Kirjoittaja Aihe: Devo, Naza ja failsave, OLI: Naza M V2 karkaa  (Luettu 15548 kertaa)

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Devo, Naza ja failsave, OLI: Naza M V2 karkaa
« : 26 Heinäkuu, 2014, 22:45:47 »
Parikymmentä ihan hyvin onnistunutta lentoa Naza M V2 kontrollerilla quadin kanssa. Tänäänpä tuo sitten kiukutteli karkailemalla. Ensimmäinen nousu: kaasua normaalisti nousun verran ylös ja oli mutaman sekunnin hallinnassa, mutta sitten lähti pystysyoraan nousuun ehkä 2 m/s ja mikään ohjausliike ei tehoa. Kerkes nousta ehkä 50 m. kunnes kytkin lähettimeltä virrat pois ja failsafe toi nätisti lähtöpisteeseen. Moodi oli koko ajan atti -mode. Hetken ihmeteltyäni otin uuden yrityksen. Kaikki tuntui toimivan ihan hyvin, kokeilin jopa gps -modeakain. Sitten atti -modella taas nätisti ajaen pintoihin leijuttamaan ja laskuu. Maakontaktin jälkeen ei moottorit sammunutkaan vaan jatkoivat pyörimistään "tyhjäkäynnillä" n. 10 sek. jonka jälkeen kopteri taas ponkas maasta samaiseen n. 2 m/s nousuun. Jälleen hetken päästä failsafella lähtöruutuun. Mikähän tuon pystysuoran karkaamisen ja samalla täydellisen kontrollin menetyksen voi aiheuttaa. Ainoa muutos edellisiin lentokeikkoihin oli se, että gimbaliin oli vaihdettu Mobiuksen kameran tilalle GoPro 3+, jossa ei ollut WiFi päällä. Mitenhän noilla Nazoilla enää uskaltaa lentää?
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2014, 10:50:08 kirjoittanut jannesa »

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #1 : 27 Heinäkuu, 2014, 07:25:28 »
mikä radio ? 

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #2 : 27 Heinäkuu, 2014, 08:21:42 »
Radiona on Devo 10. Tuli tuossa yön pimeinä tunteina mieleen, että voisiko se Naza olla kuitenkin syytön ja tilanteen pelastaja. En nyt vielä kuitenkaan otsikkoa vaihda. Olisiko voinutkin käydä niin, että vastarilta katoo jostain syystä signaali ja Naza heittää failsafe päälle nostaen korkeuden ensin sinne 20 m ja sitten ajaen lähtöpisteen pääälle ja hetken päästä laskeutuen. Eli failsafe olisikin ollut jo päällä kun kuvittelin sen kytkeneeni. Vähän tietty ihmetyttää, että voiko tuo Naza nostaa kopukan maasta ilmaan failsafen kytkeydyttyä. Toisaalta kun se ei ollut vielä sammuttanut moottoreita saattoihan se olla softaltaan vielä "lentotilassa". Ja aika hyvin osuisi se, signaali olisi katkennut maassa, Nazan ohjeesat:
"Note: if you start the motors, but do not push the throttle to take-off the aircraft, in this case it is very dangerous to turn off the TX, because the aircraft will take off automatically, so do not try this."
Siis, jos moottorit on käynnissä ja kopteri maassa, tekee häiriötilanteessa Naza ilman nousun. Aika mielenkiintoinen ratkaisu.
Olispa kivaa kun tuosta Nazan purkista sais lennon jälkeen jotaain logeja ulos.
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2014, 08:36:58 kirjoittanut jannesa »

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #3 : 27 Heinäkuu, 2014, 09:48:25 »
kuulostaa siltä että devon GPS-ATT-MAN asetus ei pysy paikallaan(siellä on FS joka välissä) tai sitten muutoin radio signaali katoaa.
Onko kyydissä telemetriaa ? telemetria signaali häiritsee GPS signaalia

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #4 : 27 Heinäkuu, 2014, 10:41:23 »
Mikä vastari ?
Jossain Devon vastareissahan on ollut ennekin jotain häikkää.

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vastarisignaalin katoaminen ja Naza, OLI: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #5 : 27 Heinäkuu, 2014, 10:47:13 »
Joo tota GPS-ATT-MAN asetusta täytyy vielä tarkistaa, että ei heitä välissä oleville failsafe alueille. Aamuvirkeänä kaluston tarkempi tutkiminen paljasti, että Devon vastarista oli toinen antennilanka irti. Sen oli siis joku/jokin päässyt nykäisemään niin, että oli tullut jo vastarin kuorestakin ulos. Onneksi niin ilmeinen irtoaminen. Vastari 0n RX-1002. Taitaa olla turvallisinta jatkaa uuden vastarin hakemisella. Täytynee tuota Nazan syyttämistä ottaa jo vähän takaisin päin. Sitähän on vaan niin helppo syyttää kaikista karkaamisista, mistähän huono maine tämän suhteen tullutkaan ;) Muuten täytyy sanoa, että Nazan ja MultiWii Pron kontrollerikokemuksilla tuo Naza on lentoalgoritmeiltään melkoisen hyvä.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Devo, Naza ja failsave, OLI: Naza M V2 karkaa
« Vastaus #6 : 01 Marraskuu, 2015, 17:35:24 »
Parikymmentä ihan hyvin onnistunutta lentoa Naza M V2 kontrollerilla quadin kanssa. Tänäänpä tuo sitten kiukutteli karkailemalla. Ensimmäinen nousu: kaasua normaalisti nousun verran ylös ja oli mutaman sekunnin hallinnassa, mutta sitten lähti pystysyoraan nousuun ehkä 2 m/s ja mikään ohjausliike ei tehoa. Kerkes nousta ehkä 50 m. kunnes kytkin lähettimeltä virrat pois ja failsafe toi nätisti lähtöpisteeseen. Moodi oli koko ajan atti -mode. Hetken ihmeteltyäni otin uuden yrityksen. Kaikki tuntui toimivan ihan hyvin, kokeilin jopa gps -modeakain. Sitten atti -modella taas nätisti ajaen pintoihin leijuttamaan ja laskuu. Maakontaktin jälkeen ei moottorit sammunutkaan vaan jatkoivat pyörimistään "tyhjäkäynnillä" n. 10 sek. jonka jälkeen kopteri taas ponkas maasta samaiseen n. 2 m/s nousuun. Jälleen hetken päästä failsafella lähtöruutuun. Mikähän tuon pystysuoran karkaamisen ja samalla täydellisen kontrollin menetyksen voi aiheuttaa. Ainoa muutos edellisiin lentokeikkoihin oli se, että gimbaliin oli vaihdettu Mobiuksen kameran tilalle GoPro 3+, jossa ei ollut WiFi päällä. Mitenhän noilla Nazoilla enää uskaltaa lentää?


Vähän on jo vanha juttu,mutta mulle kävi ihan samoin. Ensin syytin Naza M Lite ohjainta kun x525 syöksyi mereen,mutta kun toinenkin kopteri (Walkera 350 Pro) tuhoutui,niin syyttävä sormi kohdistui Devo 10 radioon jolla niitä kopuja ohjailin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5046 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2012, 07:32:10
kirjoittanut Pursi
12 Vastauksia
6948 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Toukokuu, 2013, 22:21:23
kirjoittanut tompe
4 Vastauksia
3210 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2013, 08:23:42
kirjoittanut tompe
5 Vastauksia
4183 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2014, 19:22:10
kirjoittanut bk_t
24 Vastauksia
9436 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2014, 15:25:55
kirjoittanut Willeh