Kirjoittaja Aihe: Kipor IG2000 öljy  (Luettu 83690 kertaa)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Kipor IG2000 öljy
« : 21 Huhtikuu, 2014, 21:50:40 »
Mitä öljyä käytätte? Suositus on tyyliin 20w-40.

Hyllystä löytyi auton 5w-40. Pystyykö tuota käyttämään?
Eikös eka luku vaikuta kylmäkäynnistykseen, eli tässä ei väliä.
Toinen luku on kai öljyn paksuus, eli kai tärkeämpi.

Ajelenko kesän tuolla 5w-40 öljyllä vai pitääkö hommata 20w-40?

Poissa njs

  • Jäsen 2022
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #1 : 21 Huhtikuu, 2014, 22:45:15 »
Meidän kentällä on kolme näitä kiporeita, kaikissa taitaa olla puolisynteettiset 10w-30 öljyt. Tuo auton öljy taitaa olla täysynteettistä?

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #2 : 21 Huhtikuu, 2014, 23:21:03 »
Kiporista en tiiä, mutta riksandrattoniin sopii kuulemma parhaiten mineraaliöljyt
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #3 : 22 Huhtikuu, 2014, 07:22:13 »
Se W-luku on kylmänä jäykkyys ja toinen kuumana notkeus. W- luvussa pienempi on notkeempaa kylmänä ja jälkimmäisessä pienempi on jäykempää kuumana. Epäloogista mutta totta.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #4 : 22 Huhtikuu, 2014, 14:09:35 »
jälkimmäisessä pienempi on jäykempää kuumana

Toisinpäin, eli mitä suurempi jälkimmäinen luku on, sitä korkeammassa lämpötilassa öljy toimii. (Eli kuumempana jäykempää).
Mineraaliöljy on parempi sitomaan lämpöä itseensä, siksi usein suositellaan ilma/öljy -jäähdytteisiin moottoreihin.
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2014, 14:12:42 kirjoittanut artova »
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #5 : 23 Huhtikuu, 2014, 01:45:19 »
Suositukset ilmeisesti muuttunu vuosien varrella? IG1000-2000-2600 taitaa olla aika samaa sarjaa, kun on sama ohjekirja. Kiporin suomi-sivulta ei muita digimalleja löydykään.

Mulla on suomenkielisessä suositus 10W-30 EDIT: siis 10W-40 mineraaliöljy oli, sit enkunkielisessä ympäristön lämpötilan mukaan:

-25...30C -> 10W-30
-15...40V -> 15W-40

Edit: Ainakin Nesteeltä löytyy halpa 10W-40 mineraali litran purkissa (Neste Super, API SJ/CF).
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2014, 01:50:17 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #6 : 23 Huhtikuu, 2014, 08:59:43 »
Periaatteessahan öljyt kelpaa aina jos W luku on vähintään sama tai pienempi mitä ohjekirja sanoo, samoten jälkimmäinen luku on vähintään sama tai suurempi mitä pyydetään niin homma ok. Eli jos suositus on 10W-30 niin 5W-40 käy toki myös, on vaan kylmässä ja kuumassa enemmän pelivaraa, mutta voitelee silti.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #7 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:20:38 »
Periaatteessahan öljyt kelpaa aina jos W luku on vähintään sama tai pienempi mitä ohjekirja sanoo, samoten jälkimmäinen luku on vähintään sama tai suurempi mitä pyydetään niin homma ok. Eli jos suositus on 10W-30 niin 5W-40 käy toki myös, on vaan kylmässä ja kuumassa enemmän pelivaraa, mutta voitelee silti.

Näin tuo taitaa olla.
1. Suositukset tukevat tätä väitettä. -40 öljy sopii kuumempaan kuin -30 öljy. Eli isompin parempi ja ok.
2. Sakemannit ajelevat 10w-60 öljylläkin. Kuulemma kalleinta ja siksi juuri sitä pitää ostaa http://www.powerforen.de/kipor-org-gmbh-support-deutschland/216386-kipor-ig-2600-welches-oel.html

Varmaan tärkeintä on öljynvaihto. Olikohan se suositus 20h välein? Eli minun ajeluilla keväällä ja heinäkuun lomilla.

