Kirjoittaja Aihe: First Heli: Component setup - MiniTitan E325  (Luettu 8048 kertaa)

anjew_78

  • Vieras
First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« : 06 Elokuu, 2008, 02:08:58 »
Niinhän siinä kävi, 

kärpänen puri lelukopterin myötä, ja siitä asti olen pari viikkoa RealFlight G4:sen ohella viettänyt useimmat illat tässä foorumissa. Monta kertaa on tehnyt mieli kysyä vaikka mitäkin, mutta ajattelin, että yrittäisin olla toistamatta kenties samat newbie-kysymykset mitkä täällä toistuvat kerta toistensa jälkeen.

Ensin kuitenkin isot kiitokset ainakin Vispilälle, heko-ekille, Hermikselle ja ihan varmasti moni muullekin (anteeksi, nimimuistini on surkea!  :-[ ). Teidän kommentit ovat todellakin olleet avuksi päästäkseni edes alkuun tässä rc-kopteri maailmassa!

Noniin, asiaan:


Olen ensi kopteriksi Mini Titaniin päättynyt (olenhan minä?! :P ). Onhan niitä helpoimpia, mutta en halua lelua ja hermoja minulla riittänee.
2 viikon tietokeräilyn jälkeen tämän näköinen kokoonpano on ilmestynyt muistiooni:

---

MODEL:      MiniTitan E325
MOTOR:      OBL 29/35 E325 (=KIT)
ESC:      blc-40(=KIT)
SERVOS (x3):    HITEC hs65HB/MG or GWS naro (/Futaba 3154)
BACK SERVO:    Futaba s9257
GYRO:       Futaba GY401 / Logictech 2100
POWER:       Dualsky 3s2200GT (?)
POWER CHARGER:    Bantam e-station (onko tämä edes lataaja vai pelkästään akun seurantaa varten?)
TRANSMITTOR:   Futaba 7c / Spectrum DX7 (en oikein saa näistä selvää, kun useita malleja näyttää olevan kummallakin eikä speksit sano mulle mitään)
RECEIVER:   Futaba r146ip (tämän poimin jostain, en muista mistä. Eikö yllä olevien lähettäjien mukaan tulevat vastaanottimet ole mihinkään?)


---

Mitäs tähän sanotte, gurut?  :)
Sunnilleen tällaista pakettia suunnittelin ja etsin mm. Sabelta, saksan e-heli-shopilta, Vertical Hobbylta jne...
... eikä kaikkea ikinä saa yhdestä paikasta.
Eli säätöä.  :-\
Otan mielelläni vastaan vikkejä, jos teillä vaan on, mistä tilata mitäkin!! (ulkomaantilaukset eivät ainakaan hirveesti pelota  :P )

Sit tuli vahingossa foorumilla (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2037.0) vastaan tällainen linkki:
(kyseinen aihe oli hieman erilainen, joten päätin olla vastaamatta siihen ja sen sijaan lähettä tämän postin tänne)
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_116_117&products_id=3136

eli quote:
---

Combo Included:
1.Titan E325  Kit
2.Titan 40A ESC
3.Titan Brushless Motor
4.Hitec HS65 MG Servo
5.Hitec HS65 MG Servo
6.Hitec HS65 MG Servo
7.Futaba Digital Rudder Servo  S9257
8.Futaba GY401 Head Lock Gyro
9.Spektrum DX7 Heli Transmitter Set
10.Spektrum AR7000 DSM7CH Receiver
11.Li-Po Charger
12.APLUS 3S1P 2200mAh XP 25C LiPo
13.325mm 3K Carbon Rotor blades

(Please let we know mode1 or mode2 for the radio)

Market Price: USD$931
Combo Price : USD$859
Save Total : USD$72


---

Mitäs mieltä tästä olette - te kaikki über-gurut? :D
Ei mutta ihan oikeasti, olisin todella kiitollinen kommenteista. Tiedän että aiheet "mikä olisi hyvä ensimmäinen kopteri" yms. alkaa kyllästyttää vuosien myötä, mutta autatte todellakin harrastelijoita pääsemään alkuun (varsinkin kun sitä rahaa ei ole heittään ihan vain kokeilumielessä...)


