Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen multikopteri  (Luettu 74385 kertaa)

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #25 : 11 Joulukuu, 2015, 18:00:50 »
Niin, ensimmäiseksi multiksi yleensä suositellaan rauhallista kopteria :) Joku Walkeran ladybird (saa mm. Verticalista) tai jokin isompi 450-koon kopteri olisi varmasti hyvä.

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #26 : 11 Joulukuu, 2015, 18:32:05 »
Mulla oli eka multi dji 450 ja mun mielestä 250 on kyllä helpompi lennettävä. Toki pääsääntöisesti tulee pörrättyä noilla kax lapasilla. Mini250 on kivaa vaihtelua tohon kopu hommaan. Meinaa vaan olla hankaluuksia välillä kun tulee tottumuksesta tota pitch tikkua käytettyä kokonaan alhaalla.  :)
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #27 : 11 Joulukuu, 2015, 20:04:03 »
Parhain on hommata ekaksi sellainen, minkä saa torpata ihan rauhassa ja ei ole pelkoa että mitään hajoaisi. Ladybirdit on ihan jees, mutta jää aika nopeasti "pieneksi" kun into kasvaa. 250 kokoiset laadukkaat minit kestää uskomattoman paljon pommitusta ja potkureitakaan ei enään saa kulumaan, kun hommaa Dalit. Saa kokeilla ihan mitä vaan ja kuinka eri tilanteista saa vielä pelastettua tilanteen. Kuljettaa gp:t sekä fpv kamat. 450/Walkera/Phantom jne. kokoisen kun torppaa, remontti maksaa aina ja helposti lentää "varmistellen", ettei vaan mitään tapahtuisi. Tietynlainen varmuus on valttia näissä hommissa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #28 : 11 Joulukuu, 2015, 23:07:10 »
Laitat Taranikseen vaan sopivan softan, ei munkaan Taraniksessa mitää eu softaa oo, tosin ei oo ollu alkujaankaan, kun sillon ku ostin oli eu-malli vasta tulossa. Unoha ne propsusuojat, enempi ne rikkoo ku säästää :). Jotku muohvihärpättimet varmasti rikki ensitorpissa, tai taipuu ja rikkoo propsit. Mun mielestä semmosen tehtävä on enempi suojata ihmisiä ja omaisuutta vahingon sattuessa, kuin säästää propseja. Toi Luminer varmasti laaturunko, parempaa hiilaria ku Kiinan halpikset, mutta hintalaatu ei vain oikein oo kohdallaan kun jenkkikaupoista tilaa noita. Sääli paiskoa kallista runko heti alkuunsa. Suomestakin saa Eurorc:n mininiä, jonka saa kun lisää reippaan satku Luminerin rungon hintaan :D.

E: Juottimesta. Itsellä ei kokemusta mutta, jotkut kehunu, että ois ihan toimiva: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49833/dfdxc/Wattnik-ZD-99-juotosasema-analogisella-tehonsaadolla . Tosin en tiedä miten XT60 ym. paksumman juottelu onnistuu. Omalla reilun satkun 40w Wellerillä kyllä onnistuu. Juottamista kannatta harjoitella, ennenkuin siirtyy niihin pienimpiin juotoksiin piirilevyllä ja muistaa, ettei lämmitä liikaa, ettei foliot irtoa piirilevyltä. Tinalangaksi sitten jotain melko ohutta, ehkä max. 1mm:stä.

Ja vielä, että elä hyvä mies sisällä testaile. Varsinkaan, jos ei ole lentokokemusta ja kone ei ole säädöissä. Voi olla aika arvotus minne kone lähtee, jos jotain onkin pielessä ja et osaa sitä lentääkkään. Noi voi olla aika hätäsiä laitteita ja kun muistelee miten itse opetteli lelulla lentelemään niin pitkin seiniä sitä mentiin. Kannattaa hommata, joku lelumulti, kuten Walkera Ladybird ensin, jolla opettelee lentämään.