10w-30 öljy ei paljoa maksa, mutta kun hyllyssä turhan panttina tuo 5w-40 pönikkä, niin ajelen sen pois enkä heitä roskiin...

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #8 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:39:28 »
Mulle jäi sellainen käsitys että 100 tunnin välein sen jälkeen kun sisäänajo on tehty. Eka oli hyvin äkkiä, vaihtaisin toisenkin kerran aika nopeasti. Seuran isosta vehkeestä tuli aika tavalla metallihilettä ekalla vaihdolla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2022
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #9 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:45:27 »
Varmaan tärkeintä on öljynvaihto. Olikohan se suositus 20h välein? Eli minun ajeluilla keväällä ja heinäkuun lomilla.

Ei sentään noin usein. Eka öljynvaihto 20h käytön jälkeen ja sitten 6kk/100h. Tulpan vaihto 1 vuosi/200h.


Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #10 : 23 Huhtikuu, 2014, 18:46:13 »
Oikein muistit Juho.

Sisäänajo. 20h 50% teholla. Sitten öljyn vaihto.
Tämän jälkeen joka 6. Kk tai 100h välein.

Poissa ryder

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • asd
    • Zzz
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #11 : 23 Huhtikuu, 2014, 19:19:10 »
SAB Goblin 700 | Outrage Fusion 50 | Compass Warp 360 | MSH Protos 380 Evo | DS62

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #12 : 23 Huhtikuu, 2014, 19:47:07 »
Www.kiporpowersystems.co m/manuals-literature
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #13 : 25 Huhtikuu, 2014, 21:26:32 »
Onkohan IG1000 jotenkin erilainen? Mun manuaalissa sanotaan että eka öljynvaihto 10h jälkeen, sisäänajona <50% ajellaan kuitenkin 20h.

Tuossa oli jotain koneöljyä säilöntää varten sellainen snapsilasillinen, tyhjensin ennen kuin pistin moottoriöljyt sisään.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #14 : 25 Huhtikuu, 2014, 21:54:15 »
Onkohan IG1000 jotenkin erilainen? Mun manuaalissa sanotaan että eka öljynvaihto 10h jälkeen, sisäänajona <50% ajellaan kuitenkin 20h.

Tuossa oli jotain koneöljyä säilöntää varten sellainen snapsilasillinen, tyhjensin ennen kuin pistin moottoriöljyt sisään.
Pienempänä siinä voi olla myös niin pieni öljytilavuus että sen vuoksi pitäis vaihtaa aikaisemmin. Ei ollut iso tuossa 2 tonnisessakaan öljyn määrä.

Tuskin niissä muuten mitään eroa on, mutta veikkaan että se sisäänajo kannattaa tehdä oikeasti ja öljynvaihto myös.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #15 : 25 Huhtikuu, 2014, 22:08:55 »
Mjoo, ei ne mitään erityisen isoja öljytilavuuksia ole. IG1000 0.25l ja isommat tais olla alle 0.5l molemmat. Mutta ei noi mitään isoja koneitakaan ole.

Ehkä ne on saaneet oikeat lukemat manuaaliin. Enkunkielisessäkin on sama. Pitää ehkä tavata noita PDF-manuskoja ja katsoa oliko siellä eri lukemat eri malleille.

