Kirjoittaja Aihe: Radiolaite.  (Luettu 7771 kertaa)

Poissa marlus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Radiolaite.
« : 13 Heinäkuu, 2014, 20:52:37 »
Tervehdys.

Tarvisin hieman apua radion valinnassa, tarkoituksena on ostaa radio jota ei tarvitse olla heti päivittelemässä.
Olen jonkinlaista valintaa netin perusteella jo tehnyt ja olen päätynyt kahteen eri radiomerkkiin.

Walkera Devo 12S tai Futaba T14SG.   
Walkera Devo 12S:stä onkin täällä kattava arvostelu, mutta Futaba T14SG:stä en löytänyt.

Oikeastaan tarvisin tietoa kokeneimmilta, lähinnä radioiden ominaisuuksista ja helppokäytöisyydestä sekä mekaanisesta kestävyydestä, en niinkään paremmuudesta.
Tarkoituksena on pääasiassa lentää sisätiloissa alkuun sähkökoptereilla.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #1 : 13 Heinäkuu, 2014, 21:02:42 »
Sanoisinko noin että jokaisesssa merkissä on omat juttunsa jotka vaan pitää oppia. Sitä ei oikeastaan voi kiertää millään, mutta lohduttavaa on että ne kyllä oppii kun on pakko. Siinä mielessä ei mun mielestä kannata tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Arvostelut on sinällään aina vähän puolueellisia, jos teen arvostelun niin se kallistuu varmasti futaban puolelle, luonnollisesti koska olen futabaan päätynyt, sama juttu jollain joka omistaa esim. spektrumin.

Futaba on kovaa laatua ja tuosta T14Sg:stä tuskin loppuu heti ominaisuudet kesken. Siinä on telemetria sisällä, se tukee kaikkia futaban kolmea protokollaa jne. Monen purkin kanssa s-bus on mukava, menee yhdellä johdolla vastarista purkkiin. Vastaavasti taas moni purkki tukee suoraan spektrumin satelliitteja eli ei tarvita varsinaista vastaria ollenkaan.

Futabaan on vähän kalliinpuoleisia vastarit, mutta laatu maksaa, tuo on sekä mekaanisesti että sähköisesti kova laite.

Tuosta devosta en sano mitään kun en ole edes nähnyt kuvasta, saati pitänyt kädessä tai lentänyt sillä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #2 : 13 Heinäkuu, 2014, 21:10:35 »
Futaba T14SG olisi oma valinta nuiden välillä. Molemmissa on telemetria ja 14SG:ssä lisäksi värinät. Lisäksi tukee  modulaatiot FASST ja S-FHSS ja s.bus. Walkerassa on kosketusvärinäyttö, mutta tarkoitushan on lennättää eikä pelata matopeliä  :P
Tässä tosin mennään tunteella, mutta jos on tarkoitus lentää normi koptereita eikä multeja niin en edes miettisi, jos multeja pelkästään niin sitten vaikkapa Taranis voisi olla vaihtoehto.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #3 : 13 Heinäkuu, 2014, 21:30:22 »
Näytät tyrnävällä vaikuttavan, tuu käymään tuolla Ahomosuolla kun ollaan lentämässä. Jos hyvin käy niin siellä on paikalla tuo haaveilemasi futaba jos se ei vielä ole fyysisesti tuttu. Mulla on tuo vanhepi kasi, tuntuma on aika samanlainen kuitenkin. Toiminnot on hyvin pitälle samat myös tuossa kasissa ohjelmoinnin puolesta, tuo mun versio vaan on "karvalakkimalli" tuon 14 mallin rinnalla. Puuttuu telemetriat, värinähälytykset yms.

