihe: Akuthan pullistuu  (Luettu 24033 kertaa)

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Akuthan pullistuu
« : 28 Maaliskuu, 2010, 15:13:02 »
Onhan tätä aihetta sivuttu moneen kertaan, mutta itelle ei ole ihan selväksi tullut.

Siis lipoakut vähän kuitenkin pullistuu ajan mittaan. Mutta mistä tietää, mihin asti se on normaalia ja milloin kannattaa akku hävittää? Itellä on akkuja enemmän ja vähemmän pyöristynyt sitä mukaa kun lennätykset kovenee :D Lennättämisen jälkeen akut on kohtuu lämpimiä, mutta ei mielestäni mitenkään älyttömästi. Latauksessa ei lämpene eikä pullistuminen mielestäni siinä vaiheessa tapahdukaan, pikkusen yli 1C:llä latailen.

Onko jotain reffikuvia kriittisesti pullistuneista akuista?



Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Maikko

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #1 : 28 Maaliskuu, 2010, 15:25:17 »
Mä oon huomannut että akkujen jännitteen pito ja virrananto kyky lennossa tippuu niin paljon pullistuneilla akuilla että nillä ei ole enää mukava lennättää. Ainakun antaa pitchiä niin kopteri booaa eikä kierrokse palaudu hyvin. Tällöin itsestäkin tuntuu siltä että ei näillä ole enää kiva ajella.

Eli ainakaan mun lentotyylillä "räjähdysvaaraa" ei ole. Olen miettinyt kyllä joskus saako jotain ongelmia aikaiseksi jos bogaamisesta huolimatta kiusaa akkua niin paljon kun pystyy.

Toinen homma onkin sitten sellaiset akut jotka väärinkäytöstä pullistuvat, kuten esimerkiksi syväpurkauksesta. Näistä mulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta epäilisin niidenkin antaman jännitteen olevan aika epätasaista.

-

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #2 : 28 Maaliskuu, 2010, 17:25:18 »
No juu, ite ainakin koitan toimia akkujen kanssa mahdollisimman huolellisesti ja turvallisesti. Koskaan en akkuja aja liian tyhjiksi, yleensä 65-75% kapasiteetista, 80:aan koitan optimoida. Kennojen jännitteet latauksen aloittamisessa on 3,78-3,81 V.Toistaiseksi akut tuntuvat olevan vielä ihan hyvässä kunnossa ja antavat riittävästi mulle virtaa, mutta joskus hirvittää se pullistuminen. Yleensä käsittelenkin niitä melkein silkkihansikkain :D

Mutta hyvä, ettei välitöntä räjähtämisvaaraa sitten kuitenkaan ole, kunhan akun toiminta vaikuttaa normaalilta.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #3 : 28 Maaliskuu, 2010, 18:10:13 »
itsekkin kyllä aloittelevana olis kiva nähdä kuvia ns. normaalista pullistumisesta joka vielä on hyväksyttävissä ja akku toimii riittävän hyvin (miten kukakin ton nyt sitte määritteleekään...)

eli jos jollain on pullistuneita akkuja ni ottakaahan kuvia tänne näytille ja vähän selitystä millä käytöllä menny sellaseksi kun on...

-syklit
-missä käytetty / miten
-lataus virrat
-mahdollinen torppi jnejne

voi tulla ihan mielenkiintosta vertailua...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #4 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:18:22 »
eli jos jollain on pullistuneita akkuja ni ottakaahan kuvia tänne näytille ja vähän selitystä millä käytöllä menny sellaseksi kun on...

-syklit
-missä käytetty / miten
-lataus virrat
-mahdollinen torppi jnejne

Alla kuvia verrattuna uuteen. Vähän pehmeen tuntuinen tyyny. En tiedä kauanko tuota vielä uskaltaa käyttää.
Saas nähdä. Eipähän olleet ainakaan kalliita.

-syklit ~30, alkoivat pullahtamaan noin 15 syklin jälkeen
-käytetty HK450:ssä, leijuttelua ja pitchpumpia jonkunverran
-latausvirrat 1-2C, yleensä 2C eli luvattu maksimi, aina tasausladattu
-ei torppeja, lennon jälkeen lämmittää kättä, mutta ei polta
-purettu noin 70-75%, vajaa kymmenen keikkaa alusta ajettu suht tyhjäksi, ei kuitenkaan alle 3.5V per kenno
-antaa virtaa normaalisti ja toimii kuten uudetkin

Edit:

Motti Hobbymate "dealextreme" 3800kv, Nykyisin Turnigy Typhoon 3550kv
Säädin Mystery 40A, se sininen SBECillä.

