Kirjoittaja Aihe: Kopterin säätämisestä taas  (Luettu 8466 kertaa)

Bylsimys

  • Vieras
Kopterin säätämisestä taas
« : 26 Lokakuu, 2009, 01:41:05 »
Oma Lama V3 alkaa olla modifikaatioiden osalta sillä tasolla että en enää keksi mitä parantaa siitä. Ei ole välyksiä missään, stabilisaattoritanko on välyksetön niinikään ja liikkuu niin herkästi kuin puhaltamalla.

Olenkin sillä saanut lennettyä pisimmät lennot mitä ikinä ilman pakkolaskua, mutta ne lennot eivät siltikään ole olleet kovin pitkiä. Olisiko 20 sekuntia ollut pisin.

Tietenkin tässä on pilotissa vikaa, ja kopterin lentämisestä sanotaan että se on kuin yrittäisi tasapainottaa biljardipalloa toisen biljardipallon päälle.
Silti vielä ajattelen, että olisikohan jotakin säätöä vielä tekemättä?
Koko ajan kopterin käytös on parantunut toimieni johdosta, mutta edelleenkin on perusongelmana se, että sen voi saada metrin korkeudelle leijumaan ja sitten se lähtee syöksymään joka ilmansuuntaan niin että refleksit eivät riitä kompensoimaan. Sama niinkuin auto lähtee heittelehtimään ja ei ehdi korjaamaan ajoissa, tai tekee liian isoja korjausliikkeitä.
Pilotin vialta tämä vähän alkaa kuulostaa, mutta ihmetyttää vaan että voiko tämä todellakin olla näin vaikeaa? Kun on katsellut videoita, missä Lamalla lennetään kilpailutilanteessa jotakin esterataa, niin haluaisi osata edes lentää tuolla kapistuksella olohuoneessa niin ettei muutaman sekunnin välein tarvitsisi oikoa lapoja :(
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 01:44:41 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #1 : 26 Lokakuu, 2009, 07:24:15 »
Aika oudolta tuo minusta kuulostaa, jos se on kunnossa niin ei sen pitäisi mitään kovin isoja syöksyjä tehdä mihinkään suuntaan.  ???

e: stabbarissa molemmat painot paikalla?
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 07:29:02 kirjoittanut Kallio »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #2 : 26 Lokakuu, 2009, 08:30:31 »
On se vaikeaa. :) Ainakin jos vertaa omaa osaamistaan nettivideoihin. Riippumatta kopterista tai taitotasosta. Treeniä treeniä vaan niin kyllä se sieltä tulee.

Erityisesti olohuoneessa tms. tiukassa tilassa lennättäessä homma vaikeutuu monestakin syystä. Ensinnäkin ilma pyörteilee arvaamattomasti ja saa kopterin vaeltamaan hassulla tavalla. Toiseksi, lähellä olevillä seinillä on uskomattoman suuri psykologinen vaikutus etenkin harrastuksen alussa. Korjausliikkeet ovat liian suuria ja maahan tulee vedettyä hiukan turhankin tarmokkaasti seinän lähestyessä.

Parasta tietysti olisi jos löytäisit kotiseudultasi jonkun toisen harrastajan. Voisitte yhdessä katsoa, onko kopterissa vikaa vai pilotissa kehittämistä. :) Ei tämä toisen harrastajan tarvitse olla edes 3D-guru osatakseen sanoa, onko hommat sinun kopterisi kohdalla edes jossain määrin kuosissa. Voitte myös katsella toistennen lennätystä ja oppia sitä kautta. Antakaa toisillenne palautetta, vertailkaa toimintatapoja jne.

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #3 : 26 Lokakuu, 2009, 17:46:11 »
Sainkin sitten yöllä kopterini säätöihin.
Uskomatonta, että koko homma oli kiinni niin pienestä asiasta, kuin vakaajatangon linkkitankoa puoli kierrosta lyhemmäksi!
Koko homma muuttui tuon myötä aivan toiselle tasolle. Olen saanut kopterin leijumaan jo lähes puoli minuuttia täysin paikallaan metrin korkeudella! Trimmitkin sai laittaa keskelle, ei vaella mihinkään... ...ennenkuin ilma lähtee tosiaan kopterin vaikutuksesta pyörteilemään.

