Kirjoittaja Aihe: YS91SR laakerit  (Luettu 5611 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
YS91SR laakerit
« : 09 Elokuu, 2009, 12:55:56 »
Taisi hajota yssistä laakerit, vaikka on 40 lentoa vasta takana. Mikä muukaan pitäisi tuollaista ääntä? On aina käynyt rikkaalla. Mistäs kannattaa hommata uudet laakerit, ja miten ne saa vaihdettua kaikkein helpoiten? Sylinteriputki vaikutti olevan melko tiukasti kiinni rungossa, taitaa mennä uunihommaksi?

http://www.youtube.com/watch?v=qQNQ5AoMDSs

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #1 : 09 Elokuu, 2009, 13:06:26 »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #2 : 09 Elokuu, 2009, 13:17:10 »
Kävelet ihan laakeri kauppaan ja pyydät samanlaisen uuden. Tai tilaat Sabesta. Saa aikalailla kaikista paikoista. Muista pyytää vaan C3:na. On kuulemma mennyt YS:stä laakereita sen teidän hankkiman polttoaineen kanssa. No kulutustavaraa ne on. Toki polttoaineen merkitys kestolle on huomattava. Ei siis laakereissa välttämättä syy siihen nopeaan rikkoitumiseen.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #3 : 09 Elokuu, 2009, 13:17:52 »
Kauan kestää toimitus? Lähtikö sun moottorista samanlainen ääni kun laakerit oli hajoamassa?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #4 : 09 Elokuu, 2009, 13:33:40 »
Mulla meni reilu viikko toimituksessa mut sillon ei heillä ollut varastossa laakereita. Luulisin et muuten on kyllä suht nopea toimitus ku ihan kirjeenä tulee.

Ite en kerinnyt niin koneen ääniä kuuntelemaan vaan huomasin vanhojen laakereiden olevan niin ruosteessa et oli parempi vaihtaa.

Etummainen laakeri tais olla semmonen ihme mallinen mitä en ainakaan ite löytänyt mistään laakerikaupasta. Sabesta tietysti saa mutta hintaa on tietysti enemmän ku tuolta rc bearingsista. Toisaalta toimitus saattaa olla nopeampi sabesta.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #5 : 09 Elokuu, 2009, 13:46:24 »
Takalaakerin listahinta sabessa 19.95€, kun tuolla RC Bearingin sivuilla n. 11 dollaria taka JA etulaakeri  ::).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #6 : 09 Elokuu, 2009, 13:49:49 »
Sabesta tilaat tänään, saat tiistaina... Mutta eipä sen väliä jos jaksaa odotella. Nopeiten saa laakerikaupasta jonne itse menee tiskille.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #7 : 09 Elokuu, 2009, 13:54:09 »
Ok, pitää kysyä jos Joensuun laakerista löytyisi sopivia. Ei ole kyllä ennen löytynyt yhtään tarvitsemaani laakeria. Viitsisikö joku YS91SR:ään laakerit vaihtanut antaa vähän neuvoa vaihtoon, miten saa helpoiten sylinteriputken irti ym.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #8 : 09 Elokuu, 2009, 14:54:24 »
50:seen yssiin vaihtaneena jouduin sylinteriputken irti/paikalleen saamiseksi lämmittämään kuumailmapuhaltimella mosan tosi lämpimäksi meinas usko jo loppua oli meinaan kireä sovitus.
laakerit tippuikin sitten kuin itsestään kun kone oli lämmin.

En sitten tiedä oliko optifuilin tekosia ,konetta käytetty aina rikkaalla eikä lennetty montaa gallonaa.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

tuupola

  • Vieras
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #9 : 09 Elokuu, 2009, 15:55:06 »
Ite tilailin laakereita Modelbearings / Modelfixings nimisesta paikasta. Laadusta en osaa vielä sanoa kun en ole vielä ehtinyt asentaa. Mestaa kuitenkin kehuttiin ulkomaan foorumeilla. Verkkokauppa on ruma, mutta valikoima loistava. Kirjekuori tuli alle viikossa.

http://www.modelfixings.co.uk/

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #10 : 09 Elokuu, 2009, 16:18:22 »
Laakerien vaihdosta löytyy lennunetin puolelta selostusta myös, mutta näin olen itse tehnyt: Puretaan moottorista kaasutin ja regulaattori pois, takakansi auki ja mosan kansi. Sylinteriputki lähtee joskus kylmänäkin, kun laittaa jotain rättiä pakoaukosta sisään ja kääntää kampiakselista mäntää varovasti ylöspäin. No jos ei lähde niin vähän kuumailmapuhallinta ja johan lähtee. Sitten olen aina merkinnyt miten päin mäntä on, ennen irrotusta. Kampiakseli sitten pois myös. No nyt sulla on pelkkä lohko kädessä, ja sen voikin sitten laittaa uuniin. 10 min 200 astetta riittänee, itse en käytä tässä puhallinta ettei mene liian kuumaksi. Kun lohkon ottaa uunista ja kopauttaa varovasti puuta tms vasten, pitää laakerin pudota sieltä heti pois. Etulaakerin voi kevyesti työntää ulos ja sekin putoaa sieltä kivasti pois.

