Kirjoittaja Aihe: Kysymys liikkeiden suorittamisesta  (Luettu 28463 kertaa)

mrsaila

  • Vieras
Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« : 23 Toukokuu, 2009, 10:38:30 »
Miten nuo 2. ja 3. liike suoritetaan oikein? Mihin suuntaan kopteri on suhteessa lennätäjään näitä ajettaessa?
Muiden liikkeiden ajaminen kuvataan hyvin siinä vanhassa ohjelmassa.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #1 : 24 Toukokuu, 2009, 20:52:08 »
Miten nuo 2. ja 3. liike suoritetaan oikein? Mihin suuntaan kopteri on suhteessa lennätäjään näitä ajettaessa?
Käsittääkseni noissa poppiksen leijutuksissa ajetaan perä kuskia kohti eli esimerkiksi tuo M ajetaan kopterilla "kylki edellä". Korjatkaa, jos olen väärässä.

mrsaila

  • Vieras
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #2 : 28 Toukokuu, 2009, 09:18:06 »
hmm,
siinä vanhemmassa ohjelmassa on kuvattu pystyneliön suorittaminen siten että se ajetaan lennätyslinjan suuntaisesti, eli kylki kuskia päin.
Pitääpä yrittää etsiä jotain videota tms. googlaamalla.

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #3 : 28 Toukokuu, 2009, 10:29:32 »
Nykyisessä ohjelmassa kaikki Poppiksen leijuntaliikkeet saadaan ajaa perä lennättäjää kohti.

Liikkeiden suoritus

2. Leijunta M

Nostetaan kopteri ensin leijuntaan noin 2 m korkeuteen. Liikutetaan kopteri 2 m:n korkeudessa kulmalipulle. Nostetaan kopteria 5 m ylöspäin pystysuoraan pysytellen kulmalipun päällä. Lasketaan kopteri 45 asteen kulmassa liikkuen samalla keskiympyrän kohdalle 2 m:n korkeuteen. Nostetaan kopteria taas uudestaa 5 m ylöspäin samalla liikkuen 45 asteen kulmassa toiselle kulmalipulle. Lasketaan kopteria 5 m suoraan alaspäin kulmalipun päällä. Liikutetaan kopteri takaisin keskiympyrän päälle pysyen edelleen 2 m:n korkeudessa. Lopuksi lasketaan kopteri pystysuoraan keskiympyrän keskelle.


3. Leijunta puoliympyrä

Nostetaan kopteri 2 m:n korkeuteen keskiympyrän päälle. SItten leijutetaan kopteria neljännesympyrän säteen suuntaisesti 2,5 m sivuttain ja samalla nostaen kopteria 2,5 m. Kopterin tulisi tämän jälkeen olla noin 4,5 m:n korkeudessa keskiympyrän ja kulmalipun puolivälissä. Tämän jälkeen liikutetaan kopteria 5 m sivuttain keskiympyrän ja vastakkaisen kulmalipun puoliväliin pysyen samassa n. 4,5 m:n korkeudessa. Tämän jälkeen lasketaan kopteri taas neljännesympyrän säteen suuntaisesti keskiympyrän kohdalle 2 m:n korkeuteen. Sitten lasketaan kopteri keskiympyrän keskelle.

Molemmissa liikkeissä kopteri pysäytetään paikalle  2 sekunnin ajaksi jokaisen suunnanmuutosen eli "kulman" kohdalla. Samoin tehdään nousun jälkeen ja viimeiseksi ennen laskua.

Nykyisessä ohjelmassa kaikki leijuntaliikkeet tehdään leijuntaneliön keskiviivan suuntaisesti eli kopteria ei periaatteessa pitäisi likuttaa syvyyssuunnassa lainkaan.

Tulipas taas oikein kunon kapulatekstiä mutta toivottavasti saat siitä edes jotain irti.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2009, 10:31:56 kirjoittanut Juize »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #4 : 28 Toukokuu, 2009, 11:38:50 »
Moikka,

Juize antoikin jo aika hyvät ohjeet. Unohti kuitenkin painottaa sitä, että leijunta-M liikkeessä on 2 sekunnin paikoillaan leijutukset jokaisessa pisteessä jossa kopteri vaihtaa lentosuuntaansa. Eli esim ekan lipun päällä 2m korkeudella pysytään 2 sek paikoillaan ennen kuin noustaan ylös. Kun on noustu ylös, ollaan taas 2 sek paikoillaan ennen kuin lähdetään siihen 45 asteen laskuun. Sitten taas keskiympyrän päällä on 2 sek paikoillaan olo ennen nousua jne.

Nopsaan yritin tulkita ruotsinkielisiä popularin sääntöjä ja käsitin, että siellä sanottiin, että kopterin pitäisi olla yhdensuuntaisesti tuomarilinjan kanssa. Eli kylki lentäjää kohden lennettäisiin. Taitaa se perä itseä kohti olla entisaikoijen juttuja.