Lentoajat parani 7 --> 8 min padan vaihdolla, akkuihin menee se 1700 mAh. Joten alussa on otettu kohtuullisesti virtaa pelkällä leijuttamisella.
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 20:25:10 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #5 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:48:34 »
Jännä, omat turnipsit ei ole pullahtaneet vielä yhtään.. olisiko joku 20 sykliä(2c lataus) takana random pyörittelyä ja nakkelua..., minulla on ~1.5 vuotta vanha flightpowerin akku 3s 2160mah 25evo joka ei ole vieläkään pullistunut mutta virtaa sieltä ei saa ulos purettu kuivaksikiin varmaan 5 kertaa.. sitten mysteryn 2 akkua toisesta kuoli kennoja ja se pullahti vähän(kuollut kenno), toinen on pehmentynyt eikä anna virtaa enään kunnolla ja on äkkiä tyhjä... 600N oli vastarin akkuna align 1600mah 2s pikkuakku joka oli aika pullea jo, toimi vastari käytössä ihan hyvin vielä tarkemmin en ajatellut miten on elänyt.
Varmaan riippuu nopari+motti+käyttö combosta miten akut elää itselläni on 40A plush säädin ja 4000kv motilla ajanut eli virtaa on varmaan kohtalaisesti otettu.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #6 : 28 Maaliskuu, 2010, 21:04:54 »
Alla kuvia verrattuna uuteen. Vähän pehmeen tuntuinen tyyny. En tiedä kauanko tuota vielä uskaltaa käyttää.
Saas nähdä. Eipähän olleet ainakaan kalliita.
Aika vähän pullistunu verrattuna mun yhteen akkuun. :)

Hieman ohi otsikon, mutta oma aloittamanihan on; aloin huvikseni pähkäilemään, että miten vois seurata akun kulumista. No ainakin kennojen välille syntyy ajan mittaan pikkuisen epätasapainoa, joka vissiin tarpeeksi pahetessaan tekee akusta aika huonon. Koska olen pitänyt vähän liiankin tarkkaa kirjaa akkujen käytöstä ja latauksista, niin sain aikaiseksi käyriä eri akuille. Käyrä muodostuu yksinkertaisesti latausajasta, ladatusta virrasta ja latausvirrasta. Perimmäisenä ajatuksena oli, että kennojen tasaus pidentää latausaikaa. Yksi akku mulla joskus meni ihan pimeeks ja siitä käyrä ilmoittaa aika selkeesti. Tosin sen toteamiseen ei apuvälineitä tarvittu :D

Alla normaali akku ja se, joka pimeni. Ei tästä kellekään varmaan mitään hyötyä ole, mutta tulipahan mieleeni  :P
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #7 : 28 Maaliskuu, 2010, 21:35:03 »
oho!  :o

aika hyvinhän toikin akku on pullistunu!

itsellä kyllä olis jo vaikee päättää uskaltaako käyttää...

tästä ketjustahan saattaa tulla ihan avartava!

raati haluaa lisää kuvia ;D


ittellä on yks nokialaisen akku (BL-5B) pullistunu niin että takakuoren kiinnitys petti puhelimesta (N80).
akkuhan on li-ion mutta en tollasta uskaltanu enää käyttää vaikka toimikin ihan samalla lailla ku uus :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

JCA

  • Vieras
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #8 : 28 Maaliskuu, 2010, 22:27:48 »
Duunissa näkee päivittäin kun asiakkaat tulee kummastelee nokialaisen huonoa akunkestoa, ja kun ruetaan avaamaan takakantta niin asiakas tuumii vielä "niin sitä kanttakaan en saa auki, varmaan jotain likaa välissä".
Alta paljastuu VAARALLISEN isoksi pullistunut akku. Ihmisillä ei ole muuten mitään käsitystä akkujen vaaroista.. Välillä meinaa ahdistaa.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #9 : 29 Maaliskuu, 2010, 19:47:31 »
Alta paljastuu VAARALLISEN isoksi pullistunut akku. Ihmisillä ei ole muuten mitään käsitystä akkujen vaaroista.. Välillä meinaa ahdistaa.