Hohho, tulipa pitkä ekaposti. Kiitos että jaksoit lukea.


-Anjovis
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2008, 03:05:33 kirjoittanut anjew_78 »

TTM

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #1 : 06 Elokuu, 2008, 08:56:55 »
Molemmat setit vaikuttaa hyviltä, varsinkin jälkimmäinen. Jos itse voisin uudestaan ostaa 'eka kopterin', ostaisin maltilla sopivan hintaisen käytetyn, niissä ei yleensä ole mitään vikaa, ja lisäksi saanee kaupan päälle kasan crash kittiä. Säästää useamman satasen.
Tietty rakennussarjan ostossa on se hyvä et joutuu ite kokoomaan, joten tietää mitä kopu on syöny.

jpheli

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #2 : 06 Elokuu, 2008, 10:41:43 »
Joo kuten TTM jo sanoikin niin kumpikin on ihan hyviä kittejä. Kyllä noiden paremin radioiden mukana tulee myös hyvä vastari. Itsellä on toi 7C 2.4G ja siihen r617fs vastari titanissa ja muistta koptereissa mulla on tällä hetken tota r606fsää. Pixy kun nyt ei tarvii 6 kanavaa enempää, ei se oikeen jaksa kantaa kameroita yms :)

Noita akkuja kandee varmaankin ottaa 1-2 lisää niin ei tarvitse odotella kokoaikaa sitä yhden akun lataantumista.

--jp

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #3 : 06 Elokuu, 2008, 12:17:36 »
Jälkimmäinen paketti on harvinaisen järkevä ollakseen compo paketti ja noin halvalla. Hyvä myös että otat osista selvää ennen tilausta etkä vasta jälkeenpäin  :).  Pari lisäakkua on välttämätön lisäys vielä, suosittelen Flightpower EVO25 3s2170 akkuja, lentoajat on hiukkasen pidempiä kuin halvemmilla akuilla ja eivät mene pilalle yhtä nopeasti kun lataa ja tasaa oikealla tavalla. Ovat suunnilleen samanhintaisia kuin Dualskyt (jotka hyviä nekin) mutta jos mun nyt pitäisi ostaa akkuja niin FP:itä ehdottomasti.

MG servoista, itse suosin enemmän HB:ita joissa kyllä rattaat hajoaa melkein joka torpissa, mutta säästyypähän itse servo. Metallirattaatkaan ei ole hajoamattomia, huonossa tapauksessa vääntyy jolloin pitää ostaa uudet. Tai sitten hajottaa servon kotelon.

Mutta kannattaa silti ottaa ne paketin mukana, käsittääkseni menee HB rattaat suoraan päivityksenä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jpheli

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #4 : 06 Elokuu, 2008, 15:00:25 »

Mutta kannattaa silti ottaa ne paketin mukana, käsittääkseni menee HB rattaat suoraan päivityksenä.


-op-

Juu näin on, toistepäinhän ne ei menneet ihan heittämällä. Metalli rattaa on hampaan kaksi isommat kun nuo nylon/karbonite rattaat ja näin ollen alkuperäsiä HB servojen koteloiden sisäosia sai aavistuksen isontaa minidrillillä tms että niihin mahtuu noi metalli rattaat.

Olen noita HB servoja itsekkin miettinyt että josko (alas)päivittäs nuppia pikkasen, tulis torpit vähän halvemmaksi. Noita 3153sia alkaa olee jo pakit väärällä rikkinäisinä. Sekä ratasviallisia että pahemminkin.. :)

Toisaalta, ei saisi torppailla....

