Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)  (Luettu 5562 kertaa)

Dex1

  • Vieras
Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« : 17 Marraskuu, 2007, 14:58:39 »

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...

...Motivaatio kasvoi potenssiin 5 taas opetteluun, kun tänään sai vähän "isoa ilmaa" Belt CP:llä otettua ensimmäistä kertaa, leijuttelun ja kopterin korjailun lisäksi.  :D

Leijuttelin pellon laidalla normaaliin tapaan ja harjoittelin vähän sivuttain ja eteenpäin "ryntäyksiä" eli pieni kiihdytys ja sitten aina pysäytys.

Kokeilin tehdä itseni ympärillä semmosta isoa ympyrää perä minuun päin koko ajan, eli kopteri meni kehää kylki edellä.

Sitten puolivahingossa hoksasin että kun keulaa kääntää sinne menosuuntaan niin sehän lentää hienosti kaarretta eteenpäin  ;D  ;D Tuli tuota puolikuuta sahattua sitten edestakaisin akullisen verran niin että aina lähti kaarteeseen kylki edellä ja sitten käänsi kopterin "kulkusuuntaan" kaarteessa, ja kaarteen lopuksi taas perä itseenpäin.

Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään.  ;)


Tuossa vaan on hieman vielä kontrolli hakusessa, ja tuo kopterin hahmottaminen taivaalla on pirun vaikeaa, välistä aivot sekoaa sivusuunnassa vasemman ja oikean tikun kesken kun kopterilla on vauhtia, ihmettelin kun kerran korjaus tuntui ihan nurinkuriselta kaarteessa, ja hoksasin että sehän on pirulainen keula melkein minuunpäin täydessä vauhdissa, äkkiä vaan perä itseenpäin ja juuri ehti pelastaa  :D


Tässä on hyvä sivu kyllä noihin eri opetteluihin ->     http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm

Mitä olette mieltä tuosta "opetussuunnitelmasta"...? Jotain olennaista mitä pitäisi opetella ennen toista tms.?


Korkeushallinta, nousu+lasku perä itseenpäin ja leijuttelu onnistuu perä itseenpäin+hetken aikaa side-oninakin, joten seuraavaksi täytynee paneutua tuohon allaolevaan, toivottavasti ei kauheasti tule romua  :P

 "Flat figure of eight with the nose following flight direction"


Olen jo järkeillyt etukäteen, että jos koitan liikuttaa kopteria ensin sivuttain ikäänkuin  vasemmalle \\\\\ ja oikealle //// asennossa ja siitä pikkuhiljaa kokonaan sivuttain ja aina kääntää rudderilla päässä, niin lopultahan se menee "suikulaa" kasia itsestään?  :D Lisää vaan sitten hieman etusuuntaa sinne päihin, ja kääntää nokkaa siinä sivuttaissuunnassa aina vielä hieman yli että tulee takaisinpäin.


Jos sitä ennenpitkää tuota kautta oppisi siten tuon koko 360 ympyrän kopterin suhteen niin ei olisi niin rajoittunutta tuo lentely...



Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #1 : 19 Marraskuu, 2007, 18:15:40 »
...ja tänään se mätkähti täydellä kaasulla peltoon.  ::)

- Pääakseli
- Flybar
- Väliakseli
- 2 servoa
- Pääratas
- Flybarin muovirunko


Tuli hahmotettua se asento taas tosiaan hieman väärin ja eikös se tullut painettua kylki edellä peltoon lavat edellä.  :P

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #2 : 19 Marraskuu, 2007, 18:29:23 »
Näin voi käydä, ei huolta, uudet osat kiinni ja sitten koettamaan miten käy kun tulee perä edellä peltoon  ;)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #3 : 19 Marraskuu, 2007, 18:48:54 »
Joo, onneksi sentään noin pientä, mätkähdys oli palttiarallaa täydestä vauhdista ja kaasu pohjassa peltoon - joten mielenkiintosta oli että tuon enempää ei rikkoutunut.