Mikäli joku joka ruotsia osaa haluaa tarkistaa asian, niin poppiksen viralliset säännöt löytyvät täältä
http://www.f3c.se/docs/2006/Pop2006.pdf

PS. Itse kyllä olen sitä mieltä että poppiksen voisi päivittää ja siinä olisi vaikka salmiakki tai pystykolmio jossa pitäisi tehdä edes yksi 180 asteen puolipiruetti. Tällöin pitäisi osata leijuttaa molemmilla kyljillä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #5 : 28 Toukokuu, 2009, 12:13:41 »
Lainaus:

Piloten kan välja att utföra sina hovringsmanövrar antingen med modellens stjärt pekande mot
domarlinjen eller med modellen parallellt med domarlinjen. Om piloten valt att hovra med
modellen parallellt med domarlinjen multipliceras hovringsmanövrarnas domarsiffror med
faktor 2.

Mun käsittääkseni pilotti saa valita leijuttaako perä itseään päin vai kylki itseään päin, jos valitsee kylki itseään päin kerrotaan leijuntapisteet kertoimella 2.

Tosin en mäkään ole mikään ruåtsin kielen mestari, mutta noin tuon ymmärtäisin.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #6 : 28 Toukokuu, 2009, 12:35:12 »
Tää on vähän oftopikkia, mutta koska ruatsiih on mulle yhtä helppoa kuin vanahat riimukirjoitukset, kysyin googlelta apua. Jari ilmeisesti on syntyjään paraisilta tai porvoosta, koska näyttää tuo lopullinen käännös olevan paljon parempi :D

Lainaus käyttäjältä: Googlen käännös
Translation: Swedish (automatically detected) » Finnish
       Ohjaaja voi halutessaan hoitaa hovringsmanövrar joko mallia häntää kohti motdomarlinjen tai mallin rinnalla linjan tuomiot. Mikäli lentäjä päätti Hoverissa medmodellen rinnalla tuomioiden linja kerrottuna hovringsmanövrarnas tuomioiden määrät medfaktor 2.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #7 : 28 Toukokuu, 2009, 13:24:21 »
Tuosta kylki itseä päin leijutuksesta oli puhetta viimevuoden SM-kisojen yhteydessä ja silloin puhuttiin, että ruåttalaiset ja norskit käyttää tuota pistekerrointa 2 mutta Suomessa sitä ei ole ollut käytössä. Oli muistaakseni myös puhetta, että pitäisikö se ottaa käyttöön täälläkin, sai mielestäni kanatusta.

Timolle: kyllä mäkin tuon 2 sek paikallaanolon mainitsin, hiukan eri sanoin, kolmanneksi viimeinen kappale :)

ps. Kyllä mäkin kannattaisin poppiksen päivitystä mainitsemallasi tavalla ja lisäksi voisi ajatella, että taivaslentoon lisäisi vaikka pystykäännöksen, ihan yhtenä kappaleena ja vaikka silmukan. Tällöin ohjelmasta tulisi hiukan monipuolisempi. Nykyinen on vähän niin, että poppiksen ohjelma on turhan simppeli mutta sportti taas tuntuu jo vaikeahkolta vaakakierteineen kaikkineen. Näin saataisiin kynnys poppiksesta sporttiin edes hiukan matalammaksi. Tää nyt sitten on ihan mun omaa mielipidettä mutta kommenttia saa antaa.

Juha

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #8 : 06 Tammikuu, 2011, 11:24:04 »
Uusi kisakausi 2011 edessä, joten nostetaan tämä aihe esiin.

En tiedä miten olette "popista" viimevuonan ajaneet (onko luokkaa lennätetty?), mutta olen viihdyttänyt itseäni ajamalla saman tapaisia leijuntakuvioita. Kylki itseen päin on minulle vaikeinta, joten sen lisäpisteet lienee kohdallaan.
Koska kyse on aloittelijan sisääntuloluokasta, pitäisi olla mahdollisuus ajaa myös pyrstö itseenpäin. Tälläinen alkeisluokka pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja helppo lähestyä, sillä itse kilpailutilanteessa on jo kyllin tekemistä.

Vanhana (nimenomaan vanhana) lenokki-FAI kuskina muistutan, että helppoihin luokkiin juuttuneet yleinsä pyrkii muokkaamaan ohjelmaa oman edistymisensä mukaan. Tämä on huono asia, sillä sinä unohdetaan ne jotka vasta tavoittelevat ohjelmaa. Syntyy ilmiö jossa ohjelmaa kehitetään sen harrastajien kehittymisen myötä, niin että uuden tulokkaan osallistumiskynnys nousee kohtuuttomasti. Mitä nopeammin uudet harrastajat saadaan mukaan kisoihin, niin siitä syntyy ihan uutta motivaatiota opetella lisää.