Ominaisuuksien kanssa kannattaa sitten miettiä mitä itse arvostaa ja haluaa ja mikä on tärkeä. Mulla ei ole telemetriaa enkä sitä kaipaa, mutta värinähälytystä kaipaisin kovastikin. Noiden hälytysäänet on niin heikkoja että etekin talvella lähetinpussin kanssa ei tahdo kuulla. Tuon 14:sen kanssa ei ole ongelmaa kun siinä on värinähälyt.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #4 : 13 Heinäkuu, 2014, 21:52:48 »
Telemetriasta kaipaan vahtia millä näkee ajoakusta kulutetut ampeeritunnit ja omasta t8j:stä uupuu sen lisäksi värinäkin. Joskus tuo 14sg tai 10j  ???
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #5 : 13 Heinäkuu, 2014, 23:36:40 »
Spectrumit on vaan niin helppoja käyttää verrattuna futteen. Vain mun mielipide.  ;D
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #6 : 14 Heinäkuu, 2014, 00:32:33 »
En voi suositella Devo 12s:ää. Itselläni tuollainen oli ja myin pois kun en tykännyt.

Muutama ongelma devossa oli:

-Kanavat eivät keskity täysin kun tikut ovat keskellä. Voi olla että oli vain minun yksiköni ongelma.
-Tikkutuntuman paljon huonompi kuin esim spektrumissa.
-Et pysty holdi päällä säätämään asetuksia, koska menuista ei pääse pois jos holdi päällä. Tämä on äärimmäisen ärsyttävä ominaisuus kopterikäytössä, jopa vaarallinen.
-Ohjain kaatuili vähän väliä phoenix käytössä. Jäi hieman arveluttamaan oliko ongelma pelkästään simussa vai kaatuilisiko mahdollisesti myös normaalikäytössä. Joka tietysti aiheuttaa pahan torpin jos näin tapahtuu. En montaa aitoa lentoa ohjaimella lentänyt, joten tämä jäi selvittämättä.

Jos vaihtoehdot sulla on tuossa, niin osta Futaba. Itse tykkään Spektrumin helppokäyttöisyydestä, mutta futaba on varmasti hyvä valinta jos spektrumi ei innosta.



*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #7 : 14 Heinäkuu, 2014, 08:10:38 »
Jos vaihtoehdot sulla on tuossa, niin osta Futaba. Itse tykkään Spektrumin helppokäyttöisyydestä, mutta futaba on varmasti hyvä valinta jos spektrumi ei innosta.

Eihän nuo ole vaikeita ohjelmoida kumpikaan, vaan erilaisia.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #8 : 14 Heinäkuu, 2014, 08:38:22 »
Telemetriasta kaipaan vahtia millä näkee ajoakusta kulutetut ampeeritunnit ja omasta t8j:stä uupuu sen lisäksi värinäkin. Joskus tuo 14sg tai 10j  ???

Ei taida futtestakaan löytyä kulutettuja ampeeritunteja, en ainakaan ole löytänyt anturia. FrSkyn telemetriasta esim löytyy, itse juuri Taranista suunnittelen, ohjelmointi vähän erilaista muihin nähden.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #9 : 14 Heinäkuu, 2014, 08:59:16 »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #10 : 14 Heinäkuu, 2014, 09:21:07 »
Multa löytyy tuo 14SG, jos osut vaikka Ahmolle joku ilta samaan aikaan niin saat kokeilla omaan kouraan miltä se tuntuu. Hyvä ja laadukas värkki se on ollut kaikin puolin, mitään moitittavaa en ole juuri löytänyt.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #11 : 14 Heinäkuu, 2014, 19:44:50 »
Spectrumit on vaan niin helppoja käyttää verrattuna futteen. Vain mun mielipide.  ;D
Olet vaan oppinut sen spektrumin. Ei futaba ole yhtään sen vaikeampi, miksi se olisi. Toki jos verrataan perus spektrumia ja tuota futabaa niin onhan se vaikea kun on ominaisuuksia. Jos otetaan spektrumilta vastaavilla ominaisuuksilla niin sama suo siellä on kahlattavana.

Mulla on ollut molempia, spektrum oli aika karvalakkimalli (DX6i) mutta epä se seiska ole juuri sen kummempi.

Eli vaikea/helppo mun mielestä ihan sama, pääasia että se tekee sen mitä haluaa ja ennen kaikkea tarvii. Etenkin jos homma lähtee lapasesta, hyvä mankka alkaa olla entistä merkittävämpi ostos. Kaikki samalla kun ei tarvi ostaa joka vehkeelle omaa. Sen mankan jutut kun joutuu joka tapauksessa opettelemaan.

