Kirjoittaja Aihe: BELT CP ja Futaban ohjelmointi  (Luettu 35035 kertaa)

machmac

  • Vieras
BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« : 06 Lokakuu, 2009, 20:22:48 »
Ostin käytetyn läjän ja nyt sitten säädellään. Kopterin olen todennut että on ehjä jne. Nyt enstöikseen pitäs säätää radio toimimaan.

Futaba 6EX-2.4Ghz ja R617FS lähetin, GY401 gyro. Härpäkkeet asennettu kiinni kopteriin.

Lyhyesti: Miten ohjelmoidaan tämä radio tähän kopuun?

Radiossa REV. asetukset ch 1 NOR, ch 2 NOR, ch 3 REV, ch 4 NOR, ch 5 NOR, ch 6REV
D/R100%, EPA100%, trimmit nollissa, lapakulmakäyrä perussäädöillä(0, 25 jne.),pitch curve säädetty, I-TH off, gyro 60%, SWSH määritetty oikeaksi(3-E), jne. Swash AFR on -50% jolloin kaasusta "hissi nousee" ja kaasu nollissa tulee alas...mutta joku ei ny täsmää..lavat ihan hassusti aivan ihme (huomattavassa)kulmassa kaiken aikaa eli joku nyt väärin ja kysyn kun en mitään näistä tiedä.

Kaikki toimii muuten oikein, mutta kaasusta lapakulmat siis ihme asennossa.

Mitä teen väärin?




 

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #1 : 06 Lokakuu, 2009, 20:25:48 »
Mitään  tietämättömänä... Lapakulmakäyrät ja kaasukäyrä?
Jostain kun lunttaa lapakulmäkäyrän (tai siis ne arvot, radiossa oisko joku p.crv) ja sitte kaasukäyrä...
Muut varmaan valasee enemmän kunhan kerkeävät. :P

EDIT: En näköjään osaa edes lukea :D
EDIT 2: Tämä viesti siis oli IHAN turha.
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2009, 20:49:59 kirjoittanut Puisto Kemisti »

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #2 : 06 Lokakuu, 2009, 20:46:48 »
Tässä on joku juttu jota en ole tajunnu ja siksi kysynkin. Joku radion säätö keturallaan, jota en ole tässä ajassa ja näillä teoreettisilla taidoillani tajunnut. 

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #3 : 06 Lokakuu, 2009, 21:45:14 »
Kaasu siis toimii normaalisti, mutta lapakulmat ei liiku? Jos sulla on suora käyrä, niin lapakulmien pitäisi lähjteä sieltä -12, olla keskellä 0 ja ylhäällä jotain +12. (12 voi näyttää siltä "huomattavalta kulmalta...) Laita käyrä vaikka niin että lähtisi sieltä -4, toinen piste 0, keskellä 5 (=leijuu) ja siten 8 ja 12. Hyvä käyrä leijumisen opetteluun. Prosentteina jotain 30-50-75-87-100 tms...

Mitä tarkoitat että:
Lainaus
lapakulmakäyrä perussäädöillä(0, 25 jne.),pitch curve säädetty
Lapakulmakäyrä = pitch curve, kaasukäyrä = Throttle curve... ::) Onko kaasua siis säädetty ollenkaan vai oliko tuo vain kirjoitusvirhe :) ? Jos ei, niin valistunut arvaus: 0-75-75-80-85 näin alkuun kaasulle ???

Katso myös ettei ole Idle-up tiloja aktivoitu, eikä Holdia. Ne on tärkeitä säätää myös heti alkuun, mutta koitetaan hoitaa tämä nyt ensin.
-flybarless, sedative stabilized head-

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #4 : 06 Lokakuu, 2009, 22:16:37 »
Kiitos vastauksista, kokeilin ja näyttää vieläkin hassulta kun kaasu keskivälissä ja lavat ihan kohti taivasta, siis lapakulma jotain hemmetin suurta ja näkee että ei se normaalia ole kun vertaan HBK3:seeni.

