Kirjoittaja Aihe: Erään beltin tarinoita  (Luettu 51532 kertaa)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Erään beltin tarinoita
« : 07 Lokakuu, 2008, 08:13:52 »
Lentopäiväkirja

6.10.2008

Eilen se tapahtui. pieni askel minulle, suuri beltille. Päivän oli satanut ja olin jo varma että beltin ensilento ei tapahdu tänään.. Kello kävi 21:tä ja sade lakkasi. Riensin viereiselle hiekkakentälle jossa on valaistus. Kopusta pikainen tarkistus et kaikki ok, ei muuta kun roottorit käyntiin. Aluksi kopu vain vaelsi kenttää pitkin. Sitten hokasin että kun nypäytän kaasua ja nojaan hieman oikealle kopteri joten kuten pysyy ilmassa. Aluksi kopteri vaelsi laidasta laitaan ja parhaani mukaan koitin aina tilannetta korjata. Parin akullisen jälkeen alkoi jo sujumaan. Sitten yhtäkkiä! Kopu menikin minuun nähden vas kylki minuun päin ja 2 metrinh korkeuteen. APUA! Aloin ottamaan kopua alas, tikkua oikealle. VIRHE! Kopu oli kylki edellä tulos maahan.. Juuri ennen maata vedin vasempaan ja kopu tuli alas jalakset edellä. Ajattelin että nyt parempi lähtä.. Mutta oli se vain mahtava tunne. Beltti lensi. Tästä on hyvä jatkaa :)
« Viimeksi muokattu: 07 Lokakuu, 2008, 20:39:44 kirjoittanut mihali »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Erään beltin tarinoita osa 2
« Vastaus #1 : 07 Lokakuu, 2008, 20:39:58 »
7.10.2008

Eilistä hieman viisaampana suuntasin läheiselle nurmikentälle. Osittain kenttä oli epätasainen ja liikkeelle lähtö oli aluksi vaikeaa. Jälleen tuntui että eka akku meni trimmaamiseen ja toisella pääsi kunnolla vasta leijuttamaan. Välillä kopu meni taas laidasta laitaan mutta välillä pysyi hyvin hyppysissä. Tuntui että kun tikkuja vääntelee saisi kopu herkemmin totella komentoja. Ilmeisesti tuosta gyron namiskasta vain lisää plussaa. Yksi "all moust" torppikin oli, peräroottorin lavat ja vakaaja hieman leikkasivat ruohikkoa :)



Lopuksi tuuli alkoi käydä niin puuskittaiseksi että ajattelin että saa tältä päivää riittää ettei mitään mene rikki  :P
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 17:47:20 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

seppomikael

  • Vieras
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #2 : 07 Lokakuu, 2008, 20:44:24 »
Sellainen neuvo että kun ohjaat kopteria niin ainoastaan töki sitä aileron/elevator-vipua haluttuun suuntaan.
Muuttuu lentäminen vähän helpommaksi.

Eli kun kopteri kuitenkin on koko ajan johonkin suuntaan karkaamassa niin pieni tökkäsy vastaan ja kohta seuraava. Niin kauan kun tikkua käännät niin niin kauan kopteri kallistuu siihen suuntaan.

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #3 : 07 Lokakuu, 2008, 20:47:15 »
Ahaa.. Aika näppärää, tosiaan tuntui aina että menee liikaa tai sit liian vähän sitä kallistusta ja nostoo. Kiitos tästä! Huomenna pitää tuota kokeilla :D
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

seppomikael

  • Vieras
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #4 : 07 Lokakuu, 2008, 20:54:12 »
Samoja asioita tässä on käyty aikanaan läpi...

Kaasua ja perää ohjataan sillei että pidetään tikku siinä asennossa kun hyvä on, mutta sitä oikeaa tikkua vain tökitään. Tämä pätee siis leijuttelussa.