Onko noita kännykän, taskulampun, läppärin tai rc-vekottimen akkuja sitten räjähdellyt tai syttynyt tuleen ihan oikeassa elämässä, vai luetaanko niistä se muutama uutinen vuodessa maailmalta?

Taskulamppujen Li-ion akkuja pidetään vaarallisina ja niitä on räjähdellyt kovalla voimalla. Paitsi vaan ne eivät ole ikinä edes olleet ladattavia, vaan CR123 kertakäyttöisiä litiumpattereita. Niitä lähinnä jenkit ovat tunkeneet lamppuihin väärinpäin tai sekaisin erimerkkisiä ja tyhjiä ja täysiä. Huimimmat laittaneet ne laturiin ja silloin yleensä on lähtenyt näyttävästi ja ampunut sirpaleita ympäri kämppää.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

JCA

  • Vieras
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #10 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:33:29 »

Eipäkait noita kännyköiden akkuja paljoa ole räjähtänyt, mutta ihmettelen ettei vielä ole.. Sen verran "pöljää" ihmistä Suomessakin liikenteessä  ::)
Siinä vaiheessa ei enää naurata kun akku on pullistunut kaksinkertaseksi ja kommentti on "joo toi takakansi ei enää mahtunu niin jouduin teippaamaan ton akun kiinni, tätä joutuu nyt lataamaan melkeen kahden tunnin välein, täs on vielä takuu voimassa, mä haluan että sä korjaat tän".

En tiiä että räjähteleekö noi kännyköiden lionit kuinka, mutta uusimmissa malleissa alkaa muuten olla enimmäkseen LiPoja, lisäksi niitä saa ainakin ns. "tehoakkuina" -lisävarusteena.
Nokian uudet puhelimethan menee aivan jumiin jos niiden akku pääse tyhjäksi, eivät ota enää latausta vastaan, niitä tulee tosi paljon huoltoon.. Vika on ihan vaan siinä, että kun ne akut tyhjenee niin jännitetaso on todnäk niin alhainen että nokialaisen oma joku piiri vissiin jotenkin suojelee sitä akkua ja ei suostu lataamaan. Vika "korjaantuu" kun käyttää akkua irti (resettiä?) ja laittaa takasin, sit laturin nokkaan ja antaa olla pari tuntia sammuksissa. Jos akkua ei käytä irti niin se ei ala ollenkaan lataamaan, siitä päättelin tuon "resetin". Jos käyttää akun irti ja rupee lataamaan ja koittaa käynnistää vaikka 15min sisään niin taas ollaan alkutilanteessa, nokialainen lähtee käynnistymään, mutta syö akun niin rutikuivaksi että tilanne on ehkä pahempi ku alotustilanteessa..

Kaiken tän kruunaa se, että esim. N97 kuluttaa enemmän virtaa "idlellä" (alotusnäyttö online, säätiedotus, hesari, sähköposti online) kuin mitä normaali nokialainen autolaturi kerkee lataamaan. Se tuli huomattua kun pikkujouluihin ajelin N97 GeePeeÄssänä, akku loppu puolessa välissä matkaa vaikka oli laturin päässä.. Ja tästä taas päästään siihen, että kun Nokian N97:n mukana tuli ainakin ennen se adapteripalikka, niin sillä ei tee mitään, sehän mahdollisti sen, että voi latailla tota uutta eu-standardin minimicrousb-mitälie liitintä nokian vanhalla pikku ja isopäisellä laturilla, harmi vain että ne vanhat laturit ei anna tarpeeksi virtaa ulos että niistä olis jotain hyötyä. (Joutuu sammuttaa kännykän ja silti se lataa lähemmäs 5 tuntia että on akku täynnä vs. teholaturi, puhelin käynnissä ja 30min).

En mie mitään faktaa noista tiedä, kaikki on ihan vaan omassa pienessä kupolissa pääteltyä, mutua niinsanotusti..
Ja sori "kevyt" OT..taas..