Itselle on hämärää esim. kulmalippujen etäisyys? Kuskin etäisyys lennätyslinjasta? jne...
Voi olla että mun nykynen ajotapani ei lainkaan sovellu kisasuoritukseksi, eli mittasuhteet ym. ihan omintakeisia.

Jos poppista ajetaan (?) ja halutaan että siinä riittää uusia kasvoja, niin ei liene kohtuuton toivomus että tuo ruotsinkielinen sääntö käännettäisiin suomeksi. Tässä on kuukausia aikaa opetella Popular, mutta se on liian pitkä aika odotella että näkisi ohjelman oikea suoritus seuraavissa kisoissa. Video kisasuorituksesta olisi erinomaisen informatiivinen itsekseen lennättävälle.

Toisekseen, olen pettynyt näihin 3D "rex-standardi" koptereihin, sillä ne on kaikkea muuta kuin vakaita leijuntatarkoituksiin. 600-kokoluokan kopterien mekaniikka yli kaksinkertaistaa servoliikkeen ja valtavat 3D-liikeradat ei tue leijuntakuvioiden tarkkaa suoritusta.
Lopputuloksena käytetään hyvin pieniä servon liikeitä, eikä epätarkkuutta saa pois tällätavoin.
Paljon parempi olisi suorakytketyt servot ilman vipuvälityksiä, mutta servojen laakerit ei taatusti kestä osoman sähkökopterin rasituksia.

Muistelen, että 20-vuotta sitten FAI-koptereilla käytettiin lyhyitä servovipuja ja täysiä 125% liikeratoja juuri tarkkuuden ja voiman saavuttamiseksi.

Onko todella niin, että markkinoilla ei ole kohtuukokoisia (600) sähkökoptereita FAI-setupilla?
120-asteen ohjaus on varmaan kehittynyt 3D tarpeisiin, mutta nykyään ei taida enään löytyä "normaali" mekaanisia miksauksia, jotka olisi paremmin säädettävissä näihin leijuntakuvioihin ja sulavaan skaalamaiseen lentotapaan (vanhan lennokkimiehen käsitys lentämisestä =)



« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2011, 14:12:21 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #9 : 06 Tammikuu, 2011, 11:38:23 »
Itselle on hämärää esim. kulmalippujen etäisyys? Kuskin etäisyys lennätyslinjasta? jne...
Voi olla että mun nykynen ajotapani ei lainkaan sovellu kisasuoritukseksi, eli mittasuhteet ym. ihan omintakeisia.

Jos poppista ajetaan ja halutaan että siinä riittää uusia kasvoja, niin ei liene kohtuuton toivomus että tuo ruotsinkielinen sääntö käännettäisiin suomeksi. Tässä on kuukausia aikaa opetella poppis, mutta se on liian pitkä aika odotella että näkisi ohjelman oikea seuraavissa kisoissa. Video kisasuorituksesta olisi erinomaisen informatiivinen itsekseen lennättävälle.
Samaa olen itse vähän ihmetellyt. Kisailu vaikuttaa tällaisen sunnuntaikuskin mielestä aika salatieteeltä, kun siitä on niin vähän tietoa saatavilla. Olen jossain kerran jopa nähnyt graafisen esityksen kentästä, mutta en enää muista missä. Saisiko sen esimerkiksi wikiin? Yksinkertainen kuva josta selviää etäisyydet lippuihin jne. Samaten kisaohjelmat (muutkin kuin poppis) suomeksi selitettynä ja kuvitettuna wikiin?

Paljon parempi olisi suorakytketyt servot ilman vipuvälityksiä, mutta servojen laakerit ei taatusti kestä rasituksia.
Muita merkkejä on maailma täys, ei muuta kuin katselemaan! Ensimmäisenä 600:na "suoravälityksellä" tulee mieleen Logo 600 (koska olen katsellut sitä sillä silmällä jo jonkin aikaa). Olen itse helpottanut kärsimystäni reksin liikeratojen suuruudesta siirtämällä servovarren palloja lähemmäs servon akselia.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #10 : 06 Tammikuu, 2011, 11:57:43 »
Lennätys/kisapaikan tiedot ja mitat tästä linkistä ja sivu 13. Lisää on linkkejä on tuossa kilpailutoiminnan yleisissä osioissa. http://www.fai.org/aeromodelling/documents/sc4

Mitat on niin että reuna lippujen etäisyys on toisistaan 10m eli keskiympyrästä molempiin se 5m matkaa. keskiympyrästä lennättäjän ympyrän keskipisteeseen on 9m ja lennätys ympyrän koko 2m jolloin etureuna on 8m keskiympyrästä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #11 : 06 Tammikuu, 2011, 14:38:22 »
Lainaus
Koska kyse on aloittelijan sisääntuloluokasta, pitäisi olla mahdollisuus ajaa myös pyrstö itseenpäin. Tälläinen alkeisluokka pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja helppo lähestyä, sillä itse kilpailutilanteessa on jo kyllin tekemistä.
Niissä kisoissa mitkä olen parin viimevuoden aikana nähnyt, on poppis ajettu perä itseenpäin.  En muista onko sovittu ennen kisoja että kylkileijuista saisi tuplapisteet.

