Kirjoittaja Aihe: Sähköpotkulauta  (Luettu 32995 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #25 : 22 Kesäkuu, 2016, 04:40:10 »
To-Do listaa voisi tai siis PITÄÄ täydentää ketjunsuojalla, se kun jää helposti kategoriaan "tehdään tuonnempana" :)

Hieno projekti! Ja sitten tuota tehoa ei oikein voi verrata pappiskan, mankiin tai mihinkään muuhunkaan olemassa olevaan. Sähkön voima tuntuu olevan riittoisampaa, kuten esimerkiksi ruohonleikkurin 3,5hv Brigss&Stratton vs muutaman sadan watin akku käyttöinen.
Joo ketjunsuoja on myös to-do listalla ilman muuta sitten kun voimansiirto toimii ja alkaa runkoon asennus. Samoin moottorin ympärille kannulle tulee suojakotelo ympärille. Näitä täytyy varmaan polttoleikata ohuesta pellistä sitten.

Tehoa tuosta moottorista irtoaa hirveän paljon, mutta ne on 12S setupilla mitattuja. Tavoitteena on saada 12V setuppi eli 3S LiPo:lla, mikä pudottaa aika rutkasti tuota paperilla ilmoitettua tehoa. Enkä muutenkaan kaipaa hullua teholukemaa ja nopeutta. Vääntöä mukavasti ja sopiva kiva etenemisvauhti. Kovassa vauhdissa alkaa tulla vaan vahinkoja ja sillon jos tämän hipponen vauhti ei piisaa niin kannattaa mennä jo autolla.

Juurikin noin kalibroin noparin "HK500 perämoottorin" kanssa.

Hauska projekti, tätä on kiva seurata!
Ookkei TomHÄNKS!

Täytyy ottaa sitte videolle ruuvipenkissä koeajoja jahka sinne asti pääsen.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #26 : 22 Kesäkuu, 2016, 06:14:44 »
Saisiko ketjunkiristyksen toimimaaan rullalla ja jousella, joka painaisi ketjua alapuolelta ylös? ehkä pelkkä ohjurirullakin voisi riittää. materiaalina nailoni, tai jotain muuta pehmeämpää matskua. Takarattaasta saisi kevyemmän, jos kuusiporalla porailisi kevennysreikiä. Taitaisi mennä hifistelyksi..  8)  Mielenkiintoinen projekti kumminkin!

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #27 : 22 Kesäkuu, 2016, 06:37:52 »
Saisiko ketjunkiristyksen toimimaaan rullalla ja jousella, joka painaisi ketjua alapuolelta ylös? ehkä pelkkä ohjurirullakin voisi riittää. materiaalina nailoni, tai jotain muuta pehmeämpää matskua. Takarattaasta saisi kevyemmän, jos kuusiporalla porailisi kevennysreikiä. Taitaisi mennä hifistelyksi..  8)  Mielenkiintoinen projekti kumminkin!
Ei huono idea tuo ketjun kiristinkään. Vähän isommalle ketjulle on tullu paljon sorvailtua ohjurirullia ihan asiakkaiden tilauksesta. Tuo jousikuormitteinen kiristin vois olla lähes välttämätön sillon jos moottori ja takaratas olis ns "eri puuta" eli takahaarukan jousitus välissä. Tässä nykyisessä rakenteessa on se etu että moottori on kiinnitettynä tuohon itse takahaarukkaan ja jousitus hoituu kauempaa.


Tuo kevennys kävi kyllä mielessä ja ihan niinki että navasta sorviin kiinni ja pyörivillä työkaluilla sorvissa poraa vaikka reikiä hienosti tasajaolla niin nehän on just eikä melkeen ku cnc kone tekee. vois vaikka tehä jarrulevy tyylisen reijityksen. Noh ehkä sitte jos tää toimii niin voi alkaa hifistellä. :D

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #28 : 22 Kesäkuu, 2016, 07:38:53 »
Ketjunkiristin saattaa pitää jonkin verran ääntä, mutta se voi ehkä tietysti joissain tilanteissa olla jopa eduksikin.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #29 : 22 Kesäkuu, 2016, 21:52:43 »
Jousikuormitteinen kiristin voi olla kuitenkin arvelluttava koska moottorijarrutuksessa ketjun "alaosa" kiristyy jousen antaessa  periksi. Samalla "yläpuoli" pääsee löystymään.

Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin    ;)

Poissa kyösti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #30 : 22 Kesäkuu, 2016, 22:50:41 »
Terve. Entä jos takarattaaseen sorvaat paikan yksisuuntalaakerille. Ei moottori/alamäki hidasta menoa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #31 : 23 Kesäkuu, 2016, 06:31:16 »
Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin    ;)
Moni olis myös vedeltä suojattuja heti out of the box. Täytyypä kurkata millasta valikoimaa niissä on.
Terve. Entä jos takarattaaseen sorvaat paikan yksisuuntalaakerille. Ei moottori/alamäki hidasta menoa.
Sillon kuluu kengänpohjat niin kovasti jarrutuksissa. ;D
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2016, 06:34:58 kirjoittanut Toeh »

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #32 : 23 Kesäkuu, 2016, 13:43:22 »
Jousikuormitteinen kiristin voi olla kuitenkin arvelluttava koska moottorijarrutuksessa ketjun "alaosa" kiristyy jousen antaessa  periksi. Samalla "yläpuoli" pääsee löystymään.

Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin    ;)
Auton nopareita tuntevat: Mihin se jarrutusenergia niissä hukataan? RC-autossahan massaa on murto-osa siitä mitä sähköpotkulaudassa jonka päällä on ihminen... Lämmöksihän se kaiketi muuttuu eli mikä paikka sulaa ensiksi?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #33 : 23 Kesäkuu, 2016, 13:52:31 »
Eikö noparit osaa nykyään regeneratiivisen jarrutuksen, eli työntävät takaisin akkun talteen. Tuommosessa sähköpotkulaudassahan se on jo kätevä kun sieltä saa jo oikeasti ihan merkittäviä energiamääriä talteen, ainakin jos paljon jarruttelee.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #34 : 23 Kesäkuu, 2016, 14:02:51 »
Yleensä sähköajoneuvoissa niin tehdään, mutta mahtaakohan RC-auton noparissa kun siinä ne pysäytettävät massat on pieniä ja sitä myöten myös jarrutusenergiat.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #35 : 23 Kesäkuu, 2016, 14:24:06 »
Riippuu varmaan vähän sähköautosta. Jos se menee asfalttirataa missä keskinopeus on vaikka 60km/h ja jarrutuksia on paljon niin regeneratiivisella jarrulla voi varmaan estää noparia sulamasta :) Jotenki minusta tuntuu että tuo on ihan perus kauraa jo kaikissa vähänkin paremmissa harjattoman moottorin nopareissa. Kopterinopareistakin  se löytyy jo monesta, vaikkei siinä käytössä siitä ole mitään hyötyä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #36 : 23 Kesäkuu, 2016, 20:38:27 »
Ookkei, sitte tajuan ;D

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #37 : 23 Kesäkuu, 2016, 20:48:47 »
Kaasuttelin kerran harjatonta autoa pyörät ilmassa. Testissä oli halpa yleismittari 10A asetuksella kytkettynä sarjaan toisessa akkujohtimessa ja lukemat meni miinukselle jarrulla tai drag brakella, eli jotain siellä tapahtuu.

Se, miten moottori nopari yhdistelmä luo akun lataamisessa välttämättömän akun jännitettä korkeamman jännitteen, onkin sitten hämärän peitossa minulle. KV arvoista laskemalla ei taida kummoisia latausjännitteitä tulla ihan näin hatusta vetämällä.

Auton noparien eduiksi laskettaneen poskettomat hetkelliset virrat nimelliseen sekä hintaan nähden.
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2016, 20:51:05 kirjoittanut privy »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #38 : 28 Kesäkuu, 2016, 17:45:28 »
Moottoripukkia on hiottu porattu ja testailtu ja alkaa ketju aika hyvin olla samassa linjassa. Tänään tinasin liittimet nopariin ja moottorin ja kokeilin penkissä koepyörittää. Moottoripukista saattaa ehkä joutua polttoleikkaamaan ja särmäämään siistin viimeistellyn version V2 sillä meni aika säätämiseks tämän nykysen kanssa.



Tuosta innostuneena ja malttamattomana ruuvasin sen kiinni potkulautaan ja kokeilin myös pyöritellä siinä.