Psykologisesti asiaa helpotti käyttämällä patjaa lähtöalustana. Kopteri putoaa pehmeälle jos on pudotakseen.
Vielä en tosin uskalla lähteä vaeltelemaan patjan reunojen ulkopuolelle, ja eniten vaikeutta tuottaa kontrollien hahmottaminen kopterin lentosuunnan muuttuessa. Käytännössä kopterin täytyy olla pyrstö minuunpäin, tai sekoan ohjaimien kanssa.
Reverse-kytkimien käyttö varmaan sekoittaisi hommaa vielä entisestään, eikä niitä edes ehtisi käyttää.
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 17:52:59 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #4 : 26 Lokakuu, 2009, 18:00:10 »
Reverse-kytkimien käyttö varmaan sekoittaisi hommaa vielä entisestään, eikä niitä edes ehtisi käyttää.

Älä vaan edes opettelekaan tuollaista ;D kyllä ne suunnat alkaa jossain vaiheessa hahmottumaan.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #5 : 26 Lokakuu, 2009, 18:11:21 »
Äsken aloin päästä hommasta perille jo siinämäärin, että uskalsin yrittää pieniä käännöksiä. Voisin sanoa että se oli jo hyvä, kun nostin kopterin lattialta metrin korkeuteen ja ajoin sen kolmen metrin päähän sängyn päälle jossa tein leijumisharjoituksia. Sen jälkeen kokeilin vähän käännellä pyrstöä.
Sänky on kyllä oivallinen tähänkin, kun hätälaskeutumiset on niin pehmeitä. :)

Tämä alkaa nyt olla jo hauskaa :)

Piti lopettaa kylläkin ennen akun loppumista, kun kopteri tuli taas hieman epävakaaksi, mutta se johtuu siitä, että tuo vakaajatankomodini ei ole vielä täysin hakenut paikkaansa, eli siitä piti kiristää syntyneet välykset pois. Neularuuvit porautuvat pikkuhiljaa siihen vakaajatangon muoviin, ja kiristystarve vähenee pikkuhiljaa sitämukaa, kun ruuvien kartio ja vakaajatankoon syntyvä kartio alkavat vastata toisiaan.
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 18:15:59 kirjoittanut Bylsimys »

JCA

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #6 : 26 Lokakuu, 2009, 18:21:29 »
Ei saa ottaa mitään ressiä siitä ettl hajoaako se kopteri. Itellä kaks ekaa lentoa oli yhtä käsien ja jalkojen vibraamista kun niin pelotti. Tota kopteria saanut nyt pariin otteeseen korjata ja kerennyt kuukaudenpäviät kiroilla kun aina saa vaan säätää ja säätää. Viimeisin lento oli ehkä paras, hieman kettuuntuneena lensin, enkä funtsinut et mitä jos torppaan, se oli yks ja sama mitä sille kopulle käy. Rahalla ne saa kuitenkin korjattua.
Paikat ei tärissy ja leijuttelu oli paljon vakaampaa. Eli pitää lähteä lentämää vähän sellaisella so what tai this will probably crash,  but what the hell, lets see what happens  -asenteella. Kopterointi on HAUSKAA! :)

ps. Anteeksi typot, kännykällä taas kirjailen..

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #7 : 26 Lokakuu, 2009, 18:29:59 »
Se on ihan tosi että jos alkaa panikoimaan niin se on silloin varma crash!

Mulla tämä kopteri oli "out of the box" niin päin kettua säätöjen puolesta, että pyrstöosa on liimattu epoksilla ehjäksi jo vähintään kymmenestä kohtaa, ja muutamasta kohtaa vielä moneen kertaan.
Lapoja on mennyt kuin näkkileipää, vakaajatanko on kerran vääntynyt ja etukuomu on ollut rypyssä. :)

Alumiiniosat eivät parantaneet asiaa, ennen kun aloin radikaalisti parantelemaan niitä.
Siinä vakaajatangossa ei tosiaan saa näemmä olla sivuttaisklappia lainkaan.

