Kirjoittaja Aihe: HBK2 totaalicrash 6.10.07  (Luettu 7403 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
HBK2 totaalicrash 6.10.07
« : 08 Lokakuu, 2007, 07:29:25 »
Lauantaina oli sää oikein mainio, joten ajattelin heittää läheisellä urheilukentällä (iso yhdistetty jalkapallo ja pesäpallokenttä) pienen lennätyskierroksen. Aamusella olin kotosalla leijutellut yhden akullisen jo aiemmin. Jokin aikaa sitten olin vasta korjannut kopterin edellisen pudotuksen jäljiltä (servon uusinta). Kopu pelasi oikein hienosti.

Noh siinä hieman leijuttelin ja lähdin sitten taivaalle lentämään. Lensin kentän toiseen päähän ja sieltä sitten takaisin. Takaisintullessa aloin taas kääntymään, niin sattui jotain erikoista. En ole ihan varma, että sähelsinkö itse ohjauksessa (todennäköistä), vai oliko jokin muukin servo aiemmista torpeista kuitenkin rikki, kun kopu kääntyikin täysin selälleen. Noh enpä sitten ollut hoksannut vaihtaa leijutusmoodista st1:lle, joten kaasuvivun alasveto aiheutti pelkän alastulon. Koitin kääntää sitä vielä siinä hädissäni oikeinpäin ja ehdinkin sen suunnilleen kyljelleen kääntämään, ennen kuin tultiin kenttään. Vaurioita taisi pahentaa vielä osuminen metallisiin katsomorakenteisiin maahantulon aikana.

Laskeutumistelineet, akkukotelo, runko (johon perä-, ja pääakseli kiinnitetään), ainakin yksi servo, hiilarilavat, lepatusakseli ja useita nupin linkkejä, mahdollisesti pääakseli ja peräputki ja jotain pienempää osaa meni rikki. Kokeilin siinä, että sähköosista näyttäisi muut pelaavan, paitsi se yksi servo. Akku saattoi saada osumaa, mutta vaikuttaa kuitenkin pelaavan (mitoin kennot ja latasin sen täyteen). Päällisin puolin olin katsovinani, että akku olisi ihan lievästi taipunut, mutta en ole varma. Pitää seurailla akun tilaa.

Pikaisen laskutoimituksen jälkeen totesin, että tulee halvemmaksi ostaa joko buzzflyeristä tällainen 73€ kitti, tai leluja.net:n 50€ teeseitse- paketti, joka on muutoin sama, kuin tuo Buzzflyerin, mutta siitä uupuu canopy, stabbarilavat ja perän osia (peräputki tulee mukana).

Oikeastaan ei kuitenkaan rahallisesti mikään ihan katastrofi tämän kopun täystonttauskaan, mutta kallista tämä harrastus kuitenkin on. Tämän kerran opetus oli, että aina taivaalla lentäessä käytän jatkossa stunt modea :P

Lisäilen kuvia, kunhan tässä iltapäivällä selviän kotiin.
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 08:44:15 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #1 : 08 Lokakuu, 2007, 17:22:16 »
Kuvista ei välttämättä näy kaikkea "oleellista". Kopteri on tällä hetkellä siinä kunnossa, kuin kuvissa näkyy, joten kaikkia vaurioita ei vielä aivan tarkaksi uskalla sanoa. Tilasin leluja.net:n kautta setin, joka sisältää kaiken muun paitsi joitain perän osia ja elektroniikan. Yksi servo tulee lisäksi. Kokonaisuutena torpille tuli hintaa siten 73€ (teeitse-pakkaus, canopy, servo ja 10T pinioni lisänä). Ja korjauksen jälkeen on sitten kaikki muu uutta, paitsi elektroniikka. Pitäisi taas mennä jonkin aikaa. Hiilarilapojen kohtalo hieman surettaa, uusia hiilarilapoja ei sisälly tuohon 73€ hintaan. Lentelen taas jonkin aikaa puulavoilla.