Ja pitihän sitä kokeilla kyydissäki seistä ja huterasti yhdellä kädellä pitää tangosta kiinni ja toisessa roikottaa akkua ja servotesteriä ja etusormen ja peukalon välissä säädellä potikkaa. Tuota koeajoa ei kukaan onneks kuvannu. :D Oli kiinni eka akku mikä tuosta oikealla liittimellä löyty eli vanha kulahtanu pullea 4S 4400mah pakka ja pintakaasulla köröttelin.

Mikään paikka ei ottanu yhtään minkäänlaisia lämpöjä. Ihan hulluna tuossa ei tehoa tuntunu ainakaan siellä alakierroksilla olevan ja moottori kaipaa pienen pyöräytyksen eteenpäin ja siitä alko mukava vääntö. Ajelin myös pelkästään nurmikolla ja kovalla hiekkapihalla eli asfaltilla ei oo vielä tullu testattua. Enkä kyllä kokeillu antaa kunnolla jenkaa alkuun vaan hyvinki varovasti hitaasti potikka sinne alueelle missä moottori alottaa pyörimisen.

Nyt ei kai auta muu ku jatkaa servotesterin piuha tuonne sarviin asti ja sitoa akkua vähän paremmin kyytiin ja tehdä moottorille ja ketjuille suojat ja toteuttaa lisää koeajoja. Niin ja toki täytyy melkeen kokeilla ajaa jollain pienellä 3S akulla pieni testipätkä ja sen jälkeen kasata noita 4400mah kennoja vähintään 2kpl eli 3S 8800mah setiks. Äskeinen testi vei olevinaan akun melko äkkiä low voltage cut offille, mutta saatto siinä kikkailessa ja nurmikolla ja hietikolla donitsia pyöritellessä kyllä aikakin kulua melko nopeaa..

Vähän jo kattelin että HK:n EU varastolla 3S 5800mah 25C pakat 34e/kpl. Äkkiseltään luulisin että 2kpl tuollasta jos on kyydissä niin antaa jo jonkuverran ajoaikaaki, mutta mutta täytyy tehä koeajoja ennenku tietää millasia akkuja katella.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #39 : 28 Kesäkuu, 2016, 19:25:23 »
Tahtoo olla pitkäksi välitetyn sensorittoman auton moottorinkin ongelma tuo paikaltaan lähtö, ainakin kun sievästi yrittää lähteä kuten mainitsit. Sensorillinen on käsittääkseni viisaampi tuossa asiassa.

Heli moottorin ja säätimien suunnittelussa paikaltaan lähtö ei liene ensimmäisten ratkaistavien asioiden joukossa.

Ainakin sensorittomissa auto nopareissa on säädettävä "start mode (punch)", joka jollain tavalla vaikuttaa tuohon starttiin.

Tämä nyt on jossittelua komponenteilla, joita ei ole projektiin käytettävissä.

Ai, siinähän on sportti henkinen tois puolinen haarukka, hieno yksityiskohta.
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2016, 19:30:49 kirjoittanut privy »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #40 : 28 Kesäkuu, 2016, 20:25:45 »


Ai, siinähän on sportti henkinen tois puolinen haarukka, hieno yksityiskohta.
Kyllä, tämän nimenomaan halusin tehä. Tää olis ollu valmis jo varmaan pari kuukautta sitte jos en olis tuota halunnu tehä.  ;D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #41 : 29 Kesäkuu, 2016, 21:30:03 »
Koeajoissa selvinnyttä.

Moottoripukki luistaa. Täytyy tehä jotain pyällystä tai keksiä jotain muuta noihin pintoihin. Sileät metallilevyt vastakkain nii luistaahan ne, vaikka ruuveilla on kiristetty toisiinsa. Tasaisella saa päästellä niin paljon ku akku vaan jaksaa, mutta rajussa mäessä moottoripukki kääntyy ja ketjut putoaa.

Noin 1,6km matkalla 4S 3300mah akku meni noin 3,85V paikkeille. Tuota 4S:ää saa vaan ajella pelkällä pintakaasulla. Siellä on aika raju vääntö ja muutenki välitykset sallii liian kovat vauhdit. Täytyy tehä niitä 3S akkuja niin saa niillä alotella sitte testiajoja myös.

