Kirjoittaja Aihe: Trafi määräysluonnos 2015  (Luettu 118615 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #25 : 06 Toukokuu, 2015, 19:45:43 »
Eihän tuo näytön käyttämistä estä. Harrastetoiminnassa oikeastaan vaan lasien käytön. Näytön kanssa se los säilyy kun vaan nostaa katseen.
Periaatteessa tuo "6.4 Käytön on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa toimintaa" sulkee pois tuon näytönkin.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #26 : 06 Toukokuu, 2015, 19:53:33 »
tai sitten tämä

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #27 : 06 Toukokuu, 2015, 20:10:04 »
Ihan sama mitä suurella kirkolla puhutaan.

Nimenomaan, jokaisen kuluu ajatella vain itseään ;-)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #28 : 06 Toukokuu, 2015, 20:19:27 »
Eli kun kuvaa vaikka Phantomilla ja GoPro:lla, pitää olla lentäjä, näytöltä tähtäävä kuvaaja, spottaaja sekä radiopuhelimet ja kännykät käytössä? Tohon ei uskota edes Trafissa...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #29 : 06 Toukokuu, 2015, 20:54:58 »
Periaatteessa tuo "6.4 Käytön on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa toimintaa" sulkee pois tuon näytönkin.

Ei mielestäni sulje.

Missään ei määritellä että näköyhteyden on oltava kokoajan "käytössä" eli katseen kopteria kohti. Määritellään mielestäni se että kopterin on oltava näköyhteyden päässä. Ei liian kaukana tai esteiden takana.

Ei tuossa ole mitään määräystä siitä saako katseen laskea kopterista ja kuinka kauaksi aikaa.

Toisaalta jos käytöllä tarkoitetaan myös kameran suuntausta niin sitten on hankalampaa. Auttaisikohan tähän erillinen kameramies jolla on kiikarit. Tähyilee sitten taivaalle että mihin se kamera osoittaa ;)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #30 : 06 Toukokuu, 2015, 21:08:20 »
Perustelumuistion mukaan säädöksen on tarkoitus tulla voimaan loppukesästä 2015, eli nyt täytyy lentää kuin viimeistä päivää...

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #31 : 06 Toukokuu, 2015, 21:12:39 »
Ei mielestäni sulje.

Missään ei määritellä että näköyhteyden on oltava kokoajan "käytössä" eli katseen kopteria kohti. Määritellään mielestäni se että kopterin on oltava näköyhteyden päässä. Ei liian kaukana tai esteiden takana.

Ei tuossa ole mitään määräystä siitä saako katseen laskea kopterista ja kuinka kauaksi aikaa.

Toisaalta jos käytöllä tarkoitetaan myös kameran suuntausta niin sitten on hankalampaa. Auttaisikohan tähän erillinen kameramies jolla on kiikarit. Tähyilee sitten taivaalle että mihin se kamera osoittaa ;)
Periaatteessa pilotti ja erillinen kameramies joka voi olla FPV kuvan varassa.

Nämä kun lukee niin kyllä epätoivo FPV:n osalta valtaa.

6.4 kohdassa määrätään, että lennokkitoimintaa saa harjoittaa ainoastaan suoraan nä- köyhteyteen perustuen. Näköyhteyden ulkopuolella tapahtuva toiminta on ammattimaises- sa toiminnassakin rajattu rajoitus- ja vaara-alueella tapahtuvaksi. Tältä osin lennokkihar- rastajien osalta ei voitaisi määrätä lievempää rajoitusta.

6.5 kohdassa määrättäisiin, että lennokkitoiminnassa ei voitaisi käyttää kauko- ohjaustähystäjää näköyhteyden ylläpitämiseksi. Kyseinen toiminta vaatii vakiintuneita ja harjoiteltuja toimintatapoja, lennokkiharrastuksen osalta tällaista turvallisuusriskiä kasvat- tavan toiminnan sallimista ei nähtäisi tarkoituksenmukaisena.