Muutoin olisin varmaan ottanut belt-CP:n kitin ilman sähköosia, mutta kun on noita hbk2:n varaosia jo iso kasa valmiiksi. Ja ihan riittävän hyvä tämä hbk2:kin minulle.
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 19:07:10 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #2 : 08 Lokakuu, 2007, 19:05:26 »
Liitteenä vielä kuva siitä 50€:n paketista, johon ruuvaan raadosta kaiken tarvittavan kiinni. Lisäksi tulee se 10T pinioni,canopy ja servo, jotka nosti hinnan postikuluineen lopulta 73€:oon.

Leluja.net:stä saa muuten jonkin viikon päästä hbk2 barebone kittejä, jotka ovat siis kasattuja täydellisiä koptereita ilman sähköosia (sama paketti, kuin ekaviestini buzzflier linkin tuote). Eli te joilla on useita kopuja ja sähköhilppeitä valmiiksi, niin kokeilkaas  ;D En tiedä leluja.net:n hintaa tuolle kitille, mutta josain 50-100€ välillä se varmasti on.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #3 : 08 Lokakuu, 2007, 19:09:35 »
kallista tämä harrastus kuitenkin on.

Osta rexä ja sano sitten oliko HBK2 tonttaus kallista   ;D

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #4 : 08 Lokakuu, 2007, 19:33:40 »
siksipä en nyt ostakaan vielä mitään parempaa (kalliimpaa) kopua, kun sitten saa varmaan pelkistä lavoista maksaa saman, mitä nyt koko tonttauksesta. ;) Puhuinkin tuossa yleisesti, että tämä harrastus on kallista. Harkitsen paremman kopun ostoa sitten, kun tonttausten määrä on pudonnut nykyisestä murto-osaan. Tietenkin paremmilla kamppeilla ja isommalla kopulla voisi tonttausten määräkin pudota kuin itsestään.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #5 : 08 Lokakuu, 2007, 20:08:45 »
parempaa (kalliimpaa)
Nuo sanat ei liity mitenkään toisiinsa...

kun sitten saa varmaan pelkistä lavoista maksaa saman, mitä nyt koko tonttauksesta.
Ei ihan, esim. TRex 315 kuitulätkät maksaa 28€ pomppulinnassa. ESkyn lavat on kyllä törkeän kalliita, ja vielä niin outo mitta että ei ole muilla valmistajilla tarjota... Minä odottelen omaani alumiinisia lavanpitimiä että saan Carbonhobbyn 288 lavat kiinni, maksoivat peräti 18€ Hongkongista.
Voi vaan olla että joutuu ajoittamaan perän aika tarkkaan ettei napsahtele lavat yhteen...

-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #6 : 08 Lokakuu, 2007, 20:24:57 »
parempaa (kalliimpaa)
Nuo sanat ei liity mitenkään toisiinsa...
Liittyy ne tässä tapauksessa siten, että hbk2:sta parempaa kopua tuskin halvemmalla enää saa, joten paremmasta on maksettava enemmän ;)

kun sitten saa varmaan pelkistä lavoista maksaa saman, mitä nyt koko tonttauksesta.
Ei ihan, esim. TRex 315 kuitulätkät maksaa 28€ pomppulinnassa. ESkyn lavat on kyllä törkeän kalliita, ja vielä niin outo mitta että ei ole muilla valmistajilla tarjota... Minä odottelen omaani alumiinisia lavanpitimiä että saan Carbonhobbyn 288 lavat kiinni, maksoivat peräti 18€ Hongkongista.
Voi vaan olla että joutuu ajoittamaan perän aika tarkkaan ettei napsahtele lavat yhteen...

