Kirjoittaja Aihe: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia  (Luettu 7431 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« : 09 Helmikuu, 2010, 22:57:44 »
Joku on tehnyt 500 mallinkin FBL ilman mitään stabilointia... en tiedä onko joku kokeillut jo pienemmällä mutta itse tein sen 450 (eka? ;D).
Linkit menee suoraan swashilta lavanpitimille ja washoutbase on litralla vihreää lukitetta kiinni pinneissä... todella lujasti tarttui. Normisti mixinarmit tulee baselle.
Nupissa on hiilikuitulavat, muuten setuppi on kuten flybarin kanssa... expot nostettu 50% toistaiseksi ja on vielä melko kiikkerä... vois kokeilla tappiin nostaa  ;D
MJPilot, mitä tuo delta homma käytännössä meinaa ja miten sitä mahdollisesti saa (dx7) säädettyä?

Todellakaan en kaipaa stabbaria, hauska lentää eikä mahdoton... mutta ei kyllä ihan aloittelijoille ole :)
Saahan tällä katu-uskottavamman näköisen ja äänetki muuttuu "hienommiksi" ^^

Pari kuvaakin ja testivideota, linkit pitäisi jostain löytää yhtenäiset... mistä saisi riittävän pitkät?
(jos jollain olisi muovisia osia tuohon washoutbasen alumiinisten käsien tilalle niin yv:llä yhteys^^)

http://www.youtube.com/watch?v=TlCZIoEK_rs

http://www.youtube.com/watch?v=4Av8ymj6H3c
« Viimeksi muokattu: 09 Helmikuu, 2010, 22:59:21 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #1 : 10 Helmikuu, 2010, 01:09:44 »
Herää vain kysymys lavanpitimistä, eli paljonko pidemmät noi pulikat, johon linkit tulee kiinni ois jossain aidoissa FBL-lavanpitimissä (Juza:lla taitaa olla 600:en osalta molemmanlaiset lavanpitimet käsissä)? 250:n modaukset ainakin lähtivät ensimmäiseksi tuosta. Eikös sekin vähentäisi lapakulma-aluetta, vakavoittaisi menoa ja vähentäisi osaltaa servojen rasitusta (ja linkit vielä sisemmäksi servoarmeilla?).
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2010, 01:15:17 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #2 : 10 Helmikuu, 2010, 01:47:22 »
Ne tosiaan voisi olla vähän pidemmät, tosin vain siksi että sais linkit suorempaan swashille eikä olisi niin lähellä mixinarm hässäkkää
Lapakulma aluetta voi vähentää radiosta jos haluaa eikai tuo pallon "pidennys" lapakulma aluetta muuta mitenkään?.. jos servojen linkejä siirtää keskemmäs niin taas menee linkistö vinoon.
En näe miten se vähentäisi servojen rasitusta että linkki olisi pidemmällä lavanpitimessä... siis jos esim laittaili pallolinkin läpi pidemmän ruuvin ja paksua prikkaa tms väliin että linkki tulee pidemmälle.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #3 : 10 Helmikuu, 2010, 08:31:31 »
Ainakin Mikadon muunnossarjassa lavanpitimien varret (sarjassa tulevilla pidennyksillä) ovat aika tuntuvasti pidemmät, kuin normaalisti. Pallolinkki siirtyy hatusta heittäen ehkä 100% etäämmälle pääakselista. Myös varsinaisen pallolinkin (eli sen ruuvin, jonka päässä on pallo) pituus on suurempi, eli linkki lähtee lavanpitimeltä suoremmin kohti swashplatea. Kun puolestaan lavanpitimien linkkiruuveja/palloja pidentää sopivasti, asettuvat swashilta tulevat linkit pääakselin suuntaisesti.

Ensimmäinen juttu jonka tekisin olisi liikealueiden mekaaninen rajoittaminen. Tämä onnistuu joko Mikkan ehdottamalla tavalla (lavanpitimien varsia pidentämällä FBL-muunnossarjan tavoin) tai alkuperäisen nupin linkistöä käyttämällä. Jos linkit vie swashilta lavanpitimiin kuten edellä kerroin, on lapojen liikealue suht' järkevä ilman dualratejakin. Menon rauhoittamisen lisäksi lavanpitimien varsien pidentäminen tai ylimääräisen linkistön käyttäminen auttaa servoja todella paljon, kun niihin ei kohdistu aivan yhtä suuri kuorma, kuin nyky-setupillasi.