En vain osaa, joku mättää. Työt painaa päälle joten pitää miettiä taas huomenna.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #5 : 06 Lokakuu, 2009, 23:01:45 »
laita lapakulmakäydä 0%-100% ja sitten kaasutikku keskelle, nyt säädät linkeistä lapakulman nollaan.
Nyt vaikuttaisi kerta siltä että sinulla ei ole nuita - kulmia ja siksi on 2x + kulmat.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #6 : 07 Lokakuu, 2009, 00:57:44 »
Pitää lähteä alusta.. Linkeistä ei saanut tarpeeksi säätöä jne.. Vaihdoin shape control armin toiseen asentoon ja tuli enemmän järkeä ja räjäytyskuvan mukaan se on nyt oikein ja äsken oli päin päin helvettiä!  Joo..olis pitänyt heti aluksi tarkistaa onko homma oikein edes kasattu......mutta nyt kaikk säädöt on päin persettä kun olen yrittänyt säätää sitä ihan väärissä asennoissa.

Miten nyt kannattaa toimia että homma menis helpoiten oikein kun nyt vissiin on kaikki oikein.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #7 : 07 Lokakuu, 2009, 12:35:21 »
Kokoa kopterin nuppi oikein, tee radioon ihan puhdas ohjelma jossa on kaikki alkutekijöissään. sitten tämän mukaan
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=CCPMbasics
sitte..
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato

www.wiki.kopterit.net löytyy lisää infoa kakesta

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #8 : 08 Lokakuu, 2009, 20:46:17 »
nyt olen servon vaihtanut ja jotain säädellyt. Ei tuossa kopterissa ole lapakulmille mitään säätöä, siinä on linkki jota ei voi säätää. Säädin kuitenkin  servojen linkit/swashplaten suoraan, sekä  bell hiller linkit ja stabilisointiakselin lavat vaakatasoon. Radiosta piti vähentää swashplaten liikerataa 45 prossaan kun bindas yläasennossa (härpäkkeillä on tilaa ylä ja alasuuntaan kyllä yhtä paljon).

Kaasu keskellä on nyt nollakulma ja yläasennossa +12 ja alhaalla -8. Onko tää nyt hyvä? Nyt pitäs laskee lapakulmat ja säätää sen jälkeen lapaura?? 

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #9 : 08 Lokakuu, 2009, 23:40:00 »
Sulla on siis alumiininuppi? Silloin säädät lapakulmat niistä pitkistä linkeistä. Swashin jos säädät suoraan (niinkuin neuvotaan?) niin kopteri ei todellakaan pysy paikoillaan. Siitä on hyvä silti lähteä. Sitten kun huomaat mihin suuntaan kopteri on menossa (vasemmalle) niin älä korjaa swashin asentoa radiolla vaan ensin linkkien pituutta muuttamalla niin hyväksi kuin saat ja sitten vasta radiolla hienosäätö. Huomasitko laittaa kuvassa ympyröidyt (keskimmäinen) muovikulmat myös 90 asteen kulmaan? Jos et, suosittelen että säädät nekin. Silloin jokainen servo liikuttaa swashia yhtä paljon ja lineaarisesti. Tietäjät korjaa jos olen väärässä...
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2009, 02:02:11 kirjoittanut Harri »

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #10 : 09 Lokakuu, 2009, 00:37:42 »

Ainakin sen pitäisi mennä niin. Ilmeisesti linkkien symmetriasta johtuen tou swshi ei kuitenkaan nouse ihan suoraan? Mulla ainakin se beltissä tuppaa nyökkäämään...voi olla tosin säädöistäkin kiinni.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #11 : 09 Lokakuu, 2009, 02:41:20 »

Ainakin sen pitäisi mennä niin. Ilmeisesti linkkien symmetriasta johtuen tou swshi ei kuitenkaan nouse ihan suoraan? Mulla ainakin se beltissä tuppaa nyökkäämään...voi olla tosin säädöistäkin kiinni.