Tässä hintaluokassa ne on kuitenkin aina kompromisseja jonkin suhteen, nyt joutuu vaan itse painottamaan mistä on valmis tinkimään. Kuitenkin ollaan jo hintaluokassa jossa on varaa valita, muitakin kuin Futaba, Devo tai muuten esiin noussut spektrum.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #12 : 14 Heinäkuu, 2014, 21:41:31 »
Spekun "helppous" korostuu kun kyseessä on aloittelija, vähemmän lyhenteitä esimerkiksi. Toki melkein mankkaan kuin mankkaan saa apuja täältä :)

Mites Graupner, leirillä hypistelin Ranen grapua ja muistikuvat oli positiivisia.

Tänä päivänä on kuitenkin niin että jos ne ihan halvimmat jättää pois niin mankalla kuin mankalla lennättää vispilää melko komeesti että melkeinpä uskallan sanoa että se mikä parhaiten omiin käsiin tuntuu parhaimmalta voi olla se oikea valinta. Mitkään "tässä on se uus super-hyper taajuushyppelymodulaatio viritys"-ominaisuudet ei lämmitä jos käsiä kivistää ja sormissa on kolot kun ei oikein tuo vehje ollukaan omiin kätösiin sopiva. :)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #13 : 15 Heinäkuu, 2014, 00:17:55 »
Mites Graupner, leirillä hypistelin Ranen grapua ja muistikuvat oli positiivisia.

Olen omistanut nyt Spektrumin, Futaban ja Graupnerin. Auto/venehommissa vieläkin käytössä Spektrum. Millään merkeillä ei ole ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä. Paitsi että Spektrumin kopiovastari tilttasi ilmassa joskus, mutta sehän ei ole siis tietty Spektrumin vika.

Kaikki mankat on ollut mielestäni hyviä, Spektrumin dx6:nen todella simppeli. Mutta kyllä sen Futabankin oppii. Oikeasti noita ominaisuuksia noissa on yleensä paljon enemmän kuin tarvitsisi, joten tärkeimpänä erona ehkä, että miten se istuu käteen. Tuo nykyinen Graupner sopii kyllä tosi hyvin ainakin omaan lapaseen. Ja kun noita vehkeitä näyttäisi ainakin itellä menevän ja tulevan, niin vastareiden hinta on tärkeä pointti. Graupnerilla mm. 6-kanavainen täyden kantaman telemetriavastari jenkeistä 24€.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Kekke

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Cavaeat humanus sic tofu burritus e toga.
    • Askainen WX, oma sääasema.
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #14 : 17 Heinäkuu, 2014, 18:20:26 »
Komppaan KL:ää
Vaihtaisin itse muutoin vaikka mihin, mutta Futten TZ14 on ainuu opsööni.
Jos vaihdan pois SFHSS radioalgoritmista (lähettimestä), pelkät uudet vastarit maksaa sen tonnin-puoltoist.

Siis pienet kiinalaiset lapsethan niitä tekee, ja hommahan on puhtaasti Economisella pohjalla, mutta tässä ollaan vähän niiq maapallo micro$oftissa.


Itse menisin ekana Spectrumilla, sitten vaikka.......
Kun taitoa ja tahtotilaa kertyy, radio on sitten se mikä käteen sopii, hinnasta melkeen riippumatta.


Spectrum on loistopeli kun aloittaa settiä.....
Itse aloitin Futaballa..... Spectrum on loistopeli kun aloittaa settiä.



t:k

***************************************

RC-koptereita ja ohjain

***************************************

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #15 : 17 Heinäkuu, 2014, 19:09:25 »
Spektrum on hyvä, DX8 olis sopivasti myynnissäkin kohtuuhintaan. ;)

Laatumerkeistä kaikki toimii, ota se mikä sopii käteen parhaiten! Värinähälytys on hyvä olla, etenkin jos talvella lennättää ja lähetin mankkapussissa.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #16 : 17 Heinäkuu, 2014, 19:36:34 »
Ja kalleimmaksi päivitellä pikku hiljaa. Jos lompakko kestää, niin ota se mitä haaveilet kerralla.