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #5 : 07 Lokakuu, 2008, 21:47:27 »
Juu leijuntaahan täs harjotellaan. Kuinkas muuten on parempi, paljon kaasua ja vähän lapakulmaa vai vähän kaasua isot lapakulmat? Leijutuksessa?
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 17:47:41 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #6 : 07 Lokakuu, 2008, 21:57:00 »
Juu leijuntaahan täs harjotellaan. Kuinkas muuten on parempi, paljon kaasu ja vähän lapakulmaa vai vähän kaasua isot lapakulmat? Leijutuksessa?
Yleisesti ottaen tiettyyn rajaan asti on sähkömoottorin hyötysuhde parempi, jos kierrokset on "korkeat" suhteessa lapakulmiin. Pienillä kierroksilla lapakulman lisääminen kasvattaa tarpeettomasti moottorin virran nälkää, kun suuremmilla kierroksilla se selviäisi samasta vastuksesta helpommin. Kone käyttäytyy muutenkin mukavammin, kun kierroksia on enemmän. Se vastaa tehokkaasti ohjausliikkeisiin ja tuntuu vakaammalta.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #7 : 07 Lokakuu, 2008, 21:59:12 »
Juu leijuntaahan täs harjotellaan. Kuinkas muuten on parempi, paljon kaasu ja vähän lapakulmaa vai vähän kaasua isot lapakulmat? Leijutuksessa?

Pistät niin että 4-5 astetta lavoissa ja kaasua sen verran että leijuu niin säädöt on ok.
-flybarless, sedative stabilized head-

seppomikael

  • Vieras
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #8 : 07 Lokakuu, 2008, 22:00:01 »
Huonoin vaihtoehto on vähän kaasua ja paljon kulmia.

Sieltä toisesta päästä on etsittävä itselleen sopiva vaihtoehto.

En beltistä tiedä mutta Align suosittelee 450Trexille leijutukseen keskitikulle noin 5° kulmia ja 65% kaasua. Itseläni on tuossa pikkurexissä muistaakseni -4, 0, +5, +8, +11 ja kaasu 0, 55, 65, 70, 85. Tai jotain sinne päin. Radiona spectrum.

Kaasun lisäys voi pikkasen vakauttaa konetta mutta samalla siitä tulee myös herkempi ja ärhäkämpi koska on enemmän voimaa käytössä.
Toivottavasti joku belttikuski osaisi antaa paremmat alkuarvot, mutta paras käyrä on se mikä itselle tuntuu parhaalta!

Edit: Hermis ehtikin jo saman sanoa lyhyemmin... Samoin kuin masu!

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #9 : 07 Lokakuu, 2008, 22:16:00 »
Kaasun lisäys voi pikkasen vakauttaa konetta mutta samalla siitä tulee myös herkempi ja ärhäkämpi koska on enemmän voimaa käytössä.
Tähän vielä oma tarkempi analyysini asiasta eli nuo lisääntyvät kierrokset voimistavat roottorin hyrräefektiä (sama massa, mutta pyörii nopeammin), joten kopteri vastustaa oman tilansa muutosta ulkoisten voimien vaikutuksesta enemmän. Näistä tulee nyt ekana mieleen tuuli. Samalla kuitenkin tosiaan nuo lisääntyneet kierrokset taas antavat lisää voimaa lapakulmien muutoksille, joten samalla kopterista tulee myös ärhäkkäämpi ohjausliikkeille. MOT. ;)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #10 : 08 Lokakuu, 2008, 11:58:55 »
Hieman vaikea tuosssa E-Sky:n omassa radiossa kun ei saa ohjelmoitua mihinkään hienoon valikkoon noita lapakulmia ja kaasukäyriä :) Kokeilemalla pittää yrittää :)
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #11 : 08 Lokakuu, 2008, 13:43:38 »
Kun puhutaan tuosta kepin tökkimisestä, niin itse en ole sitä omaksunut... tuntuu jotenki mahdottomalta pitää kopteri paikallaan sitä tökkimällä :D
Tasaisesti liikuttelen itse keppiäni korjatakseni...  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #12 : 08 Lokakuu, 2008, 15:44:09 »
Tyylejä on monia... ;D

Mutta totuus on se, että kopteri menee tikun osoittamaan suuntaan niin pitkään kun tikulla osoitat. Ja se että jotta saat sen pysähtymään on sinun tehtävä vastaohjausliike.
Joten väkisin siitä tulee sellaista pientä tökkimistä jotta voit sitä paikallaan pitää.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #13 : 08 Lokakuu, 2008, 17:19:00 »
Tyylejä on monia... ;D

Mutta totuus on se, että kopteri menee tikun osoittamaan suuntaan niin pitkään kun tikulla osoitat. Ja se että jotta saat sen pysähtymään on sinun tehtävä vastaohjausliike.
Joten väkisin siitä tulee sellaista pientä tökkimistä jotta voit sitä paikallaan pitää.
No periaattessa kyllä, mutta "liukuvaa" tökkimistä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Erään beltin tarinoita Osa 3
« Vastaus #14 : 08 Lokakuu, 2008, 19:21:56 »
Joo liukuvalla tökkimisellä pärjäsi aika hyvin. Kopu oli miltei kokoajan hallinnassa. Pari lipsua tuli ainoastaan kun piti vähän peräsintä käyttää.
Ainut ongelma oli et tos kopterissa on varmaan aika paha tasapainohäiriö, nyt kun mulla on omaviritteiset apujalakset. Paksuu aluputkee sählypalloilla.



Ailen trimmi joutuu oleen ihan oikeessa laidassa. Pitää varmaan alkaa hankkii tohon hiilikuituputkea kaupasta niin saa paketin kevyeksi.

EDIT: Nyt toimii kuvatkin :)
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 17:46:23 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

seppomikael

  • Vieras
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #15 : 08 Lokakuu, 2008, 19:36:29 »
Joo, ja se on tärkeää että kopterin tasapaino on kohdallaan.
Eli kun virittelet siihen apujalaksia ja muutenkin niin katso että kopteri nousee suorassa ylös kun nostat sitä stabbarin tangoista. Eli stabbarin tanko poikittain ja sesawin juuresta nostaen katsot että jalakset irtoavat jalustasta edessä ja takana noin yhtäaikaa. Ja sitten stabbari koneen pituussuuntaan ja sama juttu.

Jos ei nouse suoraan niin sitten vain kuormaa siirtämään.
Viimeksi kun tulin jostain lentsikalla niin se myöhästyi lähdöstä koska olivat laskeneet tasapainon väärin. Siinä kolina kävi kun siirrettiin kontteja ruumasta toiseen.
Tää vain malliksi että tasapainopisteen löytäminen on tärkeetä isommissakin vekottimissa. Saati näissä pienissä!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #16 : 08 Lokakuu, 2008, 20:17:44 »
jaksaako tuo beltti miten lentää tuollaisen virityksen kanssa, kuulostaa aika raskaalta :D
Rexiin itse tein 2kpl 3mm x 600mm hiilikuitutangosta + vanhoista training geareista(ostettu leluja.net:stä).
Teippasin "vulgaanisella teipillä" valmiiden jalasten pätkät hiilikuitujen päihin kiinni, ottaa muuten todella hyvin iskun vastaan, rexi tuli about 3-5m korkeidelta 45 asteen kulmassa kyljelleen, pyörähti apujalasten ansiosta oikeinpäin. jos olisi ollut pienemmän/heikommat niin olisi ollut kopterinki vahingot paljon suuremmat.

Sry, meni vähä OT^ ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #17 : 08 Lokakuu, 2008, 20:56:55 »
Hyvin se niillä nousee :D
Se on hyvä kun joskus tulevaisuudessa saa kameraa nakata keulille.
Joo kyllä se pittää alkaa mettästään sitä putkee jostain. Liian köykänen tuo nykynen.
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #18 : 08 Lokakuu, 2008, 21:57:58 »
Hyvin se niillä nousee :D
Se on hyvä kun joskus tulevaisuudessa saa kameraa nakata keulille.
Joo kyllä se pittää alkaa mettästään sitä putkee jostain. Liian köykänen tuo nykynen.

niin joo, onko tässä katiskassa säädettävät linkit? oletan että on kun on cp2:ssakin
Säädä niistä linkeistä se lentämään oikein, trimmejä ei saisi käyttää kuin hienosäätöön :)
Jos käyttää trimmejä niin se syö servon liike-aluetta, olenhan oikeassa?  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #19 : 09 Lokakuu, 2008, 11:07:05 »
Juu sitä se syö. Tuon yhdeltä kopteristilta kuulin. Pitää alkaa hommaan se lapakulmamittari ja laittaan linkit kuntoon. mut eikös se kuitenkin 0 pidä olla kun roottorit ei oo käynnissä?
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #20 : 09 Lokakuu, 2008, 12:06:28 »
Juu sitä se syö. Tuon yhdeltä kopteristilta kuulin. Pitää alkaa hommaan se lapakulmamittari ja laittaan linkit kuntoon. mut eikös se kuitenkin 0 pidä olla kun roottorit ei oo käynnissä?

Siis lapakulmien?

0 kulmassa kun kaasutikku keskellä(ota moottorin johdot irti niin ei lähde sormia tai muita ruumiinosia irti) alhaalla niin  - kulmia ja ylhäällä + kulmia... beltille en tiedä miten nuo kulmat kannattaa säätää... itsellänikin kaikki nämä operaatiot swashin säätöjä myöten huomenna edessä  ::)

(näin olen asian ymmärtänyt)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #21 : 13 Lokakuu, 2008, 11:20:57 »
Juu pittee alkaa kattoon mitkä johdot tuolta irroittaa. Sit hommata se lapakulmamittari ja laittaa linkit kuntoon.
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Erään beltin tarinoita osa 4
« Vastaus #22 : 13 Lokakuu, 2008, 18:29:01 »
Lentopäiväkirja 13.10.2008

Oltuani 5 päivää työreissulla pohjoisessa en ollut päässyt kopua lennättämään piiiitkään aikaan. Heti kotia tultuani kopu kainaloon, pari akkua mukaan ja viereiselle kentälle. Olin poistanut kopterista ne alumiini + sählypallo mötikät ja tilalla oli traininkitin pingispalloviritelmä. Arvatkaapa vaan oliko kopu balanssissa paremmin. Voisin jopa sanoa että kopu alko välillä pysymään leijunnassa. Toki oli niitäkin tilanteita kun se lähti menemään liikaa eteen tai sivulle mutta oikeastaan yksi kunnon torppi oli kun kopu "jälleen" pyörähti kylkiedellä minuun päin. Toinen melkein melkien torppi olisi voinut syntyä kun kopua taas laitoin liikaa eteen ja alkoi ottamaan nopeutta aika reilusti. Samalla kopu kääntyi hieman ja sanoin oikeasti itsekseni että "nyt tulee torppi tai ei" :D Noh se oli ehkä paras laskeutuminen ikinä :D Huokasin aikalailla helpotuksesta :D

Hieman pitäisi lisää treenata tuota laskeutumista ennenkuin tosta hajoo jotain kun se aina "rysäyttää" niin kovasti alas.

Eipä siinä. Mukavaa oli ja huomenna pitää päästä uudestaan :)

Tuossa vielä beltistä kuvaa kännyllä otettuna kentältä.



PS: Jos saan toisen akun ladattuu niin pitää viel käydä tuol tekee iltalentoo katulamppujen valaistessa :D
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2008, 18:31:21 kirjoittanut Mikael Häli »
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Erään beltin tarinoita Osa 5
« Vastaus #23 : 13 Lokakuu, 2008, 21:49:17 »
Lentopäiväkirja 13.10.2008 osa 2

No niin. Sain illaksi yhden akun ladattuu ja painuin ulos kentälle. Kopu toimi loistavasti ja alkoi olla jo hallinnassa kun huomasin yhden jutun. Onko oikein kun väännän ailea oikealla niin lapakulmat menee niin nolliin että kopua tipahtaa puoli metriä alas päin??? Ei tehnyt tätä kun vedin tikun vasemmalle. Tästä syystä kopu tuli sit aika mukavalla nopeudella puolesta metristä takaroottori edellä alas, hieman nakeltiin sillä soraa :D :D



Kertokaapas viisaat niin tietää mistä vikaa tuosta alkaa etsimään. Jos se edes on vika :D
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Erään beltin tarinoita
« Vastaus #24 : 13 Lokakuu, 2008, 21:52:42 »
Ootko testaillu pöydällä että toimiiko servot ihan oikein, swashi liikkuu niinkuin pitää?
Kuulostaa kyllä hassulta  ???

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
8159 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2008, 22:52:13
kirjoittanut Hermis
Erään Pixyn tarina...

Aloittaja kaardian « 1 2 ... 6 7 » MyFleet

152 Vastauksia
44354 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2008, 18:28:36
kirjoittanut Picofly
Trex 500 tarinoita

Aloittaja z0tis MyFleet

2 Vastauksia
2480 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Tammikuu, 2009, 17:04:04
kirjoittanut Iski
1 Vastauksia
2944 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2011, 23:20:19
kirjoittanut Juge
8 Vastauksia
6464 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2011, 19:43:26
kirjoittanut Eispii