Tuossa oli FPV näytön onneton 3S about 1300mah akku ja joku 25-30C lukema. Silläki akulla ajeli pihaa päästä päähän muutaman kerran oikeen mukavasti.

Näillä näkymin moottoripukista ku tekee V2 version nii sen jälkeen alkas mekaniikka toimia. Sitte saa miettiä sähköt siistimmin kyytiin ja suunnitella se peukalokaasu ja jousella palautus. Ideaa on jo mielessä.


E: Ainiin ja toki se kaasupotikka oli nyt siirretty sarveen ja akku oli kiinteästi kyydissä niin meni se 1,6km siivu vähän helpommin. :D
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2016, 21:31:34 kirjoittanut Toeh »

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #42 : 30 Kesäkuu, 2016, 06:15:33 »
Moottoripukki luistaa.
Laita ruuvi säätö siihen? Eli ruuvilla säädetään moottoripukin asento.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #43 : 30 Kesäkuu, 2016, 07:20:28 »
Laita ruuvi säätö siihen? Eli ruuvilla säädetään moottoripukin asento.
Juu tuo nykynen on just sellanen ja sillä saa moottorin kulman ja ketjun kireyden säätää. Tälle aamulle jo vähän mietinki että millasta työntävää kiristintä sinne pitää tehä. Nykyiset pitää pukin hyvin vaakassa ja lukitsee niiltä osin, mutta tuohon luistavaan suuntaan pitää varmaan ruuvi lisätä pitämään paikollaan.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #44 : 30 Kesäkuu, 2016, 07:31:40 »
Tuli vaan mieleen... Miten olisi tuollainen ketjunkiristäjä prikka ruuvilla tuohon mottoripukin viereen runkoon, onnistuis tuo kireyden hienosäätökin nätisti.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #45 : 30 Kesäkuu, 2016, 07:41:22 »
Tuli vaan mieleen... Miten olisi tuollainen ketjunkiristäjä prikka ruuvilla tuohon mottoripukin viereen runkoon, onnistuis tuo kireyden hienosäätökin nätisti.

Näitä on saattanu vanhasta mopostaki jäädä varastoon lojumaan mutta ei oo kyllä kummoinen homma tehä raudasta uutta jos ei löydy. Täytyy tuollastaki pitää vaihtoehtona.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #46 : 01 Heinäkuu, 2016, 22:06:46 »
Vaimon kans on nyt kovasti koeajettu tätä ja tein moottoripukkiin rautasahalla uria ja olevinaan haukkaa paremmin kiinni eikä tänään luistanut kertaakaan. Taidan silti vähän hifistellä sitä eteenpäin ja ehkä mahdollisesti harkita sitä V2 version tekemistä polttoleikkaamalla. Katsotaan nyt. Seuraava heikko paikka tänään oli sitte pinion sillä siellä on vaan yks tasanen kohta akselilla niin pääs pyörähtämään välillä irti. Nooh viilaan sinne toisenki tasasen kohdan akseliin ja toinenki ruuvi avustamaan kiinni pidossa ja sitte laitan lukitteella kiinni niin eiköhän ala pysymään.

Muuten kyllä pelaa nyt oikeen kivasti ja nopeudensäätimen asetuksia kävin kans vähän läpi. Noita pikku juttuja ja moottorin sekä ketjun suojukset ja sen jälkeen saa alkaa askarrella peukalokaasua ja siistimpää johdotusta. Sitte pitää laittaa äänimerkinantolaite, heijastin taakse ja valo eteen. Hurjan hauska laite ajella menemään. Onneks kesäloma on vielä edessä. :D


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköpotkulauta
« Vastaus #47 : 15 Joulukuu, 2016, 21:14:30 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


Valitettavasti laudan suhteen ei mitään uutta. Pistin instagramiin @toeh_storage tunnuksen mihin lätkin tästä ja tulevaisuuden muista projekteista kuvia.

Sen verran lautaa on tullu mietittyä että talvella olis myös kiva ajaa pitkää luisua. Nappularengas taakse ja sukset eteen hmm... Tähän runkoon ei kyllä onnistu eli ehkä ensi talvelle suksikone alle. Tätä täytyy vielä jalostaa vähän eteenpäin ja parannella paikoitellen osia. Pistän lisää kuvia ja videoita kunhan etenee. Toistaiseks oon vaan ajanu niin kauan kunnes lumi tuli...  :D