Jep olen ja itse katellut tota flying hobbyn pakettia, harvinaisen hyvä setti... Ehkäpä niillä on kokemusta asioista ;)

Vispilä, mistäs oot muuten noita FPn evoja tilaillu??

--jp

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #5 : 06 Elokuu, 2008, 15:11:07 »
Millaisen torpin HS65-MG:n rattaiden/kotelon hajottaminen vaatii?
ts. onko kopterissa yhtään ehjää osaa moisen jäljiltä..

Aika monta kertaa on titani tullut tonttiin mutta metallirattaat on kestäneet..
Kopussa kuitenkin on täysin alumiininen nuppi (pl. swashplate joka on alkuperäinen muovimalli, mutta sekin on pysynyt kasassa)

Mun HS65:t oli alkujaan muovirattaiset, mutta tilasin -muistaakseni helikraftista- metallirattaat.
Meni ihan heittämällä paikalleen, ei tarvetta modifioida mitään.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #6 : 06 Elokuu, 2008, 15:21:03 »
Kohtuu kova torppi varmaan. Makeltahan tosin hajos servokotelo torpissa talvella, halkesi puoliksi. Isommasta servosta kylläkin.

Itellä ei oo vielä FP akkuja, kohta tilaan pari Fast Lad Performancelta.

http://www.fast-lad.co.uk/

Noita saa melkein mistä tahansa ulkomaisesta kopterikaupasta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #7 : 06 Elokuu, 2008, 16:20:23 »
Tervetuloa foorumille Anjovis!

Kuten kaikki muutkin ovat täällä jauhaneet, niin hyvät osat on sulla katottuna. Vastareista sen verran että lähetinpakettien mukana tulee yleneensä hyvät vastarit. Jos sulla on 35Mhz FM/PPM, mikä tahansa vastari toimii, mutta kannattaa valita silti vähän kalliimpi ;) PCM vastarit pitää olla samaa merkkiä kuin lähetin, ja niissä on vielä eri bittisyyksiä (512, 1024, 2048..) jotka pitää huomioida kun valitsee vastaria. 2,4GHz pitää vastari ja lähetin olla samaa merkkiä, Spektrumilla pitää vielä kiinnittää huomiota DSM/DSM2 juttuihin, DSM2 lähetin voi ohjata DSM vastaria (rajoitetuin ominaisuuksin), mutta ei päin vastoin. Futaban FASSTissä ei pitäisi olla mitään rajoituksia, mutta pientä ongelmaa on kuulemma ollut... ::)

Tuo sun jälkimmäinen combo kuulostaa flying-hobby diileiltä, tuohon minä ainakin lähtisin. Pari akkua lisää kyytiin, joskus myöhemmin tuon laturin päivitys. Noista servojen ratasmatskuista ei tartte huolehtia, ajat vaan mahdollisimman pitkään niillä omilla puulavoilla, ne säästää torpissa jopa lepatusakselin :o Hiililavat hajoavat yleensä samalla tavalla kuin puisetkin, ja vievät kaikki akselit mukanaan.
-flybarless, sedative stabilized head-

anjew_78

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #8 : 06 Elokuu, 2008, 19:37:41 »
Kiitos kaikille vastauksista. Kiva varmistaa, että on käsittänyt asiat jotenkuten oikein ennen kuin lyö rahat tiskille. Onko kellään muuten kokemuksia paljonko tulee rahtihintaa tosta Flying-Hobbylta, entäs onko tullia? En löytänyt sivuilta mitään (selviääkö kenties vasta tilausvaiheessa?)  ::)

TOISAALTA tuli yllättäen mahdollisuus ostaa käytetty T-Rex 600E. Aika moni tuntuu sanovan, että jälkiviisaina olisivat aloittaneet isommalla heti. Ihan järkevää sinäänsä, vakaampiahan ne ovat jne. Ja sais osia ja varaosia yms myös heti mukaan.

