Kirjoittaja Aihe: hbk2 säätöjä??  (Luettu 4061 kertaa)

ppp78

  • Vieras
hbk2 säätöjä??
« : 06 Tammikuu, 2009, 15:51:55 »
Hellou vaan taas.

Tutkiskelin tuossa kopteria ja sain lapakulmiksi -5 tikku alhaalla ja täysillä +6?? idle täysillä n.+10 alkojo silmiä harittaa se tapitus :)
Oiskos hyvät?? 
Vähän heikosti nousee kyllä maasta mut idlea kun nostaa niin sitte lähtee...... :) vähän turhankin hyvin ja varottamatta :)

Lapaurat ei edelleenkään kohtaa, eos.

mielipiteitä ja vastauksia otetaan vastaan.

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #1 : 06 Tammikuu, 2009, 16:40:33 »
Ite lensin eskyn radioilla niin että laitoin idlen, tikun keskelle, ja siihen n. 0 astetta kulmia ja avot. Paremmin en niitä säätänyt koskaan  :)

Belt pilot

  • Vieras
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #2 : 06 Tammikuu, 2009, 16:50:47 »
Onko alunuppi ?
Jos on niin olet varmasti kiristänyt toista lapaa liikaa ja se on vääntänyt lavanpitimen hahloa vinoon.
Lavat irti ja tarkista lavanpitimien suoruus.

ppp78

  • Vieras
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #3 : 06 Tammikuu, 2009, 17:13:55 »
siis idle täysille tikun ollessa keskellä jne.

Ei ole alunuppi, vaan kestävää ja kovaa muovia ! !  :)


Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #4 : 06 Tammikuu, 2009, 17:35:48 »
Otat siis moottorista johdon irti ettei se pyöri, virrat päälle normaalisti ja sitten idle up päälle. sitten kaasutikku keskelle ja säädät lavat 0-kulmaan.  Sitten vain kopteri ja radiot sammuksiin, moottorin johdot kiinni ja menoksi  :)


Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #5 : 06 Tammikuu, 2009, 18:33:23 »

***Tutkiskelin tuossa kopteria ja sain lapakulmiksi -5 tikku alhaalla ja täysillä +6?? idle täysillä n.+10

***mut idlea kun nostaa niin sitte lähtee.

***siis idle täysille tikun ollessa keskellä jne.


Ethän vain sekoita Idleä ja hov.pittiä. Idle on tuo lentotilan valinta tuossa ohjaimessa. Eli se on vain on/off (se viiksivipu). Hov.pit on se potikka, jossa erehdyttävästi tuossa mankassa lukee ihan vieressä Idle. Hov.pitillä voidaan säätää lapakulmakäyrää +- 10%. Eli kun sitä vääntää, niin kyllä lapakulma hieman muuttuu, mutta tämä ei ilmeisesti ollut sitä mitä haetaan. Eli niinkun tossa aikaisemmassa tuli esiin. Niin moottori irti, näpsäytät idlen päälle ja sitten katselet niitä lapakulmia. Laita ne potikat joita löytyy 2 kpl niin kumpikin 0 asentoon.
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

ppp78

  • Vieras
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #6 : 06 Tammikuu, 2009, 18:42:59 »
joo, aivan siis en tarkkoittanut vipu kytkintä se on edelleen teipattuna takaasennossa.
Hov. pit säätämällä kopukka lähti aika vinhaan nousuun.

Mitä se idle kytkin sitten tekee???

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #7 : 06 Tammikuu, 2009, 18:51:17 »
Juu eli se idle kytkin vaihtaa normitilasta ns. "3d tilaan". Ja jos sulla on vielä teipattuna tuo idle kytkin, niin tällöin kun vasen tikku on keskellä, niin nupissa pitää olla jotain ihan muuta kuin 0 kulmat. Eli nuo lapakulmasäädöt tehdään juurikin Idle päällä, jolloin keskitikulla löytyy 0 astetta ja alhaalla/ylhäällä jotain ihan muuta. Mutta se on kyllä ihan hyvä idea näin alkutaipaleilla lentäessä pitää tuo idle kytkin teipattuna.

Ton linkin takana on esitelty nuo HBK:n kaasu ja lapakulmakäyrät niin normitilalle kuin Idle tilalle.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_6183803/tm.htm





Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #8 : 06 Tammikuu, 2009, 18:54:55 »
Hov. pit säätämällä kopukka lähti aika vinhaan nousuun.

Juu näin se taitaa tehdäkin. Eli jos sulla on kaasu noin puolessa välissä, niin kulmia on muutama aste ja kaasua noin 50 prosenttia. Sitten kun väännät hov pittiä plussan puolelle niin kaasu pysyy siinä samassa, mutta kulmaa tulee n. 10 % lisää, eli kopu varmaan jollain tasolla saattaa kimmota maasta ilmaan.
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #9 : 07 Tammikuu, 2009, 17:03:47 »
Nyrkkisääntö:
Leijuntaan tarvitaan noin 4 astetta.
Sporttiseen nousuun menee noin 10 astetta.
Suupielien nostamiseen korviin tarvitaan noin 13 astetta.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: hbk2 säätöjä??
« Vastaus #10 : 07 Tammikuu, 2009, 18:40:17 »
Ja niinkun Hermis tokasi, että leijuntaan vaatii tuon +4 - +5 asetetta kulmaa. Ja kun tällä hetkellä sulla tulee täydellä n. 6 astetta, niin jotain säätöjä täytynee tehdä.