EDIT: Timo puki ajatuksensa niin hyvin sanoiksi, että pieni korjaus/tarkennus edelliseen: Siis nimenomaan pallolinkkiä tulisi siirtää kauemmas LEPATUSAKSELIN linjasta, jotta nuppi toimisi rauhallisemmin. Tokihan se siirtyy myös kauemmas pääakselista, jos nuppia katsoo lavanpitimestä päin pitkin lepatusakselin linjaa... :) Mutta pieni ajatusvirhe minulla tuossa.
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2010, 10:39:12 kirjoittanut Trnquill »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #4 : 10 Helmikuu, 2010, 08:46:18 »
...Ensimmäinen juttu jonka tekisin olisi liikealueiden mekaaninen rajoittaminen...
Bingo. That's the single secret to a decently flying FBL 450, stabilized or unstabilized. You can use radio programming to fine-tune the pitch range, but not if the number is completely "out of the ballpark". This is especially critical for a 450, because the servos tend to be quite underpowered.
BTW here's mine:
http://www.youtube.com/watch?v=GpL9jU8duxA

Muikku

  • Vieras
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #5 : 10 Helmikuu, 2010, 09:32:49 »
The sound really changes with the fbl off.. And it sounds nice  :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #6 : 10 Helmikuu, 2010, 09:39:28 »
Huomenta,

Se lavanpitimen pallon siirtäminen lähemmäksi pääakselia, vähentää delta-miksauksen määrää joka on suorassa suhteessa siihen, miten nuppi toimii tuulessa. Liiallinen delta miksaus on pahaksi, toisaalta hyvä sitä on vähän yleensä olla. Jotkut ei käytä sitä lainkaan. Tuo ei linkin etäisyys pääakseliin ei siis juurikaan vaikuta kaliistuslevyltä tulevaan ohjaustehoon. Sen sijaan lavanpitimen linkin etäisyys lepatusakselin keskilinjalta vaikuttaa, mitä lähempänä lepatusakselia linkki on, sen enempi kallistuslevy ohjaa, samoin tuo etäisyys vaikuttaa myös siihen miten paljon delta-miksaus ohjaa lapaa. Delta miksaus on tärkeässä yhteydessä lepatuskumeihinkin joten niiden kovuus pitää huomioida eri deltojen kanssa. Korjaavan deltan kanssa myös nupin kierroksia pitää olla riittävästi jotta homma toimii hyvin ja lepatuskumien pitää olla kovemmat mitä ei korjaavalla deltalla. Trexin oletus setuppi on ei korjaavalla deltalla.

Voi mennä vähän norjaksi tämä tekstini kun yritän parilla lauseella kirjoittaa. Kannattaa lukea asiasta enemmän runryderista vaikka käyttämällä hakusanoja  uncorrectin delta. Yleensä Wayne Mann on siellä kaveri joka about tietää mistä kirjoittaa.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #7 : 10 Helmikuu, 2010, 10:43:52 »
myöhään eilen lueskelin että ymmärsin väärin... tosiaan jos lavanpitimen palloa siirtää kauemmas leparista eli lavanpitimen uloketta pidentää niin liike tosiaan pienenisi. Tosin hankala rueta sorvaamaan nuita pitimiä  ;D
Tuo flippaus nopeus on jotain aivan järkyttävää  ;D
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2010, 10:46:36 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #8 : 10 Helmikuu, 2010, 11:29:51 »
myöhään eilen lueskelin että ymmärsin väärin... tosiaan jos lavanpitimen palloa siirtää kauemmas leparista eli lavanpitimen uloketta pidentää niin liike tosiaan pienenisi. Tosin hankala rueta sorvaamaan nuita pitimiä  ;D