Poissa Fragu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #32 : 06 Toukokuu, 2015, 21:41:11 »
Nyt jotenkin tuntuu että porukka jännittää ihan liikaa. Ennen tätä ei fpv:tä ole juurikaan säädelty tms. mutta nyt Trafi on linjannut tämän näin, voisko johtua siitä että isossa maailmassa on tapahtunut ylilyöntejä ja täällä on havahduttu ettei meidän lainsäädäntö ota kantaa asiaan juurikaan. Niinkuin joku aiemmin mainitsi, tuskimpa tätä sovelletaan käytännössä ennenkuin joku vetää taas kovasti överiksi ja jonkun omaisuus tai terveys on uhattuna. Silloin on musta ihan oikein että jos sössii kunnolla on vastuussa teoistaan, nyt se on helpompaa kun on tehty pelisäännöt.

Näkisin ettei tähän ole ennaltaehkäiseviä resursseja (lue valvontaa) hirveästi laittaa joten tavan harrastaja voi hengähtää rauhassa ja jatkaa kuten ennenkin, kunhan tekee sen fiksusti ja vastuullisesti. Pitää muistaa että meillä on suomessa yhtä jos toista säädelty ja kielletty ja silti jokainen meistä rikkoo näitä päivittäisiä asioita, joko vahingossa, tiedostamattaan tai tahallisesti. Tarkoitan esim. ajaa vähän ylinopeutta vaikka se vähäinenkin ylitys on kiellettyä..ymmärrätte varmaan pointin.
TBS Discovery| DJI F450

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #33 : 06 Toukokuu, 2015, 21:55:32 »
Vaikka valvontaan ei olisikaan resursseja, en ymmärrä millä perusteella FPV pitäisi kieltää kategorisesti kokonaan. Jos ylilyönneiltä halutaan välttyä niin miksi ei kielletä vain ylilyönnit? Eihän nopeuttakaan ole kokonaan kielletty, vaan ylinopeus.

Poissa Fragu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #34 : 06 Toukokuu, 2015, 22:10:57 »
Niin että voit lentää niin paljon ja rajattomasti kunhat et aiheuta ylilyöntiä? Mitä sitten kun joku aiheuttaa sen ylilyönnin, miten sitä pitäisi tulkita niin hänen oikeusturvani kun valvovan viranomaisen puolesta?

Tota nopeusjuttua nyt en lähe kommentoimaan enempää..:)
« Viimeksi muokattu: 06 Toukokuu, 2015, 22:13:50 kirjoittanut Fragu »
TBS Discovery| DJI F450

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #35 : 06 Toukokuu, 2015, 22:28:14 »
Valvontapuoli on varmasti totta. Kukaan ei tule jatkossakaan kirjoittamaan sakkoja tai takavarikoimaan laitteita kun pieni porukka lentää fpv:nä jossain syrjäseudulla. Mutta sen tuo rajoitus estäisi, että olisi turha toivo odottaa esim nyt aluillaan olevia fpv-kisoja. Yksikään kaupallinen taho ei voi tuollaiseen sen jälkeen osallistua, eikä niistä pystyisi julkisesti enää edes ilmoittamaan.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #36 : 06 Toukokuu, 2015, 22:34:26 »
Olikoss se mantan lakitus nyt se kamelinselän katkaisija?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #37 : 06 Toukokuu, 2015, 22:36:39 »
Niin että voit lentää niin paljon ja rajattomasti kunhat et aiheuta ylilyöntiä? Mitä sitten kun joku aiheuttaa sen ylilyönnin, miten sitä pitäisi tulkita niin hänen oikeusturvani kun valvovan viranomaisen puolesta?

Tota nopeusjuttua nyt en lähe kommentoimaan enempää..:)
Näinhän se yleensä menee tai ainakin pitäisi mennä. Harrastaa voi mielin määrin kun ei aiheuta kohtuutonta haittaa tai vaaraa ympäristölleen.

Säännösehdotuksen mukaan ylilyönnin raja kulkee siinä, kun laittaa videolasit päähän. Minusta se menee jossain hieman kauempana. Kategorisen kiellon sijasta FPV-lentelyn voisi esim. sallia rajatulla alueella, alle 50m korkeudessa, 1,0 kg painorajalla jne... Mieluimmin tiukatkin rajat kuin totaalikielto.