Joo elikkä se ei haittaa siis mitään jos tilaa EU Taraniksen ni siihen saa ihan helposti vaihdettua sen softan? Ainut et vissiin menee takuut sit siinä kohtaa. Ja ton rungon löysin briteistä 100 punulla eli mitä se sit on jotain 140 euron paikkeilla euroissa+postit 10€ toimitus aika tosin yli kuukauden oli vissiin joku 3 luokan kuljetus (kts kuva alla) mut eipä täs mihenkää kiire oo :D

Rungosta vielä sen verran että jos en saa rahoja kasaan siihen Taranikseen+akkuihin silleen ihan hetkessä ni teen tod näk muovista lähes 1:1 tollasen Lumenierin rungon ni voi sitä sit lentää päin seiniä ja kehystää ton kuitu rungon seinälle ;D Jos sellanen muovi runko siis pysyy tarpeeks kevyenä ettei siit tuu mitään kilon möykkyä :-\ Ois meinaa pari ehkä ihan kokeilemisen arvosta ideaa siihen rungon valmistukseen ;)

Ja sit toi et jos se vaan on mahdollista ni meinasin säätää softan kautta moottorien maximi tehot vähän alemmas niin et jos flippaa tapit kaakkoon ni se ei ampase taivaalle (tai pensaaseen) ihan hullun lujaa. Sit meinasin kyl kattoo sen silleen varman päälle et ekan kerran ku siel on potkurit paikoillaan ja pistän lähettimestä virrat päälle ni se ei lähde miljoonaa siitä johonki päin ja jos lähtee ni se sammuttaa moottorit jos yhteys katkeaa (pistän lähettimen pois päältä). Ja sielt saa varmaan säädettyä jostain kohtaa sitä et ku se tappi millä lisätään moottorien kierrosnopeutta on siellä maksimi asennossa ni se on vaan esim 70% niiden moottoreiden maksimi kierrosnopeudesta eli just rajotettua sitä maximi tehoa niin sanotusti.

Ja juotoksista nyt on sen verran kokemusta et tietää ettei lämmittele niit piirilevyi tuntikaupalla ja heittää tinaa siihen kärkeen ja sit molempiin juotettaviin pintoihin valmiiks ni ne on helpompi sit juottaa yhteen ja sit lämmittää tosiaan molempia puolia eikä vaan sitä toista jaa mitäs muuta, sit ku on sen juotoksen tehny ni pitää sitä johtoa ihan paikallaan hetken ni se tina jähmettyy siihen kunnolla. Ainut vaan ku mun kolvi on tollanen parin euron biltsu kolvi ni se on aluks tosi laimee mut sit ku on juotellu siinä tunnin verran johtoja ni se alkaa olee nii kuuma ettei siihen juottimeen voi koskee enää ilman hanskoja ;D Sit taas noist säädettävist ei oo silleen kokemusta et millasella teholla pitäs juottaa minkäki kokosia juotoksia ja sit tosiaan jääny varmaan vähän sellanen paska maku suuhun tosta juottamisesta ku välineet on ostettu femmalla bilhelvetistä :-[

Niin, ensimmäiseksi multiksi yleensä suositellaan rauhallista kopteria :) Joku Walkeran ladybird (saa mm. Verticalista) tai jokin isompi 450-koon kopteri olisi varmasti hyvä.