En itsekään niitä muovikulmia saa 90 asteen kulmaan ilman etta swasi on vinossa millä säädöillä tahansa. Säädin kulmat niin että Swasi suorassa ja niin että servoilla on kääntymisvaraa tarpeeksi. Eli en säätänyt muovikulmia 90-asteen kulmaan, vaan swasin suoraksi. Futaban radiosta piti säätää viel SWSH säädöt A= -45% E= +45% P= -45%. Ja toi 45% siis on maksimi, muuten bindaa. ..niin ja lähettimestä piti vaihtaa CH1 ja CH 6(AIL ja PIT) paikkoja keskenään ennen kuin kaikki kopun liikkeet oli oikein, siksi piti myös AIL ja PIT säätää swasilta negoiksi.

« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2009, 02:55:14 kirjoittanut machmac »

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #12 : 09 Lokakuu, 2009, 02:50:40 »
Sulla on siis alumiininuppi? Silloin säädät lapakulmat niistä pitkistä linkeistä. Swashin jos säädät suoraan (niinkuin neuvotaan?) niin kopteri ei todellakaan pysy paikoillaan. Siitä on hyvä silti lähteä. Sitten kun huomaat mihin suuntaan kopteri on menossa (vasemmalle) niin älä korjaa swashin asentoa radiolla vaan ensin linkkien pituutta muuttamalla niin hyväksi kuin saat ja sitten vasta radiolla hienosäätö. Huomasitko laittaa kuvassa ympyröidyt (keskimmäinen) muovikulmat myös 90 asteen kulmaan? Jos et, suosittelen että säädät nekin. Silloin jokainen servo liikuttaa swashia yhtä paljon ja lineaarisesti. Tietäjät korjaa jos olen väärässä...

Juu, alumiininuppi on...tässä aikaisemmin mainitsinkin ettei niitä linkkejä saa 90-asteen kulmaan(onko beltin ominaisuus??)..niit ei saa siis niin että säädöt olisi jotakuinkin kohdallaan, siksi säädin swasin kohdilleen ja kuitenkin servoilla varaa liikkua jne. Lapakulmat nyt keskiasennossa nollassa. ja muuten +12/-8

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #13 : 09 Lokakuu, 2009, 04:42:48 »
Kyllä noi kulmat menee 90 asteeseen, muovi sekä metallinupilla ::). Se kopterin toisella puolella oleva samanlainen kulma kuuluu paikoilleen päinvastaisen näköisesti kuin tuo kuvassa näkyvä.. Onko sulla swashille menevät linkit molemmilta puolilta kohtisuoraan pystyssä niikuin tuossa ottamassani kuvassa? Toisenpuolen linkki kulkee kuvassa piilossa toisen takana ja se muovikulma kuuluu paikoilleen punaisen viivan muotoisesti. Epäilen että sulla on se väärinpäin :-\. Jos kaikki on kuten kuvassa ja linkeissä ei riitä säätövara niin tarkista että vasemman puoleinen servo on oikeinpäin>> akseli tulee servosta ulos "etureunasta". Jos sulla on manuaali niin sivu 32 V2 manuaalista löytyy räjäytyskuva missä tuo osan oikea asento näkyy.

Tulipahan selitettyä niin sekavasti että ei tuosta taida ketään mitään ymmärtää... Yritä nyt jos saat tuosta jotain irti. Ei ajatus juokse tähän aikaan :D.

