Kirjoittaja Aihe: MOBB Power-Cat  (Luettu 43354 kertaa)

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #25 : 06 Lokakuu, 2009, 12:14:00 »
katselinkin noita nupin osia että on tutun näköisiä, eli tekevät yhteistyötä vai ? , onko paljon samoja osia kuin Variossa.


Nuppi itseasiassa on täysin varion tekele ;), rungot osat ovat ilmeisesti tehnyt joku saksalainen alinhankinta koneistusfirma. Sitten tuon suihuputken on taas valmistanut kai CAT (http://www.cat-ing.de/) joka tekee ilmeisesti jotain osia myös itse turbiiniinkin. Eli tämä kokonaisuus on monen valmistajan summa.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #26 : 06 Lokakuu, 2009, 16:19:35 »
Ihan kiva pakoputkenpää...  :o Mulla on Bemarissa samaa kaliiberia...
-flybarless, sedative stabilized head-

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #27 : 06 Lokakuu, 2009, 20:51:25 »
Ihan kiva pakoputkenpää...  :o Mulla on Bemarissa samaa kaliiberia...

Juu kyllä tuossa ilma liikkuu 500-600 asteisena.

Tänään hieman liittelin osia yhteen, tuo suihkuputken sovitus on aivan sika tiukka ja vaatiin hieman hiomista. Myös runkorakenteita koe sovittelin ja päätankit kasailin.
Pahoittelivat saksasta kun olivat unohtaneet lavat laittaa mukaan mutta kyllähän ne vielä kerkeää tässä saada.

Kirjoittelin myös päivällä että uusi akseli pitää saada, homma menee niin että jet cat saksassa valmistavat sen varta vasten omaani. Yllätyin hieman hinnasta joka oli reilusti alle odotukseni kun jo muutenkin mennään yli budjetin ;D.


Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #28 : 08 Lokakuu, 2009, 20:42:37 »
Iltaa, pari paivää tässä kasailtu.
Piru että tuon suihkuputken sovitus oli melko työläs ja tarkka, toleranssit on perhana pienet että virheisiin ole varaa.
Varmaan sata kertaa koesovitin putkea ja hion sisäpintaa, ja kun putki on rosteria niin siitähän todella helposti lastu irtoaa ;).
Lopuksi en enään uskaltanut enempää hioa putken sisäpintaa niin otin turbiinista NGV:n irti ja sorvissa loput 0,10mm 7mm matkalta. Nyt istuu ihan hyvin.

Kuten kuvista näkee niin runko seisoo jo omilla "tellareilla", myös radiolevy on löytänyt oman paikkansa. Tämä ilta on mennytkin sitten takakulma vaihteen shimmailussa.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #29 : 10 Lokakuu, 2009, 22:56:21 »
Jep Jep, ruuvailtu on ja paljon.

Rupeaa perus runko olemaan vähän niinkuin "raaka" kasattu, perhana kun kävi tässä kiva käpy kun kasasin pyrstöroottoria. Pyrstöroottorissa on painelaakeri sekä kaksi perinteistä laakeria, ulommaisen laakerin ja painelaakerin väliin tulee yksi 0,18mm prikka, en aluksi huomannut mutta prikka oli mennyt "vähän" huonosti paikoilleen ja eipä tuon paksuinen paljon tunnu ruuvatessa jos on akselin välissä. No onneksi tämä moka tapahtui ensimmäistä lavanpidikettä kasatessa ja toisessa huomasin että toiminta on paljon "jouheampi" joten purkasin ensimmäisen ja kiva ylläri kun prikka murentuneena laakeria vasten. Ja näitä yyber hienoa prikkojahan oli paketin mukana tasan 2kpl :-[ :-[ :-[. Eikä perhana löytynyt edes miljoona laatikoista tämmöisiä joten joutu menemään ihan TRILJOONA laatikolle josta löyty NH-90:sen shimmi prikat joista sai taiottua uuden. HUH!!!