Aattelin et säästän kerranki selvää rahaa ja ostan suoraan sen kunnon vehkeen ja harjottelen sit vaa rauhallisesti lentää sillä ;D Monesti harmittanu ku ensin ostanu jonku halvemman ja sit se jää "pieneks" ihan hetkessä eikä siitä saa sit rahojaan ees takasi ku se on ollu nii halpa :-\
« Viimeksi muokattu: 11 Joulukuu, 2015, 23:08:51 kirjoittanut Miksu »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #29 : 12 Joulukuu, 2015, 02:49:41 »
Multit säädetään niin että se leijuu kun kaasu on puolessa välissä tikun liikettä. Ei nää mitään raketteja ole ja kenelläkään ei ole multi kadonnut horisonttiin liikojen tehojen takia. Jos leijuu alle 50%, on hankala hallita tasaisesti korkeutta. Jos taas leijuu jossain 70% kohdilla, tulee multi tonttiin ja kovaa siinä vaiheessa kun pitäisi saada pysäytettyä alastulo. Niitä tehoja tarvitaan välillä ja kikkailemalla tehoja pois, rikkoo vaan laitteitaan.

Ensimmäisen multin kohdalla unohtaisin kokonaan jotkin omatekeleet. Sitten kannattaa mielummin ostaa kiinasta muutaman egen kopiolasikuituhärpäkerun ko, kun alkaa näpertää jotain rungon näköistä ilman mitään kokemusta näistä laitteista. Jos rungon tekeminen olis pala kakkua, me kaikki lennettäis sellasilla. Mut jostain kumman syystä ostetaan valmiita, hyvistä materiaaleista valmistettuja hyväksi testattuja runkoja.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #30 : 12 Joulukuu, 2015, 08:11:25 »
Aattelin et säästän kerranki selvää rahaa ja ostan suoraan sen kunnon vehkeen ja harjottelen sit vaa rauhallisesti lentää sillä ;D Monesti harmittanu ku ensin ostanu jonku halvemman ja sit se jää "pieneks" ihan hetkessä eikä siitä saa sit rahojaan ees takasi ku se on ollu nii halpa :-\
Joku halpa lelu ostetaan harjoitteluun tiedostaen, että ostetaan sitten kohta se kunnollinen  ;). Joku tommonen paljoa maksa, jos muutama kymppi on liikaa vähän isompaan: http://www.banggood.com/Cheerson-CX10-CX10-Mini-24G-4CH-6-Axis-LED-RC-Quadcopter-RTF-p-926614.html.

Toi on kyllä tosi pieni ja Ladybird ois parempi hajoitteluun, mutta kyllä silläkin jo vähän oppii. Näyttää olevan eu-varastollakin, Suomestakin taitaa saada ja siihen sitte pussillinen propsuja mukaan.

« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2015, 08:16:33 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #31 : 12 Joulukuu, 2015, 08:33:15 »
Tolla cheersonilla ei kyllä todellista kuvaa lentämisestä saa. Kiva olkkari lelu kylläkin. Kokeilin kerran tollasta hubsan x4 ja oli kyllä hyvä peli reeniin. Maksaakin vaan muutaman kympin.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa mikkox9x

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #32 : 12 Joulukuu, 2015, 15:57:24 »
Tolla cheersonilla ei kyllä todellista kuvaa lentämisestä saa. Kiva olkkari lelu kylläkin. Kokeilin kerran tollasta hubsan x4 ja oli kyllä hyvä peli reeniin. Maksaakin vaan muutaman kympin.
No ei ehkä koneen käytöksen puolesta tietty ole samanlainen kuin isommat vehkeet, mutta kyllä sillä orientaatiota ja semmosta oppii, sekä semmosta rauhallista controllien hallintaa. Aito Hubsan tietty varmaan paljon parempi, mutta aika pieni on sekin ja varmaan hätänen, eikä sillä tavalla samanlainen kuin isommat vehkeet. Omistin yhden kopio Hubsanin ja se oli ainakin liian levoton aloittelijalle. Todella rauhaton ja vaikea pitää paikoillaan, vaikea lentää rauhallisesti. Aito Hubsan varmaan paljon parempi. Itellä meinas heti alkuun kiinnostus tyssätä kun en saanut sitä lentään kunnolla. Onneksi sain lahjaksi Syma X5C:n, joka on paljon isompi. Sillä oli hyvä opetella eli sanoisin, että iso ja rauhallinen on paras opetteluun, jos ei oo mitään lennätystaustaa. Mutta näin talvella tarvii jonkin pienen jota viitsii lennättää sisällä.
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2015, 15:59:44 kirjoittanut mikkox9x »