Mitä nopeusrajoituksiin tulee, niin itsekin olen niistä kerran pari saattanut lipsua  ;).
« Viimeksi muokattu: 06 Toukokuu, 2015, 22:38:46 kirjoittanut Picofly »

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #38 : 06 Toukokuu, 2015, 22:45:23 »
Kannattaa ottaa lennokkitoimikuntaan yhteys, kuten jo aiemmin todettu. Parempi ettei kukaan lähde sooloilemaan hirveästi asian tiimoilta.

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/lennokit/lennokkitoimikunta

En tiedä millaista porukkaa Ilmailuliiton lennokkitoimikunnassa on mutta onkohan siellä aktiivisia FPV-lennättäjiä ? Hyvin helposti ollaan kompromissaamassa adia jota ei itse harrasteta. usAssahan taisi ne vanhat AMAn ukot olla valmiita kieeltämään FPVn että heidän perinteinen lennätys ei olisi ollut uhattuna.

Kyllä poliittisesti on paljon parempi että mahdollisimman moni taho antaa kommentteja tästä FPV-asiasta.

En oikein näe mitään järkiperustetta sille että FPV-lennätys ja varsinkin sen tähystäjänkin käyttö on kokonaan kielletty lennokkitoiminnasta.

Tai ehkäpä pitää ilmoittaa että laite on RPAS niin sittenhän FPV on sallittua ja jopa BVLOS jos hakee sille,luvan turvalliseen paikkaan ?
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #39 : 07 Toukokuu, 2015, 00:33:37 »
Näkisin ettei tähän ole ennaltaehkäiseviä resursseja (lue valvontaa) hirveästi laittaa joten tavan harrastaja voi hengähtää rauhassa ja jatkaa kuten ennenkin, kunhan tekee sen fiksusti ja vastuullisesti. Pitää muistaa että meillä on suomessa yhtä jos toista säädelty ja kielletty ja silti jokainen meistä rikkoo näitä päivittäisiä asioita, joko vahingossa, tiedostamattaan tai tahallisesti. Tarkoitan esim. ajaa vähän ylinopeutta vaikka se vähäinenkin ylitys on kiellettyä..ymmärrätte varmaan pointin.

Eli siis se on ok että säännöt on ihan päin helvettiä ja kukaan ei noudatata niitä ihan vain sen takia että jos joskus sattuu jotain niin voidaan osoittaa syyttävä sormi et ei näin olisi saanut tehdä? Eli kaikki rikkoo lakia ja siitä ei käytännössä voi edes jäädä kiinni. Kyl mä sanon et ihan absurdi ajatusmalli, noin niinku jos kuvittelee että kyseinen tapa hyödyttää yhtään ketään
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #40 : 07 Toukokuu, 2015, 00:58:59 »
Suosittelen ehdottomasti jokaista fpv kuskia itsekin lähettämään aiheesta postia trafii. Asiallisesti kirjotettua ja selittäen kuinka lajia harrastetaan ja kuinka kilpailut toimii. Uskoisin että varsinkin jos moni kertoo lennon tapahtuvan yleensä varsin matalalla ymmärrystä saattaa riittää.

Jos ei onnistu muuten, niin kisat pitää tietty järjestää niin että kilpailijat on sponssien palkkalistoilla ruokapalkalla eli ammattilaisia ;)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #41 : 07 Toukokuu, 2015, 05:42:02 »
Trafi on jakamassa multit painoluokkiin ja hyvin pieniä, eli alle 200 grammaisia määräykset eivät koskisi. Pieniä, eli yli 200g->2kg koskee. Eli jos saataisiin edes tuota painorajaa hilattua 700 grammaan tai edes kiloon, olisi jo siinä fpv kuskien kannalta. Pienessä luokassa, joka juuri on se harrastajaluokka, eivät pelkää että ketään kuolisi, vaan riskinä on loukkaantuminen. Ja siis haavakin on loukkaantuminen. Riskien arvioinnissa paistaa juuri väkijoukon päällä lentely sekä mainittuna on myös näyttämisen tarve. Fpv kuskien lentelyssä kuitenkaan ei ole pääpaino tapahtumien kuvailussa.