Hieman oli myös ihmeteltävää varion torgue tuben kanssa, loppujen lopuksi asennus meni ihan hyvin kunhan ensiksi tajusi mitä canadalainen ohjeen tekijä tarkoitti mukana tulleilla ohjeilla.


Voi kun ensiviikolla tulisi CAT:lta nupin conversio sarja, muuten ei oikein voi tuota päärottoria kasata. Millään ei oikein vielä huvittaisi miettiä mistä ja miten johdotukset tekisi kun sitä jonkun verran tuohon tulee.




Ps, huomatkaa GAUI 425:en uusi tosi very hot sexikäs canopy, tuli pakko mielle repiä tarrat pois ja kokeilla spies heckerin automaaleja kun sattui olemaan jäänyt parin vuoden takaa just hieno ruskea väri, päällä on yksi kerros lakkaa ja pinta on "pianon" kiiltävä. :)

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #30 : 18 Lokakuu, 2009, 19:23:39 »
Viikko taas pakerrettu!.
Kaikkea pikku juttua rakenneltu mm: landarit ja radilevyn tolpat saivat hieman väriä pintaan sekä kaasu/polttoaine hanoille pidikkeet, I/O boardille teline, ECU:lle teline, regulaattorille teline sekä monta muuta pientä juttu ja radiolaitteiden sijoittelun suunnittelua.

Ensiviikolla pitäisi tulla ne 12mm pääakselin osatkin, sittenhän se asennus vasta alkaa ;).

Vastari ja polttoaine pumpun akuiksi tulee kovakuoriset LI-PO:t

Kiitos T-Rex storelle muuten nopeasta regulaattorin toimituksesta!.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #31 : 18 Lokakuu, 2009, 20:13:47 »
Tuossa alkaa olemaan jo tuota johtohässäkkää aika reippaasti :P
Mielenkiintoisen näkönen värkki, millon on eka startti? ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kalle

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #32 : 19 Lokakuu, 2009, 09:07:33 »
Kun muuten noita ääniä joku ihmetteli niin ovat aika miedot verrattuna turbiinilennokkiin. Suhinat muutetaan voimaksi aika tarkkaa ja ääni on hyvin maltillinen. Onneksi ainakin haju on oikea! (Jos vaan ajaa Jet A1:llä eikä lamppuöljyllä) :)

Se CAT (http://www.cat-ing.de/) on ihan sama pulju kuin Jet Cat, näyttävät tekevän muutakin kuin turbiineja ja pistäneet eri sivuston vaan pystyyn.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #33 : 19 Lokakuu, 2009, 20:17:22 »
Juu tuo PHT:ssa on tosi sopivat äänet eikä tyhjäkäynnillä melu haittaa vaikka vieressä on, 100% kaasulla NH:n putkista lähti kumminkin jo niin kova ääni että ei ilman kuulosuojaimia pysty olemaan vieressä.
Mutta lennokin turbiinit ovat jopa reilusti kovempi äänisiä kuin kopterin. 8)

Ja vähän uutisia tältä päivältä:

Tuli uusi akseli postissa ja kaikki meni hyvin asennuksen suhteen mutta yksi pieni probleema :-\ akseli on noin parikymmentä millia liian pitkä :D. Eli ei tää nyt ihan niin helposti mennytkään, en uskalla ennen sorvia itse käynnistää ennenkuin saan vastauksen CAT:lta että mitä tehdään.
No tulipahan vähän opeteltua akselin vaihtoa samalla niin seuraavalla kerralla menee jo paljon helpommin.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #34 : 23 Lokakuu, 2009, 20:19:15 »
Dadaa, nyt olis tulossa postissa uutta akselia cat:lta. mutta se tulee vara akseliksi, kun homman täytyy edistyä niin silloin ei odotella mitään upsi lähettejä ;), otettiin maailmalta mitat ja annoin akselin työkaverille jolla meni noin 5 minuuttia sorvin kanssa ja akseli oli tasan 279 millinen niin kuin tuohon on tarkoitettu. Sen verran kovaksi oli tuo yksilö karkaistu että omalla pikku "hobby" sorvilla sitä ei edes kannattanut kokeilla, ja jos jostain syystä se uusi tuleva akseli on erimittainen niin sitten katsotaan uudestaan. Mutta nyt saamilla tiedoilla tuo modattu akseli pitäisi olla ihan OK!.