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #33 : 12 Joulukuu, 2015, 16:51:37 »
Toi cheersoni on kopuna ihan ok harjoitteluun käytökseltään mutta se ohjain ei kovin mukava ole käteen. Kaasun jousi on ihan liian jäykkä ja siksi hankala verrattuna normaalin tikun tuntumaan.
Ja mun mielestä se vanhin malli on paras. Uudemmissa paljon hitaampi ja kankeempi yaw.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #34 : 12 Joulukuu, 2015, 17:15:43 »
Honasinpa tämän säikeen. Samaa pohdintaa miksulla mitä itsekin tässä tein juurikin. Tosin itsellä pohjaa harrastuksen parissa jo useamman vuoden ajalta, jolloin mm. radiovermeet (Taranis) oli valmiina. Mutta multit on itselle uutta. Päädyin itse EuroRC:n settiin, jonka totesin foorumeita lukemalla sellaiseksi aika idiottivarmaksi valinnaksi. Halusin myös oikean hiilarirungon ja tuossa vaikutti muutkin osat olevan hinta-laatusuhteeltaan ihan ok tavaraa. Nyt kasauksen aikana firman erittäin nopea ja pätevä asiakaspalvelu tuli vielä eteen plussana. Tuli mokailtua pariin kertaan tässä hommassa. Hankin alkuun myös D4R vastarin (ei toimi Eu taraniksessa). Luin hieman aiheesta mutta alkoi tuntumaan liian kovalta työltä vaihtaa taraniksen softa. Olisi pitänyt vaihtaa sekä OS, että radiomoduulin firmis. Kait olisi vaatinut jotain erikoiskaapelin tekoa tms. Tosin voi olla helpompiakin tapoja. Jätin tutkinnan sikseen ja vaihdoin vastarin. Vastarin vaihto X4R versioon suomalaisen myyjän kanssa meni kivuitta ja nopeasti, eli ei käynyt vahinkoa lopulta lainkaan. Toisen mokan tein nopareiden flashauksessa. Kiireessä pistin sisään väärän blhelin firmiksen ja poltin moottorit ;D Kirjoittelin aika kattavasti kuvien kanssa sellaista noobietason juttua tänne. Käys kattoon, jotain juttuja voi selvitä. Ja kerron auliisti lisää:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=24671.msg271969#msg271969

Tuo rev.6. Naze32 oli hieman haastava kytkentöjen osalta. Lähinnä vastarin liityntöjä siis piti hieman hakea. Netistä ei oikein tahtonut alkuun löytää siitä juttua kun on tuoreempi tapaus. Tuli selviteltyä aika tarkkaan sen sielunelämä ja voin koittaa antaa vinkkiä kytkentöihin tms. jos tarpeen.
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2015, 12:29:58 kirjoittanut SMy »

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #35 : 13 Joulukuu, 2015, 12:53:49 »
Ensimmäisen multin kohdalla unohtaisin kokonaan jotkin omatekeleet. Sitten kannattaa mielummin ostaa kiinasta muutaman egen kopiolasikuituhärpäkerun ko, kun alkaa näpertää jotain rungon näköistä ilman mitään kokemusta näistä laitteista. Jos rungon tekeminen olis pala kakkua, me kaikki lennettäis sellasilla. Mut jostain kumman syystä ostetaan valmiita, hyvistä materiaaleista valmistettuja hyväksi testattuja runkoja.

Onks noissa omissa rungoissa ongelmana se et materiaalit ei kestä vai sit se et niistä tulee epäsymmetrisiä ja sen takia huonoja lentää? Ekaks ajattelin kyl varmaan kasaa ton paketin tohon Lumenierin rungolle mut tulevaisuudes kiinnostais yrittää ainakin tehdä omaa runkoa, se sit jää nähtäväks et tuleeks siit koskaan lentokelponen vai ei.