Olen kyllä samaa mieltä että poppis täytyy pitää yksinkertaisena. Jos kuvioiden leijuttaminen kylki-itseenpäin alkaa sujua varmasti, on aika siirtyä eurosporttiin.. minun mielestä.

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #12 : 06 Tammikuu, 2011, 14:39:12 »
Muita merkkejä on maailma täys, ei muuta kuin katselemaan! Ensimmäisenä 600:na "suoravälityksellä" tulee mieleen Logo 600 (koska olen katsellut sitä sillä silmällä jo jonkin aikaa). Olen itse helpottanut kärsimystäni reksin liikeratojen suuruudesta siirtämällä servovarren palloja lähemmäs servon akselia.

Tarkoitatko että tuota kaksiaisaista työntötankosysteemiä sietää muuttaa niin että työntötangot ei ole täysin yhdensuuntaisia? Eikö systeemi jumita (pindaa-panttaakovasti ), jos servon puolella välimatkaa kavennetaan? Mun geometrian käsityskykyni on jo kaventumaan päin  ;D
Epävarmuuteni asiasta johtuu käsityksestä, että ollakseen symmetrinen liike pitäisi työntötangon lähteä aina 90-asteen kulmassa. Nyt jos lähennetään linkkipalloja serovivulla, muuttu tuo symmetria, enkä käsitä seurauksia.
 
Nyt olen ajellut n.50% servoliikkeellä, joka vastaisi suunnilleen suorakytkettyjä servoja. Sietääkö muuttaa servopyörän palloja noin paljon lähemäksi? - jumittamatta? Harmillisesti ne linkkipallot on servopyörän alapuolella, mutta kokeillaan mahtuuko ja mitä tapahtuu...

Logo 600 kopteria en tunnista ja haluaisinkin ulkomaan kauppoihin pettyneenä pitäytyä kotimaan kauppiaiden tarjontaan. On niin tavallista, että Honkongin paketit viipyy ja viipyy (Walkeran varaosapaketti jo toista kuukautta matkalla), eikä kielitaito riitä kinuskienglannin selvittelyihin. Syystä olen jämähtänyt "rexstandardiin", eikä se ole mikään FAI-type, ei todellakaan!
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #13 : 06 Tammikuu, 2011, 14:47:29 »
Jos 600-kokoinen F3C:hen suunnattu peli kiinnostaa, niin eikös tuo Hirobon SDX ole sellainen? Sabesta näitä saa...

Jussi.:llä on kyseinen värkki sähkölle konvertoituna.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #14 : 06 Tammikuu, 2011, 16:15:54 »
Tarkoitatko että tuota kaksiaisaista työntötankosysteemiä sietää muuttaa niin että työntötangot ei ole täysin yhdensuuntaisia? Eikö systeemi jumita (pindaa-panttaakovasti ), jos servon puolella välimatkaa kavennetaan? Mun geometrian käsityskykyni on jo kaventumaan päin  ;D
Varmasti jossain kohtaa lähtee panttaamaan, mutta liikkeet pitää rajoittaa sen mukaan, että ei panttaa. Mun 600:ssa linkkipallojen etäisyys on servon päässä ~21mm, kun se kolmiovivussa on ~29mm. Nähdäkseni liike on yhä symmetrinen, kunhan kumpikin linkki on samassa kulmassa verrattuna servoarmiin.

Liikkeitä voi koittaa rahoittaa myös tilanteesta riippuen vaihtamalla lyhyemmät pallot swashplateen ja/tai vaihtamalla lavanpitimet FBL-mallisiksi (linkkipallon etäisyys lepatusakselista on suurempi).

Logo 600 kopteria en tunnista ja haluaisinkin ulkomaan kauppoihin pettyneenä pitäytyä kotimaan kauppiaiden tarjontaan.
Mun mielestä joku kehui ostaneensa Logonsa ihan kotimaisesta kaupasta (Hobby-jotain taisi olla kauppa), mutta en kyllä kehtaa varmaksi muistaa. Virallisesti en ole nähny Saksaa lähempää tuota minkään kaupan sivulla.

Sabe myy ammattitaitoisesti ja äärimmäisen hyvin palvellen Hiroboa, kannattaa tsekata! Jos Reksit kismittää on aivan turha pitäytyä niissä!