Ja kyllä nämä ovat ihan Trafin omia keksintöjä. Eu määrittelee vasta todella isojen laitteiden toimintaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #42 : 07 Toukokuu, 2015, 05:58:15 »
Suosittelen ehdottomasti jokaista fpv kuskia itsekin lähettämään aiheesta postia trafii. Asiallisesti kirjotettua ja selittäen kuinka lajia harrastetaan ja kuinka kilpailut toimii. Uskoisin että varsinkin jos moni kertoo lennon tapahtuvan yleensä varsin matalalla ymmärrystä saattaa riittää.
Trafi haluaa että käytetään erillistä lausuntopyyntötaulukkoa ja tuosta voisi tehdä mallipohjan, jonka jokainen voisi pommittaa Trafille. Näin saataisiin enemmän huomiota juuri harrastajilta. Senhän voi lähettää suoraan sähköpostilla, joten olisi helppoa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #43 : 07 Toukokuu, 2015, 06:06:56 »
Eikös FPV-toiminnassa voisi hyödyntää kohdan 4 muulta ilmaliikenteeltä rajoitettua aluetta, joutuu vain tekemään vähän kirjallisia töitä mutta sen voi porukalla rakentaa niin että kattaa perustilanteet.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #44 : 07 Toukokuu, 2015, 08:06:11 »
Aika paljonkin kirjallisia töitä. Ei sinänsä ole mitenkään mahdotonta, kyselin tässä vähän aikaa sitten Trafilta miten tuo käytännössä tapahtuisi. Maksaa 320eur per kerta semmoisen järkkääminen. Hakemus tulee toimittaa Trafille 10 viikkoa ennen toivottua lennätyksen ajanhetkeä. Liitteinä riskianalyysi, tekninen laitteistokuvaus, toimintaohjeistus, yhteistoimintasopimukset paikallisten toimijoiden kanssa, todistus vakuutuksesta, joka on otettu kolmansien osapuolten vahinkojen varalle. Toki valvotussa ilmatilassa tapahtuvalla toiminnalla pitää olla myös lennonjohdon lupa (lue: jotakuinkin koko Helsingin alueella, koska lentokentät).

Siitä vaan ilmatilaa FPV kisalle varaamaan, nyt kun laittaa paperit sisään niin heinäkuussa ehkä lennetään.

Rajoitusten lisääminen ei sinänsä tee itsestäni sen enempää rikollista kuin nytkään, puhdas pulmunen kun en ole tälläkään hetkellä: kertaakaan en ole lennokkia/kopteria ilmaan nostaessa pyytänyt lupaa tai ilmoittanut lennonjohtoon, vaikka jo nykyisten määräysten mukaan näin pitäisi tehdä jos vaikka Malmin CRT:n alueella lentää. Se aluehan on aika iso ja alkaa maan pinnasta...
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa Fragu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #45 : 07 Toukokuu, 2015, 08:56:50 »
Eli siis se on ok että säännöt on ihan päin helvettiä ja kukaan ei noudatata niitä ihan vain sen takia että jos joskus sattuu jotain niin voidaan osoittaa syyttävä sormi et ei näin olisi saanut tehdä? Eli kaikki rikkoo lakia ja siitä ei käytännössä voi edes jäädä kiinni. Kyl mä sanon et ihan absurdi ajatusmalli, noin niinku jos kuvittelee että kyseinen tapa hyödyttää yhtään ketään

Noh, ensinnäkään tämä ei ole musta okei, mutta yritän tulla asian kanssa toimeen. Samalla vinkkasin että mun mielestä tavan harrastajan ei kannata ottaa liikaa stressiä tästä asiasta, kunhan tekee tätä fiksusti ei kukaan tule perään kyselemään että mitäs puuhailet. Siitä että säädetään tai ehdotetaan lakeja joita on vaikea valvoa on musta kyseenalaista, eikä se mielestäni palvele ketään. Tämä nyt vain ei ole ensimmäinen laatuaan kun yritetään kieltää jotakin mitä on vaikea valvoa..se ei siis ole minusta ok, mutta en ota asiasta stressiä tai paperipussia käteen ja hengitä sinne sisään.