Jep, noiden trexien ja niiden kopioiden nupeista saa lapakulmia aika levottomasti ulos. Yksi syy tosiaan on se, että se lavanpitimen linkki on lähellä lepatusakselia jolloin kallistuslevyllä pystyy ohjaamaan lavanpitimiä paljon. Tämä lienee 3D:ssä todella toivottuakin. Tämä ominaisuus alkaa sitten käydä itseään vastaan FBL tapauksissa ja niissä tapauksissa jossa 3D lentoon suunnitellulla nupilla haluttaisiin vain lentää normaalia hieman nyky 3D:tä rauhallisempaa sporttilentoa. Tällöin nuppi on epätarkempi lentää mitä se voisi olla, samoin lepatuksen ja delta miksauksen aiheuttama toiminta ei enää välttämättä ole ihan toivottua mikäli 3D pyöritys muuttu joksikin muuksi. Vaikeaksi asian tekeekin sitten se, että mikäli nuppia haluaisi muuttaa vastaamaan enempi omia lentotottumiksiaan, niin ei noissa nupeissa ole yleensä mitään säätömahdollisuuksia. No harva niitä Suomessa varmaan paljoa säätelisi, mutta näemmä tehtiin sitä vakionupista FBL versiokin yhdessä illassa joten kyllä sitä joku voisi kokeilla muuttaa deltan määrää tai stabilointisuhdetta tms. mikäli se helposti onnistuisi.

BTW. Täällä on missiona selvittää miten tuon trex 500:n saisi toimimaan paremmin tuollaisessa sporttilennossa hieman 3D ominaisuuksien kustannuksella tarvittaessa. Laitoin kuvan mukaan yhdestä kokeilusta joka on vielä hieman kesken. Eli kuvassa trexin nupin delta miksaus on muutettu korjaavaksi kun se vakiona on ei korjaava. Eli flybar on käännetty ylösalaisin sekä lavanpitimet käännetty ympäri. Nyt lavanpitimen linkki on lavan etureunan puolella kun se vakion on lavan jättöreunan puolella. Tuo siis kääntää deltamiksauksen toimimaan toisin päin. Vielä pitäisi kokeilla vähän erilaisia lepatuskumeja ja isompaa vaakaevää, painavampia stabilointilapoja jne...

Eiköhän tämän mission tuloksista tulla raportoimaan enempi alkukesästä kun riittävästi on pystytty testaamaan eri asioita.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #9 : 10 Helmikuu, 2010, 11:52:13 »
En koko ketjua ehtinyt vielä lukea, mutta Align 600 muunnossarjassa tuli lavanpitimet jossa pitempi ja paksumpi varsi, swassiin lyhemmät pallot jotta linkit saadaan lähemmäs, ja lyhyemmät servoarmit. Nämä kaikki siis pienentävät liikkeitä aika paljon.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #10 : 10 Helmikuu, 2010, 12:05:50 »
Lisäsin nuppiin vipuvarriksi ne alkup armit, rauhottui paljon... 45% expoa niin leijuttelu oli oikein helppoa jo :D
Jos lapakehä saa tuulta niin se on äkkiä kallistamassa kopteria melko rajustikkin, varsinkin jos tekee climpoutin ja laskee vähän nopeammin niin helpostii voi tulla hups kun kopteri kallistuu kuin pallonpäällä.

Tuo delta homma on uusi käsite, voiko joku pikaisesti suomentaa sen tähän että mitä se tekee... onko tuokin ihan perus miksaus?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #11 : 10 Helmikuu, 2010, 12:10:01 »
Sami, sitte ku HK:lle tulee tuon proon varaosia nii laita tälle fbl koneelle Proon swashplate. sillä saa tarkemman, ei siis herkemmän vaan tarkemman ohjauksen. Siinä on se servoilta tulevien linkkien kehä suurempi kun tuossa "V2" swashissa. Ja näin ollen tarvii servolta vähemmän voimaa, muta toisaalta enemmän liikerataa vastaavan kallistuksen aikaan saamiseksi... Lähtisin melkein väittämään että vaikuttaa enemmän ku tuo lavanpidinten linkkien jatkaminen.
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #12 : 10 Helmikuu, 2010, 12:10:45 »
myöhään eilen lueskelin että ymmärsin väärin... tosiaan jos lavanpitimen palloa siirtää kauemmas leparista eli lavanpitimen uloketta pidentää niin liike tosiaan pienenisi. Tosin hankala rueta sorvaamaan nuita pitimiä  ;D
Tuo flippaus nopeus on jotain aivan järkyttävää  ;D
Tässä wikin kuvassa näkyy miten tuota suhdetta swashin ja lavanpitimien välillä saa pienemmäksi. Swahsilta tulee tulee linkki tuon ylemmän armin pidempään päähän, lyhyemmästä päästä lähtee linkki lavanpitimeen. Noilla vakioarmeilla suhde on noin 1:2, eli lavanpitimet liikkuvat puolet vähemmän, kuin suoraan swashilta linkitettäessä. Suhdetta voi pienentää vielä entisestään siirtämällä lavanpitimelle menevän linkin palloa kyseisen armin lyhyessä päässä lähemmäs akselointia.