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #14 : 09 Lokakuu, 2009, 05:24:03 »
Juu, alumiininuppi on...tässä aikaisemmin mainitsinkin ettei niitä linkkejä saa 90-asteen kulmaan(onko beltin ominaisuus??)..niit ei saa siis niin että säädöt olisi jotakuinkin kohdallaan, siksi säädin swasin kohdilleen ja kuitenkin servoilla varaa liikkua jne. Lapakulmat nyt keskiasennossa nollassa. ja muuten +12/-8

Luin vähän hätäisesti... Nupin osat eivät mene samalla lailla vaateriin kuin esim. Align:issa. Tärkeämpää itselleni kuitenkin on se että swashplate matkustaa akselia pitkin kallistelematta kun kopulle tarjoaa lapakulmia. Lapakulmatkin mulla säätyy molempiin suuntiin saman verran. Ohjekirjakin jo taitaa neuvomaan säätämään toisella tapaa mutta itse olen tykännyt näin säädetystä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #15 : 09 Lokakuu, 2009, 12:39:20 »
Jos tulee -8 ja +12 niin lyhennä servoilta->swashille meneviä linkkejä kahden asteen verran... sitten on -10 ja +10 ja swash on liike-alueensa keskellä. Travel adjustit yms servojen liikkeeseen vaikuttavat hommat nollille! subtrimmit saa tietenkin olla niin, että servot on 90 asteen kulmassa. Ja kaikki servoilta swashille menevät linkit servoissa samoihin armin reikiin... ettei yksi ole lähimmässä ja 2 kauimmissa reijissä, jos ei vät ole samoissa niin swash ei kulje suorassa ylös-alas

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #16 : 09 Lokakuu, 2009, 19:18:11 »
Tämä vain vähän sattui silmään, en sitten tiedä kannattaisiko tarkistaa vielä. En ole Futaballa omaa belttiä vielä kokeillut, mutta kuvittelisin menevän 120-asteen HR3-swashillä, kunhan servo reverset oikein.

SWSH määritetty oikeaksi(3-E)
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #17 : 10 Lokakuu, 2009, 00:27:38 »
Säätelin kulmat ja pääsin noin 90 asteeseen niissä muovikulmissa kummallekin. Lapakulmat säätyy nyt -9 ja +13 ja lapakulmat keskiasennossa 0. Laskin lapakulmat ja asettelin lukemat lähettimeen. Korjasin hieman lukemia mittailemalla oikeat lapakulmat silloin kun lähettimestä on esim. 50% kaasua, niin laitoin niin että siinä vaiheessa on +5 astetta kulmaa ja loppupäähän säädin +7 astetta. Kopteri nousee keskiasennossa nyt, mutta puoltaa vasemmalle. Vaikea sanoa onko paljon vai ei, mutta trimmerillä kai loput menee.

Siis eikö noi lapakulmalukemat voi mitata ihan lapamittarilla muutenkin, taskulaskimella laskee vaan alkulekemat jotakuinkin oikein??

Periaatteessa päässisin -11 ja +13 lukemiin, mutta köytännössä en. Tolpassa menee negatiivisissa kulmissa pinnit swasin yli ja voi tehdä sen että jää jumiin koko tolppa.  Valmistajan lukemat normaaliajoon on 0- +7 ja idle upissa -7 ja + 7 joten kyllähän toi noihin lukemiin jo taipuu. Ohjekirjassa ei ole neuvotta mitään muuta kuin lapaurien säätö.
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2009, 00:40:43 kirjoittanut machmac »

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #18 : 10 Lokakuu, 2009, 01:11:17 »
Tämä vain vähän sattui silmään, en sitten tiedä kannattaisiko tarkistaa vielä. En ole Futaballa omaa belttiä vielä kokeillut, mutta kuvittelisin menevän 120-asteen HR3-swashillä, kunhan servo reverset oikein.