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #15 : 06 Tammikuu, 2011, 16:23:16 »
Muita merkkejä on maailma täys, ei muuta kuin katselemaan! Ensimmäisenä 600:na "suoravälityksellä" tulee mieleen Logo 600 (koska olen katsellut sitä sillä silmällä jo jonkin aikaa). Olen itse helpottanut kärsimystäni reksin liikeratojen suuruudesta siirtämällä servovarren palloja lähemmäs servon akselia.

Tarkoitatko että tuota kaksiaisaista työntötankosysteemiä sietää muuttaa niin että työntötangot ei ole täysin yhdensuuntaisia? Eikö systeemi jumita (pindaa-panttaakovasti ), jos servon puolella välimatkaa kavennetaan? Mun geometrian käsityskykyni on jo kaventumaan päin  ;D
Epävarmuuteni asiasta johtuu käsityksestä, että ollakseen symmetrinen liike pitäisi työntötangon lähteä aina 90-asteen kulmassa. Nyt jos lähennetään linkkipalloja serovivulla, muuttu tuo symmetria, enkä käsitä seurauksia.
 
Nyt olen ajellut n.50% servoliikkeellä, joka vastaisi suunnilleen suorakytkettyjä servoja. Sietääkö muuttaa servopyörän palloja noin paljon lähemäksi? - jumittamatta? Harmillisesti ne linkkipallot on servopyörän alapuolella, mutta kokeillaan mahtuuko ja mitä tapahtuu...

Logo 600 kopteria en tunnista ja haluaisinkin ulkomaan kauppoihin pettyneenä pitäytyä kotimaan kauppiaiden tarjontaan. On niin tavallista, että Honkongin paketit viipyy ja viipyy (Walkeran varaosapaketti jo toista kuukautta matkalla), eikä kielitaito riitä kinuskienglannin selvittelyihin. Syystä olen jämähtänyt "rexstandardiin", eikä se ole mikään FAI-type, ei todellakaan!

Moi Logo 600 ei ole mikään F3C kopteri vaan 3D taitaa lähin kopteri joka vastaa 600 Rexiä olla Sceadu tai ainakin mitä suomesta saa ja se on mekaanisella miksauksella, SDX taas on 3D kopteri ja CCPM miksaus.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2011, 16:28:30 kirjoittanut Ege »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #16 : 06 Tammikuu, 2011, 18:50:57 »
Moikka,

Servo ja radio tekniikka menee koko ajan eteenpäin. Tämä on jo yksi syy miksi kannattaa unohtaa noita 20-vuotta vanhoja teknisiä ratkaisuja. Nykyisin koptereiden manuaaleissa on kerrottu miten kauaksi servon kuulat on hyvä asettaa ja näitä ohjeita todella kannattaa noudattaa jollei täysin tarkkaan tiedä mitä on tekemässä.

3D-kopteristakin saa F3C-lentoon sopivamman kopterin kun vähän tekee työtä asian eteen. Homma lähtee siitä, että hankkii painavammat stabilointilavat ja painavammat päälavat kopteriin. Seuraavaksi kunnon vaakaevä kopteriin, eihän noissa 3D-koptereissa ole edes mitään vaakaeviä. Nämä muutokset jo rauhoittavat kopteria paljon, lisäksi voi lentää pienemmillä kierroksilla joka rauhoittaa lisää.

Sen sijaan jos 3D-kopterina hankittu kopteri näidenkin muutosten jälkeen vielä liian herkkä. Niin asia on kimurantimpi. Koska ilmeisesti nupin linkistön ja stabiloinnin geometria on sellainen, että nuppi ohjaa paljon. Tällöin asiaa pitäisi minusta muuttaa siten, että kopterin roottorin ohjaussuteihta muuttaa, mutta se ei enää todellakaan ole helppoa ja sellaista jota kuka vaan voisi tehdä onnistuen siinä. Mikäli kopteria rauhoittaa siten, että laittaa servopyörällä linkkien kuulia lähemmäksi servopyörän keskustaa niin tarkkuus toki lisääntyy, mutta ohjauksen lineaarisuus kärsii merkittävästi. Joten en tätäkään suosittelisi kauheasti hyödyntämään. Mikäli kopterin kallistuslevylle voi vaihtaa vaikkapa lyhyemmät pallon, niin se voisi auttaa mukavasti jne. Mutta jälleen tässäkin pitää hieman tietää mitä on puuhaamassa. Tällöin servot sopivaa liikealuetta vielä mutta kallistuslevy ei ohjaa niin paljoa joten tarkkuus kasvaa hivenen jne.

