Kirjoittaja Aihe: F3C popular ohjelma  (Luettu 29543 kertaa)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
F3C popular ohjelma
« : 23 Syyskuu, 2008, 19:47:07 »
Tällainen ohjelma ajetaan poppiksessa vuonna 2010



sama PDF muodossa

Editti: muutettu kuva 2010 mukaiseksi
F3C Populär SCHEDULE 2010 -

In order to simplify the descriptions of the manoeuvres we have chosen to name the following lines. The line going from the centre judge through the centre of the inner circle of the helipad is called the centre line. The line that goes parallel to the judge’s line and through the flags in the helipad is called the hover line.

1. FIGURE “M” – (UU)
The MA lifts off from the helipad and hovers at 2m and stops.  MA hovers/backs up (free choice) to flag 1(2) and stops.  MA ascends vertically and stops at 5m.  MA descends 5m at 45º and stops at 2m.  MA ascends 5m at 45º and stops.  MA descends 5m and stops at 2m over flag 2(1).  MA hovers/backs up 5 m and stops and hovers over helipad.  MA descends and lands on helipad.

2. TOP HAT – (UU)
MA takes off and hovers out to the hoverline about 7 m outside flag 1(2) at 2 m height.  MA hovers at 2 m on the hoverline towards flag 1(2). The manoeuvre starts when the MA is 5 m before flag 1(2). MA stops over the flag.  MA ascends vertically 4 m and stops.  MA hovers horizontal to the opposite flag 2(1) and stops.  MA ascends vertically 4 m and stops.  MA then continues to hover at 2 m and after 5 m the manoeuvre is finished and MA flights out to perform next manoeuvre.

3. COBRA – (UU)
MA flies straight and level for 10m and enters the manoeuvre by pulling up into a 45º climb of minimum 10 m. Then MA crosses the centreline it enters a 45º dive identical to the earlier climb and after minimum 10 m MA recovers at starting altitude in level flight for 10m to finish manoeuvre.

4. STRAIGHT PASS BY - (DD)
MA flies straight and level at 20 m height parallel to the judges’ line between 25 to 50 m outside the helipad for at least 50 m. The manoeuvre should start at least 20 m before flag 1(2) and finish at least 20 m after flag 2(1). MA must fly, not hover.

5. ASCENDING TURN– (UU)
MA flies straight and level at 10 m minimum height parallel to the judges’ line between 25 to 50 m outside the helipad. The manoeuvre starts at least 20 m before flag 1(2). When MA crosses the centre line it starts an ascending 180º turn and (left or right) after which MA flies back parallel to the judges line for at least 20 m. The ascend must be at least 10 m.  MA must fly, not hover.

6. LANDING – (DD)
MA flies on the hover line at a minimum altitude of 20 m.  The manoeuvre begins when MA meets a point that makes one end of a 45º line with the other end in the middle of the helipad.  From this point MA starts a landing. MA must be in descending state when it meets this line. The descending rate must be constant from this point until just before touchdown on the helipad.  The MA flight path must never be parallel to the ground.

Lisätty englanninkileiset kuvaukset liikkeistä / Anssi
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2015, 14:37:37 kirjoittanut Anssi »
SebArt Sukhoi S29 | O.S. GT33 | Savöx

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2020
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #1 : 15 Huhtikuu, 2009, 21:47:14 »
Pari huonolla ruotsinkielellä varustetun aloittelijan kysymystä.

5. Stigande sväng
Miten tuo pitää ajaa. Eli lähdetäänkö vasemmalle, käännytään miten tahansa kunhan ollaan 10 metriä korkeammalla kun tullaan takaisin?
Käykö hätätilassa immelman?

6. Landing 45
Pitääkö kopteri ottaa maahan asti liikkeessä (jonkun sortin liukuminen lopputuloksena) vai onko tuo "vain" lähestyminen. Onko nokan suunnalla väliä? Kuinka matalalle pitää tulla 45 asteen tiputuksella

JA elkää naurako :) nämä kysymykset tuli oikeasti mieleen

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #2 : 15 Huhtikuu, 2009, 22:32:03 »
Moikka, muistaakseni noista on jossain kuvaukset suomeksikin mutta saattaa olla vanha ohjelma.

No mutta sitten niihin kysymiisi liikkeisiin.

Liike 5. eli nouseva 180 asteen kaarto. Lennetään suoraan etuperin lentolinjan mukaisesti korkeuden muuttumatta. Siinä vaiheessa kun kopteri tulee keskilinjalle aloitetaan nousu ja kaarto itsestä pois päin saman aikaisesti. Kaarron tulisi olla muodoltaan puoliympyrä eli symmetrinen, noin 10m - 20m halkaisijaltaan. Nousun tulisi olla suhteessa kaarron halkaisijaan. Eli jos kaarto on 10m puoliympyrä, niin sopiva nousu olisi kaarron aikana 5m - 10m, ei kuitenkaan mielellään enempää kuin kaarron halkaisija. Tarkkaa määritystä nousun ja kaarron halkaisijan suhteesta ei taida olla olemassa. Mutta kunhan ne ovat keskenään sopivassa suhteessa ja symmetrisiä. eli kopteri nousee tasaisesti koko kaarron ajan ja kaartonopeus on tasainen. Kaarron jälkeen lopetetaan nousu ja jatketaan suoraa lentoa samaan suuntaan josta ensin tultiin.