SWSH määritetty oikeaksi(3-E)

Olet oiekassa..säädin nyt Futabaan asetukset 3S, mutta ei pikasesti havaittavaa eroa. Pitää myöhemmin miettiä lisää..alkaa jo väsyttää taas :)

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #19 : 10 Lokakuu, 2009, 16:52:21 »
Nyt o lapaurat säädetty ja yhtä linkkiä servolta swasille nostettu, joten enää ei kauheasti puolla vasemmalle, loput hienosäädöt menee trimmerillä. Kopteri nousee nyt 60%:lla kaasusta ja voi melkein päästää irti niin leijuu melko hyvin mutta tosiaan viel hieman vasemmalle vetää. Lähettimestä loppu just akku kun piti enää trimmeräitä säätää. Nyt odottelen että akut latautuu.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #20 : 10 Lokakuu, 2009, 16:55:06 »
Jännä homma, itse en missään kopterissa ole käyttänyt ohjaimen trimmejä... en ole nähnyt tarpeelliseksi ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #21 : 10 Lokakuu, 2009, 21:29:58 »
Jännä homma, itse en missään kopterissa ole käyttänyt ohjaimen trimmejä... en ole nähnyt tarpeelliseksi ::)

Swashi suorassa ja en sitä vasemmalle päin vaeltelua saa pois muuta kuin että pistin trimmeristä +9. Tulipas mieleen että pitäs tarkistaa gyron gain vielä jos vaikka johtus siitä. En ole tässä tilassa(1x1metri) uskaltanut kunnolla kokeilla niin siksi vähän epämääräistä kun ei voi nostaa kopua edes kunnolla jolloin näkis heti mistä johtuu.

Sen verran viel lapakulmista/säätämisestä että kun tässä ei lapakulmia voi säätää kun on kiinteät linkit, niin eikö jatkossa sen voi säätää ihan vain siten että swasi ja linkit servoilta suoraksi, lepatusakselin lavat suoraksi ja säätää lapoihin nollakulmat kun ohjaimen tatti on keskellä. Sen jälkeen pistää ohjaimen asetuksiin lapakulmiin 0-100% ja säätää lapauran kun kaasua on puolessa välissä(ja kulmia siis 0%). Sitten mittaa lapakulman 0-100% ja laskee laskimella ohjaimeen lapakulmakäyrän, jonka voi tarkistaa lopuksi vaikka ihan mittaamalla lapakulmat 0-50-100 asennoissa ja lopuksi vielä muuttaa lukemat oikeiksi/tarkistaa linkkien/lepatusakselin asennon.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #22 : 10 Lokakuu, 2009, 21:41:55 »
ei gyron kain vaikuta siihen että vaeltaako kopterisi vasemmalle...
Luulen että tuo vaellus johtuu vaan siitä että leijutat niin lähellä maata, kopteri vaeltaa aina jonekkin matalalla (pyörteet).

Jos ei lapakulmia voi linkeistä säätää niin laitat vaan mankassa lapakulmakäyrä 0-100, tikku keskelle 0 kulmat ja annat olla. sitten idle1 voit säätää käyrällä kulmat niin että +- kulmat on samat.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #23 : 10 Lokakuu, 2009, 21:46:04 »
Säädä swashiin menevistä linkeistä niin että kopteri ei pyri vasemmalle. Niin kauan kuin swash on suorassa kopterisi kulkee vasemmalle. Tarkoitushan on saada kopteri vakaaksi. Unohda sellaiset ohjeet että swashin pitää olla suorassa!

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #24 : 10 Lokakuu, 2009, 21:54:24 »
Säädä swashiin menevistä linkeistä niin että kopteri ei pyri vasemmalle. Niin kauan kuin swash on suorassa kopterisi kulkee vasemmalle. Tarkoitushan on saada kopteri vakaaksi. Unohda sellaiset ohjeet että swashin pitää olla suorassa!

Pitäisikö ensin perehtyä asiaan ennenkuin tällstä huudellaan netissä. Joku sattaa vielä uskoakin.

Huoh...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9010 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2011, 23:35:40
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4902 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2009, 23:15:22
kirjoittanut Affen
4 Vastauksia
2548 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2009, 15:31:27
kirjoittanut juza
6 Vastauksia
3733 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 20:51:40
kirjoittanut 1m4s0_
7 Vastauksia
2516 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2020, 14:51:01
kirjoittanut Mesihukka