No tuon lapavertauksen otin hieman hatusta, joskus näin noihin isoihin polttiskopuihin tarkoitettuja lapoja n. 60€ hintaan. Mutta ne vehkeet on jo oma maailmansa. Eskyn hiilikuitulavat on myöskin 28€, puulavat 12€. Tässä voisinkin hieman kysäistä noista lavoista. Nuo eskyn omat hiilarilavat on 270mm pitkiä (kiinnitysreiästä mitattuna). Onko jotain haittaa, jos paikalleen laittaakin 280mm pitkät lavat? Voiko tuo 10mm ero tehdä huomattavaa vaikutusta? Perän pitoon se voinee vaikuttaa (nupin vääntövoima kasvaa isommaksi, mitä samalla kierrosluvulla lyhyemmillä lavoilla).


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #7 : 08 Lokakuu, 2007, 20:40:41 »
No tuon lapavertauksen otin hieman hatusta, joskus näin noihin isoihin polttiskopuihin tarkoitettuja lapoja n. 60€ hintaan. Mutta ne vehkeet on jo oma maailmansa. Eskyn hiilikuitulavat on myöskin 28€, puulavat 12€.


Lavat on viimenen paikka mitä verrata, kun keskustellaan korjauskustannuksista. Niitä on ziljoona erilaista, ja myös lavan pituus vaikuttaa, mitä lyhyemmät lavat, tai joku outo pituus kuten 288mm, sitä vähemmän niillä on kysyntää ja hinta on kalliimpi.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #8 : 08 Lokakuu, 2007, 20:51:09 »
Varmasti pääsisit reksällä paljon halvemmalla.VOIN VÄITTÄÄ.
Itse tuuppasin walkeraan rahaa ihan tarpeeksi,kunnes tulin järkiini ja ostin reksin.
Joka sentään kestääkin jotain
SE (450)versiossa kun toi alunuppi ei käytännössä hajoa millään.
Reksiä tonttailtu peltoon ainakin 15 kertaa,ja hyvä jos torppeihin on saanu yhteensä tuupattua tota 73 ekee,
Ja osia saa pienellä toimitusajalla.
Torpissa yleensä vain akselit vaihtoon ja pienellä työllä ilmaan (muutamankerran selvitty ilman mitään damagea).
Ja lentäminen on hieman toista maata kun noilla Kiinan ihmeillä ;)
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 21:03:51 kirjoittanut mokkis »
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #9 : 08 Lokakuu, 2007, 21:01:48 »
Tuo lapajuttuni oli lähinnä vertauskuva, ei mikään vakavasti otettava vertailu.

ei tässäkään aiemmin ole juuri muuta mennyt kuin lapoja ja lepatusakselia. Nyt tulinkin kenttään sen verran korkealta ja kovaa, että ei ihmekään muoviosien pettäminen. Taivaslennosta olen kotikylällä heinäpeltoon pudottanut aiemmin parikin kertaa ilman vaurioita. Nyt alustana oli vain sorakenttä ja lisäbonuksena osuma metallisiin katsomorakenteisiin.

Itse olen tämänkin kopun ominaisuuksiin ihan tyytyväinen, suhteutettuna siis omaan käyttööni lähinnä satunnaisempana hupivälineenä. Tämä on riittävän vakaa ja helppo aloittelijankin lentää. Varmasti säästyisi ylimääräisiltä tonttauksilta, jos ei itse yrittäisi mitään uutta kokeilla, vaan tyytyisi leijutteluihin. Tuskin Trexikään on aivan "nakkisormivarma". Pitää katsoa, josko ensi kesänä sitten päivittelisi aluosia kehiin. Talven lennot voivat jäädä aika vähäiseksi. Joskus voisi kotikylällä käydä ns:n liikuntasalissa lennättämässä. Pitää panostaa enemmän tuohon simulaattoriharjoitteluu n nyt, josko se näkyisi jo ensi kesänä vähempänä varaosien tarpeena.