Vaikka nuo futaban vastarit on kalliita, niin ei ne kopterin hinnassa mitään enää oikeasti tee. Yksi torppi ja se on siinä. (noin niin kuin ylipäätään, en tarkoita radiolaitetorppia vaan ylipäätään torppia)

Aina kehtutaan spekrumin vastareiden halpuutta. En jaksa googletella mutta kaksi satelliittia vs. riittävä futaban vastari niin ei se taida hirveä ero enää olla. Toki jos tarvii 18 kanavaista niin sitten on. Jos taas lennetään perinteistä cp-kopteria niin tuo 3-kanavainen s-bus vastari riittää. Täysi kantama ja noin 70 euroa ja pienikokoinen, huomattavasti pienempi kuin kaksi spekrumin vastaria.

Puolueellista, joo, mutta enpä yritäkkään kehua spektrumia, jos siitä tykkäisin niin sellainen mulla olis.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #17 : 17 Heinäkuu, 2014, 23:54:56 »
Just näin. Futte on tietty ainut oikea ja paras, koska gurut näin sanoo. Kaikki Futtet on ergonomisesti hyvin suunniteltu niille joilla on tyttömäiset sormet, tai käyttää ohjailemiseen peukkuja. Joku uudempi Futte yllätti itsenikin, ja omat sormet mahtui hyvin kytkimien väliin..
Pinsettiotteellisen, ja mielestäni muidenkin tulevien pilottien kannattaa käydä ensin hipelöimässä eri lähettimiä ennen ostopäätöstä, koska jos näpit ei välttämättä mahdu kunnolla tarvittaessa tarpeellisten kytkimien väliin, niin silloin mielestäni lähettimen valinta on väärä. Oli se sitten mikä merkki tahansa.
Tämähän oli vain yhden henkilön näkökanta, jolla ei ole niin väliä piuhamäärästä vastarille..

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #18 : 18 Heinäkuu, 2014, 01:02:55 »
Mä yllätyinpoditiivisesti  täysin Graupnerin laadusta. DX8 ja 8FG tuntuu melko "leluilta" tuon MZ-18 kanssa, ja ovat samaa hintaluokkaa. Graupneri tarjoaa paljon toimintoja, mitä muissa ei ole nähtykkään. Eli kertoo esim vastarin signaalin voimakkuuden reaaliajassa. Telemetria on muutenkn viety todella pitkälle. 6-kanavan vastari maksaa noin 30€ ja 12 kanavainen noin 60-70€. Gyrolle, esim. V-barille menee yksi dataväylä, joten toimii kuten futtessa. Vastari kertoo myös todella paljon dataa ja antureita kylkeen niin taas tulee lisää, altitudet ym. Käyttöliittymä on selkeä ja kosketusnäyttö pelaa hyvin. Gimbaalit on hyvin säädettävissä ja tuntuma n jämäkkä. Mun mielestä hintaluokaansa nähdn paras vahtoehto ylivoimaisesti.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa marlus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #19 : 22 Heinäkuu, 2014, 00:41:16 »
Kiitoksia jo alustavasti kommenteista, sekä tuoda esille myös muita radioita kuin mitä viestin alussa mainitsin.

Tosin kiinnostus hieman heräsi, myös seuraavalle ohjaimelle "Graupner".  Jota tässä myöskin harkitsen muidenmallien lisäksi.
Täällä olikin käyttäjä jolla on kokemusta Graupner MZ-18:sta. Näyttäisi olevan myynnissä http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/radioohjauslaitteistot-graupner-radiot-c-40_41_556.html 12-kanavainen. Onko tässä MZ-18 samoja laatu ongelmia mitä tämä youtube video antaa käsittää https://www.youtube.com/watch?v=JVXlKc2jC6s.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Radiolaite.
« Vastaus #20 : 22 Heinäkuu, 2014, 01:38:38 »
En ole itse törmännyt laatuongelmiin Graupnerin kanssa. Lisäksi käsittääkseni Graupnerin tuki toimii hyvin. Joku oli mm. maailmalla jotenkin sählännyt ja hajoittanut radionsa,  joten Graupner oli tarjonnut uutta mz-24 tilalle 120 dollarin hintaan :) En usko että tulisit pettymään  ;)

Fast-ladilta saa kanssa, kun näyttäisi olevan loppunut ilmailukaupasta.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto