Kirjoittaja Aihe: Alumiinin juottaminen  (Luettu 20178 kertaa)

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Alumiinin juottaminen
« : 20 Helmikuu, 2010, 10:05:33 »
Jossain säikeessä oli sivuttu ongelmatilanteeseen, kun yritetään juottaa tinalla alumiinia, esim. joidenkin lipo-akkujen navoissa. Juottaminen onnistuu, kun ensin peitetään esim. moottoriöljyllä Al-navan pinta, raavitaan oksidikerros pois öljyn sisällä, jolloin uusi hapettuminen estyy. Sitten öljyinen napa tinataan aivan normaalisti tavallisella juotostinalla. Tinattuun napaan onkin sitten helppo juottaa johdot kiinni.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja tilattavissa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #1 : 20 Helmikuu, 2010, 12:22:04 »
Saman tekee flux, on tarkoitettu juuri vastaavaan tilanteeseen, monissa tinoissa voi olla fluxi ydin. mutta erillinen fluxi on toimivampaa.
En siis suoraa alumiiniin ota kantaa, mutta tuohon oksidoitumiseen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #2 : 20 Helmikuu, 2010, 20:06:16 »
Tota tullut kokeiltuu, ja toimii kyl ihan hyvin... :)
http://www.roadmachine.fi/technoweld.html
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #3 : 20 Helmikuu, 2010, 21:04:50 »
Sen verran vinkkiä, että sulattaminen ei onnistu isommallakaan kolvilla, vaan vaatii kunnolla lämpöä...
JR11X. Hirobo: Chinook, Lama, 2kpl Shuttle, Freya. Vario: Bell 47. Trex: 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. Goblin 500. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

JCA

  • Vieras
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #4 : 20 Helmikuu, 2010, 21:21:08 »
Fluxi on muuten asiallista tavaraa, edellisessä työpaikassa tuli käytettyä sitä aikas paljon. Sillä sit menee pää kans sekasin, kannattaa huolehtia raikkaasta ilmasta jos juottelee fluxin kanssa. Ei tuu hallusinaatioita tmv, sitä on turha lähtee hakee, pää vaan tulee niin helkutin kipiäksi. Mutta helpottaa juottamista ihan älyttömästi just tuommosissa tilanteissa..

http://en.wikipedia.org/wiki/Flux_%28metallurgy%29

- Pari tuntia yhtäsoittoa fluxi-höyryissä juottanut  ::)
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2010, 21:24:59 kirjoittanut Johny »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #5 : 20 Helmikuu, 2010, 22:04:15 »
Jep, tosin uudet fluxit on jo vähän käyttäjä ystävällisempiä... vanhemmat geeli mallit melko ikäviä.
Itse kun töissä olin reilut puolivuotta ennen inttiä niin 8h päivässä kolvailua, paljon fluxin käyttöä... onneksi oli työpaikalla hyvät imurit ja muut välineet...ei päässyt pääkivut yms ilmestymään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #6 : 20 Helmikuu, 2010, 22:05:27 »
Nopealla wikin vilkaisulla näyttäisi siltä, että nuo fluxin höyryt aiheuttaisivat sinkkikuumeen? Ei ole mikään kovin mukava olotila, eli tuuletus kannattaa pitää kunnossa.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #7 : 20 Helmikuu, 2010, 22:24:18 »
Oma ensimmäinen kokemus sinkkikuumeesta: Max kuume mulla oli 39,8. Koitin piruuttani lukemia koko ajan kuumemittari kainalossa. Vuosi taisi silloin olla jotain -89.., silloin kumminkin olin rakentamassa elysee-areenalle piipuhyllylle katsomoon turvakaiteita.. :)
Jotkut urbaanilegendat kertoo, että maito tai olut auttaisi kyseiseen juttuun ennen kuumeen alkua, mutta itse en asiaan usko. Maidon tehokkuutta on tullut koitettua huonoin kokemuksin...
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2010, 22:26:02 kirjoittanut dutchmen »
JR11X. Hirobo: Chinook, Lama, 2kpl Shuttle, Freya. Vario: Bell 47. Trex: 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. Goblin 500. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #8 : 20 Helmikuu, 2010, 23:01:11 »
Opiskeluaikoinani kun menin kuumasinkityslaitokselle kesätöihin, kuvittelin aluksi, että ukot vedättää kesäjannuja tuon kuumeen kanssa. Mutta todeksihan se osoittautui loppujen lopuksi sinkittyjä kierteitä avattaessa... Muistaakseni maidosta tai muusta poppakonstista ei ollut puhetta.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #9 : 20 Helmikuu, 2010, 23:01:58 »
Sinkityn auton alustan hitsaaminen sinkityllä pellillä pienessä autotallissa pakkasella ovet kiinni on oma kokemus moisesta... ja ei ollut ihan hyvät fiilikset... Sittemmin aina tuuletetussa tilassa...
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #10 : 20 Helmikuu, 2010, 23:15:49 »
En ole itse havainnu ongelmia sähkösinkityn pellin käyttämisestä auton reeraukseen, itse en käytä kuumasinkittyä plootua autossa, koska juuri kuumasinkki tuottaa suuria ongelmia hitsauksessa, ellei sitä hio pois... mutta juuri hiominen poistaa itse perusainetta, eli toisinsanoen taas ohentaa valittua hitsattavaa perusainetta, eli  lisäeinetta valittaessa tarvitsee tuokin ottaa huomioon.
Tietty jos vain riittää itselle, että euton paikka on vain pyhällä hengellä kiinni + vähän sikaa joukkoon, niin sehän on jokaisen henkilökohtainen valinta. Ei kumminkaan kelpaa vaikka museo-auton katsastukseen..
Taisi vähän mennä OT..
JR11X. Hirobo: Chinook, Lama, 2kpl Shuttle, Freya. Vario: Bell 47. Trex: 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. Goblin 500. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #11 : 20 Helmikuu, 2010, 23:59:14 »
[offarii]Juu, kyseessä on toi mun avatar kuvassakin oleva maitotölkinkokoinen neliveto kippo, jolla mökkisiirtymät hoidetaan... ;D Seisoo talvet varmaan kattoaan myöden lumessa, ja kesällä saa mutavelliä tarpeeksi alustaansa, joten tuota kantavaa alustaa on hieman vahvistettu... Kantoi savusaunankin hirret semmoiseen paikkaa, et ei pysty käsittään... :)
Vaikka joku 89 mallinen, niin mittarissa aidosti 67 tkm... Loisto mökkipeli, jonka ostin uuden akun hinnalla... ;D[\offarii]
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #12 : 21 Helmikuu, 2010, 09:57:56 »
Alumiiniko hapettuu kovin helposti? Ja lipoissako on joissain Al navat?
Se varmaankin vaatii myös tehokkaan kolvin, itse kun on nyt tigillä opetellut alumiinin hitsausta niin vaatii hirviästi virtaa ja tehokkaat suojalasit. :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Haikara