Erittäin suuri vaikutus kopterin stabiilisuuteen leijunnassa on myös radion säädöillä. Nykyiset F3C-ohjelmat ovat todella haastavia kopterille sillä leijunnassa pitäisi kyetä mahdollisimman vakaaseen ja tarkkaan ohjaukseen ja taivasliikkeissä pitäisis saada melkein 3D-kopterin lapakulma-aluetta vastaavat liikealueet ulos. Näin ollen nykyaikaisen F3C-kopterin servoista ei liikettä voi paljoa rajoittaa kuulien etäisyyttä pienentämällä. Mikäli liikealueet olisivat pienillä kuulaetäisyyksillä tapissaan jo, niin kopteria trimmatessa voisi käydä niin, että servon liikerata loppuisikin kesken. Tästä ongelmasta en jaksa nyt alkaa selvittämään tällä kertaa enempää mutta ongelma on todellinen. Näin ollen nykyinen käytäntö on leijuntaliikkeissä käyttää pieniä liikealueita radiossa ja lisätä expoa aika paljon jolloin tarkka-ohjaaminen on helpompaa.

TREX 600:sta saa varmasti myös ihan hienon kopterin Populaariin kun vain tekee siitä sen luonteiseen lentoon sopivan. Hirobon SDX on myös mainio kopteri mutta siinä joutuu sähköjä rakentamaan hieman enempi koska kopteri on alunperin polttomoottoriversio.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #17 : 06 Tammikuu, 2011, 20:48:02 »
En mä sanoisi tätä mitenkään salaseuratoiminnaksi, asoita pitää vain osata kysyä. Säännöt sekä muut kilpailemiseen liittyvät jutut ovat jopa niin virallisia että kaikki tieto löytyy kaikkien ilmailijoiden kattojärjestön FAI:n sivuilta. Tieto on siellä englanniksi, mutta asiat kyllä selvenevät, niin kuin tässä on taas huomattu.

Sitten tosta ohjauksen geometriasta.

 Vaikka liikeratoja joutuu rajoittamaan radiolla, en usko että ensimmäisenä huomaa että onpa huono resoluutio ohjauksessa. Varsinkin jos on laadukkaat servot sekä klapiton mekaniikka. Jos haluaa kuitenkin siirtää palloja lähemmäs keskikohtaa, palloja pitää myös siirtää taaksepäin, jolloin 90 asteen kulma säilyy työntötangon sekä servopyörän tangentin välillä. Tällöin ei menetetä ohjauksen symmetriaa. (Asiaa tänään pohittiin Timon kanssa) lisätietoa asiasta http://model.hirobo.co.jp/parts-list/0414-945_E3_VPUS_SSZ5/jm1-0414945.pdf sivu 40 alareuna. (suht iso tiedosto, kärsivällisyyttä jos on hidas yhteys...)

Eli kyllä lähes mistä tahansa 50 / 600 kokoluokan koneesta voi tehdä F3C-käyttöön soveltuvan. Hirobon SDX taitaa olla ainut, senkin koneen kanssa pitää osata säätää nuppi oikein. Kopteriin kuin kopteriin vain painavat lavat (600-kokoluokkaan ehkä 180g?), 30-40g stabbarit, pehmeät lepatuskumit, sopivat kierrokset leijuntaan ja pienet liikealueet. CCPM vai mekaaninen miksaus, eipä ole väliä. CCPM on nopeampi lähes aina, mutta voi olla hyvä tai huono ratkaisu, riippuen kuskista ja säätämisen halusta. Itse molemmat omistavana voin sanoa että kummallakin on vahvuutensa.

EDIT, 90-kokoiset koneet onkin sitten ihan eri lukunsa, ei kannata luulla että jokainen toimii kummassakin lajissa, F3C:ssä ja 3D:ssä, tulee jo niin monta muuttujaa...


« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2011, 20:51:06 kirjoittanut Juho »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #18 : 06 Tammikuu, 2011, 21:18:18 »
En mä sanoisi tätä mitenkään salaseuratoiminnaksi, asoita pitää vain osata kysyä. Säännöt sekä muut kilpailemiseen liittyvät jutut ovat jopa niin virallisia että kaikki tieto löytyy kaikkien ilmailijoiden kattojärjestön FAI:n sivuilta. Tieto on siellä englanniksi, mutta asiat kyllä selvenevät, niin kuin tässä on taas huomattu.
Kyllä se pientä salamyhkäisyyden verhoa luo nykypäivän internet-aikana, jos tietoa pitää erikseen pyytää tai kysellä... :) Mutta tuolta FAI-sivultahan se tosiaan jonkin aikaa klikailtua ponkaisi esiin tällainen dokumentti: http://www.fai.org/aeromodelling/system/files/SC4_Vol_F3_Helicopters_11.pdf