Saattaa muuten olla, ettei pääakseli ole edes mennyt kieroon. Hieman pääakselia irrallaan (nupin kamat kiinni) pyörittelin, eikä näkynyt heittoa. Pitää purkaa kamat akselista ja tarkistaa lasipintaa vasten. Tämän uusimman varaosahankinnan jälkeen mulla alkaa olla jo niin laaja varaosavalikoima tähän kingiin, että pitää ainakin ne käyttää loppuun ennen vaihtoa ;)
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 21:06:04 kirjoittanut Samppa »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #10 : 08 Lokakuu, 2007, 22:00:07 »
Varmasti pääsisit reksällä paljon halvemmalla.VOIN VÄITTÄÄ.
Itse tuuppasin walkeraan rahaa ihan tarpeeksi,kunnes tulin järkiini ja ostin reksin.
Eskypä ei ole mikään Walkera. Jo näppituntumalta runko on ehtaa tavaraa!
Mutta nyt minulla tulee ainakin testattua oikeasti rungon laatu, eikä huonoksi tiedettyjä sähköjä.
Gyrona häärii nimittäin 401, GWS narot joka puolella, EVO4200 mosana ja koko hommaa käsketään Futten 9C:llä. Radiosta ei siis puutu säätöjä, moottorista paukkua tai gyrosta tarkkuutta. Nyt tulee itse rungon  laatu ilmi.

Ja laskeppa huviksesi paljon on eroa kun ostat Rekkuun 2200mAh 3s lipon, ja sitten HBK2 saman lentoajan tarjoavan 1300mAh lipon ;) Siinä syy miksi minun pöydällä istuu HBK2 oottamassa ensilentoja.

Sen verran sitä on tosin testattu että kone otti kierroksia, kaatui kyljelleen ja puulavat meni tikuiksi. Tässä on pari päivää etsitty vaurioita ja pakko uskoa: mitään muuta kuin lavat ei hajonnut. Sen perusteella mitä tiedän saman näköisiä osia käyttäneestä Zap400:sesta, olisin luullut koko perän menneen topoliksi ja kaikki akselit kieroiksi.

Ja mieluummin minä käytän sen 500€ halpaan kopteriin ja parin vuoden lennätyksiin(=varaosiin) kuin yhteen kittiin. Opiskelija budjetti, minkäs teet...

Onko jotain haittaa, jos paikalleen laittaakin 280mm pitkät lavat? Voiko tuo 10mm ero tehdä huomattavaa vaikutusta? Perän pitoon se voinee vaikuttaa (nupin vääntövoima kasvaa isommaksi, mitä samalla kierrosluvulla lyhyemmillä lavoilla).
Jos vaan moottorissa riittää paukkua ja lavat ei kilkattele kiinni perälapoihin, niin se on vaan lisää nostovoimaa. Gyron kyllä pitäisi suoriutua, ja jos ei niin mekaaninen setuppi uusiksi perästä ja sillä siisti.

Jouduin viilaamaan vähän niitä 288 lapoja, kun niissä on ESkyyn verrattuna enemmän tavaraa reiän tyvipuolessa ja HBK2 vakio lavanpitimet on aika lyhyet. Ja itseasiassa nuo Eskyn hiilet on pituudeltaan 275, jollon esim. SAB compos(i)tin 280 vois olla aika hyvät... 288 on jo siinä ja siinä osuuko perään.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #11 : 08 Lokakuu, 2007, 22:45:02 »
yksi osa on HBK2:ssa joka menee helposti ja se on lepatusakseli. Pienemmässä tonttauksessa ei kovin helpolla saa muuta rikki,vaikka törmäys näyttäisi "pahalta". Puulavat tietenkin menee samalla herkästi, mutta nuo hiilarilavat tuntui melkoisen kestäviltä. Ilman ulkoisia jälkiä ne selvitti jo muutaman kevyemmän pudotuksen, mukaanlukien nuo kaksi taivaslennosta tapahtunutta pudotusta heinäpeltoon. Viimeistään kun uusi runko saapuu, puran tuon nykyisen ja ilmoittelen sitten tarkasti, että mitä meni kaatiskuormaan.
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu, 2007, 22:46:33 kirjoittanut Samppa »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #12 : 09 Lokakuu, 2007, 18:27:28 »
Varmasti pääsisit reksällä paljon halvemmalla.VOIN VÄITTÄÄ.
Itse tuuppasin walkeraan rahaa ihan tarpeeksi,kunnes tulin järkiini ja ostin reksin.
Joka sentään kestääkin jotain
SE (450)versiossa kun toi alunuppi ei käytännössä hajoa millään.
Reksiä tonttailtu peltoon ainakin 15 kertaa,ja hyvä jos torppeihin on saanu yhteensä tuupattua tota 73 ekee,
Ja osia saa pienellä toimitusajalla.
Torpissa yleensä vain akselit vaihtoon ja pienellä työllä ilmaan (muutamankerran selvitty ilman mitään damagea).
Ja lentäminen on hieman toista maata kun noilla Kiinan ihmeillä ;)