Tuli viikolla sitten pikkuisen jatkettuakin projektia kun saatiin akseli sovitettua ja päästiin itse roottoria rakentamaan. Ja tänään oli sitten vapaapäivä töistä ja tarkoitus oli saada kopteri siihen kuntoon että huomenna otetaan savut koneesta, konetta on käytetty viimeeksi noin vuosi sitten, pakko saada kerosiinin tuoksut koneeseen takaisin. :D

Tänään vähän johtoja laittelin sekä muuta pientä tusausta, johdot menivät loppujen lopuksi aika hyvin ainakin omasta mielestä. Peräservoa ja gyroa ei ole vielä asennettu kun perän työntötanko on vielä hieman suunnittelu vaiheessa.

Mutta mutta jos ei nyt huomenna tule vettä eikä ole pakkasta niin pitäisi konetta töhäytellä 8).

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #35 : 23 Lokakuu, 2009, 20:48:21 »
Onko muuten tässä vehkeessä autorotaatio ratasta perälle ?, itselläni ei ole Trainerissa sellaista joten peräroottorit lakkaavat pyörimästä kun veto loppuu moottorista. Kokeneitten mukaan onnistuu autorotaatio ilman koneen pyörimistä mutta ilmeisesti ei enää ohjata laitetta haluttuun paikkaan.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #36 : 24 Lokakuu, 2009, 00:04:42 »
Onko muuten tässä vehkeessä autorotaatio ratasta perälle ?, itselläni ei ole Trainerissa sellaista joten peräroottorit lakkaavat pyörimästä kun veto loppuu moottorista. Kokeneitten mukaan onnistuu autorotaatio ilman koneen pyörimistä mutta ilmeisesti ei enää ohjata laitetta haluttuun paikkaan.

Nyt kun kerran tuon kirjoitit niin enpä ollut tuota huomannutkaan, eli eipä ole tässäkään.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #37 : 24 Lokakuu, 2009, 00:06:07 »
Turhaa hifistelyä semmonen, antaa mennä jos on mennäkseen  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #38 : 24 Lokakuu, 2009, 16:28:26 »
Sää suosi tänään kokeilut, eipä tuossa käytössä mitään yllättävää tullut vastaan.
On ne äänet sitten vaan niin PERHANAN makeet, kokeilin että kävelin n,20 metrin eri puolille kopteria niin ilman koppaa imupuolella on melkeimpä kovemmat äänet kuin putkipuolella. Luulen että kopan kanssa vaimenee aika paljon "vaikutelma".

Tässä linkki videoon:

http://jeteki.kuvat.fi/kuvat/MOBB+Power-Cat/power+cat+test.wmv

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #39 : 24 Lokakuu, 2009, 17:11:42 »
Noniin hienot ovat äänet,ja muutenkin komian
näköinen.Koskas nähdään Röylässä ilmassa.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #40 : 24 Lokakuu, 2009, 17:14:18 »
Itse epäilen soundien tulevan maskuliinisemmaksi, kun tuuppaat lapaset kiinni ja alat antamaan rasitusta... ;) Mikä oli se taskulaskimen näköinen laitos? Entäs se tökömentti jota annettiin tölkistä? Aerostarttia?? ;D

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #41 : 24 Lokakuu, 2009, 17:59:10 »
Waauu ei voi muuta sanoa oletko ite kuvassa vaan näytti kyllä aika paljon Seppäsen Jannelta.  :-\

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #42 : 24 Lokakuu, 2009, 18:02:15 »
Itse epäilen soundien tulevan maskuliinisemmaksi, kun tuuppaat lapaset kiinni ja alat antamaan rasitusta... ;) Mikä oli se taskulaskimen näköinen laitos? Entäs se tökömentti jota annettiin tölkistä? Aerostarttia?? ;D

Juu mikä esti lapasten käyttämisen? Samallahan tuon olis voinu leijuttaa trimmiin tuossa!

