Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista  (Luettu 28843 kertaa)

Poissa jannu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #25 : 09 Helmikuu, 2010, 11:45:03 »
kun käyttää valmista fbl nuppia yleensä se jää alemmaksi ilman uuden reijän poraamista.synergyssä jää noin 10mm alemmaksi kun käyttää rjx fbl nuppia.
jr e6-550
jr forza 700
jr xg8

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #26 : 09 Helmikuu, 2010, 13:16:54 »
Noniin nyt on koe "lennetty" tuokin kapistus, todella "mukava" lentää... tuo ei saa enää koskaa flybaria takaisin, eihän tuolla mitään 3D:tä vielä tehdä kun osata niin lentääkkään. Todella liukas eikä kannata yrittääkkään jos vähäkään epäilyttää osaako leijuttaa... Siis ei ihan normi leijutusta eikä mitään FAI neppailua  ;D
Varmaan flippaisi sekunnissa jos yrittäisi, ja todellakin tuuli ottaa melko rajusti tuohon jo melko pieni puuska.
Lisään videon koe leijuttelusta kun se juutubeen uppautuu, alussa ravistelen vähän konetta ja kokeilen miten se käyttäytyy... ettei tule vääriä käsityksiä  ;D
Jos tällä oppii lentämään niin joku hanibii cp2 tms tuntuu lastenleikiltä  :D
Kopterin ääni muuttui paljon miellyttävämmäksi, lavatki näkyy hienosti videossa  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #27 : 09 Helmikuu, 2010, 13:42:35 »
Siistiä  :)

On se hyvä kun porukalla on mielenkiintoa kokeilla näitä juttuja. Kokemus ei ole koskaan pahitteeksi.

Videota odotellessa...

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #28 : 09 Helmikuu, 2010, 13:53:10 »
Lainaus
Todella liukas eikä kannata yrittääkkään jos vähäkään epäilyttää osaako leijuttaa
Hienoa että sait toimimaan...

Kannattaa vilaista swashin liikealueet radiosta (josset jo niin tehnyt), jos toi oli ihan perinteinen 450 reksinuppi niin nyt sulla on aikapaljon enemmän kulmaa joka suuntaan. Sekin voi tehdä vähän levottomammaksi.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #29 : 09 Helmikuu, 2010, 14:23:51 »
Jep, huomasinki... kulmia saa varmaan yli 20 kumpaankin suuntaan täysillä cyclin liikkeillä..
Laitoin kaikki maksimiin ja expot 55%, +15 astetta climp outtien jälkee on melko rauhatonta menoa enenku saa tasottuun :D
Sama ku koittas lyhyttä keppiä tasapainotella sormen päässä, tontattua en vielä saanu...
Videolla se heiluta mikä näkyy niin sitä ilmenee tahattomastikkin ku kävin äsken lisää säätelemässä, älyttömän liukas, varsinkin idlellä kun kokeilee -+12 kulmia.. kierroksia en nupissa tiedä mutta paljon siellä on.
Tällä huomaa että paljon on vielä reenattavaa, refleksit kehittyy  ;D ;D

http://www.youtube.com/watch?v=4Av8ymj6H3c

Tässä videokin, kävin pari muutakin pätkää äsken kuvaileen... jos jaksais vähä editoida ja upata.
Tuose uppaus niin voi mennä hetki ennkuin alkaa näkymään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #30 : 09 Helmikuu, 2010, 20:04:55 »
Joku muukin uskaltaa olla "erilainen nuori"  ;)
Lisää luetavaa löytyy nitro säikeestä 600n flybarless ketä attuu vanhat jutut kiinnostamaan...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #31 : 16 Huhtikuu, 2011, 11:10:57 »
Pitäis laittaa monilapanuppi tilaukseen, ulkomaailman foorumeita selaillessa ongelmia löytyy monen valmistajan nupeista, toisessa suurempia ja toisessa pienempiä.

Joku on varmasti löytänyt toimivan monilapanupin kohtuu hinnalla? Hughesiin pitäisi 4-5 lapaa saada askarreltua, vinkkejä ja linkkejä sopivaan nuppiin kaivattaisiin.
Ebay ja nettikaupat on täynnä mitä merkillisempiä valmistajia, jos on toimivaksi todettu nuppi tiedossa niin ajatuksia jakoon.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2011, 11:12:39 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #32 : 29 Maaliskuu, 2024, 20:37:48 »
Tuli tuossa joku aika sitten tekaistua "yhdistelmänuppi", sisältäen osia Gauilta, HK:lta sekä Alignilta. Ihan kelpo FBL-nuppi siitä syntyi, eikä siinä mitään kummallista ollut varsinkaan kun ekan testilennon jälkeen korvasi jo ennen lentoa rikkinäiset osat ehjillä ja sitä kautta välykset mekanismeista poistui käytännössä täysin. Skookumin leikkiessä "kärpäslätkiä", vakauttakin löytyy, ja siitä testipenkistä lähti sitten kehittymään LHS-Hurricane. Tuosta kuvia ja tarinaa mun MyFleet ketjussa...

Vaan siitä sitten lähti taas ajatus menemään sujuvasti mutkille, eli..:

Nyt olen yrittänyt ymmärtää nupin toimintaa vähän paremmin, tai tarkemmin, mitkä muutokset vaikuttaa mihinkin ja miksi...


Tuossa vähän ohjeistusta, vaan eipä tuossakaan sen enempää tuosta ole selitelty. Lisähelpotukseksi, ei tietenkään saman valmistajan nuppi, ja lisäkerrointa testipenkkiin eli "välimallin" Hurricaneen, on Gaui tehnyt nupin vielä vähän eri tavalla mutta aikansa kun pähkäili niin pitäisi kyllä toiminnat olla suht selvillä...


Yritin tuossa mittaillen päästä selville, että mitenkä muuttuu lapakulmien suhteet säätöjä muuttaessa, mutta ei minulla piisannu tarkkuus ainakaan vielä saada mitään semmoista selville että sillä mitään selittäisi. Yritin silmäillä, laittaa samat astelukemat swashiin, ja sitten kurkistella saisiko eri lukemia säätöjen jälkeen päälavoille tai flybarin pikkulapasille. En toistaiseksi löytänyt sitten minkäänlaista eroa, Hurricanella kokeilin yhden säädön vaikutusta ja siihen nähden ettei mittarilla saanut eroja, yllättäen lentotuntumaan vaikutti ihan pirusti. Jatketaan siis selvittelyä, eli etsitään lisää tietoa ja testataan käytännössä...

Ei sillä että tarvitsisi tuotakaan tietää, mutta uteliaisuus vie voiton...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #33 : 30 Maaliskuu, 2024, 19:57:16 »
Modasin tuota testipenkkiä vielä vähäsen, jotta sai tarkemmin mitattua..:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9019&pictureid=244931
Tekasin tuommosen kaaren putkesta, jolla sai swashin lukittua siten että vain sivuttain sai käännettyä. Puupalikassa sopivan tiukka reikä, että halutessa pystyi kääntämään nupin mihin asentoon halusi. Sitten sopivilla palikkayhdistelmillä sai varmistettua että mittaa vain yhtä muuttujaa kerrallaan, lapakulmamittarilla lavanpitimestä ja kärpäslätkästä...

Ja sitten muuttamaan säätöpisteitä. Ja joo, nyt sai mitattua erojakin, eli nyt kääntyi lapa eri määrän eri asetusten mukaan, ja selkeästi sai löydettyä että se ylempi mikseri vaikuttaa siihen kuinka paljon flybarin liike lapakulmaan vaikuttaa, alempi taas sen kuinka paljon flybar kääntyy swashin mukana. Deltan muutoksessa olisi ehken tarpeen mitata muutamaa paikkaa yhdessä, kyllä sekin hitusen vaikutti mutta sen vaikutusta pääsi parhaiten hahmottamaan kun muutti säädön vain toisen lavanpitimen kohdalla ja sitten vertasi lapakulmamuutosta flybarin muutoksen suhteen...

Oikeastaan ne helpommat selvisi sitten aika helpolla, eli mikserivipujen vaikutukset. Deltan vaikutusta pitää testata sitten käytännössä, mutta ensin pitää päästä vielä varmemmin selville näistä muista säädöistä ja siitä miten ne tuntumaan vaikuttaa. Ehkä tämän opiskelun jälkeen osaa vähän paremmin hahmottaa FBL-pirunpurkkien säätöjäkin..?

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #34 : 31 Maaliskuu, 2024, 14:55:52 »
FBL-pirunpurkkien säätöjäkin..?

Monenkaan FBL purkkien säätöihin ei tarvitse kosea kun perus setup on tehty.
Skookun on tältä osin  hieman vanhahtava.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #35 : 31 Maaliskuu, 2024, 18:16:24 »
Joo, varsin kivasti nuo purkit vakauttaa ihan perusasetuksilla. Pientä hienosäätöä noiden skaalakoneiden kanssa kokeillut, mut ennenkuin enemmälti säätää niin meinasin perusmekaniikan kautta yrittää oppia. Skookumi mulla on 3- ja 5-lapaisissa 450, 4-lapa 500 sekä "omavalmiste" -FBL Hurricanessa. 600 skaalassa on Brain, yhdessä 450 pro:ssa Alignin 3GX (ja tämmönen purkki on irrallaankin" sekä uusimpana tuttavuutena Spartanin VX1n. On noissa purkeissakin pientä käytöseroa, 3GX:ää en vielä ole säätää kokeillut, muut on aika selväpiirteisiä säädettäviä. Ainakin tämmöseen varovaiseen taivaslentelyyn ja skaalakoneiden kanssa... Ainiin, onhan 180 Bladessakin joku Spektrumin yhdistemä-vastari-purkki, sekin ihan semmoisenaan minkälaisilla säädöillä tuli, ja on sekin sekä pysynyt käsissä että torppailtu, kuskin vika lähinnä ollut kun on laskeutunut muuten kuin landareilleen...

Testipenkki-välimallin Hurricanesta säädin ylemmät mikserivarret "F3C" -asetukseen, ja kävin kokeeksi muutamat akulliset tutustumassa. Nyt alkaa olla semmoinen perusvarman tuntuinen, ei karkaile ominpäin eikä pikkupuuskissa mihinkään, tottelee sopivan tuntuisesti omaan makuun. Voisi sanoa että aika saman oloinen mikä on venytetty Hurricane, pitää sen alumiininupin asetuksia verrata tähän nyt lennettyyn muovinuppiseen, kummassakin on vastaavat 550 lapaset, ja maltilliset nuppikierrokset, gyroissa eroa mutta se ei nuppiin vaikuta. Nyt on kumpikin semmoisia leppoisia läpsyttimiä jotka ei pyri koko ajan johonkin haluamaansa suuntaan, herkemmillä nupin asetuksilla jotenkin koko ajan haluaisi mennä enemmän kuin minä toivoisin...

Tuota "deltaa" tuli vielä pohdittua, ja ajatuksella luettua mitä yksi harrastaja siitä sanaili. Ja kun sitä tarinaa sitten suhteutti nuppiin, niin ehkäpä hän olikin oikeilla jäljillä. Mainitsi että se "delta" -säätö liittyisi enemmän siihen miten paljon leparin kumit antaa periksi, "nolla-delta" -asetuksella lavanpitimeen kiinnittyvä mikserivarsihäsmäkkä on leparin "saranapisteessä", siitä sitten poikkeuttaessa lapakulma muuttuu kasvaen tai vähentyen, kummalla puolella tuota keskikohtaa on mikserivarsi kiinnitetty. Ja oikeastaan maininta, että "se on sama niin FB kuin FBL -nupissa", avasi silmät, samalla tavallahan tuota "deltaa" muutetaan kummassakin nuppiratkaisussa. Monilapanupissa sitten tuleekin tuota "negatiivista deltaa" paljon helpommin, ellei sitten ole "rigid" versio nupista missä ei lepatinkumeja olekaan...

Toivottavasti en aivan mettässä ole noissa nuppijutuissa, saa korjata ja opastaa, jota toivonkin jos korjattavaa löytyy..!

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #36 : 12 Huhtikuu, 2024, 21:56:29 »
Ja nyt kummastelua Allun Gpro -purkin kanssa. Semmonen kun kulkeentui viimeisen hankinnan mukana, vaikkei kalustoa pitänytkään lisätä. 600E pro DFC Räxä, Gpro siinä mukana. Ensin kävi kyllä mielessä ihan kiusallaan niputtaa tuohon FB-nuppi, mut katsotaan nyt tuon purkin kanssa miten käyttäytyy. Ja pitää tuossa kokeilla kuinka käyttäytyisi 6S akulla, kun on tarkoitettu 12S akulle, jos saisi osviittaa miten tuolla 510KV moottorilla nuppiin saa kierroksia 6S akun kanssa... Ja jos käyttäytyy halutusti, niin sitten semmoista lukemaa skaalakoppaiseen kuussatkuun, tuon moottori ei runkolevyjä leikkaamatta siihen sopisi mutta ei sen runkoa nyt kauaa leikkaisi...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
9152 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2008, 11:56:47
kirjoittanut sgtpepper
1 Vastauksia
2042 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Lokakuu, 2014, 09:29:46
kirjoittanut heliko