Menipä pakka nyt sekaisin. Mitä tekisi?!!  ??? :o


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #9 : 06 Elokuu, 2008, 20:05:24 »
Jos löytyy millä mällätä, niin 600E on ihan hyvä valinta. Jos ei ole pistää satasia isoihin akkuihin ja jytyihin latureihin mutta isompi kokoluokka innostaisi, niin sitten 600N. Nitro on alkuun halvempi, mutta loppujen lopuksi ihan saman hintainen. Jos nitro alkaa kiinnostamaan, niin tuokin on ihan tarkastelemisen arvoinen:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2192.0
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #10 : 06 Elokuu, 2008, 20:14:08 »
Hahaha! ;D Nyt on pakka jo kunnolla sekasin ja kaukana minititanin setupista.

Tuolta flying-hobbyltä ton kokosen paketin toimituskulut on about 50 USD. Tullia ei tule, kun osaa puhua nätisti pienoismallin osista ja muista materiaaleista kuin muovi. Sitten tulee tietysti se ALV eli *1,22 ja tämä maksetaan myös postikuluista.


jpheli

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #11 : 06 Elokuu, 2008, 20:47:28 »
Joo itse mitä olen FHsta tilaillu paketteja niin postikulut tuona 2-5 päivän toimituksena on olleet tuolla 22-26USD luokkaa ja pakettin koko kilon paikkeilla. Eli toi 50 USD vois olla kohtuu likellä oikeeta aluetta tollasseelle isommalle paketille.

Paras mitä olen sieltä saanut niin maanantaina aamuna suomen aikaan tilannu kamaa ja keskiviikko aamuna kuului ovella pimpom, tässä olis teille paketti :)

No yleenstä menee se 4-5 arkipäivää tuolta vähintään. Toisaalta sekin on aikas uskomattoman vähän kun miettii että se tulee toiseltapuolen maapalloa :)

Toi 600nen on kyllä ihan hyvä totta joo, stabiilimpi tietenkin tuon painon ja isomman roottorin jne ansiosta. Haittapuolena on joo noi akut. Hyvät akut vaan noihin maksaa about saman verran kun koko titanin paketti moottoreineen ja säätimineen. Ja niitäkin murikoita saa olla heti muutama.

Itse olen tuumaillut asian niin että 450 on isoin kopteri itsellä missä on akut. Sillon vielä pääsee helpolla/huokeella ja mikä tärkeintä, pystyy lataamaan akut autosta kentän laidalla. Tuosta isompi kopteri kun on niin se on mulla tuo Knightin 50 sportti projekti. 600sen trexin akkuja et enään sitten lataakkaan järkevästi autosta kentällä. Kun ne alkaa olemaan jo 22volttisia, tietty jos sulla on rekan nuppi jossa on 24v järjestelmä niin sittehän se onnaa ;)

Näinhän se aina on, päätöksiä päätöksiä..

--jp

riku_t

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #12 : 06 Elokuu, 2008, 20:56:31 »
Joo itse mitä olen FHsta tilaillu paketteja niin postikulut tuona 2-5 päivän toimituksena on olleet tuolla 22-26USD luokkaa ja pakettin koko kilon paikkeilla. Eli toi 50 USD vois olla kohtuu likellä oikeeta aluetta tollasseelle isommalle paketille.

Paras mitä olen sieltä saanut niin maanantaina aamuna suomen aikaan tilannu kamaa ja keskiviikko aamuna kuului ovella pimpom, tässä olis teille paketti :)

No yleenstä menee se 4-5 arkipäivää tuolta vähintään. Toisaalta sekin on aikas uskomattoman vähän kun miettii että se tulee toiseltapuolen maapalloa :)

Toi 600nen on kyllä ihan hyvä totta joo, stabiilimpi tietenkin tuon painon ja isomman roottorin jne ansiosta. Haittapuolena on joo noi akut. Hyvät akut vaan noihin maksaa about saman verran kun koko titanin paketti moottoreineen ja säätimineen. Ja niitäkin murikoita saa olla heti muutama.