Se tölkki oli starttikaasuputeli. Suosittelen kyllä kerostarttia! Erittäin käytännöllinen ja varmatoiminen (itselle jetti on startannu 100% varmuudella paitsi kerran kun pumpun starttijännite oli liian alhainen eikä moottori saanu soppaa)

- Ilkka

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #43 : 25 Lokakuu, 2009, 13:13:26 »
Mikä oli se taskulaskimen näköinen laitos? Entäs se tökömentti jota annettiin tölkistä? Aerostarttia?? ;D

Tuo "taskulaskimen" näkoinen laite GSU (ground starter unit) boxi jolla voi muuttaa turbiinin ecun parametrejä, eli siis vähän niinkuin ajotietokone. GSU:lla näkee myös kaikki oleelliset asiat kuten: käyttö ajan, polttoaineen kulutuksen, pakokaasu lämmöt, ja paljon muuta nippelitietoa.


Ja se miksi ei ollut lapoja kiinni on että ne on vasta tulossa ;D.


Ja sitten myös yksi asia mitä en eilen muistanut kirjoittaa, kun oltiin testaamassa konetta ja olin sammuttanut moottorin ja kantanut kopteri takaisin halliin niin ihmettelin kun tasaisen väliajoin joku servo teki pienen liikkeen mutta en aluksi sitä huomioinut. Sitten jäin ihan seuraamaan että mikä servo sekoilee niin aileron servo jostain kumman syystä teki melkeimpä järjestään noin 3min välein pienen nykäyksen ???. Tää ei nyt kovin hyvä juttu ole jos servot saavat häirötä jostain tai muuten vaan radio tai vastari sekoilee omiaan, itse asiassa tuo kyseinen servo oli ainut servo kasaukseessa joka reagoi kun ruuvasin siihen servo varren kiinni, eli siis metallisella ruuvarilla koskettaessa servon asennus ruuviin teki häröilyä.

Kaikki servot ovat käytännössä uusia kun niillä ei ole lennetty ikinä mutta voisiko siinä olla valmistusvika ???. No jäädään tutkimaan asiaa ja katsotaan ettei joku liitos ole huonosti tai jotain muuta häiriö tekijää.


Ja egelle: kyllä se ihan meitsi siinä videolla häröilee.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #44 : 25 Lokakuu, 2009, 13:17:47 »
Mikä oli se taskulaskimen näköinen laitos? Entäs se tökömentti jota annettiin tölkistä? Aerostarttia?? ;D

Tuo "taskulaskimen" näkoinen laite GSU (ground starter unit) boxi jolla voi muuttaa turbiinin ecun parametrejä, eli siis vähän niinkuin ajotietokone. GSU:lla näkee myös kaikki oleelliset asiat kuten: käyttö ajan, polttoaineen kulutuksen, pakokaasu lämmöt, ja paljon muuta nippelitietoa.


Ja se miksi ei ollut lapoja kiinni on että ne on vasta tulossa ;D.


Ja sitten myös yksi asia mitä en eilen muistanut kirjoittaa, kun oltiin testaamassa konetta ja olin sammuttanut moottorin ja kantanut kopteri takaisin halliin niin ihmettelin kun tasaisen väliajoin joku servo teki pienen liikkeen mutta en aluksi sitä huomioinut. Sitten jäin ihan seuraamaan että mikä servo sekoilee niin aileron servo jostain kumman syystä teki melkeimpä järjestään noin 3min välein pienen nykäyksen ???. Tää ei nyt kovin hyvä juttu ole jos servot saavat häirötä jostain tai muuten vaan radio tai vastari sekoilee omiaan, itse asiassa tuo kyseinen servo oli ainut servo kasaukseessa joka reagoi kun ruuvasin siihen servo varren kiinni, eli siis metallisella ruuvarilla koskettaessa servon asennus ruuviin teki häröilyä.