Voin sitten sanoa että sulla on hyvä tuuri  ;D

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #13 : 09 Lokakuu, 2007, 19:51:20 »
Tänään purin kopun osiin ja tein lopullisen onnettomuustutkinnan. Hurjan syöksyn saldona on seuraavanlainen lista rikkoutuneista osista. Näistä peräpuomin sain oikaistua ja pääakseli on niin lievästi kierossa, että sen juuri ja juuri huomaa puhdasta, sileää ja tasaista pintaa vasten (menee hätävaravarastoon, mutta tuskin käyttöön koskaan):

Ek1-0560 Skid set                     6,00€ (landarit)           
EK1-0559 Battery hanger set     6,00€    ("akkukotelo")   
EK1-0558 Main frame set       9,00€  (runko)      
EK1-0284 Bell control arm set        6,50€ (nupin linkkejä, tosin tämä setti olisi jo valmiiksi, eli ei tarvitsisi ostaa)      
EK4-0005 Carbon fibre main blades 28,5€ (hiilarilavat, nämä jätän vielä tilaamatta ja käytän puulapoja h.12€/setti)       
EK1-0563 Tail boom set                6,00€ (peräpuomi, setissä tulisi mukana käsittääkseni kaksi kappaletta)      
EK2-0500 8g Servo                 9,00€ (servo)      
EK1-0344 Axis                           2,00€  (lepatusakseli)      
Ek1-0565 Main saft                 5,00€  (pääakseli)      
EK1-0568 Canopy valkoinen    11,00€    (canopy)
                             yht. 89€ + postikulut 7€ = 96€

Mutta koska tilasin sen leluja.net:n valmiiksi kasatun kopun ilman elektroniikkaa ja peräboksia (kuva aiemmissa viesteissä), niin hintaa tuli seuraavasti: 55€ paketista + 9€ servosta + 2€ pinionista (ylimääräisenä osana) + postikulut 7€, niin hintaa torpille tuli 73€ (miinus pinionin 2€ = 71€).   

Eli vaikka osia ei lopulta mennyt kovin paljoa, niin kannatti tilata tuollainen kokonaan uusi "kitti", eikä pelkästään rikkoutuneita osia ;D Hinta jäi alhaisemmaksi ja lisäksi minulla on nyt iso kasa ylimääräisiä varaosia (kaikki laakerit, kaikki nupin osat poislukien yksi rikkoutunut osa, hammasrattaat, perähihna, perälapojen akseli hiluineen jne.). Kannattaa siis isomman torpin jälkeen hieman laskea osien hintoja yhteen ja kartoittaa muita vaihtoehtoja, ennen kuin osia lähtee yksitellen tilaamaan.

Liitteenä vielä kuva torpissa rikkoutuneista kamoista. Kuvasta puuttuu lepatusakseli ja canopy. Kuvassa on ehjäksi jäänyt hiilarilapa. Akkukotelo on rikki muutamasta kohtaa (poikki), tätä on aika vaikea kuvasta erottaa. Landarien valkoiset muovijalat on poikki toiselta puolelta. Servosta meni yksi muovinen hammasratas ja rungosta meni poikki etuosasta lipare, jossa moottori on kiinni.
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2007, 20:25:09 kirjoittanut Samppa »

saisto

  • Vieras
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #14 : 11 Lokakuu, 2007, 19:22:56 »
Please, älkää verratko walkeraa ja eskyä Trexiin. Käykää katsomassa
rakennetta jossain liikkeessä ja nauttikaa laadusta. Jos rahat ei riitä
niin ymmärrän miksi hankinta johtaa muuhun kuin Trexiin.