Kuvasta eroten siirsin jossain vaiheessa myös pallot servojen pyörillä lähimpään reikään. Tämä on helppo tapa rajoittaa liikehdintää joutumatta turvautumaan resoluutiota syvään dualrateen.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #13 : 10 Helmikuu, 2010, 12:14:01 »
Lisäsin nuppiin vipuvarriksi ne alkup armit, rauhottui paljon... 45% expoa niin leijuttelu oli oikein helppoa jo :D
Jos lapakehä saa tuulta niin se on äkkiä kallistamassa kopteria melko rajustikkin, varsinkin jos tekee climpoutin ja laskee vähän nopeammin niin helpostii voi tulla hups kun kopteri kallistuu kuin pallonpäällä.

Tuo delta homma on uusi käsite, voiko joku pikaisesti suomentaa sen tähän että mitä se tekee... onko tuokin ihan perus miksaus?


Delta on mekaaninen miksaus kopterin nupissa ja niiin perus ku vain miksaus olla voi. Tämän lajin asiantuntijat ovat sitten kopteripiireissä meleko harvassa. Enemmänkin tämä asiantuntemus on keskittynyt tuonne tarkemman ja rauhallisemman lentotyylin puolelle F3C!


Ku katot sitä nuppia väännät lepatuskaselia tosesta päästä ylospäin, olettaen että lavanpitimen linkki ei liiku mihinkään. jättöreunan puolelta ohjattava pidike lisää lapakulmaa nouselalla puolella ja vähentää laskevalla puolella. Tämä aiheuttaa lepatuksen suuntaisen liikkeen kopterissa, kun taas johtoreunan puoleinen ohjaus kallistaa konetta lepatusta vastaan, tässä täpäuksessa rauhoittas juuri nuita tuulenpuuskita tulevaa liikehdintää, kun nykyisellään se vahvistaa sitä. Ja samaten nyt kun teet liikken cyclikillä niin tuo lepatus jättöreunaohjaus juttu vahvistaa sitä ohjausta, kun taas johtoreunan puolinen ohjaus hivenen vaimentais sitä.

Tässä siis kyse joiltain osin, tai siis kokonaan Delta miksauksesta. Delta menee nollaksi sillon ku lavan pitimen linkki pääakselin kohdalla. Lavanpitimien jättöreuna/johtoreuna ohjaus kääntää Deltan suunnan ja se lavanpitimen linkin sijainti säätää deltan määrän noi niinku pääpiirteittäin...
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2010, 12:31:36 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 450 FBL, ilman sähköstä stabilointia
« Vastaus #14 : 14 Helmikuu, 2010, 00:49:30 »
http://www.youtube.com/watch?v=xiLZPIzMHzA

Tänään kävin koittaan vähä enemmän...
Todella hauska lennettävä, perä tosin flippauksessa kiertää... en osannut ajatella onko oma tikun liikutus vai jonkin muu  ::)
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2010, 01:26:22 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4482 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 22:13:52
kirjoittanut Jyri
2 Vastauksia
2445 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2008, 22:31:42
kirjoittanut unskale
5 Vastauksia
3946 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 10:02:20
kirjoittanut Sammy
74 Vastauksia
25422 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2010, 00:25:55
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
3156 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2010, 09:54:28
kirjoittanut B12