Piti tossa pistää tilaukseen uusi pyrstökappale kun se on harsittu kasaan suurinpiirtein sentin paloista :D

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #8 : 26 Lokakuu, 2009, 21:41:13 »
Ei kannata käyttää niitä eskyn lapoja, hajoaa ihan liian helposti.  Esim. http://www.dealextreme.com/ tuolta löytää paljon halvempia ja kestävempiä lapoja.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #9 : 27 Lokakuu, 2009, 00:10:11 »
Meinaatko noita puisia lapoja?

Mulla ollut tässä vähän mielessä, että jospa teen noista lavoista muotit ja koitan tehdä lasikuituiset ite.
Ihan pikkuriikkisen kokemusta lasikuidulla värkkäämisestä nimittäin.

Se muottien tekeminen vaan on sellainen asia, mistä joutuu ottamaan selvää.
Valuhiekkaa olis kotosalla, mutta se ei varmaan kyllä sovellu lasikuituosien tekemiseen...
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2009, 00:12:02 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #10 : 27 Lokakuu, 2009, 00:20:28 »
Eikai niitä kannata rueta itse tekemään kun on halpaa ku saippua... huonolla tuurilla saa sen itsetehdyn lavan silmään :S

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #11 : 27 Lokakuu, 2009, 01:13:49 »
Jos ajattelit lapoja alkaa tekemään niin kerrotko ystävällisesti jos samalle paikalle satutaan. Tietää hieman siirtyä kauemmaksi  ;)  Tosiasia on ettei kannattane turvallisuus syistä alkaa lapoja tekemään jos niitä saa muutamalla kympillä ostaa valmiina. Pienten koptereiden lavat tietysti ei massaltaan ole suuria mutta riskit on suuret kun pyörivän nupin voimat ovat yllättävän suuria. Tehds valmisteisissa isompien koptereiden lavoissa on turvallisuuttakin mietitty niin ettei osia lentäisi ympäriinsä...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #12 : 27 Lokakuu, 2009, 03:30:30 »
Jos mulla on kerran rälläkän laikka räjähtänyt silmille (suojalasit oli mutta silti pelotti), niin uskotte varmaan että mä en tee mitään vaarallisia virityksiä. On säikäyttänyt tarpeeksi.

Muutenkin itelläni on sellainen filosofia että kaikki tehdään viimeisenpäälle ammattitaidolla, eikä huonoista kokeiluista edes puhuta.
Toki lapoja saa halvalla, mutta kun sattuu olemaan luonteeltaan tällainen "pellepeloton", niin harrastuksista saa irti parhaat fiilikset vasta silloin kun omatekoisuusaste on riittävän korkealla :)

Ehkä rakennan vielä itse kokonaisen polttiskopterin alusta lähtien käyttäen esim. 35 kuutioista kiinalaista ruohotrimmerin konetta. ;)
Siihen kyllä sitten taidankin tehdä lavat hickorystä.

Ettei virta loppuisi, niin pitäähän polttiskopterissa olla laturi. Joku sopiva pikku sähkömoottori laturiksi muutettuna sopivalla lataussäätimellä.

Keveydestä huolimatta muovia en sotke tuohon, eli esim. jos tekisi Laman kaltaisen peräosan, tekisin sen ruostumattomasta kaasuhitsauslangasta migillä.

Mulla on muuten myös omatekoinen puolimetrinen panssarivaunuprojekti, joka tulee käyttämään pientä kakstahtimoottoria lataamaan akkua. Toistaiseksi se kulkee sillä virralla mitä akussa on :)
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2009, 03:47:40 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #13 : 27 Lokakuu, 2009, 11:16:03 »
[OT]
Jotain näitä tankkihommia mitä amerikkalaisetki väsäilee?
You tubesta joskus kattelin pätkää ku ukko väsäsi semmoista ^^
[/OT]

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #14 : 27 Lokakuu, 2009, 14:32:45 »
Meinaatko noita puisia lapoja?