En siitä huolimatta pitäisi ollenkaan pöllömpänä ajatuksena kirjailla vaikkapa sinne wikiin kilpailusta juttua kuvituksineen päivineen ihan jopa suomeksi. Uskoisin myös, että ensi syksynä ilmestyvä RC-kopteridokkari tuo paljonkin valoa myös tähän asiaan.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #19 : 06 Tammikuu, 2011, 21:50:51 »
Kiva että poppiskin taas kiinnostaa porukkaa. Vaikka nyt ollaankin tässä internet ajassa, en oikein silti usko että videoita katsomalla ja nettiä selaamalla pääsee kovinkaan pitkälle harjoittelussa. Siinä on vaan niin paljon erilaisia asioita, joita ei itsekseen ajelemalla hahmota vaan vaatii sen, että kokeneempi on vieressä neuvomassa/kommentoimassa lentoa. Sama pätee kopterin ominaisuuksiin, itsekseen touhuava sokeutuu helposti pitämään omia säätöjään /kopteriaan hyvänä eikä pääse eteenpäin. Poppiksen osalta kisatilanne on varsin informatiivinen; tuomarit ei "kyttää" liikkeen nollaavia seikkoja vaan antavat rakentavaa palauteta suorituksesta. Kisoihin voi hyvin tulla vaikka ei ihan tarkkaan tietäisi miten liikkeet ajetaan, mallisuoritus annetaan aina ensin. Myöskään kilpailu voitosta ei ole näissä luokissa ollut liian veristä, otetaan rennosti ja huumorilla mieluummin.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #20 : 06 Tammikuu, 2011, 22:13:45 »

 Jos haluaa kuitenkin siirtää palloja lähemmäs keskikohtaa, palloja pitää myös siirtää taaksepäin, jolloin 90 asteen kulma säilyy työntötangon sekä servopyörän tangentin välillä. Tällöin ei menetetä ohjauksen symmetriaa. (Asiaa tänään pohittiin Timon kanssa) lisätietoa asiasta http://model.hirobo.co.jp/parts-list/0414-945_E3_VPUS_SSZ5/jm1-0414945.pdf sivu 40 alareuna. (suht iso tiedosto, kärsivällisyyttä jos on hidas yhteys...)

Heh, tuo sama juttu on esitetty jo vanhan tavis Freyan manuaalissa, melko epäselvästi tosin. Joskus vuosia sitten huomasin, omiini olen tehnyt juurikin noin.
Sivusilmällä olen toisten vehkeitä kattellut, ei oo tainnu monikaan huomata.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta - leijuntatrimmit.
« Vastaus #21 : 07 Tammikuu, 2011, 12:45:45 »
Ylläkirjoitettuihin viitaten, pakko todeta että pahat aavistukseni on sittenkin totta!

Populaariin ei ole tarjolla yhtään valmiiksi sovelista "keskikokoista" sähkökopteria, vaan sellaisen muokkaaminen vaatii vuosien harrastuskokemuksen. Tämä taasen on huono yhtälö aloittelevaa harrastajaa ajatellen.

Olen kiitollinen kaikista vinkesitä kesyttää 600-retukka leijuntakuvioihin. Oikeastaan ne voisi siirtää omaksi säikeeksi.
Minusta olisi vähintäänkin harrastusta edistävää, jos saisi koottua yleiset ohjeet leijuntasetupin kehittämiseksi. Ne tempputrimmit kyllä löytyy aikanaan, kunhan poppis-kilpailuharrastus pääsee alkuun. 

Vuosikymmenten kokemuksesta tiedän, että kilpailukokemus motivoi uskomattoman hyvin kehittämään omaa harastusta! Tapahtumissa näkee ja kuulee uusimmat oivallukset miten homma hoituu, mutta sunnuntaitasolla jäädään liian helposti yksikseen polkemaan paikoilleen.
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #22 : 07 Tammikuu, 2011, 13:13:48 »
Muistan kun itse pohdin tuota popular-luokkaan osallistumista ennenkuin olin yhtäkään kisaa nähnyt. Pää oli täynnä kysymyksiä johon ei oikein tuntunut tulevan mielestäni hyviä vastauksia. Sitä kun ei tiedä mitä ei tiedä niin luulee ettei tiedä vaikka ei niin paljon olekaan tiedettävää :)

Paras lääke oli, että hankkiuduin kentälle vuosia sitten kisailleen kopteristin (kiitokset tossulle) kanssa vähän käymään perusasioita läpi ja kokeilemaan kisaleijutuksia valvovan silmän alla. Toinen lentotaitoa eteenpäin nytkäyttänyt kokemus oli Anssin kanssa lentely.  Siinä välissä sitten omaa treeniä mutta analyyttisen kaverin kanssa oppii todella paljon enemmän kuin yksin.

Asiaan:  Sinullahan ei ole ihan mahdoton matka Nummelaan,  en ole mikään kokenut säätäjä, mutta ainakin voisit kokeilla tuota minun sähkö SDXää ja saada siitä ehkä ideoita 600E:n käytökseen. Voidaan myös "simuloida" kisatapahtumaa jotta on sitten helpompi osallistua. Kun kevät vähän edistyy niin ollaan yhteyksissä?

