Kirjoittaja Aihe: Leparin kumien rasvaus  (Luettu 3180 kertaa)

Poissa Jaakko.H

  • Tavallinen torppari
  • ***
Leparin kumien rasvaus
« : 04 Elokuu, 2014, 18:52:15 »
Auttakee, auttakee! Eli Kestääkö noi hirobon leparin kumit normaalia crc litium rasvaa vai pitääkö vetää silikooni rasvat? Huolsin nupit ja rasvasin tylysti tolla crc:llä. Sittemmin lueskelin foorumeilta että öljypohjainen rasva syö jotain kumi ja muovilaatuja.  Ei viittis millään purkaa noita uudelleen
E3, D3, SDX, 700e, NX4, G380

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #1 : 04 Elokuu, 2014, 19:03:06 »
Eikö nitronsotkua riitä lepariin asti?
veikkaisin ettei kestä. Mutta ei kai ne heti kulahda.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jaakko.H

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #2 : 04 Elokuu, 2014, 19:13:20 »
Manuaali käskee rasvata. Koko kone on aikalailla öljytty lennon jälkeen. Itsekin veikkaan ettei kestä, mutta nyt pitäis olla tietoo. Toisaalta voishan ne olla öljynkestäviä kun on nitrokopukka kyseessä. Aika nautinnollinen  on purkaa toi.. ;D
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2014, 19:15:47 kirjoittanut Jaakko.H »
E3, D3, SDX, 700e, NX4, G380

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #3 : 04 Elokuu, 2014, 23:26:38 »
Rasvauksen tarve riippuu aikalailla nupista. Omien kokemusten perusteella varsinkin ssz-4 ja ssz-5 (sama keskiö molemmissa) vaatii rasvausta, kun ne teräsholkit tiivistää sen setin tosi tiukaksi. Rasva siis tulee kyllä ulos, mutta öljyä sinne ei mene lennossa.

Itse oon käyttänyt ihan silikonirasvaa, ei ole tehnyt pahaa kumeille. Silti kumit kannattaa vaihtaa vähintään kerran kesässä, ne meinaa kovettua. Voi olla henkistäkin mutta itse näin olen tehnyt :) litiumrasva on erittäin toimivaa painelaakereille, niitäkin kannattaa rasvailla niin usein kun jaksaa ja vaihdella uusiin silloin tällöin vaikka ei konetta hajottaisi.

Keskiössä oleva laakeroitu metalliholkki voi vaikeuttaa nupin purkua ikävästi, kannattaa sitä viilailla vähäsen ja öljytä sitä aina huollon yhteydessä. Matoruuvin irrotus ihan ekana purkaessa helpottaa myös elämää:)

Toivottavasti auttaa!
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Jaakko.H

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #4 : 05 Elokuu, 2014, 09:23:08 »
Jees, eka nuppi (ssz-4) purettu ja rasvattu uudelleen. Ihan  triviaalisti toi meni kun oli omat lukitteet leparin kumien suojien miniatyyriruuveissa  ;D Tänään illalla pitää ottaa toi Eagleen menevä ssl nuppi auki ja vaihtaa poikaan silikoonirasvat mielenrauhan vuoksi.
E3, D3, SDX, 700e, NX4, G380

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #5 : 05 Elokuu, 2014, 10:32:37 »
Niihin pikku ruuveihin ei kannata laittaa sitten lukitetta jos haluaa ne pois saada :) Ne pysyy kyllä kun hyvällä ruuvarilla kiristää ilman hampaiden kiristystä. Itse oon käyttänyt silikonia niissä kumeissa.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jaakko.H

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Leparin kumien rasvaus
« Vastaus #6 : 05 Elokuu, 2014, 11:18:24 »
Huomattu, jouduin poraa parit ruuvit  ;D; onneksi sain kuitenkin pihdeillä kaivettua irti ettei tullut menetetty yoke! Nyt on tollasella "kevyellä" lukitteella kiinni joka myös aukee..
Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2014, 11:23:58 kirjoittanut Jaakko.H »
E3, D3, SDX, 700e, NX4, G380

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
28 Vastauksia
21997 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:44:02
kirjoittanut Bylsimys
7 Vastauksia
14552 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2014, 20:28:46
kirjoittanut Jalippo
57 Vastauksia
31575 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2015, 10:17:01
kirjoittanut Korppi