Joulun jälkeen taas tapahtuu...
Sama käikäle ja ainoa pcm vaihtoehto radioosi.Sisältää ohjelmoitavan failsafen.
"Käikäle" on nyt kiinni ja tuntuu toiminvan hyvin. Mukana tulleet ohjeet oli aika niukat eivätkä maininneet esim. mitään ohjelmoitavasta failsafesta. Eli Miten ohjelmoitaan etc. No perus toiminnot ja ennenkaikkea QPCM tuntuu toimivan heittämällä.
Edit: Löytyi tuolta valiskosta ainakin miten ton FailSafen saa päälle.
Toi Eclipse 7 on mielestäni kyllä aika hieno peli (Kokemusta muista kompuutteriradioista ei siis ole), kun vertaa 15v sitten omistamiini normi radioihin! Säätäminen vähän eri luokkaa! Noi on oikeasti tehnyt ihminen joka on joskus lennättänytkin jotain. Eikä toi ohjelmointi niin vaikeaa ole.
Kytkimen kulutuspalan kanssa oli säätöä (Raptor 30 pala oli väärän kokoinen?!?), eli jouduin kikkailemaan. Eikä se tosiaan vieläkään oli ihan priima, sillä vähän se ottaa kiinni välillä. Uskon kuitenkin että kun motin lyö tulille ja pitää lavasta käynnistäessä kiinni niin kello pyörii normaalisti.
Säätö ja Final checkNyt on kopukka kasassa.
- Servojen liikkeitä ei paljoa tarvinnut säätää. Kaasun kanssa pikkasen arvioimista sopivasta tyhjäkäynti asennosta.
- Kaasukäyrät on säädetty Raptorin ohjeiden mukaan.
- Lapakulmasäätöjä en ole tehnyt, sillä en vielä omista lapakulmamittaria.
- Perälavat on silmämääräisesti pistetty suoraan. Onko perälapojen säätöön jotain kikkaa vai hoiteleeko gyro tämän osaston täysin, jos lavat ovat suorassa kun sauva on keskellä.
- Kaikkien servojen suunta on järkeilty oikeaksi.
Tossa on kuitekin aika monta mahdollisuutta mennä metsään, joten varmaan olisi hyvä jos joku kokeneempi katsoisi läpi mun kytkennät, viimeistään ennen lentoa. (turha itseluottamus voi käydä kalliiksi
)
Gyro ongelmia?Gyrona settinä on siis Futaban GY401 + S9253 pari. Nyt kun laitan virrat päälle niin laitteistoon niin Gyro viluttaa tasaisesti valoa, vaikka sen pitäisi palaa jatkuvasti jotta AVCS olisi päällä.
Vilkkuva valo tarkoittaa jompaa kumpaa näistä:
Slow Flash:
"Displayed when there are no rudder operation signal being input from the transmitter. At this time, the rudder servo does not operate." Intermittend Flash:
Alarm display when the power was turned on in the normal gyro mode. For the rudder neutral signal to be read correctly, set the transmitter to the AVCS mode and turn on the gyro power again.Gyro tuntuu kuitenkin toimivan, sillä kun perää liikuttaa johonkin suuntaan alkaa servo elämään. Lisäksi sauvan vääntäminen vaikuttaa peräroottoriin. Eli veikkaisin tota jälkimmäistä, eli Gyro on käynnissä normaali modessa, joten olen yrittänyt aktivoida ton AVCS:n lähettimestä. En tosin löytänyt mitään asetusta joka viittaa tähän AVCS:ään. Onko toi ainoastaan Futaban vehkeissä?!? Etsimän tiedon perusteella näin ei kuitenkaa olisi, voiko joku varmistaa.
Pikkasen peräservo välillä kuitenkin inisee vaikka mitään liikettä ei tapahtuisikkaan (normaalia?).
Hauskaa näpertelyä tämä koptereiden kannsa ropaaminen
-