Vielä mielenkiintosempaa on se, että molemmat lavat selvisivät ilman naarmun naarmua.  :D


Tuo on hiukan kökkö homma, leijutellessa ja side-on / nose-in harjottelussa saa aina pelastettua kaasun kanssa, mutta tuossa kun tulee epävarmuus kopterin asennosta vauhdissa, ei kaasu pelastakkaan enää mitään vaan päinvastoin.  :(

Se on vaan silmät kiinni ja kädet irti tikuista.  :P

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #4 : 19 Marraskuu, 2007, 19:02:43 »
Lainaus
Tässä on hyvä sivu kyllä noihin eri opetteluihin ->     http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm

Mitä olette mieltä tuosta "opetussuunnitelmasta"...? Jotain olennaista mitä pitäisi opetella ennen toista tms.?

Mun mielestä harjotteluvälineenä pitäs olla myös simu ja ton piroflipin voi siirtää ihan ensimmäiseksi listalle  ;) It's just me

Lainaus
Vielä mielenkiintosempaa on se, että molemmat lavat selvisivät ilman naarmun naarmua

Ohhoh aika mielenkiintoista tosiaan jos se kerran tuli täydellä kaasulla kylelleen  ???

-op-


Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #5 : 19 Marraskuu, 2007, 19:46:29 »
Lainaus
Ohhoh aika mielenkiintoista tosiaan jos se kerran tuli täydellä kaasulla kylelleen  ???

-op-

Joo, kaverin beltissä sama ilmiö - kopteri kellisti kyljelleen kovalle asfaltille, koko nuppi meni säleiksi - joka tukivarsi ja akselit uusiksi, mutta lavoissa ei naarmuakaan. Henkimaailman juttuja?  ???

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #6 : 19 Marraskuu, 2007, 21:10:42 »
Henkimaailman juttuja?  ???

Joo niitäpä hyvinkin.. Kävispä mullekkin aina noin niin ei tartteis aina olla vaihtamassa lapoja  ;D

-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #7 : 30 Marraskuu, 2007, 21:06:37 »

Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään.  ;)

Hmmm....ei kai sulla vaan perä toimi väärin päin, eli ohjaat perää, tarkoitus olisi ohjata keulaa, eli tikku oikealle- kopterin keula kääntyy oikealle.
Tuli vaan mieleen, tuo kun on yleisin virhe mitä on tullut vastaan kun joku on opetellut kopteroimaan omin avuin.



"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #8 : 01 Joulukuu, 2007, 17:28:30 »

Piristi kummasti kun sai vähän vauhtia ja "oikeaa" lentoa aikaiseksi. ;) Jännä tunne miten tuo lennossa käyttäytyykin äkkiä ihan kuten lennokki, mutta sillä erotuksella että ohjaus menee täysin päälaelleen jos rudderia erehtyy tökkimään.  ;)

Hmmm....ei kai sulla vaan perä toimi väärin päin, eli ohjaat perää, tarkoitus olisi ohjata keulaa, eli tikku oikealle- kopterin keula kääntyy oikealle.
Tuli vaan mieleen, tuo kun on yleisin virhe mitä on tullut vastaan kun joku on opetellut kopteroimaan omin avuin.






Kyllä se ihan oikein toimii. :)

Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #9 : 03 Joulukuu, 2007, 00:13:20 »
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/   ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle.  41,8mt.

riku

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #10 : 03 Joulukuu, 2007, 08:29:35 »
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/   ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle.  41,8mt.

Todella hienosti tehty video, pro meininkiä  8)

Dex1

  • Vieras
Vs: Aloittelijan fiiliksiä pellonlaidalta ;)
« Vastaus #11 : 03 Joulukuu, 2007, 19:01:25 »
Pieni pätkä lentelystä:
http://www.futurez.fi/videos/vids/   ja tuolta se belt-cp-1.wmv lataa koneelle.  41,8mt.

Todella hienosti tehty video, pro meininkiä  8)

Ei kai sentään, varmaan kolmatta kertaa käytin MediaStudiota  :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
8169 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2009, 08:09:16
kirjoittanut seppomikael
45 Vastauksia
26332 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2009, 18:58:25
kirjoittanut z0tis
5 Vastauksia
17221 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2010, 18:33:27
kirjoittanut Jussi Savolainen
8 Vastauksia
4317 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2010, 22:14:27
kirjoittanut Jarno Mäkinen
59 Vastauksia
39083 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Maaliskuu, 2011, 16:56:47
kirjoittanut viltsu