  • Jäsen 2020
  • *****
  • East Side #147, RAKU SIL
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #13 : 24 Maaliskuu, 2010, 15:45:21 »
Alumiinin juottaminen ei onnistu jos juotostinassa on mukana lyijyä koska lyijy ja alumiini hylkivät
toisiaan todella vahvasti. Hopeatinalla ja suurella määrällä fluxia homma onnistuu.
 
Phoenix | DX8
Logo 500 | Gaui NX4 | ElyQ 50 Vision | OXY2 | Schluter Bell 222 (Heli Boy Vm. 1978)
RIP:  Eflite CX3 police | Firefox 200 | Pixy Zap | HK 450 5-blades | Trex 450 Sport | Gaui 200 | Hirobo Shuttle | MCPX BL | Trex250 | Kalt Baron | Gaui 200

JCA

  • Vieras
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #14 : 24 Maaliskuu, 2010, 17:32:25 »

Vieläks lyijyllistä tinaa sai käyttää? Yksityishenkilö vissiin saa, mutta käsittääkseni ainakaan yritykset ei saa käyttää sitä?
Tai näin ainakin erotiikka-amiksessa puhuivat..

Paikalla Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #15 : 24 Maaliskuu, 2010, 17:48:10 »
eikös se ole tämä PRKLeen RoHS direktiivi joka sitä määrittää >:(
lyijytön tina on mekaanisesti paljon huonompaa tavaraa kun lyijyllinen!
sen takia mulla onkin (elektroniikkaa harrastan) sitä lyijyllistä 40 puolen
kilon rullaa laatikossa ettei heti lopu ;D

ei tää joka paikkaa silti koske esim lentokoneosissa käytetään edelleen
lyijyllistä sen ominaisuuksien puolesta...

muutenkaan ei olis hyvä mennä laittamaan lyijytöntä sellaseen paikkaan
mikä on aikasemmin ollu lyijyllisellä...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

JCA

  • Vieras
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #16 : 24 Maaliskuu, 2010, 17:49:39 »

Joo, justii tää RoHS.. Sellasta kuramössöä se lyijytön, ei sillä mitään saa kunnolla tinattua :(

Paikalla Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #17 : 24 Maaliskuu, 2010, 17:51:39 »
ainakin se vaatii enemmän lämpöä juottuakseen...

ja se mekaaninen kestävyys on helppo koittaa ottamalla pätkä sekä lyijyllistä
että lyijytöntä ja vääntämällä niitä edestakasin samasta kohtaa (terävästi)...

lyijytön ei montaa vääntöä kestä kunnes murtuu toisin kuin lyijyllinen :(
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Haikara

  • Jäsen 2020
  • *****
  • East Side #147, RAKU SIL
Vs: Alumiinin juottaminen
« Vastaus #18 : 24 Maaliskuu, 2010, 17:58:17 »
Myös täältä löytyy 5kg vanhaa kunnon lyijyllistä tinaa.

Sitä kuluu kun tulee rakenneltua kaikenlaista elektroniikkaa.

Phoenix | DX8
Logo 500 | Gaui NX4 | ElyQ 50 Vision | OXY2 | Schluter Bell 222 (Heli Boy Vm. 1978)
RIP:  Eflite CX3 police | Firefox 200 | Pixy Zap | HK 450 5-blades | Trex 450 Sport | Gaui 200 | Hirobo Shuttle | MCPX BL | Trex250 | Kalt Baron | Gaui 200

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
39 Vastauksia
15626 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2010, 15:50:46
kirjoittanut akkuh
10 Vastauksia
8681 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2010, 20:07:10
kirjoittanut puisto_kemisti
28 Vastauksia
16481 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2013, 20:19:49
kirjoittanut proffa84
27 Vastauksia
4269 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2020, 13:14:01
kirjoittanut jkkmobile
13 Vastauksia
3641 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2015, 12:41:47
kirjoittanut robofly