Olen samaa mieltä että rajoituksia voisi miettiä vähän tarkemmin niinkuin mikek ja pico jo aiemmin kirjoittikin, niissä oli hyviä pointteja.
TBS Discovery| DJI F450

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #46 : 07 Toukokuu, 2015, 08:58:53 »
Suosittelen ehdottomasti jokaista fpv kuskia itsekin lähettämään aiheesta postia trafii. Asiallisesti kirjotettua ja selittäen kuinka lajia harrastetaan ja kuinka kilpailut toimii. Uskoisin että varsinkin jos moni kertoo lennon tapahtuvan yleensä varsin matalalla ymmärrystä saattaa riittää.

Kannatan ehdottomasti! Laitan oman vastineeni lausuntopyyntötaulukon kera eteenpäin viimeistään viikonloppuna. Osoitehan oli "kirjaamo(at)trafi.fi".


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #47 : 07 Toukokuu, 2015, 09:14:01 »
Lennokkimiehet ku tarvii sitä tilaa enemmän ku 150m ja 500m ja aiemminki on homma pelannu vaikka ovat ylittäneet nämä rajat, niin miksi ei FPV toimisi kun Suomessa sallituilla lähetystehoilla ei voi lennellä läheskään niin kaukana kuin mitä nuo isot RC lennokit lentää näköyhteydellä.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #48 : 07 Toukokuu, 2015, 11:49:12 »
Aika paljonkin kirjallisia töitä. Ei sinänsä ole mitenkään mahdotonta, kyselin tässä vähän aikaa sitten Trafilta miten tuo käytännössä tapahtuisi. Maksaa 320eur per kerta semmoisen järkkääminen. Hakemus tulee toimittaa Trafille 10 viikkoa ennen toivottua lennätyksen ajanhetkeä. Liitteinä riskianalyysi, tekninen laitteistokuvaus, toimintaohjeistus, yhteistoimintasopimukset paikallisten toimijoiden kanssa, todistus vakuutuksesta, joka on otettu kolmansien osapuolten vahinkojen varalle. Toki valvotussa ilmatilassa tapahtuvalla toiminnalla pitää olla myös lennonjohdon lupa (lue: jotakuinkin koko Helsingin alueella, koska lentokentät).

Siitä vaan ilmatilaa FPV kisalle varaamaan, nyt kun laittaa paperit sisään niin heinäkuussa ehkä lennetään.

Rajoitusten lisääminen ei sinänsä tee itsestäni sen enempää rikollista kuin nytkään, puhdas pulmunen kun en ole tälläkään hetkellä: kertaakaan en ole lennokkia/kopteria ilmaan nostaessa pyytänyt lupaa tai ilmoittanut lennonjohtoon, vaikka jo nykyisten määräysten mukaan näin pitäisi tehdä jos vaikka Malmin CRT:n alueella lentää. Se aluehan on aika iso ja alkaa maan pinnasta...

Siinähän lukee muistaakseni "muulta ilmaliikenteeltä kielletyllä tai muulta ilmaliikenteeltä eristetyllä". Eiköhän joku metsä ja siellä alle latvunston lentäminen ole jo aika pitkälti lähtökohtaisesti muulta ilmaliikenteeltä eristetty alue. Jos oikeen väljästi haluaa ajatella.

Monet alueethaan on lennonjohdon/lentotiedotuselimen alaisia maahan asti, mut ei nekään nyt ihan uunoja ole siel tornissa. Taitaa nauraa jos tampereel vaikka soittas, et saadaanko lentää jossain metässä multeja.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #49 : 07 Toukokuu, 2015, 15:26:54 »
Vaatii erillisen lentokieltoalueen perustamista. "Mennään metsässä hiljaa ja matalalla" ei sitä ole, vaikka siellä ei cessnoja olisikaan.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
388 Vastauksia
168685 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
216 Vastauksia
111776 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
110 Vastauksia
55758 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
90 Vastauksia
31922 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2020, 12:41:06
kirjoittanut jkkmobile
13 Vastauksia
2586 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2022, 11:28:22
kirjoittanut matipa 74