Popular luokkaan olisi tosi hyvä saadaa kisaajia,  siinähän on ajettu myös 450 ja 500 koptereillakin ihan hyvällä menestyksellä. Nyt tuntuu että suuri osa kisaajista on ajautunut FAI luokkaan ja eurosportissa SM kisoissa ei ollut kuin minä ja ege. Montako popular osallistujaa oli 2010? en muista yhtään kisaa mutta en ollut paikallakaan kaikissa.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta - leijuntatrimmit.
« Vastaus #23 : 07 Tammikuu, 2011, 13:15:38 »
Ylläkirjoitettuihin viitaten, pakko todeta että pahat aavistukseni on sittenkin totta!

Populaariin ei ole tarjolla yhtään valmiiksi sovelista "keskikokoista" sähkökopteria, vaan sellaisen muokkaaminen vaatii vuosien harrastuskokemuksen. Tämä taasen on huono yhtälö aloittelevaa harrastajaa ajatellen.

Olen kiitollinen kaikista vinkesitä kesyttää 600-retukka leijuntakuvioihin. Oikeastaan ne voisi siirtää omaksi säikeeksi.
Minusta olisi vähintäänkin harrastusta edistävää, jos saisi koottua yleiset ohjeet leijuntasetupin kehittämiseksi. Ne tempputrimmit kyllä löytyy aikanaan, kunhan poppis-kilpailuharrastus pääsee alkuun.

Vuosikymmenten kokemuksesta tiedän, että kilpailukokemus motivoi uskomattoman hyvin kehittämään omaa harastusta! Tapahtumissa näkee ja kuulee uusimmat oivallukset miten homma hoituu, mutta sunnuntaitasolla jäädään liian helposti yksikseen polkemaan paikoilleen.

Moi. lähde nyt ensiksi siitä että laitat liikealueet vaikka 50% ail ja ele ja expoa 20%  ja sitte rudderille vaikka liikealue  70% ja 30 expoa sitte kun vielä pistät painavemmat stabbarit ja lavat ni luulisin että rauhottuu kummasti. Kokeile mikä on itelles sopivin ja aja sillä. Tsemppiä harjoitteluun  8)

Muistutus vielä että noi on sitte vaan leijjuntaan, taivaalla noi liikkeet ei enää riitä varsinkaan tuulella ja tulee ongelmia. Sitte kannattaa pistää vaikka painavempi akku tulee massaa enemmän, Sekä Timon mainitsemat  evät perään. laitan motivaatioks vielä että ite ajoin ekat Poppiskisat 30v2 Raptorilla ja hyvin pysty ajamaan kun rauhoitti sen.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 13:26:41 kirjoittanut Ege »

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys liikkeiden suorittamisesta
« Vastaus #24 : 07 Tammikuu, 2011, 14:45:17 »
Aivan oikein, minulla on 50% servoliikettä (täydet liikeradat puolittajan takana). Näin kopterin alkuperäiset "riitävät" liikeradat on käytössä.
Exposta en tykkää leijunnasta, koska siitä syntyy lisää löysää tunnottomuutta. Täysillä liikeradoilla expoa on jo reilusti (norm. lentotila) St 1 ja St 2 lentotilat on jo normaalit taivasajosetupit. Servovälitysten muuttaminen tekisi kopterista pelkän leijutusvälineen, mutta kokemusta ja uskallsuta pitää kerätä muussakin kuin leijuntakuvioissa.

Stabbaripainoa en arvannut laittaa tarpeeksi, sillä alkuperäinen on vain 11g ja nyt 19g.
Tein jo muotin alkuperäisestä muovilavasta ja valan uuden hopeasta (ominaispaino 10.3). Kunhan saan valettua, niin näen paljonko painoa kertyi (toivottavasti ainakin 30g ?).

Wanhan papan kesät on mennyt F2B-kisoja kiertäessä ja kopterit on ollut lähinnä kelirikkoharrastus. Mutta jospa nämä trimmit tästä vielä löyyy, niin kuka ties saisin wanhoilla päivilläni laajennettua mukavia kisakokemuksia. Vanhana juniorityöntekijänä tunnen oppimisen vaikeudet ja nyt tunnen sen tutun tunteen jälleen omissa nahoissani  ;D

Toivottavasti "poppis" saa uutta nostetta ensikesäksi...
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4524 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2008, 19:10:37
kirjoittanut juza
0 Vastauksia
4208 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 17:54:25
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
2073 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2010, 14:34:40
kirjoittanut Miika
18 Vastauksia
12555 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2010, 14:39:47
kirjoittanut mrsaila
9 Vastauksia
3955 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2011, 13:56:27
kirjoittanut WSTR