En, muovisia, ei laamaan edes ol puisia lapoja, ellei sitten itse tee ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #15 : 27 Lokakuu, 2009, 18:13:49 »
Meinaatko noita puisia lapoja?

En, muovisia, ei laamaan edes ol puisia lapoja, ellei sitten itse tee ;D

Juu en tiedä sitten minkä kopterin lapoja siellä katselin... :)

Ite olen puutöissä vähän heikommalla pohjalla, ja kun tuohon pitäisi tehdä sitten niin ohuet lavat, että tulee mieleen epäonnistunut kokeilu tehdä puisia plektroja kitaransoittoon :)

Poissa Quinn

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Jäsen nro. 88
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #16 : 27 Lokakuu, 2009, 20:42:14 »
Suosittelen Xtremen lapoja. Ovat kestävät ja aavistuksen enemmän käyremmät kuin vakiot, joten nostetta on myös enemmän. Omassa Lamassa on olleet jo pitkään, eikä ole tarvinnut vielä uusiin vaihtaa. On hyvä muistaa myös lapojen tasapainotus. Omat lapani olivat jo valmiiksi hyvin tasapainossa, mutta jos eivät ole, niin lisäämällä tarvittava määrä ohutta teippiä kevyemmän lavan alapuolelle ongelma ratkeaa.

http://www.miracle-mart.com/store/index.php?main_page=index&cPath=110_161

Ovat vielä näköjään tarjouksessa 1,66 €/pari. Halvalla lähtee parhaat lavat Lamaan. Miracle-Mart on muutenkin paras paikka ostaa Lamaan osia. Halpa ja luotettava. Nopeakin se on kokemusteni perusteella.
Lama V3 isolla kasalla päivitysosia
Blade mSR BNF
Spektrum DX7
Phoenix RC
iCharger 106B+ & P350-poweri

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kopterin säätämisestä taas
« Vastaus #17 : 27 Lokakuu, 2009, 21:40:08 »
Suosittelen Xtremen lapoja. Ovat kestävät ja aavistuksen enemmän käyremmät kuin vakiot, joten nostetta on myös enemmän. Omassa Lamassa on olleet jo pitkään, eikä ole tarvinnut vielä uusiin vaihtaa. On hyvä muistaa myös lapojen tasapainotus. Omat lapani olivat jo valmiiksi hyvin tasapainossa, mutta jos eivät ole, niin lisäämällä tarvittava määrä ohutta teippiä kevyemmän lavan alapuolelle ongelma ratkeaa.

http://www.miracle-mart.com/store/index.php?main_page=index&cPath=110_161

Ovat vielä näköjään tarjouksessa 1,66 €/pari. Halvalla lähtee parhaat lavat Lamaan. Miracle-Mart on muutenkin paras paikka ostaa Lamaan osia. Halpa ja luotettava. Nopeakin se on kokemusteni perusteella.

Juu, täytyy pistää linkki muistiin, mutta toisaalta lentäminenkin alkoi sujua jo siihen malliin, että näillä lavoilla, mitä on hollilla, taidan päästä aika pitkään. :)

Mulla oli tasapainotusongelmia myös, ja koitin just tuota teippikonstia siihen, mutta se ei auttanut, koska tasapainohärö johtuikin siitä roottorihässäkän välyksestä.
Välykset on poistettu, niin nyt voisi sitä tasapainotustakin kokeilla uudestaan.  :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
2754 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2008, 21:24:19
kirjoittanut mnentwig
6 Vastauksia
2896 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Toukokuu, 2009, 00:04:09
kirjoittanut -DaMulQ-
9 Vastauksia
3605 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2009, 23:29:14
kirjoittanut 1m4s0_
0 Vastauksia
1776 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2014, 09:43:59
kirjoittanut VERTICAL
Testaillaanpa taas.

Aloittaja Perusmalli QRX-350 Testailualue

0 Vastauksia
11492 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2016, 13:25:40
kirjoittanut Perusmalli QRX-350