Kirjoittaja Aihe: Battery monitor..............  (Luettu 3167 kertaa)

riku_t

  • Vieras
Battery monitor..............
« : 06 Elokuu, 2008, 18:23:31 »
Mitä mieltä olette tollasista aparaateista...
Ymmärtääkseni joskus saattaa tulla sellanen tilanne eteen, et rupee paukut loppuun pakasta....
Oliskohan noista hyötyy ja kuinka sen sais ilmottaan jo ennen kuin akussa on jäljellä vain lämpö ;)

Tähän mennessä oon säästelly tarkkaan sen 20% sinne kennoihin.....

http://www.readyheli.com/Battery_Monitors_s/378.htm

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #1 : 06 Elokuu, 2008, 19:11:34 »
Sähkö koneessa on hyvä käyttää timmeriä, sinullakin on DX7 sellainen, laita vaikka 7min ajaksi . Kun olet 7min ajanut ja seuraavaksi lataat niin tiedät että missä mennään. Polttiksessa vastarin akussa mulla on ledeillä oleva vahti jota seurailen ennenkuin lähden lentoon,,että vihreetä palaa laitteessa.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #2 : 06 Elokuu, 2008, 19:16:36 »
Juu siis oon käyttäny sitä timeria ja noin 9min alkaa olla se sopiva aika kun menee noihin Alignin 6s1p 2600mAh akkuihin ~2050 mA ja sehän on se about 80%...

Tuli vaan mieleen et miten tollaset toimis sähkiksessä ajoakkuihin liitettynä??? ???

seppomikael

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #3 : 06 Elokuu, 2008, 20:30:31 »
Toimiihan nuo. Kait. ;D

Ongelma leijutellessa on se että virrankulutus on niin alhainen että jännite pysyy aika korkeana loppuun saakka. Joten kevyessä ajossa nuo eivät välttämättä auta asiaa kauheasti. Timeriä vaan käytät ja pistät korkean cut-offin säätimeen (Sullahan taisi jo ollakin se.)

Eli jos missaat timerin niin cut-off tulee ajoissa peliin mukaan. Ja ei se akku yhdestä tai kahdesta rajajännitteelle ajosta pilalle mene...

Ja sitten vielä että vaikka ihan kaikki viritykset teet niin saat ajoaikaa max. 30sek lisää... No, onhan se puolitoista minuuttia kolmelle akulle.

riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #4 : 06 Elokuu, 2008, 20:41:06 »
No entäs toi lataaminen.....?

2600mAh akkuja ja 1C sais ladata eli siis 2,6A latausvirral....?

Mikä olis maksimilatausvirta mitä KANNATTAISI käyttää? ???

Nykyisin olen lataillut noita 1,6A virral ja sil sun balancerilaudal.....

jpheli

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #5 : 06 Elokuu, 2008, 20:51:03 »
No entäs toi lataaminen.....?

2600mAh akkuja ja 1C sais ladata eli siis 2,6A latausvirral....?

Mikä olis maksimilatausvirta mitä KANNATTAISI käyttää? ???

Nykyisin olen lataillut noita 1,6A virral ja sil sun balancerilaudal.....

itse latailen mun 2200mAh akkuja 2Ah virroilla joten noita latailisin jollain 2.2-2.3A virroilla. Tuo about 0.5C lataus kasvattaa lataus aikaa vaan kauhiast ainakin mun mielestä :)

--jp

riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #6 : 06 Elokuu, 2008, 21:03:43 »
Sitä mä oon tos ittekin vähän pohtinu... Ja noi akut on kyl aivan kylmiäkin latauksen jälkeen, et ei ainakaan oo rasitusta havaittavissa sen puolesta...

riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #7 : 06 Elokuu, 2008, 21:05:15 »
Niin ja..... Mitä nopeemmin... sitä nopeemmin vai oliks se mitä nopeemmin... sitä enemmän...

Yhtä kaikki...  8)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #8 : 06 Elokuu, 2008, 22:27:54 »
Noi akkujen lataussyklit on annettu 1C arvoilla.
Lipoakun kestoikä ollee joku 2-3 vuotta, joten tarkastelu kannattaa tehdä kahden vuoden avulla.

Eli jos kahden vuoden aikana lataat akut 200 kertaa tai vähemmän ja käytät niitä siivosti niin 1C lataaminen on ihan perusteltua. Siis taloudellisesti.
Sen sijaan jos lataat akut vaikka 400 kertaa tuon kahden vuoden aikana niin käyttämällä 0,5C latausvirtana todennäköisesti sinulla on samat toimivat akut vielä silloin mutta 1C virroilla olet juuri ajanut seuraavan akkusetin loppuun... Tietty mahdolliset torppaukset voi muuttaa tilannetta ja kait noiden akkuyksilöidenkin välillä on jotain eroja.

Alle 1C virroilla ladattaessa ei akut kyllä niin paljoa lämpene että sen kädellä huomaisi. Jos lämpiävät niin silloin akussa on kyllä jotain vikaa...
En ole koittanut, mutta luultavasti jollain 2C virralla sen saisi jo lämpiämäänkin. Joten se akun lämpiäminen ei ole kriteeri latausvirran kestolle. Akuista saadaan virtaa ja niihin ladataan virtaa kemiallisen reaktion avulla. Ja siinä yhteydessä liian suuri virta vaurioittanee hiljaksiin akkua latauksen yhteydessä. Tuo 1C ollee jonkinlainen kompromissi kestävyyden ja latausnopeuden kesken. Ja helppo muistaa...
Esim polyquest lupaa 1C virralla tuon 200 lataussykliä mutta jos käyttää 2C virtaa, joka niiden luvataan kestävän, niin syklit putoavat 50...

Mutta loppupelissä valinta on jokaisen henkilökohtainen ja siinä painottuvat ne asiat mitkä kukin katsoo tärkeiksi. Jos sinulle on tärkeää päästä useammin lennättämään sillä akustolla mitä nyt on niin hyväksymällä sen että akut kestävät vähemmän lataussyklejä niin toki voit suurempaa latausvirtaa käyttää.

riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #9 : 06 Elokuu, 2008, 23:07:06 »
Olis joo tarkotus myös säästää akkuja, et ehkä toi 1.8A vois olla kova sana... Tulis sit ladattua ne akut noin 0,7C kuormal... eikö?


riku_t

  • Vieras
Vs: Battery monitor..............
« Vastaus #10 : 06 Elokuu, 2008, 23:09:53 »
Ja lisäks viel kun ei oo toista kopteria rinnalla... Tai siis toi Walkera... no niin no..  ::)

sitä mä vaan et vois tossa kyl rinnalla yks nitrokin olla... ;)

Toi budjetti vaan ei oikeen anna kovin helposti mahdollisuutta panostaa... :(

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3198 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2009, 16:55:25
kirjoittanut jpietari
31 Vastauksia
12427 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Heinäkuu, 2011, 11:37:20
kirjoittanut Saq
2 Vastauksia
2155 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2012, 21:19:32
kirjoittanut Tuuhaa
0 Vastauksia
2971 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2015, 21:03:54
kirjoittanut hessu63