Trex450 ja 600 lentävät suoraan, tasapainoisesti jne..... mutta laadulla on hintansa

Marko

Varmasti pääsisit reksällä paljon halvemmalla.VOIN VÄITTÄÄ.
Itse tuuppasin walkeraan rahaa ihan tarpeeksi,kunnes tulin järkiini ja ostin reksin.
Eskypä ei ole mikään Walkera. Jo näppituntumalta runko on ehtaa tavaraa!
Mutta nyt minulla tulee ainakin testattua oikeasti rungon laatu, eikä huonoksi tiedettyjä sähköjä.
Gyrona häärii nimittäin 401, GWS narot joka puolella, EVO4200 mosana ja koko hommaa käsketään Futten 9C:llä. Radiosta ei siis puutu säätöjä, moottorista paukkua tai gyrosta tarkkuutta. Nyt tulee itse rungon  laatu ilmi.

Ja laskeppa huviksesi paljon on eroa kun ostat Rekkuun 2200mAh 3s lipon, ja sitten HBK2 saman lentoajan tarjoavan 1300mAh lipon ;) Siinä syy miksi minun pöydällä istuu HBK2 oottamassa ensilentoja.

Sen verran sitä on tosin testattu että kone otti kierroksia, kaatui kyljelleen ja puulavat meni tikuiksi. Tässä on pari päivää etsitty vaurioita ja pakko uskoa: mitään muuta kuin lavat ei hajonnut. Sen perusteella mitä tiedän saman näköisiä osia käyttäneestä Zap400:sesta, olisin luullut koko perän menneen topoliksi ja kaikki akselit kieroiksi.

Ja mieluummin minä käytän sen 500€ halpaan kopteriin ja parin vuoden lennätyksiin(=varaosiin) kuin yhteen kittiin. Opiskelija budjetti, minkäs teet...

Onko jotain haittaa, jos paikalleen laittaakin 280mm pitkät lavat? Voiko tuo 10mm ero tehdä huomattavaa vaikutusta? Perän pitoon se voinee vaikuttaa (nupin vääntövoima kasvaa isommaksi, mitä samalla kierrosluvulla lyhyemmillä lavoilla).
Jos vaan moottorissa riittää paukkua ja lavat ei kilkattele kiinni perälapoihin, niin se on vaan lisää nostovoimaa. Gyron kyllä pitäisi suoriutua, ja jos ei niin mekaaninen setuppi uusiksi perästä ja sillä siisti.

Jouduin viilaamaan vähän niitä 288 lapoja, kun niissä on ESkyyn verrattuna enemmän tavaraa reiän tyvipuolessa ja HBK2 vakio lavanpitimet on aika lyhyet. Ja itseasiassa nuo Eskyn hiilet on pituudeltaan 275, jollon esim. SAB compos(i)tin 280 vois olla aika hyvät... 288 on jo siinä ja siinä osuuko perään.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #15 : 11 Lokakuu, 2007, 19:50:08 »
Varmasti pääsisit reksällä paljon halvemmalla.VOIN VÄITTÄÄ.
Itse tuuppasin walkeraan rahaa ihan tarpeeksi,kunnes tulin järkiini ja ostin reksin.
Eskypä ei ole mikään Walkera. Jo näppituntumalta runko on ehtaa tavaraa!
Mutta nyt minulla tulee ainakin testattua oikeasti rungon laatu, eikä huonoksi tiedettyjä sähköjä.
Gyrona häärii nimittäin 401, GWS narot joka puolella, EVO4200 mosana ja koko hommaa käsketään Futten 9C:llä. Radiosta ei siis puutu säätöjä, moottorista paukkua tai gyrosta tarkkuutta. Nyt tulee itse rungon  laatu ilmi.