Mietin lähinnä sitä, että jos vaihdan 10h kohdalla, onko suurin osa moskaa jo ehtinyt lähteä liikenteeseen. Vai pitäiskö tehdä vielä uusi pian ... 3 öljynvaihtoa kesään. Eipä sikäli että olisi mikään ihmeellinen operaatio, varsin näppärästihän tuo menee (vrt. perämoottorin öljyt), lähinnä että pitää nostella ja kallistella 14kg mötikkää. Mutta turha vaiva aina turhaa.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #16 : 25 Huhtikuu, 2014, 22:54:27 »
Itse patsastelin tänään Motonetissä pitkän aikaa etsimässä IG1000:n öljyjä. Ainoa ohjekirjan suositusta lähellekkään osuva mikä löytyi oli:

http://motonet.fi/fi/tuote/593128/Motul-Quad-4T-10W-40-1L

Tuota nyt lurautin koneeseen vähän yli 0,2l. Ihan tuntui kone iloisesti putputtelevan kun ekaa kertaa pistin tänään käymään.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #17 : 25 Huhtikuu, 2014, 23:03:53 »
Itse patsastelin tänään Motonetissä pitkän aikaa etsimässä IG1000:n öljyjä. Ainoa ohjekirjan suositusta lähellekkään osuva mikä löytyi oli:

Mites tämä? hinta 1/4 tuosta öljystä. Mineraalipohjainen 10w-40.
http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #18 : 25 Huhtikuu, 2014, 23:11:28 »
Mites tämä? hinta 1/4 tuosta öljystä. Mineraalipohjainen 10w-40.
http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/

Joo olisi kustannustehokkaampi vaihtoehto kyllä. API luokitus tosin ei täsmää, "vähintään" SF/SG haluaa aggre manuaalin mukaan. En kyllä tiedä yhtään mitä tuo API luokitus edes tarkoittaa...
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #19 : 25 Huhtikuu, 2014, 23:18:09 »
Tosta  ;) Moottoriöljyjen API-luokitus
SAE-luokitus ei määrittele öljyn laatua. Öljyn laadun määrittely vaatii monivaiheisia laboratoriossa ja käytännön olosuhteissa suoritettavia tutkimuksia. Niitä tehdään yhteistyössä auton- ja koneenvalmistajien ja öljy-yhtiöiden kesken. Tulosten perusteella määritellään voiteluöljylle asetettavat vaatimukset ja laatuluokat, joiden perusteella autojen ja koneiden öljysuositukset tehdään. API-luokituksessa moottoriöljyn laatu määritellään moottorikokeilla, joissa tutkitaan mm. sylinterien seinämien, männänrenkaiden, laakerien ja venttiilikoneiston kulumista ja puhtautta, karstan ja lietteen muodostumista, syöpymistä ja öljyn hapettumista. On huomattava, että API-luokitus määrittelee vain öljylle asetettavat perusvaatimukset. Samaan API-luokkaan kuuluvilla erimerkkisillä öljyillä voi siten käytännössä olla luokituksen ylittäviä erilaisia ominaisuuksia.
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,T-Rex 700e Pro/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Walkera NEW V120D02S,Trex 150,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #20 : 26 Huhtikuu, 2014, 01:22:25 »
Ok, kiitos selvennyksestä. Edelleen on tosin epäselvää onko API SL/CF  >=  API SF/SG.