Sit onko tollasta kunnon ohjainta (Taranis) mahdollista parittaa tollasen pienen lelu kopterin kanssa niin et sais sitä tuntumaa heti sillä samalla ohjaimella? Ja kaipa se pitää varmaan tuo kunnon kopteri ensin saada kaikki nippuun ja kerran ländää se sit oikeen vauhdilla niin et on runko poikki et ymmärtää ostaa sen harjottelu kopterin ensteks ;D En vaan millään haluis sijottaa rahaa tommoseen pikku leluun aluks  :-[

Ja sit vielä tosta ulkona lentämisestä ni kylmä varmaan lyhentää lentoaikaa jonkin verran mut onks talvisin sit muuta sellasta mitä pitäs varoa ehdottomasti? Siis lunta ja vesisadetta tietysti ja lumeen laskeutumista varmaan mut kai sitä voi tälläsillä märillä nollakeileillä lennättää jos vaan ei tuule ihan älyttömästi eikä tipu mitään taivaalta?

SMy kiitos vinkkelistä pitänee lukasta noi teikäläisen jutut läpite täs ku on aikaa ;) Se noparien flashaus on kyl viel vähän hämärän peitossa, siis siltä osin että tehdäänkö se FC kautta vai jollain erillisellä kikkareella? Ja miten ne firmikset sit vaikuttaa niitten moottorien toimintaan? Se on nyt ainakin hyvä tietää että jos väärällä firmiksellä on mahdollisuus rikkoa ne moottorit ni kattoo sit erityisen tarkkaan senkin kohdan ettei riko niitä ::)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #36 : 13 Joulukuu, 2015, 13:36:16 »
Onks noissa omissa rungoissa ongelmana se et materiaalit ei kestä vai sit se et niistä tulee epäsymmetrisiä ja sen takia huonoja lentää? Ekaks ajattelin kyl varmaan kasaa ton paketin tohon Lumenierin rungolle mut tulevaisuudes kiinnostais yrittää ainakin tehdä omaa runkoa, se sit jää nähtäväks et tuleeks siit koskaan lentokelponen vai ei.
Suomesta on huonosti saatavilla hyviä matskuja. Jotain lasikuitua saa, mutta on painavaa. Hyvä hiilikuitu olis parasta, mutta sen työstäminen on taas hankalaa. Hiilikuitupöly on aika kinkkistä matskua keuhkoille ja sitten taas itse leikellen, no näyttää sitten itse tehdyltä... Noita hiilari ja "hiilari" mini runkoja saa vaikka millasia muutamilla egeillä kiinasta ja aika yleistä on, et jengi muokkaa valmiista runkopaloista omanlaisen omaan makuun. ZMR:stä on aivan uskomattoman paljon muunnoksia tehty ihan meidän PKS FPV porukassakin. On vaan siitä kiinni hakeeko rungolta kestävyyttä, isompia potkureita, painopistettä alas jne.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #37 : 13 Joulukuu, 2015, 13:37:47 »
Varmasti hyötyä olisi ensin pienellä ja halvalla treenata, mutta sanoisin että simuharjoittelulla voi tuota jo jollain lailla korvata. Tässä yksi ihan ok simu jonka ilmaisversiollakin voi jo treenata
http://fpv-freerider.itch.io/fpv-freerider

Tähän saa taraniksen liitettyä mutta en ole itse kokeillut. Lennän usb ohjaimella
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2015, 13:44:53 kirjoittanut SMy »

Poissa R07

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #38 : 13 Joulukuu, 2015, 15:02:53 »
Täällä oli aikaisemmin puhetta tuosta Diatonen #37 rungosta. En voi mitenkään suositella kyseistä runkoa,
olen saanut 5 kpl runkoja tuhottua yhdessä kesässä. Diatonen rungossa ei ole mitään kiertojäykkyyttä ja runkolevyt
on aivan liian ohutta levyä, menevät aika herkästi rikki. 
https://onedrive.live.com/redir?resid=3524B591F55E1CD6!7097&authkey=!ANii_JD5xWAzRJ0&v=3&ithint=photo%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=3524B591F55E1CD6!7154&authkey=!AO3x4IlJrQOSXdk&v=3&ithint=photo%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=3524B591F55E1CD6!7466&authkey=!AJbTmqAi5lkCvhw&v=3&ithint=photo%2cjpg
Tallaisia kokemuksia löytyy Diatonen rungosta.