Sitten se lasku. Lasku tehdään nokka edellä siten, että lennetään lentolinjan suuntaisesti vaikkapa noin 15m korkeudella melko hitaasti. 15m ennen leijutusympyrää aletaan tuoda kopteria kohti maata siten, että se vajoaa lentonopeuteensa nähden 45 asteen kulmassa. Eli kopteria ei työnnetä vaan lapakulmilla pudotetaan korkeutta eteenpäin lennon aikana jolloin se vajoaa 45 asteen kulmassa. Laskeutumisen näin tulisi tapahtua vakionopeudella keskelle leijutusympyrää. Tässä kannattaa tulla sitten ennemmin hitaasti kuin lujaa.

--
Timo

Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #3 : 15 Huhtikuu, 2009, 23:10:31 »
Vanhan ohjelman kuvaus liitteenä, siinä jotain selitystä myös.

Poissa Vesku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #4 : 12 Tammikuu, 2010, 11:05:03 »
No niin,

Uudet liikkeet poppikseen (ja sporttiin) on olemassa. Ilmeisesti tiedostojen liittäminen ei kuitenkaan onnistu, joten kaikkein hätäisimmät näkevät ne Lennokit.netissä.
http://www.lennokit.net/showpost.php?p=505567&postcount=23

T: Vesku

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #5 : 12 Tammikuu, 2010, 11:39:19 »
Tännekin näin,

Jos haluaa kopterit.nettiä käyttää, niin popularin kuvat on tässä

http://www.kopterit.net/kisatiedostot/Pop%202010%20draft2.pdf

ja kuvaukset englanniksi on liitteenä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #6 : 19 Helmikuu, 2012, 20:07:59 »
Onko ohjelmaan muutoksia vuodelle 2012?
Futaba T8FG Super

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #7 : 19 Helmikuu, 2012, 20:40:09 »
Onko ohjelmaan muutoksia vuodelle 2012?

Sama setti edelleen :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #8 : 01 Tammikuu, 2013, 20:55:19 »
Onkos alkavalle vuodelle tulossa muutoksia F3C Poppiksen ohjelmaan?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #9 : 02 Tammikuu, 2013, 11:46:32 »
Ei pitäisi muuttua koska muutos tullee ensi vuonna Fai ohjelman muutoksen myötä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #10 : 10 Joulukuu, 2014, 05:33:51 »
Mistäs löytää nää ohjelmat vuodelle 2015

Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #11 : 10 Joulukuu, 2014, 06:18:37 »
Katsomalla nykyisiä
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Anselmo

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, Ämmässuo, SIL, FIN-5333
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #12 : 10 Joulukuu, 2014, 08:11:53 »
Ensimmäisen viestin 2010 ohjelma on tietääkseni voimassa. Liikkeistä on myös tekstiversio.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #13 : 10 Joulukuu, 2014, 09:43:15 »
Sama ohjelma on edelleen voimassa. Löytyy myös youtubesta hakusanalla f3c popular. Tuntunut riittävän haastavalta!

Leijunnat 9m etäisyydellä itsestä, taivaslennot noin 20-30metriä etäisyydellä ja noin 15-30m korkeudella.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #14 : 10 Joulukuu, 2014, 21:22:17 »
Tuo on ihan hyvä ohjelma aloittaa. Ainakin itselle tuntui riittävän vaikealta ensimmäiseksi kisa kokemukseksi :-)
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #15 : 11 Joulukuu, 2014, 07:42:13 »


Tosta löytyi suht hyvä video.. Ja nyt halliin talveksi hinkkaamaan .

Onko siis niinnettä ohjausliikettä ei juurikaan näy , vaan lento vaaditun pysähdyksin on total smooth
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C popular ohjelma
« Vastaus #16 : 11 Joulukuu, 2014, 08:24:07 »
Juu näin on että mitä vähemmän kone heiluu ja pomppii sen parempi. Pysähdykset saa olla pidemmät kuin videossa, niin että sen kunnolla huomaa (2 sek). Ja leijunta liikkeet saa ajaa myös kylki itseensä päin jos tuntuu helpommalta.

Perusperiaate on että leijunnassa liikkeen nopeus pitäisi olla vakio eli ensimmäinen liike määrittelee muidenkin liikkeiden nopeuden. Samoin korkeus liikkeissä. Taivaalla ei tarvitse olla vauhtia niin kuin tuossa videolla vaan hiljaisemmalla vauhdilla saa yhtälailla pisteitä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
88 Vastauksia
64210 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 16:17:37
kirjoittanut Tohtori R
23 Vastauksia
6534 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 17:18:26
kirjoittanut Anssi
2 Vastauksia
1795 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2015, 13:59:29
kirjoittanut Hayabusa
3 Vastauksia
1490 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2018, 21:08:20
kirjoittanut Anselmo
0 Vastauksia
971 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2018, 21:14:53
kirjoittanut Anselmo