Kaikki servot ovat käytännössä uusia kun niillä ei ole lennetty ikinä mutta voisiko siinä olla valmistusvika ???. No jäädään tutkimaan asiaa ja katsotaan ettei joku liitos ole huonosti tai jotain muuta häiriö tekijää.


Ja egelle: kyllä se ihan meitsi siinä videolla häröilee.
Ok.  ;D no kato nyt tarkkaan noi radiot vielä läpi että saat häiriöt pois. komeet oli äänet turbaanissa sitte vaan ens kesänä Jämiflyinniin Jettihemmojen kaa.  8)

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #45 : 06 Marraskuu, 2009, 18:32:00 »
Vähän päivitystä tännekkin:

Lavat sain tossa reilu viikko sitten ja setupit on suuripiirtein myös tehty, enään oikeastaan pitäisi peräntyöntötanko asentaa ja gyro trimmata kohdilleen niin kopu olis ainakin mun mielestä valmis testilennolle.

Myös canopy pitäisi maalailla kunhan keksi ensiksi vaan minkä väriseksi.

Tarkkaa päivää en uskalla sanoa koska käydään lentoa kokeilemassa kun ei ihan hirveästi himota tuonne kura, pimeään, tuuliseen, ja kaikkea muuta ei aurinkoista keliin mennä hääräilemään. :)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #46 : 06 Marraskuu, 2009, 18:37:44 »
>> testilennolle.
if you need help with that, let me know. Although, if it were my heli, I'd probably ask Joni  :)

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #47 : 06 Marraskuu, 2009, 19:05:43 »
>> testilennolle.
if you need help with that, let me know. Although, if it were my heli, I'd probably ask Joni  :)


KIITOS!, tämä on hyvä tietää. Kyselin tuossa taannoin Jonia ottamaan neitsyt lennot kun saan kopterin siihen kuntoon. Mutta jos syystä tai toisesta Joni ei pääse tai halua niin sitten olis testi pilotin paikka vapaana.



Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #48 : 26 Marraskuu, 2009, 19:18:13 »
Päivitystä, koppa sovitettu paikoilleen. Joutui tekemään uuden vastai/pumppu akku telineen kun edellinen oli liian korkea ja otti kopasta kiinni. Valitettavasti joutui myös vaihtamaan ainakin hetkellisesti pienempään BEC:iin, tuon herculeksen becin laitan heti kiinni kun keksin vaan paikan sille, nyt virkaa ajaa castlen pikkuruinen becci.

Ps: toivottavasti sunnuntaina olisi hyvä keli ja testipilotilla vapaata ;).

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: MOBB Power-Cat
« Vastaus #49 : 29 Marraskuu, 2009, 15:21:59 »
Samppanjat on ruiskutettu, power catti on tehnyt ensilentonsa tänään.

Testipilottina oli Martevuon Joni, aivan käsittämättömän ammattimaisesti joni käskytti cattia testilennolla.

Olo on tällä hetkellä niin voimakas vaikka en itse kopteri tänään kokeillukkaan, niin voisi vaikka maapallon nostaa ilmaan ;D ;D ;D.
Laitetaan juttua myöhemmin tänään lisää kunhan pulssi on vähän laskenut, jotain pokkari videotakin on kun en itse pystynyt keskittymään kuvaamiseen ollenkaan.

Kiitos Joni!!!.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4264 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2010, 18:33:47
kirjoittanut B12
2 Vastauksia
2274 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2011, 21:33:32
kirjoittanut Rami
0 Vastauksia
1581 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2011, 07:39:05
kirjoittanut SJo1
18 Vastauksia
7236 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2021, 12:30:32
kirjoittanut Svyat
22 Vastauksia
5899 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2020, 17:42:24
kirjoittanut Maikko