Vaihdoin syksyllä tähän runkoon ZMR 250 joka on huomattavasti Diatonen runkoa kestävämpi.
ZMR on saanut kovia kolhuja mutta mitään ei ole mennyt rikki :)
Samaa runkoa myydään myös muualla esim. Banggood.com, mutta ne on valmistettu huonommasta hiilikuidusta.
Voin myydä yhden Diatonen rungon pois ja kassillisen varaosia, mutta ei siinä rungossa ole vaan mitään järkeä
ellei halua korjata kokoajan.

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #39 : 13 Joulukuu, 2015, 15:23:45 »
Tänään ja eilen ajoin torpit juuri diatonella eikä siitä rungosta mitään ole hajonnut. Muualta kylläkkin.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #40 : 13 Joulukuu, 2015, 15:26:40 »
Ja sulla on toi vanha virtalevy joka ei varmaan kestä iskua. Mulla on uudempi ja on jäykkä kun mikä.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa R07

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #41 : 13 Joulukuu, 2015, 15:28:33 »
Tuo virranjakolevy on tehty niin hienosti, että tolppien alla olevat ostat on "maadoitettu" plussaan.
Eriste levyn ja tolppien välissä kuluu ajan myötä pois ja runkoon syntyy oikosulu, kun VTX:n pig tail
on maadoitettu miinusnapaan --> tulta alkaa esiintymään :D

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #42 : 13 Joulukuu, 2015, 15:31:23 »
Ja tämäkin ongelma on korjattu. Sinne väleihin tulee eristeprikat.
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #43 : 13 Joulukuu, 2015, 23:43:17 »
Suomesta on huonosti saatavilla hyviä matskuja. Jotain lasikuitua saa, mutta on painavaa. Hyvä hiilikuitu olis parasta, mutta sen työstäminen on taas hankalaa. Hiilikuitupöly on aika kinkkistä matskua keuhkoille ja sitten taas itse leikellen, no näyttää sitten itse tehdyltä... Noita hiilari ja "hiilari" mini runkoja saa vaikka millasia muutamilla egeillä kiinasta ja aika yleistä on, et jengi muokkaa valmiista runkopaloista omanlaisen omaan makuun. ZMR:stä on aivan uskomattoman paljon muunnoksia tehty ihan meidän PKS FPV porukassakin. On vaan siitä kiinni hakeeko rungolta kestävyyttä, isompia potkureita, painopistettä alas jne.
Onks se hiilikuitu pöly vaarallista vaan hengittäessä vai voiks sitä jäädä esim vaatteisiin tai johonki silleen et tarttisko siinä olla joku sellanen varsinainen suojapuku. Hengityssuojaimeks riittää varmaan tollaset yhdistelmä patruunat joita tulee käytettyä maalatessa. Sit en kyl tiiä et millä sitä hiilaria työstetään niin et se ei lähe rispaantumaan reunoista. Ja voiks kaikki muoviseokset unohtaa ihan suosiolla? Ja minkäs kokonen lätty muuten pitäs olla sitä matskua et tollanen 250 kokonen runko mahtuu siihen? Toi 250 on varmaan millejä mut mitattuna mistä?