Uuden laakerin olen laittanut kuumaan lohkoon sopivan hylsyn avulla, joka sopii juuri laakerin ulkoreunaa vasten. Kevyt kopautus ehkä tarvitaan. Etulaakeri menee sormin painamallakin toisinaan. Sitten vain kootaan ja ajellaan rikkaalla pari tankkia. Olen käyttänyt laakereina sekä c3 että tavallisia.               
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa koikkis69

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #11 : 09 Elokuu, 2009, 19:30:26 »
Muista pyytää vaan C3:na

En tiedä onko Lahden laakeriliikkeissä huono vailikoima mutta eivät ole noita YS:n sopivia laakereita löytäneet. Alkuperäiset lienee Koyo:n valmistamat. Koyo:n luettelot eivät ko. kokoista laakeria kuitenkaan tunne C3:na. Itse olen käyttänyt noita rc-bearings.com:n rosteririllukoita ja hyvin ovat toimineet. Fuilina edelleen 20/20/60 kotipolttoinen Klotz:lla liukastettu fuili.

Juha
Kaikki romut myyty parempaan kotin

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #12 : 10 Elokuu, 2009, 10:24:43 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä olet Vispilä tehny lentopäivän päätteeksi koneelle?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #13 : 10 Elokuu, 2009, 14:05:48 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä olet Vispilä tehny lentopäivän päätteeksi koneelle?

Joka lennon jälkeen oon puristanut fuililetkun kiinni ja odottanut kierrosten nousua ennen sammutusta. Ehkäisee hydro lockeja. Sama homma päivän viimeisellä lennolla, motti tyhjäksi fuilista. Mitään after run oileja en oo ikinä käyttänyt.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #14 : 10 Elokuu, 2009, 14:31:59 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä olet Vispilä tehny lentopäivän päätteeksi koneelle?

Joka lennon jälkeen oon puristanut fuililetkun kiinni ja odottanut kierrosten nousua ennen sammutusta. Ehkäisee hydro lockeja. Sama homma päivän viimeisellä lennolla, motti tyhjäksi fuilista. Mitään after run oileja en oo ikinä käyttänyt.
Jeps. Mä oon yksittäisten lentojen jälkeen vaan sammuttanu tyhjäkäynniltä ja päivän viimesellä sitten laittanu letkun tukkoon ja antanu käydä sammuksiin. Enkä ole after runneja käyttäny itsekään... epäilen tässä et mullakin kuuluu nyt ylimäärästä ääntä (tosin voi tulla myös TT:stä), joka kyllä vaikuttaa häviävän idlellä...? Pitänee tarkkailla.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #15 : 24 Syyskuu, 2009, 10:01:12 »
Mielenkiintoinen huomio, Ite olen sammuttanut koneen sulkemalla polttoaine letkun ja odottanut koneen hyytymistä. OK

Tämän jälkeen myös irrottanut moottorin koneesta ja taka kansi pois. ((huolto / muuten tai vaan testannut;) )

Mosan sisältä tulee aikamoinen määrä öljyä ulos. yli 5ml

Mitkä muuten on muiden neula asetukset, kun tuo YS 91SR ohje sanoo näin:
STARTING SETTING / OPERATING SETTINGTIN
● Hover 1.75 open 1.75 ~1.50
● Low 1.25 open 0.75 ~0.50
● Full 1.25 open 1.25 ~0.75
Jos tuon LOW neulan hyvän sisään ajon jälkeen laittaa 0.75 auki tai edes lähelle, niin kone leipoo kiinni noin 15min sisään.
 
Optifuel 20% kamalla näin on käynyt jo 2 kertaa, joten piston/liner settejä on joutunut vaihtamaan.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS91SR laakerit
« Vastaus #16 : 24 Syyskuu, 2009, 12:44:42 »
Mulla ne ohjeen arvot ei pidä kummallakaan yssin motilla lähellekkään paikkaansa, pitää olla joka neula noin puolikierrosta enemmän auki kuin ohje neuvoo. Samilla tosin pitää saman motin mutta eri putken kanssa nuo ohjeen arvot hyvin paikkaansa. Taitaa olla täysin tapauskohtainen juttu, kannattaa aloittaa sikarikkaalla ja kiristellä sitten siitä kunnes toimii hyvin. Mäkin saisin varmaan koneen leivottua nopeasti jos säätäsin neulat ohjeen mukaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2107 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2009, 18:18:08
kirjoittanut Vispilä
13 Vastauksia
5327 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2009, 21:02:16
kirjoittanut masu
14 Vastauksia
5365 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2013, 11:49:06
kirjoittanut pintke
12 Vastauksia
5858 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2013, 14:17:17
kirjoittanut zxiicci
7 Vastauksia
3314 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2014, 01:49:11
kirjoittanut Ves@