Kirjoittaja Aihe: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle  (Luettu 2397 kertaa)

Poissa Makro

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Heikkilä, Järvenpää
600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« : 13 Huhtikuu, 2009, 14:27:41 »
Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että kopterini (660 E) saa silloin tällöin tärinäkohtauksia leijutuksessa. Taivasajosta en tiedä, kun en vielä sellaista hallitse. Kopteri tärisee kauttaaltaan. Erityisen hyvin sen huomaa peräputkesta, joka värisee todella paljon. Näyttää siltä kuin kopteri yrittäisi ravistaa kaikki komponentit irti. Värinä näyttäisi liittyvän tiettyyn kierrosalueeseen, mutta en ole saanut halutessani ilmiötä aikaiseksi. Se ilmaantuu siis satunnaisesti ja häviää yhtä nopeasti, kuin ilmaantuukin.

Perä on hihnavetoinen. Olisikohan hihnan hyppiminen syy tärinöihin? Kopterin toimiessa normaalisti se tottelee hyvin ohjausliikkeitä ja peräkin toimii hyvin.
T-Rex 700E F3C, T-Rex 600E, T-Rex 450 Pro, T-Rex 250, E-flite Blade mCPX, E-flite Blade mSR
Futaba 12FG FASST
Phoenix RC

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #1 : 13 Huhtikuu, 2009, 14:39:55 »
Tsekkaa myös gyron asetukset, servojen kunto sekä akselit. Ovathan lavat tasapainossa?? Stabilointilavat ovat 0-kulmilla?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #2 : 13 Huhtikuu, 2009, 14:44:21 »
Kannattaa myös tarkastaa päälapojen tiukkuus.
Liian kireällä olevat lavat aiheuttavat tuontyyppistä täristystä.

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #3 : 13 Huhtikuu, 2009, 15:41:53 »
Mulla kuussatanen saa horkkakohtauksia, kun tulee alas normimodessa (ts. pieni nupin kierrosluku) omiin pyörteisiin. Idle päällä ei hytise koskaan. Pistäpä kaasua lisää ja kulmaa vähemmäksi siihen leijuntakohtaan, että saat lisää jenkaa ropelliin. Jos siis osat on muuten balanssissa
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #4 : 13 Huhtikuu, 2009, 16:14:56 »
Mulla tuohon vaivaan auttoi perälapojen tasapainotus,joka oli aika paljon persiillään.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #5 : 13 Huhtikuu, 2009, 16:25:02 »
Päälapojen tiukkuus vaikuttaa paljon tietyillä kierrosalueilla ilmenevien värinöiden syntyyn.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Makro

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Heikkilä, Järvenpää
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #6 : 13 Huhtikuu, 2009, 19:49:24 »
Lavat ainakin tasapainotin huolella, mutta niiden kiinnitys saattaa olla liian kireällä. Tuo horkkakohtaus on tosiaan ilmaantunut kierrosten laskiessa. Ei koskaan kierrosten kasvaessa.

Perälapojen tasapainoa en ole edes tarkastanut. Täytyypä hoitaa sekin asia kuntoon.

Kiitos kaikille neuvoista. Tarkastan kaikki mainitsemanne asiat ja laitan kuntoon.
T-Rex 700E F3C, T-Rex 600E, T-Rex 450 Pro, T-Rex 250, E-flite Blade mCPX, E-flite Blade mSR
Futaba 12FG FASST
Phoenix RC

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 600 E yrittää ravistella itsensä hajalle
« Vastaus #7 : 13 Huhtikuu, 2009, 23:40:08 »
Lavat ainakin tasapainotin huolella, mutta niiden kiinnitys saattaa olla liian kireällä. Tuo horkkakohtaus on tosiaan ilmaantunut kierrosten laskiessa. Ei koskaan kierrosten kasvaessa.

Perälapojen tasapainoa en ole edes tarkastanut. Täytyypä hoitaa sekin asia kuntoon.

Kiitos kaikille neuvoista. Tarkastan kaikki mainitsemanne asiat ja laitan kuntoon.

perälavoista voi lähteä extratärinöitä ja huonontaa gyron toimintaa mutta tuo horkkakohtaus on hyvin todennäköisesti juuri liian tiukkaan väännettyjen lapojen ansiota. Sitten nyt kylmällä ilmalla kantsii katsoa myös nupin linkkien tiukkuus ja herkistää niitä tarvittaessa. Liian tiukat stabiloinnin linkit voi aiheuttaa jos jonkinlaista vaappumista ja huonontaa ajotuntumaa.

- Ilkka

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
1640 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2010, 23:48:06
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
2096 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2011, 14:50:18
kirjoittanut Kallio
299 Vastauksia
69330 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2019, 00:06:35
kirjoittanut Wilikki
19 Vastauksia
4840 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2019, 00:54:39
kirjoittanut seve71