Itse olen tuumaillut asian niin että 450 on isoin kopteri itsellä missä on akut. Sillon vielä pääsee helpolla/huokeella ja mikä tärkeintä, pystyy lataamaan akut autosta kentän laidalla. Tuosta isompi kopteri kun on niin se on mulla tuo Knightin 50 sportti projekti. 600sen trexin akkuja et enään sitten lataakkaan järkevästi autosta kentällä. Kun ne alkaa olemaan jo 22volttisia, tietty jos sulla on rekan nuppi jossa on 24v järjestelmä niin sittehän se onnaa ;)

Näinhän se aina on, päätöksiä päätöksiä..

--jp


Itse olen tilanteen pakosta joutunut lataamaan 407sw -05 -akusta noi 6s1p 2600mAh akut, 3kpl... Bantam BC6-10 laturilla...
Ei ole kyllä mitään ongelmia tullut vastaan.... ja lataan päivittäin... :D

Vaimo oli sattumoisin asioilla tolla perheautol viime viikol kun iski kauhee polte päästä lentään ja tossa on mul sellanen kuorma-auto työsuhdeautona ja kyllä se lataaminen silläkin onnistuu... siel on vaa 2kpl 12V 130Ah akkuja sarjaan kytkettynä... Ottaa virran vaan toisesta akusta, niin saa kätevästi Bantamille oikeen sisääntulojännitteen.... . ;D ;D ;D

Tuli happy end ja pääsin kun pääsinkin lentään pari akullista siinä kiireessä... Lataa kuitenkin about tunnin per akku... :) ;)

anjew_78

  • Vieras
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #13 : 06 Elokuu, 2008, 23:50:26 »
Ihmeellistä, 2 viikkoa lueskelin tässä foorumissa ja harmittelin. Todella usein tuntuu menevän off-topics. Joutui selailemaan kymmeniä sivuja ja poimimaan muutamia herkkupaloja sieltä sun täältä.

Ja nyt teen itse samaa.  :-X

Päädyin tohon T-Rexiin. Parit lisäakut olisin muutenkin joutunut ostaa MiniTitaniin. Siinä oli se T-Rexi jo niin lähellä että houkutteli liikaa. ;)  Ja tulee vielä 3 akkua (syklit ~ 40, 30, 10), kunnon laturi (BC610, balansoinnilla) sekä kasa varaosia kaupan päälle.

Lähettimenä tulisi 6 kanavainen, ja siihen kai tyydyn. Siinä on kuitenkin graafiset kaasu ja pitch käyrät jne. 

Rahallahan sais vaikka mitä, mut kun sitä ei nyt ole tarpeeksi. Alussa olikin unelmana tämä 600:nen, mutta uutena sattuisi liikaa lompakkoon. MiniTitani oli paras 2nd best choice. Totuin jo ajatukseen.

Uusihan on aina uusi, mutta onhan käytetyillä ne hyvätkin puolet. Ainakin tietää toimivan. tms.

Että näin tällä kertaa. Ilmeisesti.

-Sardiini


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: First Heli: Component setup - MiniTitan E325
« Vastaus #14 : 07 Elokuu, 2008, 21:12:51 »
Hyvä että kalustoa löytyi. Käy kuitenkin kaikki ruuvit läpi vielä että ovat kiinni, niin ei tule ylläriä ilmassa.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3726 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2008, 17:36:56
kirjoittanut Vispilä
9 Vastauksia
3648 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2009, 21:51:41
kirjoittanut Pekka
12 Vastauksia
4605 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2010, 08:15:00
kirjoittanut Pekka
1 Vastauksia
2384 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2010, 06:58:17
kirjoittanut Pekka
21 Vastauksia
7690 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker