Kirjoittaja Aihe: Miten riittää aika harrastukseen?  (Luettu 2620 kertaa)

machmac

  • Vieras
Miten riittää aika harrastukseen?
« : 17 Lokakuu, 2009, 00:00:16 »
Kysyn tätä siksi, koska nykypäivänä ihmisillä yleensäkin on ajankäytössä ongelmia, siis siinä ettei ehdi harrastamaan/elämään elämää työn ohella. Esimerkiksi minä menen joka päivä töihin ja usein olen ylitöissä(melkein joka päivä) ja tulen kotiin tekemään ruoan ja syön, sitten tiskaan kattilat(ja emäntä laittaa tiskikoneeseen tiskin jne). Kello on homman loputtua siinä vaiheessa jo vähintään 18.30(yleensä yli seiskan) ja jos sitten rupean säätämään kopteria tai harjoittelemaan lentoa tietokoneelta(joka telkkarissa kiinni), niin tulee sanomista(keneltäs muultakaan kuin avokiltani).

Jos teen ylitöitä ja sen jälkeen ruoan, niin olen kyllä usein niin väsynytkin etten enää jaksa keskittyä kunolla, joten ainoa millon ehtis kunnolla on sitten viikonloppu. Noh, siinä on se ongelma että pitäs viettää laatuaikaa oman kullan kanssa tai hän "kitisee". Niin ja viikonloppuna pitäs ehtii siivotakin, mutta kummatkaan emme ehdi edes siivoamaan niin että kämppä olis kunnolla siisti.

Miten teillä muilla siis on aikaa? Onko esim täällä lapsellista(ihmistä jolla on omia lapsia) ihmistä joka ko. harrastusta harrastaa?

 

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Miten riittää aika harrastukseen?
« Vastaus #1 : 17 Lokakuu, 2009, 00:19:57 »
Ei kait se lapsellista ole jos haluaa leluilla leikkiä...

Itellää ei tällee syksysin ja talvisin kerkeä viikolla lennättää ku työajat on sellaset ja sitte pimeä tulee vastaan.
Viikonloppuisin kerkee, jos ei vettä sada tai muuten. Veneilykin karsii vähän lennättelyä.
Talvet menee lennätyksen kannalta aika suppeasti, lauantaisin yleensä käynyt. Ihan normaalia se kait on tällee työelämässä, et ei kerkee kaikkea tekemään.

Täällä onneksi emäntä on sen verran ymmärtäväinen että antaa mukisematta mennä meikäläisen menojaan, jos on asiaan tarvetta. :P

Et ole ainut joka ajan kanssa tappelee... eiköhän meistä kaikki ole jossain määrin kiireellisiä. Se on sitä kaupunkielämää.
Muutetaan bambumajaan kuubaan niin kiireet loppuu siihen. ;)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Miten riittää aika harrastukseen?
« Vastaus #2 : 17 Lokakuu, 2009, 01:16:52 »
No sepäs se on ku ei riitä aika harrastukseen, viikolla töissä sittenku kotia pääsee liian väsyny ni ei jaksa mihinkään lähteä monesti kysytty. Sitte viikon loppuna olis aikaa ni sit pitäs ystäville / tutuile / perheele tehä maalaus hommia. jos et tee ni oot huono ihminen ja sanotaa et leikit vaan noilla leluilla.  ::) mut aina ku kerkee ni yritän ajaa ja nyt tuli toi Quarkki ni voi sisällä reenata leijuntoja.  8) Ei ole nais ystävää kun ei ne kattele pitkään ku harrastelee tämmösiä leluja. Ja purjelentoa kun harrastin ni sama juttu ??? aina sä oot siellä kentällä...
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2009, 01:21:20 kirjoittanut Ege »

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten riittää aika harrastukseen?
« Vastaus #3 : 17 Lokakuu, 2009, 08:38:46 »
Olipa osuva aihe, eilen meinasin laittaa Mokkikselle viestiä kun menin junalla ohi meittin lennätyspaikasta.

Ajan käyttö on itellä sillä mallilla että työ on ihan etusijalla. Siittä saa rahaa millä voi ostaa uusia leikkikaluja. Sillon jos töissä on kovin kiirrettä ja paljon reissupäiviä niin ei kerkiä harrastaan, paitti keväällä ja kesällä kun rensselit on autossa mukana, voi sitten vaikka käydä vierailemassa paikallisella lennokkikentällä :)

Avokkini ei ymmärrä, mutta ei juuri puutu, kunhan en pidä kovaa meteliä kotona (ts. häiritse hänen television kattelua) enkä ihan aamu 2 saakka räplää koptereita.

Tuntuu että tää touhu on enemmän kausiluontoista. Jos ostaa jotain uutta ni sitä räplätään ja ropelletaan vaikka miten ei olis aikaa. Sit kun se on "valmis" niin sit sitä aikaa jää kodin siistinä pitämiseen ym.

Vinkkinä sellanen mikä tuli opittua jo ala-asteella. Tee lukujärjestys. Työ asioille varaat 10h (niin mahtuu niitä ylitöitä). Sit 1h ruokaa ja muuta, jne. Kyllä sinne viikolle mahtuu pariin kolmeen päivään tunti tai "kaksoistunti" helikopterointia.
Ite käytän tätä tekniikkaa Outlookissa edelleen kun pitää saada aika riittämään asiakkaille, firman sisäisiin hommiin ja omiin menemisiin. Kyllä ne työt sit sen 9 - 10 tunnin jälkeen odottaa. Ja jos ei oota, ni sit on resurssipula.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

mrsaila

  • Vieras
Vs: Miten riittää aika harrastukseen?
« Vastaus #4 : 17 Lokakuu, 2009, 08:46:42 »
Sehän on järjestely kysymys. Sama se kai on että istuuko ukko himassa tietokoneen, telkkarin ääressä, käy salilla tai harrastamassa koptereita.
Mun mielipide asioiden tärkeysjärjestyksestä on tämä: 1. Perhe, 2. Harrastukset, 3. Työ. Toki työstä se raha tulee ja siihen pitää suhtautua vakavuudella mutta jos 2 ensimmäistä hommaa ei oo kunnossa niin ei työtäkään jaksa tehdä. Kuitenkin aikaa työ vaatii näistä eniten (kun yö-aikaa ei lasketa).

Kerran pari viikossa, tilanteen mukaan, voi muutaman tunnin viettää kentällä tai muuten kopteria rassatessa. Myönnetään että aika kuluu nopeasti ja enemmänkin aikaa mielellään toki käyttäisin, mutta tasapainoilemalla perheen ja työn kanssa edetään.

Mulla on 2 lasta (5v ja 7kk). Mä teen niin, että otan ainakin vanhemman lapsen mukaan harrastamaan, siis katselemaan ja leikkimään kentän laidalle. Joskus otetaan tekemistä mukaan tai lahjotaan pillimehulla tms. että saa hänet lähtemään mukaan. Ostin hänelle oman radio-ohjattavan lennokin että saa myös lennättää itse. Olipa tuo nuorimmainenkin jo ekaa kertaa mukana. Isosisko viihdytti poikaa autossa sen aikaa, että isi sai lennättää 'rauhassa'. Toki tällöin ei kyllä tuntia pidempää retkeä pystynyt tekemään, mutta parempi sekin kuin että olisin jättänyt kokonaan menemättä. Toisaalta vaimokin sai hieman omaa aikaa tällä välin.

Toinen hyvä konsti on ottaa kopteri mukaan kun mennään mun tai appivanhemmille kylään. Silloin voi helposti käväistä harrastamassa vähän pidempikin sessio kerta lastenhoitokin on järjestetty isovanhempien toimesta ;D ja muistetaan ottaa se appiukko mukaan katselemaan, niin sekin pääsee pois kotoaan  :P. Simulaattori on hyvä keino yrittää saada muut ymmärtämään, etenkin vaimo, ettei tämä harrastus ole mitään helppoa ajanvietettä, vaan tässä on 'syvempikin' juttu, homman haastellisuus.

« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2009, 08:51:52 kirjoittanut mrsaila »

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten riittää aika harrastukseen?
« Vastaus #5 : 17 Lokakuu, 2009, 09:30:08 »
Toinen hyvä konsti on ottaa kopteri mukaan kun mennään mun tai appivanhemmille kylään. Silloin voi helposti käväistä harrastamassa vähän pidempikin sessio kerta lastenhoitokin on järjestetty isovanhempien toimesta ;D ja muistetaan ottaa se appiukko mukaan katselemaan, niin sekin pääsee pois kotoaan  :P. Simulaattori on hyvä keino yrittää saada muut ymmärtämään, etenkin vaimo, ettei tämä harrastus ole mitään helppoa ajanvietettä, vaan tässä on 'syvempikin' juttu, homman haastellisuus.

Puhut vähän mutta paljon!

Ite oon ottanu rensselit mukaan appiukon peltoja ajatellen. Monena kesäiltana tullu sähköllä räimittyä pelloilla ja nyt kun on viljat kerätty pois ni nitroo huudattanu kans.
Appiukko on tullu useimmiten ihan pyytämättäkin katteleen ja viimmeks kun 700 reksän näki ni totes että "sehän on jo aika iso" eikä mitään muuta puhunu pihalla ollessaan :D

Simulaattorilla oon näyttäny muutamille tuttaville ja sukulaisille että miten hankalaa tää on ja paljonko se vaatii keskittymistä, sit on saanu ihan rauhassa suorittaa vähän enemmänkin.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
7313 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Huhtikuu, 2008, 19:45:53
kirjoittanut juza
30 Vastauksia
13497 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2008, 21:11:36
kirjoittanut sgtpepper
21 Vastauksia
10465 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
32 Vastauksia
15267 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2011, 16:50:08
kirjoittanut Fillarimies
1 Vastauksia
2094 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2012, 11:15:54
kirjoittanut jkkmobile