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #11 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:44:32 »
Noista li-xx akuista ja niiden vaaroista puhutaan ja varoitellaan paljon (minkä merkkisellä laturilla saa/uskaltaa ladata ja millä ei jne), mutta oikeasti niitä ei kai räjähtele sen useammin kuin autonkaan akkuja eli tuskin koskaan. Youtuben videoissa akku saadaan räjähtämään ihan törkeästi ja tarkoituksella väärinkäyttämällä. Mitenkään ylivarovainen on turha olla ja pelko persiissä ladata niitä hiekkaämpärissä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

JCA

  • Vieras
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #12 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:58:35 »

Nooh, jokanen omalla tavallaan, mut älä tuo akkujas sitten ainakaan mun lähettyville..
Ei se LiPo -kysele sillon kun se lähtee, ja noita on aivan turha vähätellä.

Tässä yks mielenkiintonen tuore tapaus:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=7084.msg71584#msg71584

Lenteli lentsikalla, yhteys katkes, kone tonttiin --> Akku ilmeisesti oikariin ja koko lentokoneen keula katosi.. Kemistillä oli jossain ihan kuva siitä puolikkaasta lentsikasta "räjähdyksen" jälkeen, en vaan nyt äkkiseltään löytänyt.

Kylhän noita uutisia näkyy googlella löytyvän, esim lithium polymer batter kills tmv.



"A 33-year-old excavator driver was found dead on Wednesday in Cheongwon, North Chungcheong Province, after a suspected cell phone battery explosion, police said.

The man, identified only with his surname Seo, was found lying dead beside his excavator in a stone quarry in Cheongwon at 8:40 a.m. by his colleagues. His cell phone was found in his shirt pocket with its battery severely melted and his chest burned and fractured, the police said.

It is the first case of a suspected mobile phone battery explosion killing a person in Korea, though there have been several reports of such deaths in other countries."

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #13 : 29 Maaliskuu, 2010, 21:36:38 »
Kyllähän sen tietää että nämä ovat vaarallisia, mutta kuitenkin NIIN harva akku "räjähtää"... varsinkaan oikein käytettynä verrattuna siihen paljoko näitä on käytösssä ympärillä. Näissä RC hommissa akut läjähtävät tontin asiosta ja väärin ladattuina/purettuina suurimmaksi osaksi. Tuo puhelin näyttää kyllä siltä ettei se "räjähtänyt" ole vaan palanut voimakkaasti. Aina on tietenkin valmistusviat(joka laitteessa).
Mutta vastaavia vaaroja löytää joka asiasta kun hakee, eli minäkin olen sitä mieltä ettei näitä tarvitse pelätä ja punkkeria niiden latausta varten rakentaa... asianmukaisesti oikeilla virroilla palamattomalla alustalla lipopussissa niin ei varmaan tule ongelmia 98% käyttäjistä.
En tietenkään sano että huolettomasti voisi käsitellä mutta turhaa niitä kakat housussa laturiin laittaa ja silmäteränä tunnin tuijottaa ja lämpötiloja tarkistellen  ;D
Nämä omia mutumietintöjäni.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #14 : 29 Maaliskuu, 2010, 21:43:49 »
Tuo puhelin näyttää kyllä siltä ettei se "räjähtänyt" ole vaan palanut voimakkaasti. Aina on tietenkin valmistusviat(joka laitteessa).
Näinhän se on, mutta pitääkö sen aina räjähtää että sitä osataan varoa?
"its battery severely melted and his chest burned and fractured, the police said."

Mitenkään ylivarovainen on turha olla ja pelko persiissä ladata niitä hiekkaämpärissä.
... varsinkaan oikein käytettynä verrattuna siihen paljoko näitä on käytösssä ympärillä. Näissä RC hommissa akut läjähtävät tontin asiosta ja väärin ladattuina/purettuina suurimmaksi osaksi.

Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #15 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:15:51 »
Noista li-xx akuista ja niiden vaaroista puhutaan ja varoitellaan paljon (minkä merkkisellä laturilla saa/uskaltaa ladata ja millä ei jne), mutta oikeasti niitä ei kai räjähtele sen useammin kuin autonkaan akkuja eli tuskin koskaan.
Yleisyyteen nähden varmasti "tuskin koskaan", mutta absoluuttisena lukumääränä melko paljon. Googlaamalla sanoilla kännykkä, akku, tulipalo, räjähdys, tarvikeakku jne. löytää paljon ihan kotimaisiakin juttuja, maailmalta tietysti enemmän. Tilastoa en tosin löytänyt, sellaista tuskin onkaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=200724287
http://www.kaleva.fi/plus/juttu703726_page0.htm
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1459925
http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2009/02/02/kannykka_rajahti_ja_tappoi_miehen
http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokian-kannykka-rajahti-tampereella
http://www.tietokone.fi/uutiset/2003/nokian_kannykka_rajahti_lahdessa
jne. jne.