Ja laskeppa huviksesi paljon on eroa kun ostat Rekkuun 2200mAh 3s lipon, ja sitten HBK2 saman lentoajan tarjoavan 1300mAh lipon ;) Siinä syy miksi minun pöydällä istuu HBK2 oottamassa ensilentoja.

Sen verran sitä on tosin testattu että kone otti kierroksia, kaatui kyljelleen ja puulavat meni tikuiksi. Tässä on pari päivää etsitty vaurioita ja pakko uskoa: mitään muuta kuin lavat ei hajonnut. Sen perusteella mitä tiedän saman näköisiä osia käyttäneestä Zap400:sesta, olisin luullut koko perän menneen topoliksi ja kaikki akselit kieroiksi.

Ja mieluummin minä käytän sen 500€ halpaan kopteriin ja parin vuoden lennätyksiin(=varaosiin) kuin yhteen kittiin. Opiskelija budjetti, minkäs teet...

Onko jotain haittaa, jos paikalleen laittaakin 280mm pitkät lavat? Voiko tuo 10mm ero tehdä huomattavaa vaikutusta? Perän pitoon se voinee vaikuttaa (nupin vääntövoima kasvaa isommaksi, mitä samalla kierrosluvulla lyhyemmillä lavoilla).
Jos vaan moottorissa riittää paukkua ja lavat ei kilkattele kiinni perälapoihin, niin se on vaan lisää nostovoimaa. Gyron kyllä pitäisi suoriutua, ja jos ei niin mekaaninen setuppi uusiksi perästä ja sillä siisti.

Jouduin viilaamaan vähän niitä 288 lapoja, kun niissä on ESkyyn verrattuna enemmän tavaraa reiän tyvipuolessa ja HBK2 vakio lavanpitimet on aika lyhyet. Ja itseasiassa nuo Eskyn hiilet on pituudeltaan 275, jollon esim. SAB compos(i)tin 280 vois olla aika hyvät... 288 on jo siinä ja siinä osuuko perään.

Sovitaan nyt että esky on ehtaa tavaraa, mutta olis ihan kiva nähdä miten se lentää, eikä vain kuulla miten hyvin se lentää koska siinä on 401 ja koska motista lähtee paukkua kun kv arvo on 4200  ;). Parasta olisi ilmestyä sitten salivuorolle tämän ihmeen kanssa niin nähdään onko siitä 1300 liposta mihinkään.

Jos rahhoo on rajoitetusti niin se on hyvä sijoittaa toimivaan vehkeeseen, tämä taitaa kyllä olla sellainen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK2 totaalicrash 6.10.07
« Vastaus #16 : 11 Lokakuu, 2007, 22:26:46 »
No tuossa on videota (pakkauksesta johtuen hieman huno laatu) hbk2:sesta ihan kaikinpuolin tehdaskunnossa (hiiliharjamotti ja vakiogyro). Tosin lento on lähinnä sellasta kevyttä pihalennätystä. Tämä on kuvattu aika pian kopun hankinnan jälkiin kesällä. Joten olen tuossa ihan aloittelija vielä.

http://kotisivu.dnainternet.net/myllsam/Kopteri/hbk2_ensilentoja.mpg

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
6961 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2008, 08:09:13
kirjoittanut kari
Spektrum DX6i ja HBK2

Aloittaja Jokusenpojan faija E-Sky Sähkökopterit

11 Vastauksia
4418 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2008, 19:02:38
kirjoittanut 1m4s0_
27 Vastauksia
9322 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2008, 18:30:17
kirjoittanut Vispilä
10 Vastauksia
4047 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2009, 18:40:17
kirjoittanut Toontza
4 Vastauksia
2995 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2009, 17:21:31
kirjoittanut Vispilä