Jos oot noita linkkejä säädellyt, ja vielä siten, että sulla on ollut radiossa tuo normimode päällä. Niin varmaan helpoiten pääset liikkelle, että palauttelet kopteriin nuo ns. tehdasasetukset. Eli sulla on varmaan manuskassa tämä sama sivu, mutta tuossa on liitteenä tuo kuva linkkien pituuksista.

Tässä hieman omaa näkemystä asiasta..... (kokeileminen omalla vastuulla)

Eli ota moottorin piuhat irti. Irroita se teippiviritys idle nappulasta. Laita radio päälle. Laita kopuun sähköt. Napsauta idle nappula itseesi päin, eli tällöin idle on päällä. Siirrä vasen tikku keskelle. Katso silmämääräisesti että nupin servojen armit on suurin piirtein vaakatasossa. (aivan vaakatasoon niitä ei valitettavasti saa, mutta suurin piirtein kuitenkin). Jos jokin on aivan pielessä, niin ota servoarmi irti servosta ja kiinnitä siten, että se on vaakatasossa. Tämän jälkeen säädä linkit noihin tehdasmittoihin. Eli alemmat linkit n.30mm ja ylemmät linkit n.57mm. Tarkasta, että wash pääsee liikkumaan ongelmitta täysin ylös ja alas ilman minkäännäköisiä kosketuksia (tämä siis liikuttamalla vasenta tikkua ylös/alas). tee vielä siten, että aivan yläasennossa ja ala-asennossa pyöräytä oikeaa tikkuta täysi ympyrä, ja tarkista ettei wash osu mihinkään.  Tai ettei yleensäkään mitään mekaanista ongelmaa ole liikeradoissa. Eli tuolla vakiomankalla ei pääse mitään endpointteja/kulkua säätämään, joten nupin säädöissä mennään vain sillä toiveella, että wash saadaan mekaniikan keskikohtaan silloin kun vasen tikku on keskellä. Muihin ei paljoa pääse vaikuttamaankaan.
 
Jos tuo menee ongelmitta, niin siirrä vasen tikku keskelle ja tämän jälkeen tarkasta lapakulmamittarilla mitkä kulmat lavoissa on. Pitäisi olla 0 astetta. Jos ei ole, niin säädä 0 kulma niillä ylemmillä linkeillä. Sitten tarkastat paljonko tulee + ja - kulmia. Niihinkään et pääse vakiomankalla vaikuttamaan. Sieltä pitäisi tulla noin. 10 astetta kumpaankin suuntaan, jos oikein muistan.

Sitten voitkin sammutella vehkeet ja laittaa moottorin kiinni. Laita tässä vaiheessa se idle takaisin normiasentoon. (HBK ei suostu "käynnistymään", jos laitat kopuun sähköt siten, että mankassa on idle päällä) Sitten alkaa lapojen träkkäys. Eli lavat on merkattu punaisella ja sinisellä tarralla. laita vasenta tikkua n 60 prosenttia ja katso miten lavat kulkee. Jos jompikumpi kulkee ylempänä niin pienennä sen lapakulmaa. tämä tehdään niillä ylemmillä linkeillä ja vain puoli kierrosta kerrallaan. Tarkasta uudelleen miten menee. Kannattanee tehdä muutoksia vain toiseen lapaan, koska jos kumpaakin säätelee innoissaan pitkään, niin kohta hukkuu kaikki ne nollakulmat, jotka tuskalla jo säädettiin tuolla aikasemmin. Tolla muovinupilla riippuen linkistöstä / lavoista /lapojen pitimistä yms. Niin HBK2:ssa taitaa olla pitkälti tuurista kiinni, jos saat lavat täysin träkkäämään. Jos ei meinaa millään osua, eli alkutilanteessa lapa on yläpuolella ja jo puolella kierroksella menee alapuolelle, niin linkin takana on pieni apu, jolla saa portaattoman säädön  :)

http://www.buzzflyer.co.uk/ESky-Honey-Bee-King-Upgrades/Titanium-Turnbuckles-44mm-ESK002/p-122-859/

Kuva nupista........

Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6117 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2008, 22:47:31
kirjoittanut Jyri
2 Vastauksia
2238 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 10:04:16
kirjoittanut vee73
15 Vastauksia
7804 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2010, 16:57:29
kirjoittanut Timo
4 Vastauksia
3908 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2011, 02:54:00
kirjoittanut Bylsimys
23 Vastauksia
21235 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09
kirjoittanut tominiem