Taannoin jossain mediassa oli juttua tarvikeakuista. Läpivalaisu näytti selvästi, että aidosta akusta löytyi ylipaineventtiili ja lämpösuoja, tarvikeakusta pelkkä kenno. Eli käytännössä jos tarvikeakku vetää itsensä ns. jojoon, se turpoaa, repeää ja syttyy palamaan. Aito akku yrittää katkaista virtapiirin ja höyrystyessäänkin vain päästää liiat paineet ulos. Lipot ja li-ionithan syttyvät (karkeasti otettuna) palamaan vasta sitten, kun sisus pääsee kosketuksiin ilman hapen kanssa.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #16 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:20:07 »
niitä RC vehkeiden pullistuneiden akkujen kuvia...  ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #17 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:33:38 »
Omakohtainen kokemus, joskaan tässä akku ei onneksi palanut eikä räjähtänyt; Nokia 6630:n BL-5C -akku kuumeni ladatessa niin kuumaksi ettei siinä voinut pitää sormea edes sekuntia. Litiumakkujen vaaroihin perehtyneenä nakkasin mokoman välittömästi keraamiseen mukiin jonka vein paikkaan jossa akku saa rauhassa pamahtaa jos haluaa - näin ei kuitenkaan käynyt vaan akku jäähtyi lopulta. Ulkonäkö oli tämän jälkeen normaali, ei pullistumista, mutta en tuota enää uskaltanut käyttää vaan ostin suosiolla uuden. Vertailun vuoksi uusi akku hädintuskin lämpiää huoneenlämmöstä ladatessa.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #18 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:37:37 »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

JCA

  • Vieras
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #19 : 29 Maaliskuu, 2010, 22:46:06 »
Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla
Tuossakin tapauksessa taisi olla käyttäjässä vika, lipoa ladattu ni-xx laturilla tms.
Näin se oli, muistaakseni jossain puhuivat että nimhi-laturilla oli ladattu. Mutta edelleen, oli se vika käyttäjässä tai ei, lipo on vaarallinen ja tässäkin tapauksessa se nähtiin. Vaarallinen väärissä käsissä olis ehkä osuvampi, vaikka on ne vaarallisia "osaavillakin" henkilöillä.

Mutta alkuperäseen parit kuvat kahdesta aivan saman verran käytetystä Alignin 3S -pakasta. Isompi latautui kerran epähuomiossa 4.25V kennojännitteisiin.. Eli 0.05V enemmän kuin mitä noihin yleensä tulee tungettua (Alignin laturi ei lopettanutkaan latausta):

-syklit: Ei voi tietää
-500 rexissä pareittain
-latausvirrat 1C tai alle
-ei torppeja, lennon jälkeen lämmittää kättä, mutta ei polta
-Purettu yleensä noin 3.7volttiin/kenno, eli ei todellakaan paljoa. Poikkeuksena kun ostin uuden lähettimen, sillon en ollut vielä säätänyt timeria ja ajatuksissa tuli lennettyä punarajalle asti (3.5V +-0.05V)
-antaa virtaa normaalisti ja toimii kuten uudetkin
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2010, 22:55:09 kirjoittanut Johny »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Modetorppari
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #20 : 29 Maaliskuu, 2010, 23:30:25 »
Akkujen hävittämisestä.

Tämän näköinen akku kaipaa jo kotioloista pois pääsyä



OP kirjoitteli tuosta suolavedessä neutraloinnista, josta myös ulkomaan foorumeillakin on mainittu
Akku ämpäriin ja vettä niin että peittyy kokonaan, sitten joku puol desiä suolaa perään niin pitäs toimia.


-op-

Tuo vanha säije nimellä: Lipon hävitys


Tuota testaan itse seuraavan akun pullistuessa, varmastikin toimiva tapa.