Ts. täyttääkö API SL/CF ehdon:  "Käytetyn öljyn API luokan tulee olla vähintään SG tai SF."
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2014, 01:23:57 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #21 : 26 Huhtikuu, 2014, 01:48:52 »
Vähän eri lähteistä ymmärsin, että aggregaatit eivät ainakaan ole kovin kranttuja käytetyn öljyn suhteen. Kuvittelisin että noissa on vuosikymmen - pari vanhempaa teknologiaa kuin auton moottorissa, ja suuremmat toleranssit. Käyttötunteja tulee yleensä vähän, enemmän olisin huolissani kun aggregaatti seisoo ilman huolenpitoa pitkät ajat (öljy vaikuttanee jotain tuossa).
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #22 : 26 Huhtikuu, 2014, 09:55:33 »
Mietin lähinnä sitä, että jos vaihdan 10h kohdalla, onko suurin osa moskaa jo ehtinyt lähteä liikenteeseen. Vai pitäiskö tehdä vielä uusi pian ... 3 öljynvaihtoa kesään. Eipä sikäli että olisi mikään ihmeellinen operaatio, varsin näppärästihän tuo menee (vrt. perämoottorin öljyt), lähinnä että pitää nostella ja kallistella 14kg mötikkää. Mutta turha vaiva aina turhaa.
Ostin käytettynä omani, myyjä vaikutti tosi tarkalta mieheltä ja näytti vielä mistä koneesta löytyy mistäkin. Samalla se näytti öljyn määrän ja että uutta on. Lienee varmasti tehnyt sisäänajon myös, mutta ajattelin silti ekan kerran vaihtaa vähän tiheämpään. Sen verran paljon sitä metallia tuli isosta kiporin dieselistä. Konkurssiin tuo vaihto ei ainakaan vie. Ostin puuilosta tuohon öljyä neljä litraa, maksoi 12€. Lähinnä se maksaa vaan vaivan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #23 : 26 Huhtikuu, 2014, 10:59:30 »
Ok, kiitos selvennyksestä. Edelleen on tosin epäselvää onko API SL/CF  >=  API SF/SG.

Ts. täyttääkö API SL/CF ehdon:  "Käytetyn öljyn API luokan tulee olla vähintään SG tai SF."

SL: 2004 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SJ-luokassa, mutta kovemmat vaatimukset korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa sakkaumaa vastaan ja alhaisemmasta öljyn kulutuksesta(Bensiinimoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on S)
CF:Korvaa CD-luokan. Moottorit, joissa käytetään rikkipitoisuudeltaan korkeaa polttoainetta.(Dieselmoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on C)

SF: Tyypillinen vaatimus 1980–1988 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SG:Vaatii parempia kulumisenesto-, puhtaanapitokyky-, lietteenesto- ja kestoikä-ominaisuuksia kuin aiemmat luokitukset. Laatuvaatimuksena 1989 alkaen useissa autoissa.

SM: 2004 käyttöönotettu laatuluokka. Kaikkiin käytössä oleviin moottoreihin. Tässä luokituksessa on parannettu öljyn hapettumisen-, kulumisen- ja sakaneston ominaisuuksia sekä parannettu suorituskykyä matalissa lämpötiloissa ja polttoainetaloutta. Jotkut luokituksen mukaisista öljyistä saattavat täyttää myös polttoaineensäästössä viimeisimmän ILSAC GF -vaatimuksen. Bensiinimoottoreissa voidaan aina käyttää korkeamman laatuluokan öljyä kuin valmistaja suosittelee. On selvää, ettei vanhempiin autoihin ole vaadittu laatuluokkia, jotka on kehitetty vasta myöhemmin. Paremmanlaatuisen, nykyaikaisen öljyn käytöstä on yksinomaan hyötyä.
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,T-Rex 700e Pro/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Walkera NEW V120D02S,Trex 150,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Kipor IG2000 öljy
« Vastaus #24 : 26 Huhtikuu, 2014, 17:51:46 »
http://www.lubrizol.com/EngineOilAdditives/ACEA/RelativePerformanceTool/default.html

API-luokitus on vanhanaikainen eikä vastaa oikeasataan millään tavalla moderneiden
moottoreiden vaatimuksiin.
Paikallismoottorin öljyn sen perusteella voi hyvin valita, kunhan on jotain märkää ja liukasta.
Pääasia että öljyä on ja sen joskus muistaa vaihtaa.
Opetelkaa käyttämään ylläolevan linkin työkalua niin pääsette vertaaman öljypurkkien
etiketeissä olevia luokituksia toisiinsa.
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
7099 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2016, 12:54:12
kirjoittanut stromte
59 Vastauksia
53539 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2018, 00:39:02
kirjoittanut Tohtori R
0 Vastauksia
3370 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2018, 21:47:36
kirjoittanut vimpu