Ja mähän haen rungolta täydellisyyttä ;D Ei vaan ehkä enemmänkin sellasta custom lookkia, jossa pääsis toteuttaa itseään :P Moottori urheilusta tiiän sen verran et kaikissa matalampi painopiste, pieni ilmanvastus sekä keveys on plussaa. Tosin tässä tarttee muistaa ottaa huomioon se ettei tee mitään lasi kanuunaa ku hajoaa ihan atomeiksi ensimmäisessä torpissa ::)
Varmasti hyötyä olisi ensin pienellä ja halvalla treenata, mutta sanoisin että simuharjoittelulla voi tuota jo jollain lailla korvata. Tässä yksi ihan ok simu jonka ilmaisversiollakin voi jo treenata
http://fpv-freerider.itch.io/fpv-freerider

Tähän saa taraniksen liitettyä mutta en ole itse kokeillut. Lennän usb ohjaimella
Tossa ois ainakin se hyvä puoli et vois treenata omalla ohjaimella, ainut et miten lähellä aitoa fysiikkaa toi simu on ni siitä en tiiä. Hyvänä esimerkkinä toimii esim eri pelimoottoreilla toimivat tietokone pelit joissa voi lentää jotain missä on roottorit, vaikka ois toisessa kuinka hyvä ni sit ku toisessa on fysiikka hiukan erillainen ni oot ihan hukassa sen sun kikottimes kanssa ;D Sama pätee varmaan in real life aika hyvin jos tottuu lentämään sillä simulaatiolla tosi hyvin ni todellisuus voi ehkä lyödä sua lapiolla päähän ku meet sinne kokeilemaan :D

Sit oon tähän mennessä kattonu vaan noita FPV videoita tubesta mut nyt katoin sit miten joku lentää quadia ilman kameraa, kaikki näytti suht iisiltä siihen asti kunnes se kopteri olikin nokka sua kohti jollonka kontrollit on päinvastaset :o Sitä mietein vaan et jos aina lentäis lasit päässä ni se ois varmaan suht helppoa kun näkis koko ajan sinne menosuuntaan. Joten mieteinkin et osaako täällä jokanen lentää koptereitaa joka suuntaan myös ilman sitä FPVtä eli onks se ihan perus asioita mitä pitää opetella heti lähdössä?
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2015, 23:49:23 kirjoittanut Miksu »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #44 : 14 Joulukuu, 2015, 00:17:25 »
Itse hioin hiilikuitua ihan vain juoksevan veden alla (siis hiottavat osat oli veden alla, en minä). Vielä ollaan elossa. Valmiin runkokitinkin kanssa voi olla luova. Osat moottoreita lukuunottamatta voi sijoitella miten tykkää  8) Kyllähän ihan oman rungon raksauskin olisi mielenkiintoista. Mutta ekaksi koneeksi en siihen lähtisi. Pitäähän se ensin saada vähän kokemuksia muista että tietää mitä on tarve parantaa jne. Ja hiilikuitu on itse työstettävänä haastava. Tekee vaikka protot ensin muovista tms. Niistä sitten mallit vaikka Kiinaan jollekin hiilikuitusahaamolle ;D

Kyllä simulla on hyvä opetella nimenomaan noita kontrolleja. Fysiikan realistisuus ei välttämättä ole aivan justiin, mutta ainakin oppii tikuttamista. Eniten etua ehkä siis siihen kun lentää ilman laseja. Kyllä minä normaalia rc kopua opettelin lentämään simulla ja oli siitä paljonkin hyötyä. Varsinkin temppuja opetellessa. Torppaaminenkin on paljon halvempaa ja koneen saa taas lentoon nopeammin. Ajattelin multiakin nyt alkuun simutella että ohjaustavan erot normikopuun saapi iskettyä selkäytimeen. Tosin erittäin paljon näissä tuntuu olevan  samaakin. Multia ei vain voi leijuttaa ylösalaisin :p

Kunhan saan tuon multin kasaan niin ainakin parit eka lennot vain leijuttelen, testaan liikkeitä yms. ilman laseja. Ehkä käyn taivaallakin lentämässä. Samalla tsekkaan onko tarve heti säätää jotain. Omasta mielestäni kannattaa opetella lentään ilman lasejakin. Voi olla kuitenkin tarve moiseen jossain tilanteessa. Ja onhan se eri tavalla ihan mukavaa hommaa se los lentäminenkin. FOV ja resoluutio on parempi kuin kameran ja lasien läpi tihrustettuna ;D
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu, 2015, 06:26:12 kirjoittanut SMy »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #45 : 14 Joulukuu, 2015, 08:23:38 »
Sit oon tähän mennessä kattonu vaan noita FPV videoita tubesta mut nyt katoin sit miten joku lentää quadia ilman kameraa, kaikki näytti suht iisiltä siihen asti kunnes se kopteri olikin nokka sua kohti jollonka kontrollit on päinvastaset :o Sitä mietein vaan et jos aina lentäis lasit päässä ni se ois varmaan suht helppoa kun näkis koko ajan sinne menosuuntaan. Joten mieteinkin et osaako täällä jokanen lentää koptereitaa joka suuntaan myös ilman sitä FPVtä eli onks se ihan perus asioita mitä pitää opetella heti lähdössä?
LOS lentämistä tarvitsee kun säätelee fc:tä. Ei onnistu lasit päässä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #46 : 14 Joulukuu, 2015, 10:24:41 »
Enemmän mulla ongelmia lasienkanssa lentämisessä kun ilman. Vaatii tuo lasien kanssa lentäminen hieman totuttelua kun meinaa tulla korkeenpaikan kammo ;D
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #47 : 14 Joulukuu, 2015, 11:39:55 »
Enemmän mulla ongelmia lasienkanssa lentämisessä kun ilman. Vaatii tuo lasien kanssa lentäminen hieman totuttelua kun meinaa tulla korkeenpaikan kammo ;D

Eikös se olekaan tarkoitus lentää matalalla ja kovaa? ;)

Poissa calicha92

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #48 : 14 Joulukuu, 2015, 12:42:12 »
Etäisyyksien hahmotus hieman vaikeaa niin meinaa kammo tulla 5 metrissä ;D
Goblin Black Thunder 700 VBar NEO
Goblin Mini Comet Mini VBar
Vbar Control, ICharger 308duo, PhoenixRC,

Poissa Miksu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen multikopteri
« Vastaus #49 : 14 Joulukuu, 2015, 19:04:58 »
Mullahan ei siis toistaseksi ole vielä laseja eikä sen puoleen kameraa tai video lähetintäkään. Ei oikeen rahat riittäny ku piti heti saada hyvää (en uskalla sanoa parasta ku ei tietoa siitä mitä se sellanen näissä piireissä on). Ja joo noitten osien sijottelussa ja johtojen vetämisessä jne on jo muutama idea valmiina. Ainakin kaikista ylimääräisistä johdoista ja härpäkkeistä pitää päästä eroon, ettei sinne oo kääritty metrin verran moottorien johtoa nippareilla vaan johonki siiven päälle jemmaan ;D Onko jotain sellasia johtoja jotka kannattaa laittaa helposti irrotettaviksi esim noparit tai moottorit? Ajattelin muuten juotella niitä johtoja mahdollisimman paljon yhteen ettei siellä oo turhaan liittimiä joka välissä. Ja noi tommoset bullet malliset littimet on vissiin se juttu näissä piireissä mut onks ne kaikki ihan ok vai onks jotkut sellanen niin kutsuttu "master race" verrattuna muihin?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
83 Vastauksia
46576 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 21:29:23
kirjoittanut Mika Lukumies
38 Vastauksia
15813 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2015, 00:10:49
kirjoittanut IL3
8 Vastauksia
5593 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2015, 15:20:14
kirjoittanut pekoni
0 Vastauksia
2646 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2018, 19:40:17
kirjoittanut Variz
9 Vastauksia
5619 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2019, 16:41:42
kirjoittanut virtakuono