Ulkomaan foorumilta myös bongasin juttua siitä, että neulalla reikä lipon kylkeen kenno kerrallaa ja veteen tyhjenemään. Tätä EI kannata tehdä, voin sanoa ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Vissiin juuri tuo edellä mainittu sisuskalujen reagointi hapen kanssa tuli testattua, aika nopee reaktio.

Tyhjäsin itseltä pari akkua näin ulkona. Eka oli 2S 850 mah joku akku (ei ongelmaa), toinen oli Rhino 3S 2250 mah (ei ongelmaa), kolmas oli Miihkailin 3S ~2200 mah joku akku (1. ja 2. kenno ei ongelmaa, 3. kenno sai reiän kylkeen ja alkoi puskea savua kiihtyvään tahtiin), joka tyhjensi itsensä aika näyttävästi.
Ihmettelin paikkansa pitävyyttä tossa rei-ityshommassa, mutta oli monta kirjoitusta että näin vedetään, joten sillä sitten  ;D

Reikiä en ole sisätiloissa viitsinyt tökki ja ihan hyvä niin, ois muuten huutanut palohälyyttimet viimoisella kerralla. Liekkejä akusta ei irronnut kun sen verran vikkelään sen vesiämpäriin nakkasin, mutta tehokkaasti se pari litraa vettä lämmitti palttiarallaa 40 asteiseksi.


Jaa niin, tollanen käryävä lipo haisee aika pahalle  :-X



nm. kotikemisti
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #21 : 29 Maaliskuu, 2010, 23:58:55 »
Tuota reijästä tuli mieleen, itselläni tuossa mysteryn 3s lipossa kuollut kenno on ratkennut itsekseen siksi varmaan kuollut... sivusta tuo "laipan" alta halennut kenno ja möhniä tullut ulos.

Lainaus
Näin se oli, muistaakseni jossain puhuivat että nimhi-laturilla oli ladattu. Mutta edelleen, oli se vika käyttäjässä tai ei, lipo on vaarallinen ja tässäkin tapauksessa se nähtiin. Vaarallinen väärissä käsissä olis ehkä osuvampi, vaikka on ne vaarallisia "osaavillakin" henkilöillä.
Luultavasti jokaisella on jo korvien välissä että ne on vaarallisia, mutta ei niitä silti tarvitse edellenkään pelätä.
Tätäkään tapausta ei olisi ollut jos olisi viitsitty lukea että miten kyseinen akkutyyppi ladataan.

Jopa kiinan lipoissani on ollut tuosta hävittämiestä että esim hehkulampulla jännite alas ja sitten johonki suolavesivatiin kuolemaan kokonaan... sitten kierrätykseen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Jäsen 2019
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #22 : 30 Maaliskuu, 2010, 07:14:47 »
how about putting tape over the terminals and dumping it into a used battery container for conventional recycling?
or, why expose myself to chemicals if I don't have to:
Lithium Hexafluorophosphate
"It is very destructive to mucous membranes. Harmful if swallowed, inhaled, or absorbed through skin."
No thanks.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #23 : 30 Maaliskuu, 2010, 07:25:19 »
taidan ostaa latauspussin ku periaatteessa puukaapissa latailen ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Akuthan pullistuu
« Vastaus #24 : 30 Maaliskuu, 2010, 08:01:04 »
Värkkäsin tämmösen kotikutoisen purkulaitteen

Lasikupin sisällä on kaksi 25W 12v halogeenia sarjassa, kaippa tuo on sama kuin 5 ohmin tehovastus. 6s akku ainakin purkautuu siististi lämmöksi ja vähän valoksikin.

Paljon siistimpi tapa kuin suolavesiämpärissä lutraaminen. Siihen veteen liukenee siitä akusta kuitenkin jotain niin heviä, että en ole varma mitä sille vedelle sitten pitäisi tehdä jos pelaa by-the-book. Ei ainakaan kalakeittoa.

Suolaveden ideanakin taitaa olla  vain akun tyhjentäminen jottei patterinkierrätyksessä kaupan takahuoneessa aiheudu turhaan ohjelmaa oikosulkujen kanssa.

Lopullinen määränpää taitaa olla http://www.akkuser.fi/

Lainaus
taidan ostaa latauspussin
Kannatetaan.